Räcker det att ha ett telefonjack i lägenheten för att kunna skaffa fast bredband?

Permalänk

Räcker det att ha ett telefonjack i lägenheten för att kunna skaffa fast bredband?

Eller krävs det mer än så? Vad krävs i så fall?

Permalänk
Medlem

Ja, för modemkörning (t.ex. ADSL), om det finns någon leverantör som erbjuder detta där denna lägenhet är lokaliserad. Förutsatt att det fortfarande finns telefonledning ansluten förstås.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Svar nej

Du behöver en fiber ingång till lägenheten alternativt mobiltbredband att köra över kopparnät om det är det du menar som telefonjack kommer endast vara skitsegt och tidsfråga innan det tas bort

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Ja, för modemkörning (t.ex. ADSL), om det finns någon leverantör som erbjuder detta där denna lägenhet är lokaliserad. Förutsatt att det fortfarande finns telefonledning ansluten förstås.

Och om ingen leverantör erbjuder detta så finns det inget jag kan göra antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte1010:

Och om ingen leverantör erbjuder detta så finns det inget jag kan göra antar jag?

DU har inte "tre hål i väggen" så du kan använda bredband via kabel-tv nätet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte1010:

Och om ingen leverantör erbjuder detta så finns det inget jag kan göra antar jag?

Om du har ett fungerande telejack så bör det finnas leverantörer av bredband.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

DU har inte "tre hål i väggen" så du kan använda bredband via kabel-tv nätet?

En sån här menar du? Ja det kanske funkar.
Läste att man kunde söka upp på någon sida för att ta reda på vilka leverantörer jag kan använda på min adress och visade sig att jag bara kan använda mobilt bredband.
Kabel-tv uttaget + telefonjacket är väl förmodligen urkopplade då..

Permalänk
Medlem

[quote postid="19752872" userid="335436" name="Jonte1010"]
<Uppladdad bildlänk>

En sån här menar du? Ja det kanske funkar.
Läste att man kunde söka upp på någon sida för att ta reda på vilka leverantörer jag kan använda på min adress och visade sig att jag bara kan använda mobilt bredband.
Kabel-tv uttaget + telefonjacket är väl förmodligen urkopplade då..
[/quote

Ser inte ut som det funkar, det ska finnas ett "tredje" hål för bredband.

Kolla om det finns 5G på orten om det inte finns fiber eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte1010:

Och om ingen leverantör erbjuder detta så finns det inget jag kan göra antar jag?

Nej, sannolikt inte, är jag rädd.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

ADSL via Telejack bör ju någon leverantör fortfarande erbjuda kan man ju tycka.
Personligen hade jag rekommenderat att flytta till ett boende som inte har varit under en sten senaste 20 åren

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Bahnhof kan eventuellt leverera via telejacket

https://www.bahnhof.se/ovriga-orter-adsl

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Skrivet av solomon:

ADSL via Telejack bör ju någon leverantör fortfarande erbjuda kan man ju tycka.
Personligen hade jag rekommenderat att flytta till ett boende som inte har varit under en sten senaste 20 åren

Ja, haha, men grejen är lite att jag är inte jätteberoende av mitt internet och priset på stället var för bra för att vara sant.

Permalänk
Skrivet av FZL:

Bahnhof kan eventuellt leverera via telejacket

https://www.bahnhof.se/ovriga-orter-adsl

Tveksamt men ska kolla upp det. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte1010:

Ja, haha, men grejen är lite att jag är inte jätteberoende av mitt internet och priset på stället var för bra för att vara sant.

Exakt! För bra för att vara sant = DÅLIGT INTERNET haha

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

@Jonte1010 om du inte spelar spel och har enorma krav på att det ska gå extremt snabbt är det 4G som gäller.

Visst är fiber, kabel-TV är bättre men 4G funkar bra under förutsättning man har bra mottagning, det inte är så stor belastning över dygnet osv. xDSL är bättre än 4G för vissa saker men telenätet är under avveckling och det är ingen ide att använda den tekniken längre. Numera finns ju även flat-rate abonnemang mer eller mindre och du kan få stora datamängder per månad. Så länge man inte ska titta på enormt mycket streaming, video klipp och liknande så funkar det bra.

Fråga den du hyr av om det ens finns kabel-TV. Telefon kan det finnas men tveksamt om du ens kan teckna dig för nytt xDSL i dagens läge. Du får hoppas du får riktigt bra mottagning på 4G.

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

@Jonte1010 om du inte spelar spel och har enorma krav på att det ska gå extremt snabbt är det 4G som gäller.

Visst är fiber, kabel-TV är bättre men 4G funkar bra under förutsättning man har bra mottagning, det inte är så stor belastning över dygnet osv. xDSL är bättre än 4G för vissa saker men telenätet är under avveckling och det är ingen ide att använda den tekniken längre. Numera finns ju även flat-rate abonnemang mer eller mindre och du kan få stora datamängder per månad. Så länge man inte ska titta på enormt mycket streaming, video klipp och liknande så funkar det bra.

Fråga den du hyr av om det ens finns kabel-TV. Telefon kan det finnas men tveksamt om du ens kan teckna dig för nytt xDSL i dagens läge. Du får hoppas du får riktigt bra mottagning på 4G.

Spelar lite grann, men inga spel som är beroende av bra internethastighet. Jag har inga större krav heller på att det ska gå jättesnabbt, frågade mest för att få veta vad jag hade för val och OM det var möjligt att skaffa ett bättre internet än 4g. Kommer nog teckna ett som har oändlig surf ändå om det är detta jag går för, vill kunna erbjuda wifi till gäster utan dåligt samvete och vill inte behöva vara "sparsam" med mitt serie/youtube-kollande.
Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Det enda alternativet i mitt boende är mobilt bredband, med halvdan täckning. Vi har 3 obegränsat för 399:-/månad och det funkar faktiskt bra på det stora hela. Kan stream:a i 4K (upplösningen blir lägre ibland, vissa tider på dygnet) och ungarna kan spela online med sina kompisar utan några större problem. Visst, fiber hade varit trevligt, men jag känner inte att det är absolut nödvändigt.

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk
Skrivet av Tubb3:

Det enda alternativet i mitt boende är mobilt bredband, med halvdan täckning. Vi har 3 obegränsat för 399:-/månad och det funkar faktiskt bra på det stora hela. Kan stream:a i 4K (upplösningen blir lägre ibland, vissa tider på dygnet) och ungarna kan spela online med sina kompisar utan några större problem. Visst, fiber hade varit trevligt, men jag känner inte att det är absolut nödvändigt.

Okej.. har testat tele2 och det har varit ganska kass. Har fortfarande ångerrätt så tror det blir att skicka tillbaka och testa 3.

Vilken router använder du? Den som man får med på köpet?

Permalänk
Skrivet av Tubb3:

Det enda alternativet i mitt boende är mobilt bredband, med halvdan täckning. Vi har 3 obegränsat för 399:-/månad och det funkar faktiskt bra på det stora hela. Kan stream:a i 4K (upplösningen blir lägre ibland, vissa tider på dygnet) och ungarna kan spela online med sina kompisar utan några större problem. Visst, fiber hade varit trevligt, men jag känner inte att det är absolut nödvändigt.

En fråga till.
Såg att dem erbjuder installationshjälp.. är det alltså ganska svårt att installera? Eller är det mer för 70+ människor kanske? Tele2 var jättelätt, koppla in routern i ett vägguttag bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte1010:

Okej.. har testat tele2 och det har varit ganska kass. Har fortfarande ångerrätt så tror det blir att skicka tillbaka och testa 3.

Vilken router använder du? Den som man får med på köpet?

Skrivet av Jonte1010:

En fråga till.
Såg att dem erbjuder installationshjälp.. är det alltså ganska svårt att installera? Eller är det mer för 70+ människor kanske? Tele2 var jättelätt, koppla in routern i ett vägguttag bara.

Är Tele2 dåligt alltså? Varför? Har funderat på att byta, bara för att se om någon konkurrent funkar bättre.

Jag kör den routern som följde med. Inte svårt alls att installera - bara att trycka in sladden i väggen och så är det igång.

Jag vet inte var du bor, men ett tips är att kika på respektive leverantörs täckningskarta. Var det som gjorde att jag landade hos 3. Ja, det samt att de var de enda som hade fri surf på riktigt, övriga hade faktiskt tak trots att namnen på abonnemangen antydde annat.

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk
Medlem

Kopparnätet kommer vara helt avvecklat senast 2026. Nästa år kommer många större orter att släckas, många mindre har redan släckts. Telia har listor på orter som kommer drabbas.

Många orter har redan kopplat ur kopparnätet.

Sök på din adress på exempelvis bredbandsval.se och bredband.se så ser du vilka alternativ du har, bara för att du har ett gammalt TV/radio-uttag betyder i det inte att du inte har koax då någon kan nekat tillträde vid installation/uppgradering men utan att veta något om din fastighet så är det stor sannolikhet att du bara har 4G att vända dig till.

För att mobilt bredband ska fungera bra behöver du antenner, och möjligen experimentera med vilka band som fungerar bäst i ditt område. Behöver du låg svarstid får du nog lov att flytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte1010:

Okej.. har testat tele2 och det har varit ganska kass. Har fortfarande ångerrätt så tror det blir att skicka tillbaka och testa 3.

Vilken router använder du? Den som man får med på köpet?

Kolla om 5G erbjuds på din ort, vissa operatörer prioriterar olika orter.
Såg t.ex. att 3 hade fullt utbyggt 5G när i Grebbestad när jag var där och det är ju ingen storstad.

Permalänk
Medlem

Skulle slå ett slag för 4G/5G modem i ditt läge.

Jag bodde tidigare i en lägenhet där det bara var ADSL draget eller att man fick använda 4G.
Innan jag bytte till den lägenheten hade jag bott i samma hus fast i annan lägenhet och då använt ADSL.

I mitt läge hade jag ett "Fast Mobiltbredband" från Telia. De förklarade att de ställer in modemet efter området man bor i och masterna där, och skulle man flytta modemet så kanske man behövde ringa de för det skulle fungera. Provade dock aldrig att ta med mig det.

Körde modemet bryggat och hade egen router bakom den.

Några saker jag reflekterade över:
Hastigheten var mycket bättre på 4G (upp till 120-140Mbit ner såg jag som mest, fick inte över 10Mbit på snabbaste ADSL jag kunde ha(upp till 30Mbit).
Latens var ungefär samma mellan 20-40ms, möjligt mer stabilt vid mycket trafik med 4G.

Hade dock ett problem att i perioder så tappade 4G uppkopplingen mitt i natten (runt 03-04 vardagar) och byter IP-adress. Detta hade inte ADSL:et (men jag har haft en hel del andra besvär som tekniker har fått felsöka under åren).

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Snusfri

Kolla även på https://www.bredbandsval.se/ brukar vara hyfsat rätt med vad du kan få.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte1010:

Okej.. har testat tele2 och det har varit ganska kass. Har fortfarande ångerrätt så tror det blir att skicka tillbaka och testa 3.

Nyttja ångerrätten och testa 3 eller Telia säger jag. Mobilt bredband beror helt på vart närmaste master är, uppkoppling från dem samt belastning på dem. Omöjligt att få bra råd från andra som bor någon annanstans. Men fråga dina grannar, kolla även av om andra har fiber i området. Om ingen har fiber i området så sitter kanske alla på mobilt och det kan tyvärr överlasta nätet. Ännu värre är att operatörerna kanske inte har fiber mellan sina master utan kör trådlöst mellan dem om det inte finns fiber i området.

Skrivet av Tubb3:

Är Tele2 dåligt alltså? Varför? Har funderat på att byta, bara för att se om någon konkurrent funkar bättre.

Mobilt bredband beror helt på vart närmaste master är, uppkoppling från dem samt belastning på dem. Omöjligt att få bra råd från andra som bor någon annanstans. Men med det sagt så kan det så klart finnas bättre alternativ för dig.