Söndagsmatiné: Att programmera på 80-talet

Permalänk
Melding Plague

Söndagsmatiné: Att programmera på 80-talet

För 40 år sedan var många av utmaningarna med programmering och digitalt skapande väsensskilda dagens motsvarigheter, något "The Coding Train" påminner om.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känner igen sig i alla dumma misstag i alla fall, väldigt lätt att miss uppenbara rade när man får dem utpekade efteeråt

Permalänk

Otroligt mycket roligare var det att koda förr. När jag läste i högskolan gjorde jag så många labbar som jag kunde i assembler som möjligt och gjorde mer avancerade saker då än vad de flesta kunde i C.

Idag har fokus mer gått emot använda färdiga komponenter och få dem att samverka, det krävs en annan typ av kompetens, likaså är felsökande mer tråkig.
Säg man har en hårdvara av ett visst fabrikat som kommunicerar med en OPC server av ett annat fabrikat, denna kommunicerar sedan med en mjukvara av en helt annan fabrikat. Där mellan har man en massa brandväggar som olika företag sköter och kanske även ett 4G modem som telia har del av.

Då sitter man där med kommunikationsproblem. På den gamla heliga tiden då var det att felsöka med ens hårdvaror som fanns på ens bänk, man satt där och klurade varför det krånglade, men man hade tillgång till allt och kunde felsöka allt själv

Idag är det mycket byråkrati att kontakt X antal företag där alla skyller på de andra. Den person som var otroligt asocial men skitgrym kodare på 80talet, kommer idag gå helt bett i att ta konflikter med kanske 5st olika företag om vems produkt som felar och inget företag vill lägga ner någon större felsökningstid såvida man inte betalar dem.

Även om vi inte pratar kommunikation så går vi idag emot just att många olika företag är inblandade med deras produkter. Jag vill tillbaka till det gamla där precis all kod som körs är kodat av en själv eller kollegor och man har full kontroll. Men dit lär vi aldrig gå tillbaka till.

Permalänk
Medlem

Heh, ja, nu låter man väl som världens neggo, men varifrån kommer den där trenden att vara så fruktansvärt övertänd i sina Youtubevideos? Sakinnehållet är säkert bra, men det där totalkoksade uppträdandet resulterar i huvudvärk och reflexmässigt tryck på krysset uppe i högra hörnet efter tre sekunder typ

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Dagens problem när det gäller webbutveckling i alla fall verkar vara.
Vilka 4 frontendbibliotek och vilka 3 backendbibliotek måste jag använda...

Jag använder självklart funktioner som finns i språket jag använder, men i övrigt så skriver jag koden själv. Gillar inte riktigt tredjepartsbibliotek. Där emot så kan jag absolut tänka mig skriva egna bibliotek för att återanvända.
Så jag kan erkänna att jag blir lite nyfiken på lågnivåspråk.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

När min pappa började jobba som programmerare skrev han maskinkod direkt. På hålkort (eller var det hålremsor?). Sen kördes koden på natten och på morgonen kom en operatör i vit rock och överlämnade utskriften, sen fick man buggfixa.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Heh, ja, nu låter man väl som världens neggo, men varifrån kommer den där trenden att vara så fruktansvärt övertänd i sina Youtubevideos? Sakinnehållet är säkert bra, men det där totalkoksade uppträdandet resulterar i huvudvärk och reflexmässigt tryck på krysset uppe i högra hörnet efter tre sekunder typ

Han kanske försöker "reenacta" hur kolasnärtiga en del var på 80-talet?
Skämt åsido, jag tror tyvärr att den här typen ansträngd beteende, oavsett hur lätt genomskådlig, leder till många visningar.

Permalänk
Medlem

Farsan lärde mig Basic 1985, så nog har jag pillat med det en del alltid. Och herregud vad det sög. Maskinkodsmonitor via en cartridge i C-64:an var en mycket trevligare (och rejält mycket effektivare) upplevelse.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

När min pappa började jobba som programmerare skrev han maskinkod direkt. På hålkort (eller var det hålremsor?). Sen kördes koden på natten och på morgonen kom en operatör i vit rock och överlämnade utskriften, sen fick man buggfixa.

/hulle.

Det har ju sina fördelar, då blir man verkligen tvingad att tänka efter före. Jag föredrar den metodiken framför nutidens debugging.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det har ju sina fördelar, då blir man verkligen tvingad att tänka efter före. Jag föredrar den metodiken framför nutidens debugging.

Ja det kräver ju onekligen viss eftertanke innan man "checkar in" koden.

Jag skulle kunna fråga honom om han ville skriva lite kort hur det var att vara programmerare på stenåldern, om någon hade tyckt det var intressant.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Heh, ja, nu låter man väl som världens neggo, men varifrån kommer den där trenden att vara så fruktansvärt övertänd i sina Youtubevideos? Sakinnehållet är säkert bra, men det där totalkoksade uppträdandet resulterar i huvudvärk och reflexmässigt tryck på krysset uppe i högra hörnet efter tre sekunder typ

Som en som följt Dan Shiffman under många år så vet jag att det helt enkelt bara är hans personlighet. Tror inte han kan göra så mycket åt det. Och det var faktiskt något jag själv störde mig på i början. Men han är duktig, och jag har lärt mig mycket av honom och med tiden så stör jag mig inte längre på hans kaosartade sätt. Han har även skrivit en bok, "nature of code" som står hemma i bokhyllan.

Permalänk
Medlem

Nu var det Apple II, vet inte hur den basic tolken var. Men t.ex den Basic tolken som satt C64 , så hade det blivit väldig mycket peek och poke för flytta en orm skärmen.

Men gissar med tanke på den monokroma skärmen, att den datorn inte utrustat med något grafikkort utan endast har text läge. Den populäraste datorn ABC80 vid den här tidpunkten hade väldig enkel grafik, men det fanns både pacman och space invanders till denna datorn. Och ABC806 hade hela 128 KB i grafikminne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag skulle kunna fråga honom om han ville skriva lite kort hur det var att vara programmerare på stenåldern, om någon hade tyckt det var intressant.

Jo, det vore kul!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

När min pappa började jobba som programmerare skrev han maskinkod direkt. På hålkort (eller var det hålremsor?). Sen kördes koden på natten och på morgonen kom en operatör i vit rock och överlämnade utskriften, sen fick man buggfixa.

/hulle.

Jag har gjort båda, antingen hålkort eller hålremsa på en IBM-360 eller hålremsa på en HP "minidator" (tog upp ett helt rum men det var "mini" på den tiden). Fördelen med HPn var att man kunde testa program på den för att sedan kör dem på IBM-maskinen. Då körde man i o f s FORTRAN-IV. Ingen programmerade direkt i maskinkod, man programmerade i assembler som var en lite mer läslig kod eftersom man använde mnemonics för maskinkoden. Men det var olika maskinkod och assembler för olika maskiner så man var tvungen att lära sig ny assembler då man bytte maskin. Våra operatörer hade ljusgröna rockar, inte vita. Allvarliga män (alltid män) med en vagn med rullar med hålremsor och hålkortslådor på. Till att börja med fanns inget OS, man hade en låda med sitt program och en med en bunt som skulle läsas in före ens eget program och en bunt som skulle läsas in efter det egna programmet. Sen fick man körutskriften och hålkorten med den egna koden tillbaka. Hade man tur (!?!) var det en resultatutskrift men annars var det en felutskrift där felen beskrevs av felkoder som man måste tolka. *suck*. Assemblerprogrammering var kul, FORTRAN var OK men det värsta var när man tvingades programmera COBOL. BASIC fanns på HPn men det var ett förfärligt språk, dock inte lika hjärndödande och ordrikt som COBOL.