Vilken router har mesh och ändringsbara wifi kanaler?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns inget riktigt mesh.

Du kör säkert inställt via AiMesh, men då kör du huvudenheten som vanlig router och router två som vanlig accesspunkt. Wireless backhaul är inte mesh i sig heller så begreppet betyder inget.

Men det finns givetvis accesspunkter utan ethernet....

Du förespråkar alltså en sämre lösning? Eller vad menar du skulle vara bättre än nätverkskabel mellan AP?
"Whats youre point, egentligen?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns inget riktigt mesh.

Du kör säkert inställt via AiMesh, men då kör du huvudenheten som vanlig router och router två som vanlig accesspunkt. Wireless backhaul är inte mesh i sig heller så begreppet betyder inget.

Men det finns givetvis accesspunkter utan ethernet....

Jo, jag känner till att "router 2" enbart funkar som AP, inget "företagsmesh" eller liknande.
Men bra täckning, bra thorughput här hemma, så jag är nöjd.
Kör alltså wifi i princip bara på handhållna enheter, så 400Mbit/s är rätt okej.
Övriga enheter kör trådat med 1000/1000.

Max antal wifi-enheter är cirka10. (Philips Hues "glödlampor" oräknat, men dessa körs med Philips egna hub på eget proprietärt nätverk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Du förespråkar alltså en sämre lösning? Eller vad menar du skulle vara bättre än nätverkskabel mellan AP?
"Whats youre point, egentligen?"

Skrivet av Networker:

Jo, jag känner till att "router 2" enbart funkar som AP, inget "företagsmesh" eller liknande.
Men bra täckning, bra thorughput här hemma, så jag är nöjd.
Kör alltså wifi i princip bara på handhållna enheter, så 400Mbit/s är rätt okej.
Övriga enheter kör trådat med 1000/1000.

Max antal wifi-enheter är cirka10. (Philips Hues "glödlampor" oräknat, men dessa körs med Philips egna hub på eget proprietärt nätverk)

Termen har ingen betydelse, det finns inget företagsmesh eller konsumentmesh. Vill man hantera allt på samma sätt får man köpa grejer som kan samarbeta bara. Sen om tillverkaren kallar det mesh eller inte spelar ingen som helst roll, alla system i ditt scenario har bara nod 2 som en accesspunkt med ethernet, i ditt scenario vill du inte köra utan nätverkskabel.

Kan du inte köra kabel vill du i princip ha egen radio eller dedikerad länk och där är det inte många produkter som är lämpliga oavsett hur de marknadsför sig.