3- eller 4-serien för 4K?

Permalänk
Medlem

3- eller 4-serien för 4K?

Kanske är dålig att söka men hittar inte någon motsvarande tråd sedan priserna för 4000-serien blivit officiella. Börjar vara dags att uppgradera/införskaffa en ny dator då innevarande börjar ha ganska många år på nacken och känner mig osäker i GPU-frågan. Sist bytte jag upp mig till 1440p och vill nu gärna testa 2160p3840p/4K (spel).

Utifrån priserna på produkterna och den prestanda som efterfrågas för 4K, hade ni satsat på RTX 3090 eller 4080 (eller annan modell)?

Permalänk
Medlem

3080/3090.

Permalänk
Medlem

Beror på hur många FPS du vill ha och om du ska lira med RTX ON. Ska du köra RTX ON skulle jag köra 4000-serien. Den har ganska kraftigt förbättrad RTX prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brah:

Sist bytte jag upp mig till 1440p och vill nu gärna testa 3840p/4K (spel).

Du menar 2160p/4K

3840p är nästan 8K

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Du menar 2160p/4K

3840p är nästan 8K

Självklart! Tankevurpa

Som svar på tidigare fundering, jag är ingen FPS-jägare utan prioriterar snygg grafikkvalitet. Vill så klart inte att ett spel ska upplevas trögt eller "laggigt" genom för låga FPS, men att ha så högt som möjligt är inget jag är ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brah:

Som svar på tidigare fundering, jag är ingen FPS-jägare utan prioriterar snygg grafikkvalitet. Vill så klart inte att ett spel ska upplevas trögt eller "laggigt" genom för låga FPS, men att ha så högt som möjligt är inget jag är ute efter.

Jag hade varit lite försiktig med att räkna med utannonserade prislappar och tillgång på nya grafikkort. Tillverknings- och scalpersituationen, konjunkturläge och så vidare kan ställa mycket av det där på ända. Om jag var i din sits, och inte kräver den värsta prestandan och främst vill prova på, då hade jag suttit med is i magen i några veckor till och sen försöka nypa ett begagnat 3080 för runt sex papp. Det räcker gott för att spela i 4K, och jag tror inte att de extra tusenlappar som ett 3090 kostar är värt det för att bara spela.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Jag är ganska nöjd med mitt 3080 nu när jag har en 120hz OLED att spela på. Har sett nya 3080 gå för 8-9k ibland.
Beroende på spel och inställningar och om de har DLSS är FPSen låst på 119. Vissa spel med RT går segare, som Cyberpunk.

Permalänk
Medlem

När AMD släppte sina nya CPUer så blev det ingen rusning. Min bedömning är att det blir samma för grafikkort. Finns många 3000kort ute minare som säljer så antal som känner sig tvungna till att uppgradera kommer vara minimal. Sedan kort som tar 450W värmer rummet otroligt mycket för de som spelar mer än 2h/dag. Min bedömning är att vi kommer se stor skillnad mot när 3000 serien släpptes. Skulle jag söka grafikkort idag så är det 3090 med 24GB ram jag skulle söka efter då de är nere i rätta pengar nu. nya och beg.

Vi vet även att amd och Nvidia försökt att minska sina beställningar på chipp från fabrikerna då efterfrågan minskat så mycket senaste 6mån.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Beror ju på vad du siktar på för FPS, jag kör ett 3090 4k 60 FPS på Teven ibland, inte haft problem med något spel alls ännu att få ut den prestandan, däremot med RTX kan det bli svårt, fungerar ibland med DLSS men inte alltid

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske något skamlös promotion av oss själva, men om du ger dig till tåls en icke definierad tidsrymd (Vi får inte säga när än) har du ju även SweClockers utmärkta recension av de nya korten att gå på också.

Lovar att Calle har både en och två kommentarer som kan vara värda att vänta på.

Permalänk
Medlem

Sänker man inställningarna litegrann och skippar allt som har med RayTracing att göra så bör ett 3080 fungera skapligt för 4K i dagens läge. Alltså med målet att nå 60fps.

Men om du ända ska köpa allt nytt kan det vara bra att gå direkt på 3090/Ti. Ser bra priser på dessa ibland.
Eller vänta och se hur bra 4080 12/16GB presterar och vart priserna hamnar.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

När AMD släppte sina nya CPUer så blev det ingen rusning. Min bedömning är att det blir samma för grafikkort. Finns många 3000kort ute minare som säljer så antal som känner sig tvungna till att uppgradera kommer vara minimal. Sedan kort som tar 450W värmer rummet otroligt mycket för de som spelar mer än 2h/dag. Min bedömning är att vi kommer se stor skillnad mot när 3000 serien släpptes. Skulle jag söka grafikkort idag så är det 3090 med 24GB ram jag skulle söka efter då de är nere i rätta pengar nu. nya och beg.

Vi vet även att amd och Nvidia försökt att minska sina beställningar på chipp från fabrikerna då efterfrågan minskat så mycket senaste 6mån.

Jo, tror samma. AMD:s nya processorer är ju inte prisvärda. Slängde ihop ett system med 7600X och landade på närmare 11 000 med billigaste moderkortet och 32 GB RAM i bra hastighet. Man kan bygga ett system med 5600 för ca 4 000 så det är en enorm prisskillnad.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Finns inget skäl att inte invänta 4000-kortens lansering tycker jag. Delvis lär det finnas gott om beg 3090 då (för sannolikt överkomliga priser) efter att dessa finns i butik, och delvis kan du ju själv avgöra om ~80% ytterligare prestanda med 4090 (eller vad det nu blir) är värt 2-3 ggr pengarna för ett beg 3090. Det svaret har du nog bara själv.