Permalänk

Tips på moderkort: 2st x16

Tja,

Jag har en NAS/server hemma som börjat strula såhär efter ~8år.
Till uppgraderingen så har jag plockat ihop:
* Ryzen 5 5600
* Asus ROG Strix B550-F Gaming
* DDR4 3200MHz 2x16GB

Till detta tänkte jag ett kontrollerkort med 8x SATA3 som kräver ett PCIe x8 v2.0-slot. Jag förstår att jag kan klämma ner kortet i ett x16-slot, men när jag kikar för elfte gången på B550-F så är dess andra x16-slot begränsad till x4. Rätt trist helt enkelt. Jag blir inte värst klokare på X570 heller, den ska ha stöd för v4.0 i chipsettet utöver CPU.

Prisjakt är inte så hjälpsam i det här, B550 stödjer ju PCIe v4.0, men jag kan inte speca antalet slottar med det.

Så min fråga är om nån känner till nått moderkort med antingen två "riktiga" x16 v4/v3, eller en x16 v4.0 och en x16 v3.0-slot? Eller någon annan variant?
Helst också med 5 eller fler SATA3 direkt på moderkortet, allt får inte plats på kontrollerkortet

Grafikmässigt ärvs det ner från nuvarande, så inget spännande där.

Tackar på förhand!

Permalänk
Medlem

B-styrkretsarna har inte stöd för att dela upp PCIe-banorna från CPUn till x8/x8, för det behöver du ett moderkort med X-styrkrets. Det finns ett fåtal undantag som t.ex. Asus B550-E Gaming som har extra PCIe-switchar för att ändå kunna dela upp dem, men de kostar i regel så mycket att man lika gärna kan köpa ett X570 istället.

X570 har dock som sagt stöd för att köra PCIe 4.0 x8/x8. Utöver processorns 20 st. PCIe 4.0-banor så har själva X570-kretsen även 16 st. PCIe 4.0-banor, men länken mellan styrkretsen och CPUn är "bara" PCIe 4.0 x8. Så PCIe 4.0 x16/16 går inte riktigt på X570, och även om x16 4.0 + x16 3.0 teoretiskt sett är möjligt så är jag tveksam till att någon brytt sig om att implementera det.

Så X370/X470 för PCIe 3.0 x8/x8 (och inte mycket annat, dessa styrkretsar är väldigt begränsade), X570 för PCIe 4.0 x8/x8, och vill du ha mer än det så får du kolla på HEDT (t.ex. Threadripper) eller någon riktig serverplattform.

Permalänk

Tack för utförligt svar!
Grafikkortet jag har är jag tveksam till att den kör x16. Å andra sidan ska den inte spela spel utan hårdvaruaccelerera Plex-strömmar. Är ändå lite tveksam om den gör det idag redan, men det är en annan sak.

Låter som om jag borde satsa på X570 för lite framtidssäkerhet. Var inte självklart att hitta ett moderkort som klara x8/x8. Komplett verkar ha uppdaterat sin tekniska spec lista sedan jag skapa tråden och berättar på många vilka lägen som stöds.

Tack igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av toe_cutter:

Tack för utförligt svar!
Grafikkortet jag har är jag tveksam till att den kör x16. Å andra sidan ska den inte spela spel utan hårdvaruaccelerera Plex-strömmar. Är ändå lite tveksam om den gör det idag redan, men det är en annan sak.

Låter som om jag borde satsa på X570 för lite framtidssäkerhet. Var inte självklart att hitta ett moderkort som klara x8/x8. Komplett verkar ha uppdaterat sin tekniska spec lista sedan jag skapa tråden och berättar på många vilka lägen som stöds.

Tack igen!

Det är ytterst få grafikkort som kör x8 pcie banor, de flesta kör x16.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av toe_cutter:

Tja,

Jag har en NAS/server hemma som börjat strula såhär efter ~8år.
Till uppgraderingen så har jag plockat ihop:
* Ryzen 5 5600
* Asus ROG Strix B550-F Gaming
* DDR4 3200MHz 2x16GB

Till detta tänkte jag ett kontrollerkort med 8x SATA3 som kräver ett PCIe x8 v2.0-slot. Jag förstår att jag kan klämma ner kortet i ett x16-slot, men när jag kikar för elfte gången på B550-F så är dess andra x16-slot begränsad till x4. Rätt trist helt enkelt. Jag blir inte värst klokare på X570 heller, den ska ha stöd för v4.0 i chipsettet utöver CPU.

Prisjakt är inte så hjälpsam i det här, B550 stödjer ju PCIe v4.0, men jag kan inte speca antalet slottar med det.

Så min fråga är om nån känner till nått moderkort med antingen två "riktiga" x16 v4/v3, eller en x16 v4.0 och en x16 v3.0-slot? Eller någon annan variant?
Helst också med 5 eller fler SATA3 direkt på moderkortet, allt får inte plats på kontrollerkortet

Grafikmässigt ärvs det ner från nuvarande, så inget spännande där.

Tackar på förhand!

Pcie 2.0 x4 kan leverera 2GBps, dvs 250 MBps per disk i ditt fall. Realistiskt är nog snarare ~190MBps per disk. Jag tror inte du kommer uppleva några problem om du kör kontrollern i nuvarande konfiguration.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Pcie 2.0 x4 kan leverera 2GBps, dvs 250 MBps per disk i ditt fall. Realistiskt är nog snarare ~190MBps per disk. Jag tror inte du kommer uppleva några problem om du kör kontrollern i nuvarande konfiguration.

Enterprise diskar brukar landa runt 250mb/s beroende på raid och allt annat, vet inte hur mycket det då skrivs samtidigt men det lär ju kunna bli flaskhals vid 2.0 x4 iaf..? Har kollat på pcie 3.0 kort och är själv begränsad till en x4 och två x1 3.0 - tänker att x1 3.0 kan delas på max två diskar, och x4 6-8 diskar om jag måste tvinga det, kommer iaf använda cache ssds genom moderkortet, om inte genom usb 3.2/TB4 så sata.. Synd att min andra 16 slot bara kör x4, kunde sätta in ett fint sas kort… förstår verkligen TS problem och skulle bara råda att betala lite mer idag än att bli låst med för få lanes till vad du vill kunna bygga ut datorn som du vill. Funderar helt ärligt på att sälja mitt kort och köpa ett bättre, vissa har ju till och med 4st gen4 x4 nvme slots och två x16 som körs i gen3 om båda används… vissa kort klarar till och med tre x16 gen3 / två gen 4 x16 Och en gen 3…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Releaces:

Enterprise diskar brukar landa runt 250mb/s beroende på raid och allt annat, vet inte hur mycket det då skrivs samtidigt men det lär ju kunna bli flaskhals vid 2.0 x4 iaf..? Har kollat på pcie 3.0 kort och är själv begränsad till en x4 och två x1 3.0 - tänker att x1 3.0 kan delas på max två diskar, och x4 6-8 diskar om jag måste tvinga det, kommer iaf använda cache ssds genom moderkortet, om inte genom usb 3.2/TB4 så sata.. Synd att min andra 16 slot bara kör x4, kunde sätta in ett fint sas kort… förstår verkligen TS problem och skulle bara råda att betala lite mer idag än att bli låst med för få lanes till vad du vill kunna bygga ut datorn som du vill. Funderar helt ärligt på att sälja mitt kort och köpa ett bättre, vissa har ju till och med 4st gen4 x4 nvme slots och två x16 som körs i gen3 om båda används… vissa kort klarar till och med tre x16 gen3 / två gen 4 x16 Och en gen 3…

Jag missuppfattade att ts redan hade hårdvaran men ville byta moderkort. Håller absolut med om att det är bra att köpa rätt på en gång om inte hålla för hårt i tusenlapparna.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

För beräkningar såsom att accelerera videoströmmar tror jag inte att grafikkortet behöver särskilt mycket bandbredd. Miners kör grafikkorten med 1x PCIe och får ingen degraderad beräkningsprestanda. Tänker om det kan fungera att sätta grafikkortet i x4 slotten och kontrollerkortet i x16 slotten?

Permalänk
Skrivet av LudvigLindell:

Jag missuppfattade att ts redan hade hårdvaran men ville byta moderkort. Håller absolut med om att det är bra att köpa rätt på en gång om inte hålla för hårt i tusenlapparna.

Ursäkta om jag var otydlig. Den HW jag listade i första inlägget var det jag tittat på att inhandla. Dock hade jag svårt att hitta 2st x16 slottar som faktiskt kördes i x16, det är tydligen främst server-hw som har möjlighet om man inte inhandlar Threadripper-saker vilket inte är inom min budget ;).
Beställt blev iaf tidigare nämnda CPU och minnen men moderkortet blev istället:
* Asus Prime X570-Pro

Den har 2st x16-slots som kan köra x16/0, eller i mitt fall x8/x8, då införlivar jag kontrollerkortets krav och har lite kräm till grafikkortet.
Dock är jag orolig att fläkten dör efter 2månader, den verkar inte vara direkt utbytbar, isf måste jag byta hela moderkortert i ett garantiärende. Men går säkert bra

Skrivet av ronnylov:

För beräkningar såsom att accelerera videoströmmar tror jag inte att grafikkortet behöver särskilt mycket bandbredd. Miners kör grafikkorten med 1x PCIe och får ingen degraderad beräkningsprestanda. Tänker om det kan fungera att sätta grafikkortet i x4 slotten och kontrollerkortet i x16 slotten?

Jag tänker detsamma angående grafikkortertet och att accelerera video. Dessutom är det inte direkt rå video som skulle kräva massa bandbredd. Nu verkar inte kontrollerkortet klara av mer än x8 v2.0. Så det blir rätt bra att köra x16-slottarna i x8/x8.

Tack igen för förklaringarna och era tankar. Har legat av mig på hw-fronten sen jag flytta och insåg att jag inte riktigt fick plats för ett skrivbord/dator nånstans i lägenheten.

Permalänk
Medlem

Bra val av moderkort, finns inget bättre förrän du tittar på rack versionen av exakt samma bräda (iaf ser det ut så utifrån utbudet av allt), det har t ex iipmi/ikvm - saker man vill ha i en server, dock finns det knappt att få tag på det utan att betala 3-5 ggr ditt korta kostnad så definitivt! Har i princip gett upp om att hitta ett speciellt med 10gbe x2 ^^

Så iaf, tänkte mest fråga om det funkar bra för dig hittills? Några problem med ecc och processor / bios som man bör tänka på när man köper delar? Mvh