Är min SSD död? Kan inte boota Win10

Permalänk
Medlem

Är min SSD död? Kan inte boota Win10

Hej!

Bakgrund: Under den senaste månaden har jag haft små incidenter, typ datorn har hängt sig, uppstart misslyckas, windows vill reparera C: (SSD-disk där Windows är installerat) och liknande. Under de senaste dagarna hade jag flera gånger problem med att jag inte kunde starta program som var installerade på SSD:n.

I dag kan jag inte starta Windows. Datorn fastnar med svart skärm och muspekaren med den lilla runda ladd-ikonen som ersatte timglaset. Jag har försökt att komma åt felsäkert läge och olika reparationsalternativ, men jag har glömt mitt administratörslösenord och kan därför inte komma åt några av de funktionerna.

Vad gör jag nu?

1) Formatera SSD:n, gör om windowsinstallationen och kör något slags hårdvarudiagnostik för att bedöma om SSD:n ska skrotas eller ej.

Kommer jag att stöta på problem för att jag slarvat bort mitt administratörslösenord?
Visst påverkar inte detta de andra hårddiskarna? En av dem har en massa bilder som jag vill spara.

2) Släng SSD:n direkt, installera windows på en ny SSD.

3) Kan man komma runt att jag slarvat bort mitt administratörslösenord? När jag installerade Windows 10 på datorn (hade en studentutgåva tidigare) så gick jag över till att logga in med en fyrsiffrig pinkog istället. Detta duger inte som lösenord.

Permalänk
Rekordmedlem

Du borde ta bort alla partitioner och göra en helt ren installation där du låter installationsprogrammet partitionera, formatera och installera och se om det fortfarande strular efter det
det kan ju vara problem med annat än ssdn också eller har du kört nått diagnosprogram som specifikt pekar ut den ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har inte gjort någon diagnostik alls, och datorn är nästan 8 år gammal så den har varit med ett tag.

Om jag lyckas installera om Windows blir det nog lättare för mig att köra diagnostikprogram...

Permalänk
Medlem
Skrivet av arkel:

Jag har inte gjort någon diagnostik alls, och datorn är nästan 8 år gammal så den har varit med ett tag.

Om jag lyckas installera om Windows blir det nog lättare för mig att köra diagnostikprogram...

Minnesmodulerna kan också strula till det. Har själv haft problem med en av stickorna som givit en massa småfel innan det sen blev blåskärm. Trodde också att det var SSD som strulade.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Ok, så jag laddade ned verktyget från den här länken och installerade det på en formaterad USB-sticka som jag använt för detta tidigare.

Jag använde verktyget för att formatera SSD:n, men jag kan inte installera Windows. Jag fick felmeddelandet: 0x80300024

https://www.thewindowsclub.com/fix-error-0x80300024-when-inst...

Kommer inte åt att köra diskpart, för jag har inget windows eller command prompt.

Jag har kollat de flesta åtgärdsförslag från artikeln ovan. Har inte öppnat datorn och kopplat loss övriga hårddiskar, då det har gått utmärkt att göra grejer med SSD:n förut.

Är det sannolikt att det är SSD:n som gett upp eller borde jag kolla något mer. Stort TACK för alla råd jag kan få!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Minnesmodulerna kan också strula till det. Har själv haft problem med en av stickorna som givit en massa småfel innan det sen blev blåskärm. Trodde också att det var SSD som strulade.

Ah, hur kollar jag lättast dem nu då? Jag har inget Windows installerat på PC:n längre. Borde jag börja med att kolla minnet innan jag köper en ny SSD, även om jag har fått felmeddelandet ovan?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av arkel:

Ok, så jag laddade ned verktyget från den här länken och installerade det på en formaterad USB-sticka som jag använt för detta tidigare.

Jag använde verktyget för att formatera SSD:n, men jag kan inte installera Windows. Jag fick felmeddelandet: 0x80300024

https://www.thewindowsclub.com/fix-error-0x80300024-when-inst...

Kommer inte åt att köra diskpart, för jag har inget windows eller command prompt.

Jag har kollat de flesta åtgärdsförslag från artikeln ovan. Har inte öppnat datorn och kopplat loss övriga hårddiskar, då det har gått utmärkt att göra grejer med SSD:n förut.

Är det sannolikt att det är SSD:n som gett upp eller borde jag kolla något mer. Stort TACK för alla råd jag kan få!

Du ska manuellt tradera alla partitioner innan du installerar och det kan du göra från den prompten som visas i länken du postade, skulle det inte fungera därifrån har du antagligen nått hårdvaruproblem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arkel:

Ah, hur kollar jag lättast dem nu då? Jag har inget Windows installerat på PC:n längre. Borde jag börja med att kolla minnet innan jag köper en ny SSD, även om jag har fått felmeddelandet ovan?

Du kan köra t.ex. Memtest86+ för att testa minnet, du behöver inget OS för det utan bootar det direkt från en USB-sticka.

Permalänk
Medlem

Missade den röda "Delete"-ikonen förut.... ok, nu jag har raderat den enda partitionen på SSD:n och gjort en ny. Samma fel.

Är vi fortfarande ambivalenta på om det är SSD:n eller något annat? Börjar det bli 90% SSD:n och 10% "annat"?

missade detta:

Skrivet av perost:

Du kan köra t.ex. Memtest86+ för att testa minnet, du behöver inget OS för det utan bootar det direkt från en USB-sticka.

Jag testar det också!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av arkel:

Missade den röda "Delete"-ikonen förut.... ok, nu jag har raderat den enda partitionen på SSD:n och gjort en ny. Samma fel.

Är vi fortfarande ambivalenta på om det är SSD:n eller något annat? Börjar det bli 90% SSD:n och 10% "annat"?

missade detta:

Jag testar det också!

Du bör inte partitionera själv utan låta installationsprogrammet göra det åt dig.
Har du nån annan lagringsenhet du kan test med ? Har du kollat alla enkla saker typ kablagen till ssdn, om möjligt byt datakabeln.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tråkiga lösningen : köp ny ssd och en extern backuphårddisk. Skulle det visa sig vara andra fel har du åtminstone en backuphårddisk (för dina bilder etc) och en extra SSD.

Det kan vara minne, grafikkort, strömklump (glapp i kabel/kontakt som nämnts ovan, jag hade en gång en fin spricka i en kontakt som gjorde att den satt dåligt) men jag hade bytt SSD. Eller satt i en annan hårddisk som test om man har någon liggande.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Alla bilderna ligger på en separat hårddisk som jag hoppas inte kommer att bli överraskningskrypterad nu bara för att jag inte kommer in i Windows.

Jag kör minnesgrejen Memtest86+ nu. Den jobbar fortfarande men har börjat visa "PASS" med stora gröna bokstäver, så jag antar att minnet är preliminärt godkänt.

Jag kommer att köpa en datakabel och en SSD-disk. Om problemet försvinner när jag byter datakabel så lämnar jag tillbaka SSD-disken. Om problemet kvarstår trots att jag bytt SSD-disk, så har jag ändå en ny SSD-disk... Tidsåtgången är minst lika jobbig för mig som kostnaden. Om det är sannolikt att en ny SSD löser problemet så är det värt investeringen. Just därför är jag väldigt tacksam för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av arkel:

Jag kör minnesgrejen Memtest86+ nu. Den jobbar fortfarande men har börjat visa "PASS" med stora gröna bokstäver, så jag antar att minnet är preliminärt godkänt.

Bara så att du har koll på det så kör Memtest86+ tills man stänger av det, d.v.s. det kommer aldrig bli klart om du väntar på det. Men om du kör det någon timme utan att du får något fel så kan du vara rätt säker på att det i alla fall inte är minnet som strular.

Skrivet av arkel:

Alla bilderna ligger på en separat hårddisk som jag hoppas inte kommer att bli överraskningskrypterad nu bara för att jag inte kommer in i Windows.

Om du endast har bilderna på en hårddisk så bör du se detta som ett tecken på att det kanske är bra att sätta upp någon backup också. Man brukar säga att det finns två typer av människor: de som har backup och de som inte förlorat viktig data än. Något enkelt som automatisk backup till någon molntjänst så att du har en kopia av filerna på ett annat ställe minskar risken enormt.

Permalänk
Medlem

finns en bra grej man kan ha på ett usbminne som heter "Hiren Boot CD" som har flera bra program förinstallerat och körs från USB-minnet.

Finns många bra program som kanske kan hjälpa dig på vägen. Finns exempelvis HDDscan, crystal disk info, test disk etc.

Ett enkelt alternativ är att köpa billigaste ssd du kan och installerar på den, fungerar det där så byter du ssd.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av arkel:

Hej!

Bakgrund: Under den senaste månaden har jag haft små incidenter, typ datorn har hängt sig, uppstart misslyckas, windows vill reparera C: (SSD-disk där Windows är installerat) och liknande. Under de senaste dagarna hade jag flera gånger problem med att jag inte kunde starta program som var installerade på SSD:n.

I dag kan jag inte starta Windows. Datorn fastnar med svart skärm och muspekaren med den lilla runda ladd-ikonen som ersatte timglaset. Jag har försökt att komma åt felsäkert läge och olika reparationsalternativ, men jag har glömt mitt administratörslösenord och kan därför inte komma åt några av de funktionerna.

Vad gör jag nu?

1) Formatera SSD:n, gör om windowsinstallationen och kör något slags hårdvarudiagnostik för att bedöma om SSD:n ska skrotas eller ej.

Kommer jag att stöta på problem för att jag slarvat bort mitt administratörslösenord?
Visst påverkar inte detta de andra hårddiskarna? En av dem har en massa bilder som jag vill spara.

2) Släng SSD:n direkt, installera windows på en ny SSD.

3) Kan man komma runt att jag slarvat bort mitt administratörslösenord? När jag installerade Windows 10 på datorn (hade en studentutgåva tidigare) så gick jag över till att logga in med en fyrsiffrig pinkog istället. Detta duger inte som lösenord.

Din beskrivning av problemet är väldigt likt förloppet jag upplevde när en av mina SSDer dog.
Det gick att skriva till SSDn och läsa från SSDn utan uppenbara problem.

Du har inte skrivit vad det är för SSD du har, men en gissning då den är nästan 8år gammal är att den inte är speciellt stor.
Om du dessutom ofta haft den nästan full, dvs, mindre än 10% ledigt så är det stor risk att du slitit ut några minnesceller.

Det finns en metod som kallas "Power Cycling"-metoden.
Den går ut på att man kopplar bort SATA-kabeln men låter strömkabeln vara inkopplad(jag utgår ifrån att det är en SSD med SATA-kabel), startar sedan datorn och låter den vara på 30 minuter innnan man stänger av den, sedan upprepar man proceduren, startar datorn 30 minuter och sedan stänger av den.
I detta fall låter du diskens interna diagnostik-vertyg undersöka och försöka reparera disken, men det är ingen garanti att det löser problemet.
https://dfarq.homeip.net/fix-dead-ssd/

Edit:
Som ett tillägg, @Mattiiss har pekat på flera bra diagnostik-vertyg, i mitt fall så påvisade Crystal Disk Info att det inte fanns några problem och att SSDn var frisk.

Permalänk
Medlem

Jag har f.ö en skitbillig Asenno-SSD jag köpte för en spottstyver på Amazon, den funkade rätt bra tills datorn (barnens "speldator") helt plötsligt blev knäpp.
Spel klagade på för lite grafikminne, den segade ihop helt ibland, program kraschade at random, fan och hans moster. Inga read/write eller diskfel märktes i övrigt. Nya kablar, överdimensionerat nätagg.

Bytte SSD till en äldre jag hade liggande, därefter funkade datorn kanon. Formatterade om den "trasiga" disken (som även i externt kabinett trilskades) och har den nu som extern hårddisk när jag flyttar saker. Efter en total omformatering funkar den till synes ok. Men jag är helt övertygad om att den kommer att knasa igen, om den belastas som systemdisk etc, säkert nån brist på Trim, garbage collection, eller nåt. Så även om man lyckas skrämma igång en trilskande disk kan det vara svårt att lita helt på den igen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Så jag köpte en ny SSD. Testade följande:

Samma kabel som gamla disken - felkod 0x80300024
Nyköpt kabel - felkod 0x80300024
Nya kabeln, men flyttad till annan port på moderkortet - felkod 0x80300024
Nya kabel, ny port, kopplade ur övriga diskar - Framgång!

Alltså har jag inte uteslutit att gamla disken skulle gå att använda igen.

Permalänk
Medlem

Det här leder till en helt annan fråga.
Vet du om du kör BIOS i UEFI- eller BIOS-läge?
Om du kör BIOS i UEFI-läge så finns det en risk att EFI-partitonen hamnat på en annan disk än systemdisken. Det är då en risk att du har problem med en annan disk än SSD:n eller en annan kabel.
Det behöver inte vara disk/kabel-fel, det kan vara en korrupt EFI-partition.

Det rekommenderas starkt att endast ha systemdisken inkopplad när man installerar Windows för att samtliga systempatitioner skall hamna på samma disk.

Permalänk
Medlem

Hur kan jag ta reda på om jag kör i BIOS eller UEFI-läge? Jag förstår inte riktigt faran du beskriver.

Endast den nya SSD:n var inkopplad när jag väl lyckades installera windows.

Det skedde en märklig grej och det såg ut som att Windows-installationen kom igång, men sen startade datorn om och krävde att jag skulle mata in produktnyckeln igen. Då visade den mig tre partitioner på den nya SSD:n (tidigare hade jag bara sett att den gjorde en i taget, då jag raderade befintlig partition och formaterade ett par gånger). De nya partitionerna var två små typ några MB och en stor med majoriteten av utrymmet.