Permalänk

Vänta med att uppgradera mobo+cpu?

Hej!

Tittar på att uppgradera till amd 5600ish eller Intel 12400ish.
Men funderar på ifall det är bättre att vänta lite?
Intel släpper väl sina nyare cpuer i slutet av månaden, är det rimligt att vänta tills dess och förvänta sig prissänkning eller kolla ifall det dyker upp begagnat ifall andra uppgraderar?
Eller bör jag själv satsa på den nyaste plattformen?

Sitter för tillfället på en 4970k och 3060 ti ifall det är relevant.

OBS FÖR ATT FÖRTYDLIGA
Min fråga gällde att vänta tills nästa generation släpps i hopp om prissänkning på DENNA generations (dvs runt amd 5600 eller Intel 12400) cpuer och moderkort, eventuellt att lyckas köpa dessa begagnade när nya generationen släpps.

Mvh
Tommy

Permalänk
Medlem

Finns väl god anledning att tro att intels 12000-serie och AMDs 5000-serie reas ut i november-rean som snart drar igång.

Hade inte satsat på nya serierna i detta läge, kommer alltid med barnsjukdomar samt att priserna är helt uppåt väggarna.

Sedan är väl frågan, vad är det du inte kan göra med dagens setup?

Permalänk
Moderator
Moderator

Generellt känns en AM4-bräda, ett bra par stickor DDR4 och en av de enklare 5000-prollarna som en väldigt bra kombination med ditt 3060 Ti.

Nyare plattformarna kommer vara en helt annan prisklass än begagnade komponenter så det beror ju på vad du tänkt lägga i allra högsta grad. Det kommer säkert att dyka upp en del begagnade saker men efterfrågan kommer nog vara stor.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Kanske kan vara värt att vänta till Black Friday om du inte behöver grejerna direkt? De nya processorerna från AMD ger extremt dålig prestanda per krona jämfört med t.ex. 5600 och ett B550-moderkort så de är svåra att rekommendera.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Skrivet av Ibymafayhas:

Finns väl god anledning att tro att intels 12000-serie och AMDs 5000-serie reas ut i november-rean som snart drar igång.

Hade inte satsat på nya serierna i detta läge, kommer alltid med barnsjukdomar samt att priserna är helt uppåt väggarna.

Sedan är väl frågan, vad är det du inte kan göra med dagens setup?

Helt ärligt så mystiskt nog så pallar den dra allt jag kastat på den i 4k (något kanske var 1440p minns inte) maxat i 60 fps.
Det är väl mest för att få ut allt, min setup nu har ju bara stöd för pci-e 3 tex, jag tror mitt ram är lite trött osv.
Sen såg jag på någon test att 4790k flaskar 3060 ti rätt bra, dock när jag kör horizon zero dawn åtminstone så tuggar båda på i 100ish% men det kanske är just pga pci-e 3 jag vet inte

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Generellt känns en AM4-bräda, ett bra par stickor DDR4 och en av de enklare 5000-prollarna som en väldigt bra kombination med ditt 3060 Ti.

Nyare plattformarna kommer vara en helt annan prisklass än begagnade komponenter så det beror ju på vad du tänkt lägga i allra högsta grad. Det kommer säkert att dyka upp en del begagnade saker men efterfrågan kommer nog vara stor.

Mja den nya är jag inte direkt intresserad utav helt ärligt, utan hoppas på ett bra pris av någon som ska byta till senaste.
Men ja, som jag skrev så är det något i den klassen jag satsar på, dvs 5600 eller Intels variant.

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Kanske kan vara värt att vänta till Black Friday om du inte behöver grejerna direkt? De nya processorerna från AMD ger extremt dålig prestanda per krona jämfört med t.ex. 5600 och ett B550-moderkort så de är svåra att rekommendera.

Jag tycks varit dålig på att förklara mig, det jag menade var att vänta på att det nya lanserar och hoppas på att folk byter upp sig till det bara för att ja, folk vill ha det senaste, och kan således hitta billigare 5600 eller Intels motsvarande begagnat.

Permalänk
Medlem

Eftersom du har en 4970k kan köpa en billig modell av dom nya som släpps och ändå få sjukt mycket bättre prestanda överlag.

Men ja, din plan att hitta begagnat lär funka. Särskilt om du sätter in en köpes annons.
Folk har en tendens att köpa nytt om dom får sålt sina gamla grejer samtidigt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Eftersom du har en 4970k kan köpa en billig modell av dom nya som släpps och ändå få sjukt mycket bättre prestanda överlag.

Men ja, din plan att hitta begagnat lär funka. Särskilt om du sätter in en köpes annons.
Folk har en tendens att köpa nytt om dom får sålt sina gamla grejer samtidigt.

Ja det har du rätt i, ska lägga upp en direkt