Sony: "Vissa spel kan släppas till Playstation och PC samtidigt"

Permalänk
Melding Plague

Sony: "Vissa spel kan släppas till Playstation och PC samtidigt"

I en intervju berättar Playstation Studios-chefen att live service-spel i framtiden kan komma att släppas på flera plattformar samtidigt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En av få anledningen att äga konsol är ju faktumet att det antingen finns exklusiva titlar eller att vissa titlar först släpps till konsol för att sen eventuellt släppas till PC senare. Licenspengarna Sony ska ha gör ju att nästan alla titlar vid release alltid är dyrare till PS5 än till PC. Då köper nog de flesta hellre spelet till den plattform som är billigast?! Fast visst... Om Sony äger några spelstudior så drar väl de in pengar på PC-releaser också? Det är nåt jag inte har rikrigt koll på. Undrar i så fall om vi får se fler hemmakonsoler överhuvudtaget i framtiden?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

God of War 2och Horizon: Zero Dawn 2 är allt jag begär till pc NU tack.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Har haft både X-Boxar och Playstations men när jag väl spelat dom exklusiva spelen som jag gillar så samlar konsolerna bara damm.
Det räcker med PC:n för min del så att spelen kommer till PC är toppen för mig. Visst lite trist att vänta ett år på vissa titlar men
jag kan ta det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

En av få anledningen att äga konsol är ju faktumet att det antingen finns exklusiva titlar eller att vissa titlar först släpps till konsol för att sen eventuellt släppas till PC senare. Licenspengarna Sony ska ha gör ju att nästan alla titlar vid release alltid är dyrare till PS5 än till PC. Då köper nog de flesta hellre spelet till den plattform som är billigast?! Fast visst... Om Sony äger några spelstudior så drar väl de in pengar på PC-releaser också? Det är nåt jag inte har rikrigt koll på. Undrar i så fall om vi får se fler hemmakonsoler överhuvudtaget i framtiden?

Det är klart Sony även får in pengar om de släpper spel till PC. Även om de får in mer på ett "PS köp".

Rätt säker på att Sony kommer hålla kvar vid PS-exklusiviteten (dvs att det antingen är "PS only" eller iaf "PS first"). Att köra samtida släpp på "live service" spel känns dock väldigt vettigt, maximal kundbas dag 1 är viktigare där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

En av få anledningen att äga konsol är ju faktumet att det antingen finns exklusiva titlar eller att vissa titlar först släpps till konsol för att sen eventuellt släppas till PC senare. Licenspengarna Sony ska ha gör ju att nästan alla titlar vid release alltid är dyrare till PS5 än till PC. Då köper nog de flesta hellre spelet till den plattform som är billigast?! Fast visst... Om Sony äger några spelstudior så drar väl de in pengar på PC-releaser också? Det är nåt jag inte har rikrigt koll på. Undrar i så fall om vi får se fler hemmakonsoler överhuvudtaget i framtiden?

Tror inte att försäljningen på PC påverkar PS5 så hårt, det är oftast olika typer av spelare. På sätt och vis så var det nog hårdare konkurrens förut när det gick att bygga en speldator med god prestanda för runt 10K, nu är vi uppe i runt det dubbla. Du kan såklart bygga en billigare PC, men då börjar du närma dig en sådan nivå att konsoler ger rätt mycket mer valuta för pengarna istället och tappar då det som många upplever trevligast med PC, alltså prestandaskillnaden.

När det kommer till kostnad så antar jag att du tänker på live-service, PS5 spelen lär ju ha funnits ute i 1-3 år innan PC versionen och då lär priset vara väldigt mycket lägre än på PC, plus att dem kanske till och med ingår i PS Plus Extra.

Inte förvånad över denna nyhet då tillexempel Destiny lär fortsätta finnas tillgängligt på PC. Det nämndes väl under uppköpet av Bungie att Sony var intresserade av deras kunskap att sköta live-service och det lät väl inte bara som att det handlade om Destiny då utan för Sony överlag.

Permalänk
Medlem

Sony säger faktiskt inte att det kommer släppa det samtidigt till steam (eller liknande).
Kan ju vara så att de släpper en egen launcher, store och att man till och med måste köpa medlemsservice för att få lov att köpa/hyra spelet på PC dag 1?

Permalänk
Medlem

Eftersom det är så drygt att få tag i en ps5a så är det nog många som hade velat ha en. Så där missar ju Sony massa försäljningstillfällen på spelen också. Därför är det ju smart att även lansera på pc. Jag är väldigt glad att de börjar göra detta! Väntar hellre ett år än för evigt (rdr1 t.ex)

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem

Då de pratar Live-service spel så låter det affärsmässigt kanske vettigt. Som han säger.. gäller att få alla att spela samtidigt så att community får störst chans att växa, etableras och kanske bli hållbar. Se till att varje launch av "skins" etc ses av alla spelare när de är nya och sannolikheten ökar att de köper dem.

En samtidig launch av säg God of War eller Spiderman, ja fortsätt drömma.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Ragnarök hoppas jag kommer asap till PC.

God of War var bland det bästa på länge jag lirat.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Mindre snack, mer Bloodborne på PC.

Permalänk
Medlem

Så länge inte alla spel kommer till PC är jag kritisk till Sony, gör inget om de inte kommer på release-dagen men inte allt för långt efter.

Permalänk
Medlem

Får mig och tänka på slutet 90-tal när det kom spel till kanske 5st olika konsoler på release dagen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Svårt och se att de skulle tappa försäljning av sina spel och PS5 konsoler om de släpper fler spel till Pc. Tror mer att de skulle öka sina intäkter på spel och möjligtvis leder det till att några köper PS5 konsolen.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhN322:

Mindre snack, mer Bloodborne på PC.

väntat på demon souls ännu längre