kryptera laptop-ssd med existerande dualboot (Debian/Windows10) ?

Permalänk
Medlem

kryptera laptop-ssd med existerande dualboot (Debian/Windows10) ?

Jag har en dualboot laptop med Win10 och Debian 11. Vill kryptera allt inför en längre resa. Men jag vill helst inte installera om. Finns det en lösning?

Bitlocker kan kryptera Windows-partitionen, men jag hittar inget uppenbart som kan kryptera en existerande Linux partition utan att radera data. reencrypt kan vara en kandidat men känns inte helt uppenbart när jag skummar man-sidorna.

Vore schysst att hitta nåt som kunde kryptera hela disken (dvs båda partitionerna på en gång). När man startar datorn avkrävs man dekrypterings-passphrase och först därefter laddas grub och man väljer Debian eller Windows.

Nån som har erfarenhet av en sån här setup?

Alternativt, vore det ett alternativ att rsynca hela Debian-partitionen till en USB-disk, därefter kryptera partitionen på normalt sätt utan att behålla data, och sedan rsynca tillbaka allt från USB-disken? Skulle det funka att boota in i Debian efter en sån manöver, eller måste Debian installeras om ändå för att liksom känna av att det krävs dekryptering under boot-processen?

Permalänk
Medlem

Ja du tar väl backup redan nu? Jag kan rekommendera Déjà Dup Backups för att säkerhetskopiera /home. När du installerar Debian kan du välja Fulldsik kryptering. Windows krypterar med Bitlocker och Linux använder LUKS2. /boot och grub tror jag inte är möjligt att kryptera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Ja du tar väl backup redan nu? Jag kan rekommendera Déjà Dup Backups för att säkerhetskopiera /home. När du installerar Debian kan du välja Fulldsik kryptering. Windows krypterar med Bitlocker och Linux använder LUKS2. /boot och grub tror jag inte är möjligt att kryptera.

Absolut! Håller precis på att återställa hela disken från Clonezilla efter misslyckade experiment.

Det som fortfarande är oklart för mig är: Man brukar rekommendera att installera Windows först och Linux sen, för att inte Windows ska skriva över GRUB eller nåt sånt under installationen.

Men om LUKS måste kryptera hela disken måste väl det göras allra först, annars kommer ju LUKS att förstöra Windows boot? Och om jag krypterar med LUKS, kommer det alls gå att installera Windows efteråt för att dualboota på samma nvme-disk.

Går det alls att dualboota krypterade Win och Linux på samma fysiska disk?

(Jag har tyvärr inte två nvme-platser i datorn, annars hade jag bara köpt en till.)

Permalänk
Medlem

Du delar upp din disk i olika partitioner Windows har en formaterad med NTFS och Linux med ext4. Att installationen är krypterad borde inte spela någon roll i det här fallet. Grub ligger på bootpartitionen och den förblir okrypterad.