Värt att byta till AMD?

Permalänk

Värt att byta till AMD?

Alltid använt Nvidia pga bättre kort och drivrutiner men senaste generationen har fått mig att fundera om det är värt att köpa t.ex ett rx 6800 istället för 3070/3070ti. Har hört en del att spel crashar osv och att mjukvara och drivrutiner fortfarande inte är så bra som nvidia. Vad tycker ni amd-användare? Har ni mycket crashar osv i olika spel om man ser till senaste drivrutiner?

Permalänk
Medlem

Suttit på båda "sidorna", jag gjorde bytet från 1080 till 5700 serien för 3 år sedan (har jag för mig) och ångrar det inte.
Med nuvarande kort så "leker" jag lite för mycket så jag får reboots titt som tätt MEN kör jag stock eller förval flyter det bara på och rullar fint.

Förtydligande -> När jag skriver "pillar lite för mycket" så labbar jag med undervoltning.

Det är enligt mig hugget som stucket, vissa har jätteproblem med sina kort oavsett AMD eller nVidia, varför kan jag inte svara på men oavsett så är det du i slutet som väljer. Jag har eller är kanske en av de som har anpassade komponenter där det lirar bra ihop och/eller fått bra versioner av korten (dvs inte måndagsexemplar).

Var jättenöjd med mitt 1080 men vill byta och prova AMD och sedans dess är jag nöjd, vill jag ha ett 3080 eller 3090 så är svaret absolut, nVidia har andra saker som väger över likt AMD som har sina saker.

Tycker personligen att AMD´s GUI är bättre/enklare och mer överskådlig (ej komplett då det finns mer att jobba med) men nVidia har andra saker säkerligen som trumfar AMD´s manicker/pillande.

I slutet är det du, lyssna på magkänslan, hör med vänner/bekanta vad de tycker (man hör ganska direkt om det är mer propagerande för X, försök hitta opartiska åsikter i första hand eller så mycket åt det hållet det går), nästan samma pengar i slutet men det är som sagt DU som ska lira med det och det ska kännas rätt för dig

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Om du streamar så är du lite låst till Nvidia, då AMD inte riktigt har något bra video codec för det. Annars hade jag inte haft några bekymmer att byta kort

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Skrivet av Izenoz:

Suttit på båda "sidorna", jag gjorde bytet från 1080 till 5700 serien för 3 år sedan (har jag för mig) och ångrar det inte.
Med nuvarande kort så "leker" jag lite för mycket så jag får reboots titt som tätt MEN kör jag stock eller förval flyter det bara på och rullar fint.

Förtydligande -> När jag skriver "pillar lite för mycket" så labbar jag med undervoltning.

Det är enligt mig hugget som stucket, vissa har jätteproblem med sina kort oavsett AMD eller nVidia, varför kan jag inte svara på men oavsett så är det du i slutet som väljer. Jag har eller är kanske en av de som har anpassade komponenter där det lirar bra ihop och/eller fått bra versioner av korten (dvs inte måndagsexemplar).

Var jättenöjd med mitt 1080 men vill byta och prova AMD och sedans dess är jag nöjd, vill jag ha ett 3080 eller 3090 så är svaret absolut, nVidia har andra saker som väger över likt AMD som har sina saker.

Tycker personligen att AMD´s GUI är bättre/enklare och mer överskådlig (ej komplett då det finns mer att jobba med) men nVidia har andra saker säkerligen som trumfar AMD´s manicker/pillande.

I slutet är det du, lyssna på magkänslan, hör med vänner/bekanta vad de tycker (man hör ganska direkt om det är mer propagerande för X, försök hitta opartiska åsikter i första hand eller så mycket åt det hållet det går), nästan samma pengar i slutet men det är som sagt DU som ska lira med det och det ska kännas rätt för dig

Tack för utförligt svar! Tänker att troligen inte kommer köra så mkt överklock/undervolt så förhoppningsvis lirar det bra i så fall. Sen blir väl drivrutinerna bättre hela tiden också.

Permalänk
Medlem

@erikkersch

Varsågod, drivrutinerna upplever jag blir bättre ja men ibland så har jag rullat en version tillbaka då det spelet jag spelar (SCUM) försämrats i mitt tycke.

@DwarF
Njaeeee? AMD har vad jag känt av inget fel med streamingmöjligheter. Har kört via inbyggda alternativet och OBS/Streamlabs. Kan på sin höjd tappa 5fps i spelet men definitivt inte låst till nVidia pga det, återigen min erfarenhet.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

alltså, det här med "bättre mjukvara x krashar så mycket" var ju något som fanboys fastnade mycket i för typ 5-7 år sedan (och redan då var det till stor del falskt). trodde vi hade gått förbi det sedan länge.

Nu handlar det mer om specifika funktioner eller prestanda i specifika spel - olika spel presterar olika bra på AMD eller NVIDIA. Nån generation kommer AMD ligga bättre till i prestanda per krona, prestanda per Watt, nån annan generation NVIDIA

sen huruvida man föredrar användargränssnittet på AMD eller NV kan man ju bara fråga sig själv. men passa då också på att fråga, hur ofta är du inne o petar i inställningarna? Eller gör du det när du installerar kortet och sedan går det några månader emellan? Kanske inte ligger som prio 1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

@DwarF
Njaeeee? AMD har vad jag känt av inget fel med streamingmöjligheter. Har kört via inbyggda alternativet och OBS/Streamlabs. Kan på sin höjd tappa 5fps i spelet men definitivt inte låst till nVidia pga det, återigen min erfarenhet.

Skillnaden mellan AMD och Nvidia är att Nvidia har dedikerad hårdvara för videokompression i sina grafikkort, medan AMD tidigare litade på att man använde den i processorn. Deras första steg ifrån detta var att köra en encoder på shaderna (främst för Vega, men den funkade på alla GCN), men sedan första Navi-korten har man i princip kopierat Nvidias lösning rakt av. Varken AMD eller Nvidia (eller för den delen Intel) utvecklar kretsar för hårdvarukompression utan de licensierar designer för dem från mindre företag, så det är ingen större skillnad på dem.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Datavetare
Skrivet av erikkersch:

Alltid använt Nvidia pga bättre kort och drivrutiner men senaste generationen har fått mig att fundera om det är värt att köpa t.ex ett rx 6800 istället för 3070/3070ti. Har hört en del att spel crashar osv och att mjukvara och drivrutiner fortfarande inte är så bra som nvidia. Vad tycker ni amd-användare? Har ni mycket crashar osv i olika spel om man ser till senaste drivrutiner?

Om man bara ser till spel är det i praktiken väldigt liten skillnad sett till funktion mellan Radeon och GeForce. Här handlar det primärt om att man får funktioner som DLSS samt klart bättre raytracing-prestanda med GeForce.

Funktionellt har ju Radeon den stora hjälpen av att både PS5 och Xbox Series S/X använder sig av RDNA2, det säkerställer att spelmotorer och de spel som även finns på konsol är väl-testade med Radeon.

Skillnaden finns primärt om man gör andra saker med GPUn. Nvidia är totalt dominerade p.g.a. av att deras CUDA-ramverk är så dominerande för GPGPU-användning. Kikar man på t.ex. Blender ser man att renderingsprestanda hos instegsmodellerna av Nvidias 3000-serie drar jämnt med toppkorten hos Radeon 6000-serien, mycket av det kommer från långt bättre mjukvarustöd och en liten del kommer från att RTX-korten har en del extra HW som är fördelaktigt här.

Vad det gäller videokodning är denna video väldigt informativ

Too-long;don't-watch summeringen är att sett till kvalité blir ställningen

Intel QS > Nvidia NVEC > AMD AMF

Har man en Intel CPU med iGPU är det bara köra den om man vill "streama". Däremot börjar skillnaden bli rätt liten mellan dessa tre, högre bitrate ger mer än att gå från AMD AMF till Intel QS.

Summeringen blir därför:
Om spel är det enda man bryr sig om, och man skiter i raytracing, så kan man med gott samvete välja Radeon över GeForce om man känner för det. Gör man något annat med sin GPU har jag svårt att se varför man skulle välja något annat än GeForce, tyvärr...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@erikkersch läs vad mpat och Yoshman skriver, där har du svar på tal

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk

Tack för alla svar! Nu blir ju frågan om man ska vänta på att både amd och nvidia släpper sina nya kort. Kommer amd göra samma som nvidia med prissättningen blir det ju ett enkelt val att köpa ett kort från rx6000 eller rtx 3000 serien känner jag annars är man ju uppe i sjuka priser för prestanda man inte behöver som vanlig gamer 😁