Har det sagts något om kompensation för ev. elavstängning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Det här kan komma att bli en riktig soppa. Hoppas kraftnätsingenjörerna vet vad de sysslar med.

Ja, de vet de, detta är saker som man planerat för av olika anledningar sen tidigare också. Samhällskritiskt verksamhet (sjukhus o.s.v.) kommer ha ström men räkna med att vi vanliga hushåll, kontor o.s.v. kommer bli strömlösa rullande och ja, det kommer bli stökigt, orsaka produktionsbortfall o.s.v.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Alla pratar som om det var en naturkraft som orsakat detta...

Det är det, naturkraften Dumhet.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Om ett företag säger att de ska leverera ström till min kåk 8760 timmar om året och sen bara levererar 8700 så förväntar jag mig ersättning (i enlighet med vårt SLA) för de återstående 60 timmarna.

Leta upp ditt elavtal och se om du hittar någon tillämplig SLA med tillhörande ersättning så du är redo!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Sen kan man förstås diskutera nätbolagens enorma vinster och deras extremt skrala investeringar i nätet, men det är ju en annan fråga.

Fast det är inte en annan fråga, det är precis den frågan som är relevant. Vi måste helt enkelt göra det dyrt nog för bolagen ifall de inte klarar av att leverera tjänsten de säljer så att de gör de investeringar som krävs (och betalar folk som är kapabla att göra korrekta analyser framöver för att veta vilka investeringar som krävs). Om vi inte ställer krav på elnätsbolagen kan de fortsätta att skita i underhåll och investeringar så vi får fler och fler tillfällen då de inte kan leverera trots att de under lång tid tagit betalt för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceMan(FZ):

Hoppas jag verkligen inte sker. Jag har bergvärme, utan el ingen värme, och blir det för kallt fryser allt sönder.

Som sagt, det handlar om en till ett par timmar per plats. Inget hinner frysa sönder på den tiden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Gissningsvis finns det delar av avtalet som säger att det kan bli kortare bortkopplingar av olika skäl.

Ja, något annat känns orimligt. Som inneboende halvmänniska har jag ingen relation till något elbolag. Någon som känner för att kolla genom avtalen för sitt elbolag för att flika in lite mer näring i diskussionen?

Skrivet av GLaDER:

Ja, tack för att du för samtalet framåt.

Det är exakt detta jag menar. Vilka kostnader jag har till följd av strömavbrottet är egentligen inte relevanta när det kommer till "hur mycket i ersättning bör jag få". I mitt specifika fall blir det en kännbar skillnad om jag "måste" åka in till kontoret, varför jag tog det som exempel.

Tänker vi oss ersättning spelar dina utgifter ingen egentlig roll. Lätt blir att tänka att du får ersättning genom att de timmar du inte levereras el inte läggs på räkningen eller att den dagens normalförbrukning dras av räkningen. Men det blir ju småpengar. Vill du hävda att du far skada och söker ersättning för denna skada borde det vara just skadestånd du borde fundera mer på. Lätt är ju att fantasin går till spektakulära domstolsärenden i amerikansk regi när skadestånd nämns, men verkligheten är ju mer byråkratiskt grå.

Av det lilla jag känner till skadeståndslagstiftningen så krävs det oaktsamhet eller avsikt för att kunna kräva skadestånd, däremot. Elleverantörerna agerar ju inte efter eget huvud vilka som påverkas av en eventuell tillfällig nedsläckning, vilket sänker deras skadeståndsgrundande handlingsutrymme - som som jag förstår elkedjan. Men det är en fråga som är aktuell i tiden. Vill du ha mer svart på vitt om detta skulle jag föreslå att prata med en jurist eller ställa frågan till något av de öppna juristforumen eller universitet.

Skrivet av CymbalCrasher:

Frågan är om staten på något sätt vill hjälpa till med det när elen stängs av medvetet.

För industrin och företag man inte vill reta upp, men som man inte kan undvika att påverkas av eventuell nedsläckning, kanske. Men privatpersoner, antagligen inte. Fokus tycks istället ligga på att försöka hantera eller kompensera delvis för prisstegringen.

Skrivet av chksix:

Elpriset kommer snarare gå ner med stabilare matning och försörjning. Som vi hade fram tills för 8 år sedan...

Ja, men det där är politiska beslut som inte är till någon större hjälp att fundera på nu. Annat möjligtvis än i att staten kan stötta elleverantörerna ekonomiskt för att dela ut lite tröstpengar till påverkade kunder.

Skrivet av Aktsu:

Fast det är inte en annan fråga, det är precis den frågan som är relevant. Vi måste helt enkelt göra det dyrt nog för bolagen ifall de inte klarar av att leverera tjänsten de säljer så att de gör de investeringar som krävs (och betalar folk som är kapabla att göra korrekta analyser framöver för att veta vilka investeringar som krävs). Om vi inte ställer krav på elnätsbolagen kan de fortsätta att skita i underhåll och investeringar så vi får fler och fler tillfällen då de inte kan leverera trots att de under lång tid tagit betalt för det.

Samtidigt, är inte elbolagens stora vinster just nu en produkt av den skitmärkliga europeiska elmarknaden som vi är anslutna till som tack vare Tysklands energitabbar trissar upp exportpriserna som i sin tur påverkar det nationella elpriset? Problemen nu är övergripande på nationell infrastrukturnivå och internationell marknadsnivå och går långt över huvudet på bolaget du betalar din elräkning till, så som jag förstår organiseringshierarkin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag märker att vi lever i olika världar. Där jag verkar är avtal viktiga och det är det enda man kan planera för. Vad är vitsen med ett avtal om ett företag kan säga: "Nej, det sket sig på vår sida, så vi tar inget ansvar nu."?

Om ett företag säger att de ska leverera ström till min kåk 8760 timmar om året och sen bara levererar 8700 så förväntar jag mig ersättning (i enlighet med vårt SLA) för de återstående 60 timmarna.

Det verkar som att du tror att du har ett nine nines-avtal med ditt elbolag men samtidigt betalar konsumentpris. I verkligheten kostar hög tillgänglighetsnivå stora pengar.

Alltså, jag förstår dina invändningar, men det känns som att du har blivit upprörd på förhand. Om vi vänder på steken, istället för att förbereda dig genom att klaga på ett forum, vad kan du göra för att mildra den stora kostnaden ett eventuellt "inkomstbortfall" skulle åsamka dig om strömmen bryts? Typ:

  • Skaffa elgenerator.

  • Redundant elförsörjning.

  • Teckna ett avtal med din elleverantör med hög SLA-nivå.

Även om du för medhåll av SweClockers medlemmar kommer det aldrig att lösa ditt problem. Om det kostar dig så mycket bör du vara proaktiv istället.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Ja, priskompensationen. Värre snedvridning har jag aldrig sett.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Stänger de av strömmen till vårt serverum så kostar det nog några miljoner i timmen. Så det hoppas jag inte händer.
Alla kunder vi har, ingen kan jobba.
Kommer bli lagom kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceMan(FZ):

Hoppas jag verkligen inte sker. Jag har bergvärme, utan el ingen värme, och blir det för kallt fryser allt sönder.

Fast vi pratar inte om veckor/månader utan el.

I Östergötland lär du väl klara dig närmare en månad utan el innan det blir så kallt inne?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Leta upp ditt elavtal och se om du hittar någon tillämplig SLA med tillhörande ersättning så du är redo!

Skrivet av Phod:

Det verkar som att du tror att du har ett nine nines-avtal med ditt elbolag men samtidigt betalar konsumentpris. I verkligheten kostar hög tillgänglighetsnivå stora pengar.

Även om du för medhåll av SweClockers medlemmar kommer det aldrig att lösa ditt problem. Om det kostar dig så mycket bör du vara proaktiv istället.

Men, vad har vi forum till om det inte är för att klaga av oss?

Jag är iaf nöjd med den diskussion vi fått till. Tycker det varit trevlig och något jag kunnat roa mig med mellan byggpipelinens och möten.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Stänger de av strömmen till vårt serverum så kostar det nog några miljoner i timmen. Så det hoppas jag inte händer.
Alla kunder vi har, ingen kan jobba.
Kommer bli lagom kul

Men ni har väl isf generator och(eller) UPSer? Eller hur hanterar ni vanliga strömavbrott?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Geckod:

Stänger de av strömmen till vårt serverum så kostar det nog några miljoner i timmen. Så det hoppas jag inte händer.
Alla kunder vi har, ingen kan jobba.
Kommer bli lagom kul

Har ni ett serverrum med kritiska servrar utan reservkraft får ni skylla er själva. Det är branschstandard med ström som är redundant och även med reservkraft. Normalfallet är batterier som håller några minuter tills att dieselgeneratorn hinner starta upp och ta över. Är det riktigt kritiskt så har man servrar på minst två olika oberoende platser.

Vill man inte bygga det själv går det att hyra plats i serverhall för rimliga pengar hos många olika bolag, så slipper man tänka på redundant elförsörjning, kyla, servermiljö, fysisk säkerhet, etc, mer än att följa upp att leverantören faktiskt gör det ni avtalat om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Stänger de av strömmen till vårt serverum så kostar det nog några miljoner i timmen. Så det hoppas jag inte händer.
Alla kunder vi har, ingen kan jobba.
Kommer bli lagom kul

Har ni ingen backup-ström och ups så får ni ju skylla er själv alternativt så överskattar du erat värde.

För övrigt så verkar det vara helt främmande för folk i tråden att uppleva strömavbrott.
Nu vet jag att det inte finns träd i Stockholm men ute i Sverige sker det att de blåser omkull över elledningar ibland och orsakar avbrott i timmar

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chksix:

Elpriset kommer snarare gå ner med stabilare matning och försörjning. Som vi hade fram tills för 8 år sedan...

Du menar när vi fick importera merparten av tiden? Hela problemet nu handlar ju om några få timmar när vi behöver importera och att det i värsta fall inte finns någon el att importera då, så hur hade det hjälpts av att vi behövde importera tusentals timmar varje år (som vi hade fram till typ 2012) jämfört med dagens situation när det handlar om något tiotal timmar?

Skrivet av Aktsu:

Fast det är inte en annan fråga, det är precis den frågan som är relevant. Vi måste helt enkelt göra det dyrt nog för bolagen ifall de inte klarar av att leverera tjänsten de säljer så att de gör de investeringar som krävs (och betalar folk som är kapabla att göra korrekta analyser framöver för att veta vilka investeringar som krävs). Om vi inte ställer krav på elnätsbolagen kan de fortsätta att skita i underhåll och investeringar så vi får fler och fler tillfällen då de inte kan leverera trots att de under lång tid tagit betalt för det.

Ja, men de kraven kan vi inte ställa i efterhand, avtalen ser ju ut som de gör. Nu snackas det ju om att elkunderna ska få tillbaka pengar från allt de har betalat i nätavgifter som inte gått till investeringar, men det är klart att de vore bättre om de faktiskt investerade pengarna istället. Men allt går ju att härleda till privatiseringen av elförsörjningen som var helt ideologiskt motiverad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

För övrigt så verkar det vara helt främmande för folk i tråden att uppleva strömavbrott.
Nu vet jag att det inte finns träd i Stockholm men ute i Sverige sker det att de blåser omkull över elledningar ibland och orsakar avbrott i timmar

Jag bor på en plats där det tack och lov är väldigt stabilt. Senaste oplanerade strömavbrottet var 2016, och varade ungefär en timme. Har för mig att det var kopplat till blixtnedslag, men är inte säker.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag har redan betalat för det, jag har köpt deras tjänst där de skall leverera el till mig. Jag har ett avtal med min elnätsleverantör där de förbinder sig att leverera el till mig, att de inte klarar av det pga sin inkompetens måste såklart ha konsekvenser. Det minsta man kan kräva är att de tvingas betala tillbaka pengarna för den tjänst man betalat för som de inte lyckas leverera.

Vilka andra tjänster tycker du att man skall betala för där företaget kan skita i att leverera utan att tvingas betala ersättning för det? Skall detsamma gälla om du beställer fysiska varor? Beställ ett grafikkort men företaget skrev fel adress så någon annan fick det, du får varken pengarna tillbaka eller ersättning.

Elhandelsbolaget säljer ingen el till dig om det är ett avbrott och när elnätsföretaget har avbrott mer än 12 timmar utgår avbrottsersättning och om något går sönder för felet kan det även vara fråga om skadestånd. De måste ta ansvar, men de tar inte ansvar för din lön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Allt handlar ju om kostnad. Hur många gånger högre elpris är du beredd att betala för att få 99,999% uptime jämfört med dagens typ 99,9%? 100% är omöjligt att få från något bolag, således ligger ansvaret på konsumenten att täcka sådant om det är så kritiskt för dem. Det är därför sjukhus exempelvis har redundans själva.

Sen kan man förstås diskutera nätbolagens enorma vinster och deras extremt skrala investeringar i nätet, men det är ju en annan fråga.

Men nätföretag är nätföretag, de tar redan stort ansvar men det är inte de som direkt bygger och driver kraftverk, inte deras fel att en reaktor som behöver stoppas. Effektbrist kommer från producenterna om det händer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Men nätföretag är nätföretag, de tar redan stort ansvar men det är inte de som direkt bygger och driver kraftverk, inte deras fel att en reaktor som behöver stoppas. Effektbrist kommer från producenterna om det händer.

Nej, men det är väl inte i produktionen vi har problem egentligen utan i överföringen? Vi har en massa vattenkraft i norra delarna men kan inte överföra så mycket som (kanske) kommer att krävas i vinter om det är väldigt kallt och vindstilla samtidigt som det är hög belastning. Sen kanske vattenkraften inte hade räckt ändå förstås, det beror ju på hur vädret blir, men de faktiska problem vi har ibland redan (till exempel att vissa elkrävande produktionsanläggningar inte får ok att byggas på vissa platser) har inte att göra med brist på produktion utan just brist på överföringskapacitet i nätet.

Således borde de använda dessa pengar öronmärkta för investeringar i elnätet till just investeringar i elnätet.

Permalänk
Rekordmedlem

Villkoren nedan är bransch standarden, jag har förkortat en del men den som vill kan ju läsa hela texten och jämföra med sitt eget avtal om det skiljer sig men jag antar att det är samma formuleringar hos de flesta företag.

ALLMÄNNA AVTALSVILLKOR FÖR ANSLUTNING AV ELEKTRISKA ANLÄGGNINGAR TILL ELNÄT OCH ÖVERFÖRING AV EL TILL SÅDANA ANLÄGGNINGAR (konsument)
ALLMÄNNA AVTALSVILLKOR utarbetade av Energiföretagen Sverige efteröverenskommelse med Konsumentverket.
Hinder mot avtalets fullgörande
2.4 Part är inte skyldig att fullgöra avtalet om fullgörandet väsentligt försvåras till följd av
hinder som denne inte råder över. Som hinder räknas krig, myndighetsbeslut, störningar i
allmänna transportväsendet, extrema väderleksförhållanden eller annan händelse av
exceptionell karaktär som väsentligt inverkar på avtalets fullgörande och som part inte
kunnat förutse och vars menliga inverkan part inte rimligen kunnat undanröja.

Även om elnätsföretaget inte är skyldigt att fullgöra avtalet enligt första stycket föreligger
rätt till skadestånd för konsumenten vid avbrott i överföringen enligt bestämmelser i ellagen
som återges i punkterna 2.9 - 2.11 nedan.

Avbrottsersättning
2.20 Om uttagspunkten är elektriskt frånkopplad i en eller flera faser från spänningssatt
koncessionerat nät under en sammanhängande period om minst tolv timmar har
konsumenten rätt till avbrottsersättning om inte någon av följande situationer föreligger:
https://www.energimarknadsbyran.se/media/1137/nat-2012-k-rev-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej, men det är väl inte i produktionen vi har problem egentligen utan i överföringen? Vi har en massa vattenkraft i norra delarna men kan inte överföra så mycket som (kanske) kommer att krävas i vinter om det är väldigt kallt och vindstilla samtidigt som det är hög belastning. Sen kanske vattenkraften inte hade räckt ändå förstås, det beror ju på hur vädret blir, men de faktiska problem vi har ibland redan (till exempel att vissa elkrävande produktionsanläggningar inte får ok att byggas på vissa platser) har inte att göra med brist på produktion utan just brist på överföringskapacitet i nätet.

Således borde de använda dessa pengar öronmärkta för investeringar i elnätet till just investeringar i elnätet.

Det som har flaggats har med produktionen att göra, inte att regionala och lokala nät i sig skulle kollapsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej, men det är väl inte i produktionen vi har problem egentligen utan i överföringen? Vi har en massa vattenkraft i norra delarna men kan inte överföra så mycket som (kanske) kommer att krävas i vinter om det är väldigt kallt och vindstilla samtidigt som det är hög belastning. Sen kanske vattenkraften inte hade räckt ändå förstås, det beror ju på hur vädret blir, men de faktiska problem vi har ibland redan (till exempel att vissa elkrävande produktionsanläggningar inte får ok att byggas på vissa platser) har inte att göra med brist på produktion utan just brist på överföringskapacitet i nätet.

Således borde de använda dessa pengar öronmärkta för investeringar i elnätet till just investeringar i elnätet.

Det är sant att problemet kan bero på bristande överföringskapacitet i nätet, mellan elområden.
Det problemet ligger dock i händerna på Svenska kraftnät som driver stamnätet på 200 och 400 kV.

Det är inte ditt lokala privata eller kommunägda nätbolag som rår över detta. De är bara ansvariga för att hantera frånkopplingen av last när order kommer från myndigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja, men de kraven kan vi inte ställa i efterhand, avtalen ser ju ut som de gör. Nu snackas det ju om att elkunderna ska få tillbaka pengar från allt de har betalat i nätavgifter som inte gått till investeringar, men det är klart att de vore bättre om de faktiskt investerade pengarna istället. Men allt går ju att härleda till privatiseringen av elförsörjningen som var helt ideologiskt motiverad.

Nej jag tycker att de skall få betala en hög ersättning för varje timme som de inte kan leverera tjänsten framöver. Om de sedan får problem för att de tagit ut pengar i vinst istället för att lagt det på underhåll är det deras problem.

Och ja, som så mycket som privatiserats har det gjorts på ett katastrofalt dåligt sätt och utan en tanke på att det bör finnas krav på de privata aktörerna. Men politikerna är en annan grupp jag tycker man skall kunna ställa till svars.

Skrivet av Petterk:

Elhandelsbolaget säljer ingen el till dig om det är ett avbrott och när elnätsföretaget har avbrott mer än 12 timmar utgår avbrottsersättning och om något går sönder för felet kan det även vara fråga om skadestånd. De måste ta ansvar, men de tar inte ansvar för din lön.

Vi har alltså klarlagt att det är så som jag gissade på i mitt första inlägg, min hela poäng var att man inte behöver ta tillräckligt med ansvar för sin inkompetens i Sverige. Jag tycker alltså att vi borde öka på ansvaret de måste ta i alla led när de inte lyckas leverera tjänsten.

Permalänk
Skrivet av HenrikM:

Så du säger att du förtjänar en lönesänkning nu när du inte har samma kostnader längre

Förmånsbeskattning för alla som kan jobba hemma...?

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av sKRUVARN:

Men ni har väl isf generator och(eller) UPSer? Eller hur hanterar ni vanliga strömavbrott?

Är ju en hosting miljö. Tror vi har UPSer alla switchar i statsnätet också eller?
Vi har inte ens hand om det. Så går elen går ju allt.

Jo vi har UPS men det klarar inte så långt avbrott.
Oftast när vi har haft avbrott så drabbar det hela stan. Så ingen har el på kontoren / fabrikerna ändå.
Spelar ingen roll om vi har ström i vårt serverrum när de ändå inte kan komma åt nått för internet ligger nere för alla.

Men kan ju bli så att det blir halva stan det drabbar eller kunder som inte är i samma stad. Då är de inte så nice.

De senaste strömavbrotten vi haft har varit på runt 30 min

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Är ju en hosting miljö. Tror vi har UPSer alla switchar i statsnätet också eller?
Vi har inte ens hand om det. Så går elen går ju allt.

Jo vi har UPS men det klarar inte så långt avbrott.
Oftast när vi har haft avbrott så drabbar det hela stan. Så ingen har el på kontoren / fabrikerna ändå.
Spelar ingen roll om vi har ström i vårt serverrum när de ändå inte kan komma åt nått för internet ligger nere för alla.

Men kan ju bli så att det blir halva stan det drabbar eller kunder som inte är i samma stad. Då är de inte så nice.

De senaste strömavbrotten vi haft har varit på runt 30 min

Fast om det kostar er flera miljoner i timmen med ett strömavbrott så hade det varit extreeeemt ekonomiskt motiverat att bygga upp rejäl redundans med exempelvis dieselgeneratorer. Gällande nätverk så finns det garanterat redundans att köpa även där, där alla länkar har redundant elförsörjning. Eller tänker du att alla stora bolag och serverhallar går ner direkt om staden får strömavbrott? Sjukhusen går också ner, likaså polis, räddningstjänst och militär?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Det som har flaggats har med produktionen att göra, inte att regionala och lokala nät i sig skulle kollapsa.

Jo jag vet, men den risken är fortfarande väldigt liten. Och jag vet att det är den risken denna tråd handlar om, men jag syftade på de faktiska problem som har hänt och är mer sannolika att hända igen.

Skrivet av tomas1976:

Det är sant att problemet kan bero på bristande överföringskapacitet i nätet, mellan elområden.
Det problemet ligger dock i händerna på Svenska kraftnät som driver stamnätet på 200 och 400 kV.

Det är inte ditt lokala privata eller kommunägda nätbolag som rår över detta. De är bara ansvariga för att hantera frånkopplingen av last när order kommer från myndigheter.

Jo, men jag betalar inget till SVK, så jag antar att mitt elnätsbolag betalar till dem från mina och allas nätavgifter. Således vidhåller jag att nätavgifterna vi har betalat inte går till vad de var tänkta för, vilket verkar stämma med tanke på återbetalningarna som vi nu kanske får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Men, vad har vi forum till om det inte är för att klaga av oss?

Jag är iaf nöjd med den diskussion vi fått till. Tycker det varit trevlig och något jag kunnat roa mig med mellan byggpipelinens och möten.

Tyvärr så är jag lösningsorienterad, så jag kommer hem till dig så drar vi en skarvsladd till ett vindkraftverk i Norrland. Ta på dig oömma kläder.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Vi har alltså klarlagt att det är så som jag gissade på i mitt första inlägg, min hela poäng var att man inte behöver ta tillräckligt med ansvar för sin inkompetens i Sverige. Jag tycker alltså att vi borde öka på ansvaret de måste ta i alla led när de inte lyckas leverera tjänsten.

Låter som det enda vi klarlagt är lite skev bild av verkligheten.

Vi har det system vi valt, men vi har det ändå bättre än många andra länder. Ska du ställa obegränsat ansvar på företag ska de göra samma mot dig , och det hör vi att varken du och andra vill.

Elnätskoncession som inte sköts kommer garanteras tas över av staten. Deras ansvar är en mycket liten del av elnätet och avbrottsersättningen och tryck från myndigheter är stor nog för att de inte ska låta dig stå utan el i månader.

Permalänk
Medlem

De lugnt, den fria marknaden löser problemen som vanligt! Jag menar elnät, elproduktion, sjukvård... fler offtopic exempel om någon vill. Vadå kompensation!?! Är det ett bidragsland vi vill leva i?! Är man inte privat försäkrad mot ALLT inkl. elavbrott kan man gott skylla sig själv och se som en läropeng. Det är ingen annans fel än ens egna om man är fattig. Om man nu inte gillar ovanstående kan en funderare tas till nästa val vad man ska rösta på

Dock kan jag någonstans instämma att om hemmet har ett företag på adressen med avsedd lokal för arbete där hyra och allt som tillkommer för lokal sköts, ja då bör någon form av ersättning utgå om oförutsett inkomstbortfall blir resultat av strömavbrott.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom