Minear folk crypto även i dessa tider?

Permalänk
Medlem

Minear folk crypto även i dessa tider?

Hej,

Vet att Etherum gått över till proof of stake, men det finns en uppsjö av andra kryptovalutor fortsatt som msn kan minea coins på? Minear du fortsatt i dessa tider? Berätta mer om varför!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Hela alltet bygger ju på att om folk slutar så blir det värt det igen så då börjar alla igen. Ett självbalanserande system.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Tror det är väldigt svårt att inte gå med förlust på det i dagsläget. Övriga kryptovalutor har ett "market cap" på kanske en tiondel och därmed inte så mycket "plats" för miners, samtidigt som elpriserna är galna. Möjligen att det finns lite lönsamhet i det om man har tillgång till gratis el.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Hej,

Vet att Etherum gått över till proof of stake, men det finns en uppsjö av andra kryptovalutor fortsatt som msn kan minea coins på? Minear du fortsatt i dessa tider? Berätta mer om varför!

Jag minade Ether (på GPU) och Monero (på CPU) förr innan Ethereum gick över till Proof of Stake. Sedan övergången till Proof of Stake har jag inte bestämt vad jag ska göra med GPU:n, så därför får den vila medan jag fortsätter mina Monero på CPU:n

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Jag minade Ether (på GPU) och Monero (på CPU) förr innan Ethereum gick över till Proof of Stake. Sedan övergången till Proof of Stake har jag inte bestämt vad jag ska göra med GPU:n, så därför får den vila medan jag fortsätter mina Monero på CPU:n

Vad har du för CPU? Har du räknat något på om/hur mycket du tjänar på detta just nu? Eller minar du med förlust nu och hoppas på vinst när monero går upp i framtiden?

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av qnorsten:

Vad har du för CPU? Har du räknat något på om/hur mycket du tjänar på detta just nu? Eller minar du med förlust nu och hoppas på vinst när monero går upp i framtiden?

På CPU:n minar jag med förlust i och med elpriserna (åtminstone sist jag räknade på det, vilket var många månader sedan, så det är förmodligen med ännu mer förlust nu)
Kör en undervoltad och underklockad Ryzen 3600 för att inte gå med alltför mycket förlust, men eftersom jag minar för att hjälpa till att säkra nätverket och ser det som något som är viktigt att göra så är det inte ett problem för mig att jag går med förlust

När jag minade ETH så gick jag dock med vinst på GPU:n, vilket gjorde att jag totalt sett gick något plus, även fast CPU-miningen kostade pengar. Jag kör alltså ingen mining-rigg, utan endast min stationära dator speldator som råkar ha en helt okej CPU och GPU.

Permalänk

Tanke sättet jag lever efter är: Det är inte pengar jag minar utan crypto!
Kanske inte värt något idag, men imorgon kan jag kanske vara miljonär.
Kolla BTC var värd 0 i början idag över 200k
kolla ETH
Så länge man har råd att betala elen, så är det bara mina på

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nalle6killer:

Tanke sättet jag lever efter är: Det är inte pengar jag minar utan crypto!
Kanske inte värt något idag, men imorgon kan jag kanske vara miljonär.
Kolla BTC var värd 0 i början idag över 200k
kolla ETH
Så länge man har råd att betala elen, så är det bara mina på

Men om du bara är ute efter att få krypto är det mer rationellt att bara köpa det, istället för att betala mer för elen än vad krypto:n är värd. En annan sak om du är intresserad av att stötta nätverket eller vad det nu är folk snackar om.

Permalänk
Skrivet av TMG:

Men om du bara är ute efter att få krypto är det mer rationellt att bara köpa det, istället för att betala mer för elen än vad krypto:n är värd. En annan sak om du är intresserad av att stötta nätverket eller vad det nu är folk snackar om.

På ett sätt har du rätt, men om du köper krypto så är det mer att hålla (inköpspris/vinst/förlust) koll på så skatter mm blir rätt. Vid mining har du bara en skatt ha koll på (vid försäljning).
Sen tjänar jag mer crypto när andra stänger av sina riggar.

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.