Intel Arc A770-konstruktionen synas i sömmarna

Permalänk
Melding Plague

Intel Arc A770-konstruktionen synas i sömmarna

Skruvmejsel och pappslöjd är Intels främsta verktyg för att skapa referensmodellen av Arc A770, som av Gamers Nexus pekas ut som onödigt komplex.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant, speciellt eftersom det ser bra ut på ytan.

Men kunde inte någon med lite mer inlevelse aka INTE GN-Steve, gjort denna video.
Totalt omöjligt att lyssna på honom, han vet ju inte hur man byter ton och får saker att låta intressant

Visa signatur

7700k | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | 32GB 3000mhz Corsair Vengeance LED | 2x Samsung 960 EVO 500GB |
ASUS 3070 Ti TUF | Define R5 | 3x ASUS MG278Q 144hz | Logitech G903 | Corsair K70 RGB MK.2| Sennheiser Game Zero

Server | 3770k @ 4.5 GHZ | ASUS Sabertooth Z77 | 32GB 1600mhz Corsair DOMINATOR PLATINUM | Samsung 840 Pro 256GB | Samsung 840 EVO 250GB | Fractal Design Define R2 |

Permalänk
Medlem

Allt som kan göras lätt ska göras lätt, man lyckas alltid skada sig när man gräver i datorn.

En dag kanske man kommer kunna dra ut 24-pinkontakten utan att hata världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeTonic:

Intressant, speciellt eftersom det ser bra ut på ytan.

Men kunde inte någon med lite mer inlevelse aka INTE GN-Steve, gjort denna video.
Totalt omöjligt att lyssna på honom, han vet ju inte hur man byter ton och får saker att låta intressant

Steve är ju bäst!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Steve är ju bäst!!

All hail tech Jesus!!

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Tack för re-capen, slipper jag titta på GN är jag glad.. 👍

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeTonic:

Intressant, speciellt eftersom det ser bra ut på ytan.

Men kunde inte någon med lite mer inlevelse aka INTE GN-Steve, gjort denna video.
Totalt omöjligt att lyssna på honom, han vet ju inte hur man byter ton och får saker att låta intressant

Skrivet av noobs:

Steve är ju bäst!!

Han är väldigt polariserande. Som tur är finns fler!

Själv gillar jag Sweclockers, LTT och GN bäst.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av noobs:

Steve är ju bäst!!

Steve är en skön lirare men ingen slår Jufes.
https://youtu.be/NVE8e-5dLZo?t=493

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeTonic:

Intressant, speciellt eftersom det ser bra ut på ytan.

Men kunde inte någon med lite mer inlevelse aka INTE GN-Steve, gjort denna video.
Totalt omöjligt att lyssna på honom, han vet ju inte hur man byter ton och får saker att låta intressant

Personligen gillar jag att han inte överdramatiserar som vissa andra. Väldigt skönt att lyssna på någon som håller sig till fakta istället för att hålla på med en massa konstiga ljud. Fakta är i mina öron dessutom väldigt intressant.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Dom har övertänkt rejält med designen. Det är ju så självklart att man med tiden vill plocka isär kortet och lägga på bättre kylpasta/pads.. Verkar vara next level om man vill plocka isär. Känns som att intel tänkte inte till där riktigt. Fattar inte varför göra det så svårt för konsumenter

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Nu är det ju en referensmodell och det är väl kutym i branschen att de ska vara onödigt komplicerade till konstruktionen och svåra att öppna utan att ta sönder något man får bara hoppas att deras partners vet hur man designar kort ordentligt istället.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ta en titt i subforumet om Arc, det händer lite där då och då.
https://www.sweclockers.com/forum/post/19757151

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag tror att någonstans i utvecklingsprocessen ville man göra korten vattentåliga med tanke på all plast och lim.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

TSMC N6 på 400mm2 är ju sjukt stort, mer kisel än det som används för RX6800XT i alla fall (75% av 520mm2), dessutom på en lite mindre nod.

Inte undra på att de blir lite dyra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CymbalCrasher:

Allt som kan göras lätt ska göras lätt, man lyckas alltid skada sig när man gräver i datorn.

En dag kanske man kommer kunna dra ut 24-pinkontakten utan att hata världen.

Känns som att man ska bryta av moderkortet när man försöker få ur den.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför man ska täcka fina kretskort med massa plastsjok, slöseri med resurser på alla plan.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Känns som att man ska bryta av moderkortet när man försöker få ur den.

Jag slår alltid i något i rycket när den äntligen släpper.

En skruv eller spänne skulle vara mycket enklare att använda än standardlåsningen som används nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CymbalCrasher:

Jag slår alltid i något i rycket när den äntligen släpper.

En skruv eller spänne skulle vara mycket enklare att använda än standardlåsningen som används nu.

Får typ rivsår i tummen när man klämmer på fästet samtidigt som man drar

Permalänk
Medlem

Vem f.. bryr sig?
Köp en modern bil, föreställer sig någon att de ska gå ner i motorrummet och reparera?
Det här är inte den hobby som en gång var, och kommer aldrig mer att bli densamma.

"ja men jag vill ju byta kylpasta" Finns inte en enda tillverkare som tänker i de banorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Får typ rivsår i tummen när man klämmer på fästet samtidigt som man drar

Då gör du fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falistar:

Då gör du fel.

Finns bara ett sätt att ta i den, med tummen, och fingrarna på motsatt sida. Och den har ofta en vass kant.

Permalänk
Medlem

Intel har tydligen tittat på AMD. Då deras "glued-together CPUs" verkade funka ganska bra.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeTonic:

Intressant, speciellt eftersom det ser bra ut på ytan.

Men kunde inte någon med lite mer inlevelse aka INTE GN-Steve, gjort denna video.
Totalt omöjligt att lyssna på honom, han vet ju inte hur man byter ton och får saker att låta intressant

Prata inte skit om Jesus...

Permalänk
Medlem

Alla i branschen har prestanda per krona som prisfilosofi, Nvida har nu lanserat ICA filosofin, Kilopris!

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Falistar:

Vem f.. bryr sig?
Köp en modern bil, föreställer sig någon att de ska gå ner i motorrummet och reparera?
Det här är inte den hobby som en gång var, och kommer aldrig mer att bli densamma.

"ja men jag vill ju byta kylpasta" Finns inte en enda tillverkare som tänker i de banorna.

Vi bryr oss. Jag har bytt ut fläktarna på mitt grafikkort, vilket pga konstruktionen krävde avmontering av hela kylflänsen. Att senare under kortets livstid vilja byta kylpasta eller thermal pads ser jag inte som något konstigt alls.

Ovanstående behöver inte betyda att Intel ska ha någon skyldighet att konstruera sina grafikkort på ett visst sätt. Men att konsumenter och medier granskar deras förehavanden och exponerar sådant som är dåligt ur vår synvinkel är absolut inget konstigt eller fel. De kan nog bevaka sina egna intressen alldeles utmärkt utan vår hjälp.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

Se det som ett skydd mot klåpare som inte har där inne att göra. Nu kan de troligen inte åberopa garanti eller reklamation när problemet är att de själva fipplat sönder kortet.
Intel kan kanske där ta igen marginalerna de förlorade på den "komplicerade" konstruktionen.
komplicerad är för övrigt mer en upplevelse grundad på prylen man jobbar med i relation till sin egen kompetens.

Det var en konst att byta moderkort i en laptop av modell Tecra 730 på sin tid. Nästan alla skruvar var olika och även den hölls ihop av gummislangar, tejp och annat skoj. På den var man tvungen att faktiskt veta något om den innan man tog till bräckjärnet. Det hjälpte inte att bara läsa en teknisk spec och sen tro att man var elektroingenjör

Permalänk
Medlem

När kortet ligger där nedstrippat och naket får man flashbacks från gamla Voodoo och TNT-tiden. Förutom att det inte har gulbrun PCB då

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Förstår inte varför man ska täcka fina kretskort med massa plastsjok, slöseri med resurser på alla plan.

Säkert för att minska risken för ESD-skador på korten när de hanteras och därmed så minskar förmodligen returerna. Sen ser det säker snyggare ut för gemene man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Dom har övertänkt rejält med designen. Det är ju så självklart att man med tiden vill plocka isär kortet och lägga på bättre kylpasta/pads.. Verkar vara next level om man vill plocka isär. Känns som att intel tänkte inte till där riktigt. Fattar inte varför göra det så svårt för konsumenter

Mina 5 cent ligger på att de är dels oerfarna, och dels haft lite brådis.

Tvärt om vad man kan tro är det enkelt att göra en design överkomplicerad, och väldigt svårt/tidskrävande att göra något som är enkelt. En "enkel" konstruktion kräver tid, något designomtag och våga kasta bort det mesta och börja från början. Är det OK att det blir komplext är det bara att köra på. "Lös A, sen B, sen C" tills det är klart