Behöver thermal pads bytas när de börjar läcka olja?

Permalänk
Medlem

Behöver thermal pads bytas när de börjar läcka olja?

Behöver thermal pads bytas när de börjar läcka olja, dvs får de sämre värmeledningsförmåga pga detta?

Har nyss bytt kylpasta på gpu:n på sambons 2080 Ti då fabrikens hade stelnat, spruckit och orsakade överhettning, och när jag gjorde det så såg jag även att thermal padsen på minneskapslarna läcker olja.

Jag har dels inga nya pads att sätta dit (men kan förstås köpa) och dels är jag lat, så därför undrar jag om det är något att bry sig om?

Minnestemperaturen ser väl inte helt bra ut, vid last är den enligt GPU-Z 90+ grader, och jag har för mig att 95 grader är rekommenderat max för minnestypen. Har dock ingen aning vad som anses "normalt".

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Problemet när thermal pads släpper silikonoljan är nog framförallt att de riskera tappa formen eller spricka och att kylningen då försämras p.g.a. försämrad kontakt. Jag skulle bytt, och försökt köpa något bättre fabrikat av thermal pads. Oljeslabbet städas lämpligen bort med isopropanol före nyapplicering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Problemet när thermal pads släpper silikonoljan är nog framförallt att de riskera tappa formen eller spricka och att kylningen då försämras p.g.a. försämrad kontakt. Jag skulle bytt, och försökt köpa något bättre fabrikat av thermal pads. Oljeslabbet städas lämpligen bort med isopropanol före nyapplicering.

Tackar! Jag såg först nu att jag hade fått svar, när jag tänkte komma hit och besvara min egen fråga.

Precis som du säger så visar även min research att alla (?) silikonbaserade thermal pads läcker eller pumpar ut silikonolja över tid, med risk för försämrad värmeledningsförmåga, krympning och sprickbildning.

För bara någon vecka sedan så började sambons 2080 Ti överhetta igen, så det fick bli helrenovering av allt värmeledande material. Två av de tre thermal padsen på VRAM var hårda och hade läckt en hel del silikonolja, men jag passade på att byta alla inklusive för VRM. Fick bli Thermal Grizzly Minus Pad 8 enbart pga att det var det enda som gick att få hemlevererat snabbt, hade annars tagit något mer prisvärt eller med högre värmeledningsförmåga (men Minus Pad 8:s 8W/mK duger).

I slutändan var troligen största problemet halvkass kontakt mellan kylaren och gpu:n, som löstes med en rejäl dos kylpasta (som det brukar sägas: hellre för mycket => lite sämre prestanda, än för lite => mycket sämre prestanda).

Dold text

TL;DR: jag har nu bytt alla thermal pads.

Visa signatur

5950X, 3090