Grafikkort blir inaktiverat/tappar drivrutinerna?

Permalänk
Medlem

Grafikkort blir inaktiverat/tappar drivrutinerna?

Mitt grafikkort blir inaktiverat ibland (kan dock gå dagar när det flyter på), det är som den förlorar drivrutinerna. Upptäcker det oftast när jag ska in i ett spel och får felmeddelande. Även när datorn varit i strömsparläge har den också knasat ibland och kan inte komma in utan måste stänga av och stänga på.

Jag kan inte bara uppdatera drivrutinerna för då kommer det bara upp att jag har de senaste. Får först återställa till Windows standarddrivrutiner för att sedan köra update igen för att få in amd:s drivrutiner, då funkar det att spela igen.

Ett fåtal gånger blir det även fel när jag kör in amd:s drivrutiner. Då kör jag samma procedur igen och det funkar.

Vad kan det vara för fel? Har uppdaterat hårdvara nyligen (GPU, CPU, Moderkort, Ram) men har inte köpt ny PSU.
Kan det verkligen ha med saken att göra att den bete sig så här?

Hälsningar
Rejs

Permalänk
Medlem

vad har du för PSU? och sitter GPU'n i ordentligt i moderkortet?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

vad har du för PSU? och sitter GPU'n i ordentligt i moderkortet?

Jag har ett Corsair CX600M. Tror att rekommendationerna är lite högre, men det är ju väldigt stabilt i övrigt och kan vara problemfritt länge (t ex nu var det okej sen senaste inlägget tills igår) och undrar om det kan yttra sig på detta sättet att det är problemet?

Övriga komponenter: Asus A520M + AMD Ryzen 7 5700G + 16GB RAM + 2 SDD + 1 SATA + DVD

Tack för hjälp!