Facebook hittar över 400 skadliga applikationer till Android och IOS

Permalänk
Melding Plague

Facebook hittar över 400 skadliga applikationer till Android och IOS

Skadliga mobilapplikationer med varierande funktionalitet ägnar sig åt nätfiske med hjälp av inloggning genom Facebook.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte, använder inte "Fisbok".

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av seville57:

Bryr mig inte, använder inte "Fisbok".

Tycker alltid det är spännande att någon ska kommentar "Jag använder inte X, så påverkar inte mig".

Känns som r/oldpeoplefacebook att kommentera sånt

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Använder inte heller ansiktsboken, men i finkan med dom alla. (Hytter med arg näve, i fickan såklart då jag är svensk)

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Bryr mig inte, använder inte "Fisbok".

Använder inte heller, men bryr mig om malware oavsett plattform / system.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Hittade dom sig själva också?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av seville57:

Bryr mig inte, använder inte "Fisbok".

Jag bryr mig ännu mindre om din åsikt än om Facebook.

Inget personligt menat på något sätt, bara som information.

Permalänk
Medlem

Tycker google gör ett dåligt jobb att städa bland sina produkter.
T.ex. om man söker efter googles remote desktop så kommer alltid en felaktig länk till denna upp. Nån smart "nätfiskare" har lagt ut så att i ett telefonsamtal där man ber någon gå in på google remote desktop så kommer dom lätt in fel. Borde vara en lätt sak att redigera för google, och ligga i deras egna intresse men det har varit såhär hur länge som helst.

remotedesktop.google.come <- är adressen jag syftar på. kommer upp högt som förslag

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Jag använder Facebook, men jag skulle aldrig någonsin använda det som någon form av inloggning/verifiering på någon annan sida/program.

Även företaget jag jobbar på erbjuder inloggning med sociala nätverk för våra kunder. Men vi på kundsupport erbjuder inte support om man har konto relaterade problem och det är skapat med typ Facebook eller liknande.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Jag använder Facebook, men jag skulle aldrig någonsin använda det som någon form av inloggning/verifiering på någon annan sida/program.

Även företaget jag jobbar på erbjuder inloggning med sociala nätverk för våra kunder. Men vi på kundsupport erbjuder inte support om man har konto relaterade problem och det är skapat med typ Facebook eller liknande.

varför låter ni dom då göra konton med facebook då om ni ibte kan hjälpa dom vid problem?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Tycker google gör ett dåligt jobb att städa bland sina produkter.
T.ex. om man söker efter googles remote desktop så kommer alltid en felaktig länk till denna upp. Nån smart "nätfiskare" har lagt ut så att i ett telefonsamtal där man ber någon gå in på google remote desktop så kommer dom lätt in fel. Borde vara en lätt sak att redigera för google, och ligga i deras egna intresse men det har varit såhär hur länge som helst.

remotedesktop.google.come <- är adressen jag syftar på. kommer upp högt som förslag

De får garanterat inte premiera sin egen sida föra andra relevanta sökförslag utan samma algoritm gäller alla. Annars kommer alla länders konkurrenslagar att smiska dig. Ren killgissning från mig men skulle inte bli förvånad om det var så...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

De får garanterat inte premiera sin egen sida föra andra relevanta sökförslag utan samma algoritm gäller alla. Annars kommer alla länders konkurrenslagar att smiska dig. Ren killgissning från mig men skulle inte bli förvånad om det var så...

"De får garanterat inte"

"Ren killgissning"

K.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

De får garanterat inte premiera sin egen sida föra andra relevanta sökförslag utan samma algoritm gäller alla. Annars kommer alla länders konkurrenslagar att smiska dig. Ren killgissning från mig men skulle inte bli förvånad om det var så...

Så google får inte ändra sin sida från bedrägeri-länkar för att det kan skada konkurrensen om offren?
Låter ju klockrent. Kanske är så alla räknas som besöker deras sidor... "offer".

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

varför låter ni dom då göra konton med facebook då om ni ibte kan hjälpa dom vid problem?

jadu, bra fråga.
Globalt företag och mycket som inte bestäms i landet.
Vet inte om företeelsen med inloggning med sociala nätverk är vanligare i andra länder (Asien?) än Sverige.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Molotov:

varför låter ni dom då göra konton med facebook då om ni ibte kan hjälpa dom vid problem?

Inte konstigare än om jag skulle bygga en tjänst som kräver BankID, men sedan om BankID:t inte funkar så kan jag ju inte supporta det, utan det får BankID:ts utfärdare göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

"De får garanterat inte"

"Ren killgissning"

K.

Det är ju ingen killgissning om det inte sägs med säkerhet och övertygelse. Rätta mig om jag har fel

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Inte konstigare än om jag skulle bygga en tjänst som kräver BankID, men sedan om BankID:t inte funkar så kan jag ju inte supporta det, utan det får BankID:ts utfärdare göra

Jahaa? Känns inte som samma sak. Mem men 🤷‍♂️

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

"De får garanterat inte"

"Ren killgissning"

K.

Skrivet av talonmas:

Det är ju ingen killgissning om det inte sägs med säkerhet och övertygelse. Rätta mig om jag har fel

Ponduspostulat heter det, att ponduspostulera

Permalänk
AKA AudioBamse
Skrivet av seville57:

Bryr mig inte, använder inte "Fisbok".

Jag använder inte heller Facebook, jag gillar det inte. Däremot så tycker jag att bedrägeri och skadlig kod / malware är mycket allvarliga saker som ingen ska behöva utsättas för oavsett vilken mjukvara eller plattform du väljer att använda.

Jag tycker det är mycket tråkigt och sorligt att folk råkar ut för sånt här, allt från pensionärer som blir lurade av telefonbedragare som utger sig att ringa från banken, till ungdomar som blir lurade att logga in på Facebook.

Jag önskar att världen var fri från all sortes av bedrägerier, ingen ska behöva bli lurad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

varför låter ni dom då göra konton med facebook då om ni ibte kan hjälpa dom vid problem?

Företaget som jag jobbar på erbjuder också inloggning via Facebook. För mig som utvecklare innebär det en massa tråkig programmering mot deras API* och för supporten innebär det en otaliga ärenden som är svåra att svara på. Men någon chef har sett att vägen till spontanköp blir aningen kortare med Facebook-integrering. Då väger det (tyvärr?) tyngst.

*Avskyr all programmering mot externa API:er. Kod vill man helst skriva en gång och sedan glömma bort. Men aktörer som FB m.fl. uppdaterar stup i kvarten och förväntar sig att alla ska dansa efter ...

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Jag använder Facebook för att grupperna och eventfunktionen underlättar hobbyn rejält. Skulle dock aldrig falla mig i att använda inloggningen som identifiering till någon annan tjänst.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Molotov:

Jahaa? Känns inte som samma sak. Mem men 🤷‍♂️

På vilket sätt skiljer sig åt?

Annat än att BankID har en någolunda seriös slutanvändarsupport för användarna medan Facebook är mer typ "lol googla eller fråga din son eller dotter, boomer"

Permalänk
Medlem
Citat:

Facebook flaggar för applikationer som efterfrågar kontoinformation där det inte bör behövas, som exempelvis en fotoredigerare.

Google borde börja flagga för applikationer som efterfrågar åtkomst till all sparad data i onödan bara för att kunna visa/skicka bilder (t ex Messenger och Whatsapp).

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

På vilket sätt skiljer sig åt?

Annat än att BankID har en någolunda seriös slutanvändarsupport för användarna medan Facebook är mer typ "lol googla eller fråga din son eller dotter, boomer"

Ja du svarade på frågan själv 😂

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Molotov:

Ja du svarade på frågan själv 😂

tja, fast premissen är att oavsett om du har Facebook eller BankID för inloggning så kan du inte hjälpa dina slutanvändningar om inloggningslösningen inte funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

tja, fast premissen är att oavsett om du har Facebook eller BankID för inloggning så kan du inte hjälpa dina slutanvändningar om inloggningslösningen inte funkar

Ja därav min fråga, varför ha facebook som inlogg.
Att ha BankId som inlogg förstår jag mycket väl

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Sötast
Skrivet av thom.g:

Tycker google gör ett dåligt jobb att städa bland sina produkter.
T.ex. om man söker efter googles remote desktop så kommer alltid en felaktig länk till denna upp. Nån smart "nätfiskare" har lagt ut så att i ett telefonsamtal där man ber någon gå in på google remote desktop så kommer dom lätt in fel. Borde vara en lätt sak att redigera för google, och ligga i deras egna intresse men det har varit såhär hur länge som helst.

remotedesktop.google.come <- är adressen jag syftar på. kommer upp högt som förslag

Jag försökte googla på, samt ansluta direkt till:
remotedesktop.google.come men får inga resultat alls.

Inte bara din dator som är infekterad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag försökte googla på, samt ansluta direkt till:
remotedesktop.google.come men får inga resultat alls.

Inte bara din dator som är infekterad?

Kanske det men det är lustigt att det skett för folk som jag hjälpt på distans också. Kanske deras datorer varit infekterade av samma sak. Iaf scannade jag datorn senast igår o detta kommer upp som sökningsförslag dvs inte såna jag matat i själv:

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Ursäkta dubbelpost. Fick inte lägga in en bild till i förra...

Denna sökningen visar att det finns en hel del som slutar på .come

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Tycker alltid det är spännande att någon ska kommentar "Jag använder inte X, så påverkar inte mig".

Känns som r/oldpeoplefacebook att kommentera sånt

Vadå, visste du inte att man är jättecool på SweClockers om man går ut med att man inte använder Facebook? 😂