Disney, Viaplay och Discovery kräver att EU stoppar streamingpirater

Permalänk
Melding Plague

Disney, Viaplay och Discovery kräver att EU stoppar streamingpirater

Över 100 rättighetshavare går samman i koalitionen End Live Piracy Now, som ska stoppa otillåten streaming av upphovsrättsskyddat material.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Märks att man håller på bli äldre då det blir allt vanligare att man jagar numera streamingpirater än fildelare.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

good luck.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Alltid intressant att det är "Kriminella som använder det för att tvätta pengar" men såvitt jag vet är det sällan du som konsument som betalar för det (därav pirat-biten)

Är det annonsintäkter man syftar till då eller?
Känns enklare att gå på de som betalar för annonser på piratsidor i så fall...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Märks att man håller på bli äldre då det blir allt vanligare att man jagar numera streamingpirater än fildelare.

Inte så konstigt heller, mer pengar i pirattv som kan marknadsföra sig på sociala medier och som fungerar med appar från TV:ns programbutik än traditionella warez-scenen eller gamla cardsharingligorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Över 100 rättighetshavare går samman i koalitionen End Live Piracy Now, som ska stoppa otillåten streaming av upphovsrättsskyddat material.

Läs hela artikeln här

Känns som "Don't copy that floppy" nu igen..
Ungefär samma industris "motarbete" mot privatkopiering förra seklet..

Här är en rolig film: Don't copy that floppy!
-Tror den kampanjen floppade..

Själv betalar jag för att jag tar emot i "streaming". -För det går att göra idag. Förr i världen, var man tvungen att köpa fysiska snurrande plastbitar..

Kom ihåg barn!
"Do not copy that floppy!"
Hehe.

Permalänk

Mhm, vi betalar ju dubbelt så mycket som amerikanerna för många service och vi får 1/10 av deras utbud så nej tack. Kan inte heller streama högre än 1080p på datorn. Betalar för Disney, HBO, Netflix men blir ändå att jag laddar ner filmer som finns på dessa siter för jag får bättre kvalite från torrents.

Permalänk
Medlem

Kan de inte enas om en tjänst där allt material finns tillgängligt istället...

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag gillar att man fortfarande verkar ha inställningen att. Om vi bara lyckas stoppa X sätt att fildela så kommer alla gå och köpa våra "fantastiska" tjänster istället

Jag vet att jag drömmer här. Men tänkt om dessa gick ihop och skapade en stor attraktiv streamingtjänst som inte hade olika material beroende på vart man befinner sig i världen, samt till en vettig peng.
Kanske en tjänst där man kan välja lite olika kategorier för att hålla nere kostnaden beroende på vad man e intresserad av osv.

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem

Viaplay kan suga purjolök med sina ockerpriser och monopolförsök.

Permalänk
Sötast

Hehehehe, grattis till att de åtminstone vill jaga de som skapar/hostar piratkopiorna än de som konsumerar det.

Lösningen kommer alltid att vara den samma dock.

Erbjud en lösning som är bättre än piratkopian.
Borde vara rätt lätt då de äger orginalet....

Samt fler tar nog dem seriöst om de säger sanningen istället.

"Vi tror att piratkopieringen/streamingen har en negativ påverkan på vår vinst, men vi har ingen fakta som kan bekräfta detta. Oavsett så lider vi knappast, men vi vill öka våra marginaler på vår enorma vinst oavsett! Så kom igen nu nu slåss v.... vi menar EU... EU kan slåss lite för oss... vi vill ju knappast betala för kalaset!!"

Again, bara erbjud en tjänst som är bättre än piratkopian så kommer folk att använda den.

Permalänk
Medlem

Men det dem inte förstår är att folk blir surare och surare när det blir fler och fler olika streamingtjänster med begränsat utbud. Så istället väljer folk att skaffa en pirattvbox för en bråkdel av kostnaden där allt finns samlat och i 4k kvalité.

Har Netflix 179:-, Disney+ 74:-, HBOMax 44:50:- samt nu senaste SkyShowtime 39:50:-.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzyber:

Kan de inte enas om en tjänst där allt material finns tillgängligt istället...

"Skulle bli för billigt för folk". Antar jag anledningen är.
Kör själv Netflix, HBO och Amazon Prime "här hemma".
Förutom Pluto då som är helt gratis.

Men som "vanligt" visas det typ "samma gamla filmer som förr"..
Ungefär som på TV1000-tiden, och Filmnet-tiden.

Men gällande "pirate bay", eller sånt är jag inte lika "kåt på", dvs. se senaste filmerna före alla andra. Jag hinner inte med sådant längre, tyvärr. Betalar hellre för streaming-tjänster idag. Som funkar rätt hyfsat bra.

Permalänk
Medlem

Skulle gärna skaffa alla streamingtjänster som fanns om dom inte var så sjukt dåliga. Testade tex skyshowtime för 39 kr eller nåt nyss, sämre kvalitet än VHS. Och om jag väl börjar se nån serie nånstans, så hinner den försvinna innan jag sett klart...

Sen att jaga runt på 10 olika streamingtjänster om man vill se nåt specifikt, Nä.

Permalänk
Medlem

Nästan lite favorit i repris från 20 år tillbaka i tiden. Känns som samma gamla mossiga gubbar som på kabeltv tiden. Bara för dom att gå ihop och göra en bättre tjänst. Tror inte ex Spotify eller liknade service hade tillkommit om inte Napster,Kazaa och dom andra hade existerat och tvingat fram en förändring.

Permalänk
Medlem

"Störst fokus läggs på otillåtna sändningar av livesända evenemang och inte minst sport, som ska blockeras och tas ned innan evenemanget hinner avslutas."

Jag väl inte den som är den angående piratnedladdning av film och tv-serier.

Men just med livesänd sport kan jag förstå att piratstreaming är bekymmersamt...

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Hehehehe, grattis till att de åtminstone vill jaga de som skapar/hostar piratkopiorna än de som konsumerar det.

Lösningen kommer alltid att vara den samma dock.

Erbjud en lösning som är bättre än piratkopian.
Borde vara rätt lätt då de äger orginalet....

Samt fler tar nog dem seriöst om de säger sanningen istället.

"Vi tror att piratkopieringen/streamingen har en negativ påverkan på vår vinst, men vi har ingen fakta som kan bekräfta detta. Oavsett så lider vi knappast, men vi vill öka våra marginaler på vår enorma vinst oavsett! Så kom igen nu nu slåss v.... vi menar EU... EU kan slåss lite för oss... vi vill ju knappast betala för kalaset!!"

Again, bara erbjud en tjänst som är bättre än piratkopian så kommer folk att använda den.

Det där är en väldigt grov förenkling av något som är ganska komplext. I och med att det finns hundratals tjänster som alla ska ha betalt - kontra att pirata - så når man förr eller senare en kritisk massa där piratanvändningen återigen vänder upp. Att ha en samlingsplattform för all media och spel, exempelvis Pirate Bay, kontra individuella tjänster är en utmaning. Streaming av musik och poddar har ökat i och med digitaliseringen och numera kan vem som helst klara av det och det är givet att fler tjänster också dyker upp. Problemet nu är att antalet tjänster är för många, var av att man återigen tittar på illegala streaming tjänster.

Det är väldigt många, i synnerhet här, som inte har insikten att olovligt tillskansa sig digitalt innehåll som de inte har rätt till är en negativ påverkan på resultatet för företaget. Man glömmer också bort att man gör en olovlig handling och försöker motivera det med att någon annan ändå har fina marginaler.

Permalänk
Medlem

Jag är ju en sån där mupp som tycker att det är min rättighet att betala så lite som möjligt för att se det jag vill se, förstå mig rätt nu.
Jag betalar för vissa streamingtjänster året runt, när det är dags för slutspel i SHL betalar jag för CMore, under tiden både F1 och INDYCAR kör så betalar jag för Viaplay.
Men vafan, så länge tex cmore inte kan ge mig det jag vill ha (följa ett SHL-lag för en låg kostnad) så tänker jag inte betala 450kr/mån för att jag kanske hinner se någon match i månaden. Det är helt enkelt inte värt kostnaden.
Samma sak med Viaplay, de tar ju typ 500kr/mån, nu är INDYCAR över och jag betalar inte 500kr/mån för att få 2 lopp på en månad.
Så när det inte är slutspel eller det halvåret då både F1 och INDYCAR kör så betalar jag 1000kr/år för IP-TV.

Jag vet att det inte är min rättighet att titta på dessa saker utan att betala för mig, men Cmore och Viaplay förlorar ändå inga pengar på mig då jag ändå inte hade betalat för deras tjänst året runt med deras nuvarande utbud/pris

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
AKA AudioBamse

Here we go again...

Spontant kan jag tycka att istället för att lägga ned tid och pengar på projekt som detta "End Live Piracy Now" så skulle man använda dem resurserna till att förbättra teknik och tjänster så fler vill streama lagligt.

Men vad vet jag.

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av nisse007:

Nästan lite favorit i repris från 20 år tillbaka i tiden. Känns som samma gamla mossiga gubbar som på kabeltv tiden. Bara för dom att gå ihop och göra en bättre tjänst. Tror inte ex Spotify eller liknade service hade tillkommit om inte Napster,Kazaa och dom andra hade existerat och tvingat fram en förändring.

Ja. Spotify erbjuder ju nästan all musik man kan tänkas vilja lyssna på, och priset 109 kr/mån svider inte så mycket, även om man knappt lyssnar på musik någon månad.

Där är inte tv-branschen riktigt ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

"Störst fokus läggs på otillåtna sändningar av livesända evenemang och inte minst sport, som ska blockeras och tas ned innan evenemanget hinner avslutas."

Jag väl inte den som är den angående piratnedladdning av film och tv-serier.

Men just med livesänd sport kan jag förstå att piratstreaming är bekymmersamt...

Jättesorry att jag nu säger vad jag menar:
"Jag vill se folk som springer snabbast runt en ring, någon tar tid, och jag vill betala för det!"
"Jag vill se 22 vuxna män som bråkar om en boll som om de vore smågrabbar på dagis, och jag vill betala för det, för det är ju jätteviktigt!"!

-Sorry, har aldrig fattat charmen gällande sådant. Tittar hellre på när någon överklockar en dator..
Eller reparerar gammal dator.
-Men det är ju jag "det". Kanske inte tillhör målgruppen?

Permalänk
Medlem

Tiden för att pirata är förbi. Skiter i att titta istället . Så av mig får de ändå inga pengar. Streamingtjänsterna fragmenteras allt mer.

Permalänk
Medlem

Värst är ju när man betalar för tjänsterna som väljer att inte släppa avsnitten samtidigt som i USA, utan att man behöver vänta i veckor / månader för att få se i tjänsten.

Permalänk
Testpilot

Kanske de stora förlagen skulle gå ihop och skapa en samlingstjänst istället för att genom ren och skär girighet tävla med varandra. Det absolut största problemet idag är att det finns alldeles för många tjänster som har en handfull exklusiva titlar värda sitt namn. Jag tänker inte sitta och prenumera på Viaplay, Discovery+, Apple+, Netflix, Cmore, HBO och sjutton andra tjänster för att varje leverantör har en enskild serie eller film jag vill se, samtidigt som de envisas med sin egna plattform.

Utöver att det är spridda skurar med betalningar vid olika datum hit och dit, så är det ett riktigt gissel att jonglera en massa appar och vilket regionalt utbud som finns (eller snarare inte finns). Hade utan problem kunnat tänka mig en månadskostnad upp emot 700kr - 800kr. Men det förutsätter att saker och ting samlas på ett vettigare vis, och att utbudet inte blir yxat för att vi råkar befinna oss utanför de förenta staterna.

Sedan utöver utbud, priser och allt sådant är det en fråga om kvalité. Netflix 4K-abonnemang är ändå rätt vettigt på denna fronten, men resterande kan dra något gammalt över sig.. Nej HBO och Amazon, 10 Mbps är inte tillräckligt för att strömma högupplöst material på en tillfredsställande nivå. Fungerar så länge som det är dialog och stilla scener, men så fort det blir mörkare på filmduken eller action drar igång blir det på samma nivå som YouTube – om inte värre.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Är det dom här suspekta IPTV tjänsterna dom menar?
Där man för bitcoin köper prenumeration för atr se alla kanaler

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Är det dom här suspekta IPTV tjänsterna dom menar?
Där man för bitcoin köper prenumeration för atr se alla kanaler

Du beskrev det väldigt utförligt och bra måste jag säga. Genomtänkt inlägg

Permalänk
Medlem

FIFA, Disney och ett gäng Amerikanska och Europeiska multinationella företag och organisationer klagar på olaglig aktivitet, pengatvätt och kriminella nätverk 😂

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzyber:

Kan de inte enas om en tjänst där allt material finns tillgängligt istället...

Vill du verkligen ha en monopolsituation där 5-6 olika filmbolag genom sitt samarbete bestämmer pris och utbud helt utan konkurrens från andra? För det är inte mer än en handfull bolag som täcker en väldigt stor del av allt som produceras. Jag gick igenom de 54 filmerna under 2021 som haft störst biointäkter. Det var inte mer än 10 distributionsbolag bakom dessa. Och de 5 största stod bakom cirka 45 av de 54 filmerna.

Permalänk
Medlem

Tänk om de kunde serva kundernas behov istället för att bara kränga sina egna pakettjänster som de köpt monopol på och förpackar med massa reklam dessutom.

Jag frågade till exempel "C more" när de hade ett stånd på marknaden strax innan fotbolls-VM om man kunde få köpa ett paket med enbart fotbolls-VM i. (som höll på i under 1 månad)
Det blev ett blankt nej, istället var man tvungen att köpa ett paket med 12 kanaler i minst 6 månader för att ens få se fotbolls VM för 399:- i månaden. Varför kunde dem inte ha plockat ihop ett sådant paket för 1000:- istället för en totalsumma för 2394:-.

Man köper liksom inte en säck potatis där 80% är ruttna.

Intressant frågeställning vore:
-Vid hur många skärmar som jag streamar på blir det olagligt?
-Hur långt isär får dessa skärmar vara?
Jag kan ju köpa 8 skärmar varav 7st ger jag till mina släktingar som bor i samma hus. (I teorin)
Dessa skärmar väljer jag sedan att koppla samman över internet för att slippa sladdar.

Sedan kan man ju undra varför EU ska upprätthålla deras oligopol. Istället borde man tvinga dessa att sälja visningsrättigheterna till rimliga priser, allt annat borde anses som konkurrensbrott.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Inaktiv

Om piraterna streamar istället så finns det inga incitament längre att mjölka oss på copyswede pengarna!