Döende drivisar med 6900 XT?

Permalänk
Medlem

Döende drivisar med 6900 XT?

Mitt 6900 XT har haft lite problem sista tiden.

Titt som tätt så blir skärmen helt grå och jag måste dra Shift + CTRL + Win + B (Reset drivers), så kommer den igång igen efter 30sekunder.

Förr hände det ~5-6 gånger om dagen, men efter drivisarna uppdaterades har det blivit färre.
Det händer nu mer nästan utestlutande om jag har ett spel uppe och gör något annat på en annan skärm, som att glo på youtube ller liknande.

Är det något bekymmer ni andra AMD-användare har, eller är mitt graffe defekt?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Har du provat med en annan kabel mellan skärm och grafikkort?
Samt ett annat uttag på grafikkortet?

Har du DP nu så prova med en HDMI och tvärt om.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Låter inte som drivrutinsproblem tycker jag. Antingen som SCORPIUS säger är det att du kör med en kass eller skadad kabel, port eller så är det något med själva kylningen, minne etc. till GPUn

Om du inte redan gör det, använd alltid DDU när du tar bort drivrutinerna och gör det i safe mode. Om du har nån överklock eller liknande igång sätt allt till default eller tom. underklocka och se om det blir nån skillnad.

Hjälper första alternativet som SCORPIUS föreslår så är det antingen kabel eller DP porten på kortet. Hjälper det andra alternativet är det drivrutinerna. Men annars kan vara värt att testa i en annan PC alt. kontakta stället du köpt det ifrån om du har garanti kvar.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Mitt 6900 XT har haft lite problem sista tiden.

Titt som tätt så blir skärmen helt grå och jag måste dra Shift + CTRL + Win + B (Reset drivers), så kommer den igång igen efter 30sekunder.

Förr hände det ~5-6 gånger om dagen, men efter drivisarna uppdaterades har det blivit färre.
Det händer nu mer nästan utestlutande om jag har ett spel uppe och gör något annat på en annan skärm, som att glo på youtube ller liknande.

Är det något bekymmer ni andra AMD-användare har, eller är mitt graffe defekt?

Har exakt samma problem som dig. Detta hände inte för ett halvår sedan. Jag har inte gjort några förändringar sen dess förutom att uppdatera drivrutinerna.

Visa signatur

XFX 6900XT Merc Black edt | Ryzen 5600x | MSI B550 Gaming Edge Wifi | Samsung 980 Pro 1tb | Phanteks P600 | Noctua NF-A14 140mm PWM x6 | Corsair Vengeance lpx 3600mhz 16gb | Corsair rm850x 850w | Samsung G7 27" 1440p |

Permalänk

Inget jag känner igen med mitt 6800xt men använder bara en skärm. Kör senaste drivrutinen.

Kanske en ostabil profil om du modifierat volt eller frekvens?

Har du bytt någon annan hårdvara sedan du installerade operativsystemet? Vissa påstår i alla fall att det kan ställa till det om man går från ex intel till AMD plattform och bara flyttar över lagringen. Inget jag upplevt själv men kan vara värt att testa om så är fallet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Mitt 6900 XT har haft lite problem sista tiden.

Titt som tätt så blir skärmen helt grå och jag måste dra Shift + CTRL + Win + B (Reset drivers), så kommer den igång igen efter 30sekunder.

Förr hände det ~5-6 gånger om dagen, men efter drivisarna uppdaterades har det blivit färre.
Det händer nu mer nästan utestlutande om jag har ett spel uppe och gör något annat på en annan skärm, som att glo på youtube ller liknande.

Är det något bekymmer ni andra AMD-användare har, eller är mitt graffe defekt?

Min Ryzen 3900XT med 96Gb ram ogillar 3200Mhz XMP profilen på mina stickor, (identiska stickor fast 2st singel sided och 2st double sided).

Jag kunde köra memtest86 4/4 passes tom med OC upp till 3600Mhz utan ett enda fel efter 18 timmars test.

Problemet jag hade var att grafkkortsdrivrutinerna krashade hela tiden, artefakter, svart skärm etc.

Trodde så klart det var grafikkortet men efter ett par månader med felsökning visade det sig vara I/O dien i Ryzen som inte klarar IMC + PCi-E controllern samtidigt villket memtest86 inte kan testa för då det kräver ett OS och belastning över PCI-E bussarna.

I/O dien står ju för både ram, PCI-E, Sata och mycket annat.

Jag kunde även se PCI-E bus fel på min NVMe SSD i 3200Mhz XMP.

Slutade med custom timings, höjde primära timings ett par steg så löste sig allt och datorn har gått rock solid i över ett år.

Själv stirrade jag mig blind på grafikkortet för det var där symtomen var men det var inte felet.

Såg att du hade maxat minnet i den, värt att testa 2st stickor bara eller stock frekvens (2400) eller höjda timings bara för att utesluta att det inte är korruption mellan I/O die och PCI-E enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Har du provat med en annan kabel mellan skärm och grafikkort?
Samt ett annat uttag på grafikkortet?

Har du DP nu så prova med en HDMI och tvärt om.

Använder samtliga portar på grafikkortet, men kablar/skärmar har bytts under tidens gång och problemen kvarstår.

Skrivet av Gambit_2K:

Låter inte som drivrutinsproblem tycker jag. Antingen som SCORPIUS säger är det att du kör med en kass eller skadad kabel, port eller så är det något med själva kylningen, minne etc. till GPUn

Om du inte redan gör det, använd alltid DDU när du tar bort drivrutinerna och gör det i safe mode. Om du har nån överklock eller liknande igång sätt allt till default eller tom. underklocka och se om det blir nån skillnad.

Hjälper första alternativet som SCORPIUS föreslår så är det antingen kabel eller DP porten på kortet. Hjälper det andra alternativet är det drivrutinerna. Men annars kan vara värt att testa i en annan PC alt. kontakta stället du köpt det ifrån om du har garanti kvar.

Temperaturerna ligger bra till. Har ett Red Devil, så det går väldigt svalt.
Underklock gör ingen skillnad, och installerar om Windows runt var tredje månad, så inga drivisar som ligger kvar.

Skrivet av Vinewood:

Har exakt samma problem som dig. Detta hände inte för ett halvår sedan. Jag har inte gjort några förändringar sen dess förutom att uppdatera drivrutinerna.

Hur ofta råkar du ut för det?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Använder samtliga portar på grafikkortet, men kablar/skärmar har bytts under tidens gång och problemen kvarstår.

Temperaturerna ligger bra till. Har ett Red Devil, så det går väldigt svalt.
Underklock gör ingen skillnad, och installerar om Windows runt var tredje månad, så inga drivisar som ligger kvar.

Hur ofta råkar du ut för det?

Några gånger om dagen varje dag. Händer när jag spelar på ena skärmen och t.ex kollar en stream på den andra skärmen. Riktigt störigt.

Visa signatur

XFX 6900XT Merc Black edt | Ryzen 5600x | MSI B550 Gaming Edge Wifi | Samsung 980 Pro 1tb | Phanteks P600 | Noctua NF-A14 140mm PWM x6 | Corsair Vengeance lpx 3600mhz 16gb | Corsair rm850x 850w | Samsung G7 27" 1440p |

Permalänk
Medlem

Jag har en knäpp problem också, jag kan få black screen helt plötsligt oftast när jag kör full skärm youtube eller sätter på ticktock via discord, händer så klart inte varje gång men händer 1-2 gånger om dagen. Men inte i spel dock brukar fungera bra där. masking acceleratiation på chrome är avstängd men händer ändå.

Permalänk
Medlem

Löste min egen problem på mitt kort fanns det 2 bios shiftade om till bios 2 inga blackscreens även masking varu accelerationpå fungerar nu, något var fel på min bios 1 får flasha om när jag pallar.