Intel Arc A750 och A770 listas i Sverige – Komplett exklusiv återförsäljare

Permalänk
Medlem

Kortet är dyrt därför att man kan få ett RX 6600 XT eller RTX 3060 för betydligt mindre (under 4500:-). Eller för bara några hundralappar över A770, något av de enklare RTX 3060 Ti korten.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Haha,
"Det är jättebra att vi får en leverantör till på grafikkortsmarknaden så det blir lite prispress" - intel lägger sig på samma nivå som amd och nvidia.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Fuck Sverige alltså, seriöst...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Fuck Sverige alltså, seriöst...

Japp exakt....har ingen lust att lägga så mycket av mina inflationsuppätna skitkronor på en gpu... blev en beg 1080ti för 2500kr den behåller jag i 3 år minst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Kan det vara en investering om man köper ett nu och aldrig öppnar kartongen? Man vet ju aldrig vart resan går men kanske några av er föråldrade sweclockare vill köpa nostalgi 2052.

Någon som vill köpa min i740 8 mb eller var den på 4 mb....AGP 2X ?😏

Lite nostalgi här: https://vintage3d.org/i740.php#sthash.AJxdS5mq.dpbs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Folk: DYRT!
Också folk:

  • Dricker alkohol på krogen för 2000 kr på en kväll.

  • Köper fyra väggar å tak för 2 miljoner

Sant! Förvisso kostar mina fyra väggar o tak på 39 kvadrat endast 110.000... välkomna till mariestad där man kan fortfarande köpa skitbilligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Avråder starkt för det, 2052 kommer man inte ens kunna gissa sig till vad en dagens PC skulle kunna vara för sorts uråldrigt monster!

Partners verkar ha problem https://www.techpowerup.com/297490/intel-arc-board-partners-a..., eller rättare sagt så är det väl Intel som har det. Blir korten svårsålda - gissar att få medvetna DIY-byggare väljer något ur Intels utbud, då lär de väl dyka upp i handeln som paketdatorer och dumpas till kreti och pleti.

Det var det som hände med i740 året 1998 det floppade för att intel inte krängde dessa till oem och inget ont anade siba dataköpare....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Priserna är väl helt rimliga för samlarobjekt.
Ska man tro ryktena så är tillverkningen av grafikprocessorerna redan stoppad och det kommer bara en batch av kort (per tillverkare) till butikerna, så köp direkt eller bli utan!
Kanske kan vara en framtida investering att köpa ett kort och plasta in kartongen oöppnad...

Ett 3dfx voodoo5 5500 sålde på tradera igår för 4500kr... dessa intelkort lär bli något liknande kult historia så sant som du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Folk: DYRT!
Också folk:

  • Dricker alkohol på krogen för 2000 kr på en kväll.

  • Köper fyra väggar å tak för 2 miljoner

Du tror att majoriteten köper hus med egna pengar?

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CreativeX:

Du tror att majoriteten köper hus med egna pengar?

Tror du att det inte är ränta och att man inte måste amortera lån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Tror du att det inte är ränta och att man inte måste amortera lån?

det är klart, men banken "äger" ditt hus till du betalat av den.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CreativeX:

det är klart, men banken "äger" ditt hus till du betalat av den.

Ja, om du inte betalar enligt avtal så kan du tvingas sälja för att täcka lånet. Kom med något nytt.

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Mullvaden83:

Skulle vara intressant med en kommentar från @Komplett om deras exklusiva avtal.
Nä hoppas det går åt helvete för intel just mest för att dom har exklusivt avtal. Satans otyg att inte ha konkurrens med i bilden.

Vi kan absolut kasta in ett svar.

Vi endast exklusiv återförsäljare av Limited edition -utgåvan av Arc och partnertillverkade kort kommer (troligtvis) säljas via oss och andra ÅF framöver, om de väljer att ta in dem.

Vi har långvariga och goda relationer med Intel och de har denna gång valt att premiera oss med exklusiviteten av de första leveranserna av Limited edition -korten. På samma sätt som att vissa tillverkare ger vissa återförsäljare exklusiva lanseringserbjudanden eller priser som ingen annan ÅF får ta del av.

Skrivet av blackeagle:

Är Komplett verifierat exklusiva återförsäljare, eller är det bara baserat på att de är de enda som fick kort att sälja denna gången? Det är ju bara 11st 750 och 6st 770 vi pratar om enligt Kompletts "förväntat antal".

Eller var det enbart dessa 18 Limited Edition från Intel själva som var exklusiva, medan alla partnerkort kommer att säljas fritt från andra? Det är ju förståeligt i så fall, eftersom det rör sig om så få kort och kanske bara denna första leverans.

Vi är officiellt exklusiv partner i norden på Limited edition. Exakt antal eller tidsbegränsning för hur länge vi har exklusivitet på Limited edition kan jag inte svara på. Men vi har fler kort attr sälja än de vi har på hyllan, vi tar in fler efter behov..

Skrivet av marcusOCZ:

Det nästa är väl att butikerna betalar kunder för exklusivitet..
Fyfan för ett piss. Fick enbart mindre lust att handla hos komplett.

Nej, vi har inte betalat något för vår exklusivitet, se anledningen ovan ^^

Förlåt för att Intel valde oss (?)

Oavsett så är vi glada att Intel väljer att lansera sina Limited Edition i norden så att de blir tillgängliga för oss här, och inte går samma väg som Nvidia gjort med sina Founders Edition -kort

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Vi kan absolut kasta in ett svar.

Vi endast exklusiv återförsäljare av Limited edition -utgåvan av Arc och partnertillverkade kort kommer (troligtvis) säljas via oss och andra ÅF framöver, om de väljer att ta in dem.

Vi har långvariga och goda relationer med Intel och de har denna gång valt att premiera oss med exklusiviteten av de första leveranserna av Limited edition -korten. På samma sätt som att vissa tillverkare ger vissa återförsäljare exklusiva lanseringserbjudanden eller priser som ingen annan ÅF får ta del av.

Vi är officiellt exklusiv partner i norden på Limited edition. Exakt antal eller tidsbegränsning för hur länge vi har exklusivitet på Limited edition kan jag inte svara på. Men vi har fler kort attr sälja än de vi har på hyllan, vi tar in fler efter behov..

Nej, vi har inte betalat något för vår exklusivitet, se anledningen ovan ^^

Förlåt för att Intel valde oss (?)

Oavsett så är vi glada att Intel väljer att lansera sina Limited Edition i norden så att de blir tillgängliga för oss här, och inte går samma väg som Nvidia gjort med sina Founders Edition -kort

//Erik

Ett köp kan alldeles oavsett bli en riktigt dålig affär - läs: https://www.techpowerup.com/297707/intel-gpu-business-in-a-us...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Ja, A380 har samma så grymt billig encoder. AV1 i världsklass.
https://www.tomshardware.com/reviews/intel-arc-a380-review

Det där kan ju vara något för en som inte spelar något.. Perfekt encoder/decoder-kort som har stöd för allt som behövs..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Det där kan ju vara något för en som inte spelar något.. Perfekt encoder/decoder-kort som har stöd för allt som behövs..

Eller en som streamar, kort enbart för OBS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Kan det vara en investering om man köper ett nu och aldrig öppnar kartongen? Man vet ju aldrig vart resan går men kanske några av er föråldrade sweclockare vill köpa nostalgi 2052.

Jag tänker också så.
Vill inte låta nedlåtande alls nu (bara nyfiken) men ni som har köpt kortet, vad ska ni ha det till? Känns som att det är mer en "novelty item" just nu än ett praktiskt grafikkort.
Jag förstår att en del köper det för att köra benchmarks, oc och göra andra tester.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av xSean145:

Jag tänker också så.
Vill inte låta nedlåtande alls nu (bara nyfiken) men ni som har köpt kortet, vad ska ni ha det till? Känns som att det är mer en "novelty item" just nu än ett praktiskt grafikkort.
Jag förstår att en del köper det för att köra benchmarks, oc och göra andra tester.

Jag har beställt ett, lite för att det är en kul grej och samtidigt en del av min hobby att bygga med lite udda prylar.
Att sen ha ett av Intels första känner jag kan vara kul för framtiden även om mitt högst troligtvis kommer lämna kartongen.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay