Permalänk
Medlem

Ifall man ska köpa ett 4090, vilken av alla modellerna ska man skaffa?
Läste att vissa har coilwhine mm.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Ifall man ska köpa ett 4090, vilken av alla modellerna ska man skaffa?
Läste att vissa har coilwhine mm.

Det där är väl ett lotteri oavsett vilken modell du köper. Jag har haft tur med alla mina Asus kort, men har också hört att vissa fått coilwhine med 4090 TUF som jag har

Permalänk
Medlem

min erfarenhet av coilwhine är att PSU har betydelse också
fick coilwhine på mitt 3090 när jag vatten kylde det och prova 3 olika PSUer och det skilde sig en hel del. Kanske inte direkt svar på din fråga men kan vara bra att veta.
om man får ett kort som gnäller

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Jag köper inte riktigt den teorin, jag ser det som mer troligt att användarna helt enkelt har tryckt in kontakten alldeles för lite från början. Ja det är skönt att det verkar handla om handhavandefel, hade varit tråkigt att behöva skicka tillbaks kortet och vänta på ett nytt. Skönt också att det verkar vara lugnt att böja kabeln en hel del, nu kanske jag slipper köpa ett nytt chassi när jag får min nya kabel.

Jo, nu räcker det förhoppningsvis att kontrollera kabeln en gång extra när man trycker i den, och sen kan man släppa det på samma sätt som alla andra kablar i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Ifall man ska köpa ett 4090, vilken av alla modellerna ska man skaffa?
Läste att vissa har coilwhine mm.

Rent allmänt? Något av de billigaste, dvs. någon av modellerna för runt 22-23.000:-.

OC-varianterna är inte värda prispåslaget (man kan lätt överklocka själv för snarlik prestanda) och korten med bättre kylare för flera tusen extra är verkligen inte värda det (för alla RTX 4090 har överdimensionerad kylare ändå) såvida du inte är ute efter något specifikt med en viss modell (t.ex. bättre strömförsörjning om du ska extremöverklocka eller PCB som lämpar sig för vattenkylning.)

Gällande coilwhine är det lite av ett lotteri.
Asus verkar mer drabbat än andra partnertillverkare om man ska tro internet men det kan bara vara en ren slump.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av qube_gbg:

Har beställt från moddiy grymt bra kabel
<Uppladdad bildlänk>

Fungerar dessa kablar även om man inte har ett ATX 3.0 PSU?
Exv. ROG-STRIX-850G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackan_mind:

Fungerar dessa kablar även om man inte har ett ATX 3.0 PSU?
Exv. ROG-STRIX-850G

👍🏼 Japp det funkar bara du har ett grafikkort att stoppa din pci-e 5 kontakt och meddelar moddiy vilken psu du har så du får rätt kontakter på psun

Permalänk
Medlem

Har man problem med "blank skärm" så har Nvidia släppt en uppdatering för 4080 och 4090. Uppdateringen kollar om du behöver uppdateringen.

https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5411/?=&l...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Har man problem med "blank skärm" så har Nvidia släppt en uppdatering för 4080 och 4090. Uppdateringen kollar om du behöver uppdateringen.

https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5411/?=&l...

hmm, undrar om detta även kan hjälpa mot svart skärm när man väl är inne i Windows när man kör kortet i normal mode, ska testa.

edit: nope, hjälpte inte, blir en RMA.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

hmm, undrar om detta även kan hjälpa mot svart skärm när man väl är inne i Windows när man kör kortet i normal mode, ska testa.

edit: nope, hjälpte inte, blir en RMA.

vilken model ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrB123:

vilken model ?

PNY, dock har deras EU support varit väldigt behjälpliga så de ska hjälpa till med att byta ut kortet så slipper jag gå igenom Elgiganten.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Skrivet av Tripwire75:

Arbetar på DHL och har själv beställt en kabel. Tittar jag på min sändning i interna system ser jag att:

  • Info kring "Your order has been picked up by DHL on November 5, 2022" inte stämmer, sändningen är fortfarande inte överlämnad till DHL

  • Sändningen är en ekonomiprodukt, vilket innebär att den skickas med lastbil (istället för flyg)

  • Normal transittid mellan NL och SE är 2-3 dagar efter att sändningen överlämnats till DHL

Bor man i Knäckebrödhult (på landet) eller i norr kan det tillkomma ytterligare leveransdag(ar).

Fick kabeln levererad idag, så i mitt fall tog det 18 dygn från beställning till leverans.

Nu är det dags att förpassa den estetiskt utmanade bläckfiskkabeln till de sälla jaktmarkerna.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Gigabyte RTX 4090 Gaming OC

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

tack
då har något att stoppa sladden ja beställde i

Permalänk
Medlem

Ny GN-video som bl.a. går igenom Nvidias officiella statement gällande dom brinnande kontakterna.
(På tiden att Nvidia själva går ut och säger något...)

TLDR av Nvidias statement:
- Dom vet om ca. 50 fall globalt där adaptern har brunnit (~0.04% av alla sålda RTX 4090.)
- Deras tips är att koppla i adaptern i kortet innan man kopplar in kortet i moderkortet.
- Nvidia kommer acceptera reklamation oavsett kort eller kabel använd (så nu kan vi släppa ryktet att Nvidia inte kommer ersätta kort som brunnit med tredjepartskabel från t.ex. Cablemods eller Corsair.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tripwire75:

Fick kabeln levererad idag, så i mitt fall tog det 18 dygn från beställning till leverans.

Nu är det dags att förpassa den estetiskt utmanade bläckfiskkabeln till de sälla jaktmarkerna.

Fick också min kabel idag och det 28 dygn från beställning till leverans

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jefe:

Fick också min kabel idag och det 28 dygn från beställning till leverans

Efter att den ''levererats'' utav cablemod och lämnats över till DHL eller GLS, fick ni någon uppdatering? Står fortfarande inväntar status hos mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deki90:

Efter att den ''levererats'' utav cablemod och lämnats över till DHL eller GLS, fick ni någon uppdatering? Står fortfarande inväntar status hos mig

Ja det kom ett mail från cablemod att paketet var hos dhl för vidare leverans till mig.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Min cablemod kabel är på Arlanda, förväntad leverans på tisdag. Beställdes 28 oktober. Gick faktiskt fortare än vad jag förväntade mig.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem

Fick min igår (fredag), beställde den 27 Oktober. Det fanns inga som helst tracking uppdateringar på min försändelse och så igår ringde DHL på dörren mitt på dagen, som tur så var jag hemma just då.

Spårning informationen på DHL sidan
----------------------------------------------------------------------------------
Avsändaren har skapat en fraktsedel, men försändelsen har ännu inte överlämnats till DHL Express
November, 03 2022 04:08 Lokal tid, Service Area: EINDHOVEN - NETHERLANDS, THE
Ursprung

Service Area: EINDHOVEN - NETHERLANDS, THE

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Fick min igår (fredag), beställde den 27 Oktober. Det fanns inga som helst tracking uppdateringar på min försändelse och så igår ringde DHL på dörren mitt på dagen, som tur så var jag hemma just då.

Spårning informationen på DHL sidan
----------------------------------------------------------------------------------
Avsändaren har skapat en fraktsedel, men försändelsen har ännu inte överlämnats till DHL Express
November, 03 2022 04:08 Lokal tid, Service Area: EINDHOVEN - NETHERLANDS, THE
Ursprung

Service Area: EINDHOVEN - NETHERLANDS, THE

Good to know! La min order den 30e, så den lär väl dyka upp snart!

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Fick min igår (fredag), beställde den 27 Oktober. Det fanns inga som helst tracking uppdateringar på min försändelse och så igår ringde DHL på dörren mitt på dagen, som tur så var jag hemma just då.

Spårning informationen på DHL sidan
----------------------------------------------------------------------------------
Avsändaren har skapat en fraktsedel, men försändelsen har ännu inte överlämnats till DHL Express
November, 03 2022 04:08 Lokal tid, Service Area: EINDHOVEN - NETHERLANDS, THE
Ursprung

Service Area: EINDHOVEN - NETHERLANDS, THE

Jag fick två spårnummer skickade, den första står helt still medan den andra som skickades flera veckor efter den första har uppdaterats.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av qube_gbg:

Har beställt från moddiy grymt bra kabel
<Uppladdad bildlänk>

Beställde en sån den 11 Nov, vet du hur lång tid det kan tänkas ta att få hem den när bestälningstrycket är oerhört mycket större än i början på året?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Då har jag monterat min MSI 4090 SUPRIM X. Fick flytta runt reservoir och pump i min Lian Li O11 XL, men nu sitter allt med bra marginaler.
Kortet ser bra ut och är imponerande tyst utan coil whine. Det blev imponerade fina klocks. Med med öppen lucka och fläktarna på 100% och vcore på 1.1 kunde kortet hålla 3135-3120 på Superposition samt Cyberpunk benchmark. 3150 funkade med en del artifacter.
Livärdiga klocks fungerade på time-Spy men där klockar kortet konstigt upp och ner i de olika testerna. Under prestandatesterna håller sig kortet under 48 grader utan sidopanel och når 52 grader med sidopanelen på. Prestandamässigt vann man dock inget över 3000. Helt identiska scores mellan 3050-3130 tom ibland lite mindre på Superposition (21699 1080p ultra vilket skulle motsvara rank 54, 28448 4K optimized) och Cyberpunk (100.49 fps med Ray Tracing ultra precet @ 1440). Minnerna provade jag upp till 12000Mhz vilket funkade men gav inga högre scores. Jag har fortfarande kvar ett system med 9900K och Z390 med 4000Mhz ram (slår bästa 1080p på Superposition med typ 800 poäng).

Sen fick man tänka efter hur mycket cpun flaskar och fick då förklaringen för att prestandan inte ökade och att temps var så bra.
CPUn throttlar tydligt på superposition tom på 4k benchmark (75-95% GPU använding, ca 80% medel).
Med 8k testet håller sig GPU usage på 98% och temps stiger till nästan 60 grader (stängd lucka) och kortet klockar ner succesivt från 3135 till 3120 till 3105. Då blev det 14166 poäng vilket hade räckt till rank 46.

Supernöjd med kortet men hade hoppats att CPUn skulle klara sig lite bättre. Får se längre fram med ett 13900K alt KS system. Får bli efter att man har bestämt sig kring inköpt av vattenblock.

Permalänk

Beställde hem en Cablemod 12vhpwr den 7 nov och såhär står det när jag spårar försändelsen, är detta vanligt?

”November, 10 2022 10:11 Local time, Service Area: EINDHOVEN - NETHERLANDS, THE”

Permalänk
Medlem
Skrivet av RebirthMagic:

Beställde hem en Cablemod 12vhpwr den 7 nov och såhär står det när jag spårar försändelsen, är detta vanligt?

”November, 10 2022 10:11 Local time, Service Area: EINDHOVEN - NETHERLANDS, THE”

Det var likadant för mig, jag fick inga uppdateringar på försändelsen. Och sedan så ringde DHL på dörren förra fredagen och lämnade över paketet. Statusen på DHL sidan på försändelsen är dock fortfarande den ursprungliga. Det tog 21 dagar från beställning till att jag tog emot paketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusk0r:

Då har jag monterat min MSI 4090 SUPRIM X. Fick flytta runt reservoir och pump i min Lian Li O11 XL, men nu sitter allt med bra marginaler.
Kortet ser bra ut och är imponerande tyst utan coil whine. Det blev imponerade fina klocks. Med med öppen lucka och fläktarna på 100% och vcore på 1.1 kunde kortet hålla 3135-3120 på Superposition samt Cyberpunk benchmark. 3150 funkade med en del artifacter.
Livärdiga klocks fungerade på time-Spy men där klockar kortet konstigt upp och ner i de olika testerna. Under prestandatesterna håller sig kortet under 48 grader utan sidopanel och når 52 grader med sidopanelen på. Prestandamässigt vann man dock inget över 3000. Helt identiska scores mellan 3050-3130 tom ibland lite mindre på Superposition (21699 1080p ultra vilket skulle motsvara rank 54, 28448 4K optimized) och Cyberpunk (100.49 fps med Ray Tracing ultra precet @ 1440). Minnerna provade jag upp till 12000Mhz vilket funkade men gav inga högre scores. Jag har fortfarande kvar ett system med 9900K och Z390 med 4000Mhz ram (slår bästa 1080p på Superposition med typ 800 poäng).

Sen fick man tänka efter hur mycket cpun flaskar och fick då förklaringen för att prestandan inte ökade och att temps var så bra.
CPUn throttlar tydligt på superposition tom på 4k benchmark (75-95% GPU använding, ca 80% medel).
Med 8k testet håller sig GPU usage på 98% och temps stiger till nästan 60 grader (stängd lucka) och kortet klockar ner succesivt från 3135 till 3120 till 3105. Då blev det 14166 poäng vilket hade räckt till rank 46.

Supernöjd med kortet men hade hoppats att CPUn skulle klara sig lite bättre. Får se längre fram med ett 13900K alt KS system. Får bli efter att man har bestämt sig kring inköpt av vattenblock.

Bra clocks! Hur mycket plussade du på core för att komma upp över 3100Mhz? Vad drog kortet då i last?

Skrivet av RebirthMagic:

Beställde hem en Cablemod 12vhpwr den 7 nov och såhär står det när jag spårar försändelsen, är detta vanligt?

”November, 10 2022 10:11 Local time, Service Area: EINDHOVEN - NETHERLANDS, THE”

De skickar med alla möjliga, själv blev det GLS/Schenker. Tar helt enkelt evigheter (nästan fyra veckor för mig).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Nu när dom säger att folk inte satt i kontakten ordentligt, då lär ju tredjepart vara detsamma? Samma kontakt? Så alla som köpt nya kablar har väl då gjort det i onödan?.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

Nu när dom säger att folk inte satt i kontakten ordentligt, då lär ju tredjepart vara detsamma? Samma kontakt? Så alla som köpt nya kablar har väl då gjort det i onödan?.

Jo, ur den aspekten är det så. Fast ändå rätt gött att kunna slippa styva tentakelmonstret i exv ett SFF-chassi. Jag är tveksam till om jag får igen sidoluckan på mitt kommande NR200P med Nvidias adapter.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

Adaptern är tung i sin konstruktion, då menar jag främst i skarvarna där den övergår till 3 eller 4. Gravitation skapar onödigt mycket belastning på infästning till grafikkort plus att det tar onödigt mycket plats där de flesta har begränsat med utrymme. Här borde Nvidia skickat med en gratisbeställning från tredjepart där man får välja längd och material samt ange nätaggregatsmodell man har.

Visa signatur

Gammal gubbe