Permalänk

Stutter lagg i FPS spel med ett 3060

Har under ett tag haft problem där jag får stutter lagg i olika FPS spel som Overwatch, Valorant, CSGO. Jag har medium settings på allt utav ren vana, men även när jag provat att spela både CSGO och Overwatch på högre settings får jag fortfarande stutter lagg.
Jag får även FPS drop i league of legends till runt 100, trots att jag även där har medium settings på allt.

Låter detta som ett defekt/dåligt/trött grafikkort? Har fortfarande garanti på det så borde kunna ersätta det.

Vad jag provat:

- Jag har alltid uppdaterade drivrutiner
- Resettat Nvidia control panel, men tweakade för att stänga av all form av VSync
- Hade samma problem på Windows 10, så tvekar på att Windows 11 är problemet
- Ominstallerat spelen några gånger

Specs:

- ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060 OC V2 12GB, inte överklockad
- 32 GB RAM 3600 MHz, XMP påslaget i BIOS
- i5-10600K 6 cores, 12 threads, 4.10GHZ
- Corsair RM 850x V2
- Windows 11
- SSD för OS: Samsung SSD 960 EVO 250GB
- SSD för spelen: Samsung SSD 870 1TB

Permalänk
Medlem

Du har ju garanti på GPU så en enkel grej är ju definitivt att lämna in den. Då får du ju gratis felsök av den och kan gå vidare till nästa steg. Stutterings kan ju bero på så jävla mycket, senast jag erfarade det var i 2042 och då var det ju server side problem som löstes i en patch. Så det kan ju vara vad som helst typ

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mekanisten:

Har under ett tag haft problem där jag får stutter lagg i olika FPS spel som Overwatch, Valorant, CSGO. Jag har medium settings på allt utav ren vana, men även när jag provat att spela både CSGO och Overwatch på högre settings får jag fortfarande stutter lagg.
Jag får även FPS drop i league of legends till runt 100, trots att jag även där har medium settings på allt.

Låter detta som ett defekt/dåligt/trött grafikkort? Har fortfarande garanti på det så borde kunna ersätta det.

Vad jag provat:

- Jag har alltid uppdaterade drivrutiner
- Resettat Nvidia control panel, men tweakade för att stänga av all form av VSync
- Hade samma problem på Windows 10, så tvekar på att Windows 11 är problemet
- Ominstallerat spelen några gånger

Specs:

- ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060 OC V2 12GB, inte överklockad
- 32 GB RAM 3600 MHz, XMP påslaget i BIOS
- i5-10600K 6 cores, 12 threads, 4.10GHZ
- Corsair RM 850x V2
- Windows 11
- SSD för OS: Samsung SSD 960 EVO 250GB
- SSD för spelen: Samsung SSD 870 1TB

installera om windows! Kan gott och väl vara någon uppdatering eller något annat krux som satt sig på tvären. Samt låter som att du lider av dom problem nvidia grafikkort fick iom senaste stora windows uppdateringen.

Har du kört ddu när du installerat om drivrutinerna samt har du provat installerat drivrutinerna utan att installera Gforce experience ?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

installera om windows! Kan gott och väl vara någon uppdatering eller något annat krux som satt sig på tvären. Samt låter som att du lider av dom problem nvidia grafikkort fick iom senaste stora windows uppdateringen.

Har du kört ddu när du installerat om drivrutinerna samt har du provat installerat drivrutinerna utan att installera Gforce experience ?

Har inte provat att installera om windows, överväger ifall jag borde göra det eller inte. Jag har kört ddu, tror inte jag provat att installera utan geforce experience nu när jag tänker efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mekanisten:

Har inte provat att installera om windows, överväger ifall jag borde göra det eller inte. Jag har kört ddu, tror inte jag provat att installera utan geforce experience nu när jag tänker efter.

Personligen har jag svårt att tro att GEx är boven i dramat. Men att installera om windows går snabbare än att lämna in GPU på service så det kan vara värt att testa för att stryka i listan

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Personligen har jag svårt att tro att GEx är boven i dramat. Men att installera om windows går snabbare än att lämna in GPU på service så det kan vara värt att testa för att stryka i listan

Va väll experience som va boven med senaste Windows uppdateringen? Och låter lite som att det är just det som händer här.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Samma sak hände mej med ett GTX 1080. Fick helt plötsligt stuttering i flera spel. Prövade en massa olika "lösningar" men det som i slutändan fixade problemet var att helt rensa hårddisken och installera om Windows.

Permalänk
Medlem

Windows 11 22H2 har haft en del problem på viss hårdvara vad jag läst så skulle skippa den. Rollade själv tillbaks
till 21H2 eller vad en tidigare hette. Väntar till alla problem är lösta.

En sak jag gör för varje spel är att ändra i Nvidia program-inställnings profilen
->Energisparfunktion från Optimal Kraft till Maximal Prestanda.
Vad som händer då och jag verifierat med Afterburner är att GPU klocken inte fluktuerar medans man spelar.
Det gör skillnad i vissa spel, har testat.

Är spelet CPU intensivt brukar jag även slå på Hög Prestanda i Windows Energisparläget.
Tittar man i Afterburner ser man att CPU klocken då är låst till max hela tiden istället för att fluktuera.

Den sistnämna gör bara skillnad i CPU-tunga spel. Märkte skillnad i t.ex. Battlefield, stutter försvann.

Använder en Widget/App från MS-Storen som heter PowerPlanSwitcher så jag kan ändra fort utan att behöva gå in i kontrollpanelen.
Man vill slå tillbaks till Balanserad efter man spelat så CPU:n kan gå ner i frekvens igen och spara ström.

Permalänk
Medlem

Prova slå av geforce overlay i geforce experience, löste allt för mig. Denna bugg ska dock vara fixad i senaste drivrutinen.

https://www.partitionwizard.com/partitionmagic/how-to-disable...

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mekanisten:

Ett trasigt grafikkort ger vanligtvis grafiska artefakter eller krascher, inte lagg. Det enda jag kan komma på som skulle kunna ge lagg är att själva PCIe-kontakten på grafikkortet är skadad så att det går ner på lägre hastighet (vilket du kan kolla med t.ex. GPU-Z där Bus Interface borde visa x16 när grafikkortet belastas).

Så att det skulle vara något hårdvarufel på grafikkortet som orsakar problemet ligger nog långt ner i listan över möjliga felkällor, mjukvaruproblem eller något annat hårdvaruproblem är långt mer sannolikt.

Permalänk
Medlem

Windows uppdateringen 22H2 som nyligen kom hade nått problem som Nvidia sedan fixade i sina drivers, se till att uppdatera Nvidia drivrutinerna.
https://pureinfotech.com/windows-11-22h2-nvidia-3-26-fix-frame-rates-stuttering-bugs/

Permalänk

Har ominstallerat datorn nu och gått tillbaka till en clean Windows 10. Än så länge så har fpsen gått från 140-190 i league of legends till 400-500. Har inte provat hur det känns i några fps spel än, men det verkar som att det var Windows och Nvidia drivers som tjafsade. Tack för hjälpen hörni! Uppskattas ^_^