Rimligt prissatta 4090 i lager (tipstråd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajmo:

Pröva att trycka på länkarna och se hur bra de fungerar. Inte en enda länk stämmer nämligen.

De fungerar såvida att det går att beställa/lägga i kundvagn bortsett från webhallen/tuf, så iaf värt nånting.

Permalänk
Medlem

Är det ström-adapter med till alla olika kort?

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Menar du Proshop?

Skrivet av jorgen69:

Fick ett mail igår om att dom ska släppa RTX 4090 idag, men vart hittar du Strixen?

Sorry, jag menade Proshop och inte Dustin.

https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-GeForce-RTX-4090-TUF-2...
https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-GeForce-RTX-4090-ROG-S...

Skrivet av d3rrty:

Är det ström-adapter med till alla olika kort?

Det stämmer.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Jag beställde ett 4090 Strix från Elgiganten förra veckan (stod då som i lager, och leverans den 20/10). Visade sig att det hela var fel, och några kort fanns inte (och hade aldrig funnits). Dock gick inte köpet att avbryta ens av kundsupport. I förra veckan stod pengarna som "reserverat belopp", och denna veckan drogs de. De påstår dock att köpet kommer hävas under veckan "automatiskt" eftersom varan inte finns, och att pengarna kommer tillbaka då. (Har dock betalat med kreditkort, så jag kan alltid bestrida om det inte löser sig). Min order står i status "Behandlas".

Men Elgiganten känns vansinnigt oseriösa.

Förvirringen tilltar. Mitt hävda köp (jag har fått ett kvitto på att det är hävt), men står fortfarande som "behandlas", och inga pengar tillbaka, på ett grafikkort som enl elgiganten kundtjänst som aldrig hade funnits... Idag fick jag ett SMS på att det finns att hämta ut. o_O

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Vad baserar du det på?

Har Phantom-korten (dvs. Gainward) samma PCB som Palit Gamerock (vilket man nog kan anta eftersom det är "samma" företag) är det knappast en av de bättre korten denna generationen, snarare tvärt om.

(Ju färre GPU Voltage Phases desto sämre.)

https://www.youtube.com/watch?v=9I7U4kdc0V4&t

Att dom använder samma PCB betyder dock inte att korten har samma komponent bestyckning på PCB'n.
Gainward kortet kan mycket väl ha fler faser bestyckade än Palit kortet. Tittar man på STRIX och TUF så använder även Asus samma PCB för dessa två kort men bestyckar dom olika både när det gällar antal faser och kondensatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Förvirringen tilltar. Mitt hävda köp (jag har fått ett kvitto på att det är hävt), men står fortfarande som "behandlas", och inga pengar tillbaka, på ett grafikkort som enl elgiganten kundtjänst som aldrig hade funnits... Idag fick jag ett SMS på att det finns att hämta ut. o_O

I värsta fall kommer det att stå en diskmaskin vid utlämningen. Det skulle helt ärligt inte förvåna mig när det kommer till EG.

Men givetvis hoppas vi att allt stämmer och att du får ditt Strix

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

(Ju färre GPU Voltage Phases desto sämre.)

Njae, riktigt så enkelt är det inte. Beror också på vilka komponenter som används och hur bra kylda de är. T.ex så har TUF färre faser för core än Gaming OC, men högre kapacitet då man använder 70A power stages istället för Gigabyte som bara har 55A.

TUF har även en något sämre minnes VRM än FE. Även fast man har en extra fas (4x50A vs 3x70A). Sedan hur mycket som faktiskt kan tas us från varje fas beror på de använda kretsarna/kylning. Fler faser är lättare att kyla, men lägre effekt per fas kan också betyda äldre/billigare komponenter med sämre effektivitet.

Sedan om vi går lite offtopic, så kan man även göra saker som att dubblera kretsuppsättningarna per fas. T.ex har Asus på sina moderkort gjort detta ofta. Minns det var ett jävla rabalder när nåt Apex bara hade "8 faser" när dom började göra det. Men totala kapaciteten för hela VRMn var högre än många 12-16 fas moderkort.

>

Skrivet av Jaw_B:

Förvirringen tilltar. Mitt hävda köp (jag har fått ett kvitto på att det är hävt), men står fortfarande som "behandlas", och inga pengar tillbaka, på ett grafikkort som enl elgiganten kundtjänst som aldrig hade funnits... Idag fick jag ett SMS på att det finns att hämta ut. o_O

Så en "reverse EG"? Dom gillade ju att påstå att det fanns kort i lager vid 3000 lanseringen som inte existerade. Nu påstår dom att kort som finns inte existerar! Kanske är så enkelt att det är en bit som skulle behöva flippas i deras databas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

I värsta fall kommer det att stå en diskmaskin vid utlämningen. Det skulle helt ärligt inte förvåna mig när det kommer till EG.

Men givetvis hoppas vi att allt stämmer och att du får ditt Strix

Skrivet av Bizzro:

Så en "reverse EG"? Dom gillade ju att påstå att det fanns kort i lager vid 3000 lanseringen som inte existerade. Nu påstår dom att kort som finns inte existerar! Kanske är så enkelt att det är en bit som skulle behöva flippas i deras databas!

Ja mycket förvirrande. Paketet innehöll mycket riktigt ett Strix. Nu skall vi bara se om jag kan få ett kvitto på det.. (det enda kvitto jag har står det "cancelled" på.) Kundtjänst var lika förvirrade som vanligt. Men "vänta, så löser det sig nog av sig självt" var svaret de kom fram till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Ja mycket förvirrande. Paketet innehöll mycket riktigt ett Strix. Nu skall vi bara se om jag kan få ett kvitto på det.. (det enda kvitto jag har står det "cancelled" på.) Kundtjänst var lika förvirrade som vanligt. Men "vänta, så löser det sig nog av sig självt" var svaret de kom fram till.

Grattis att du åtminstone fick ett Strix. Ja, det kan ju vara fördelaktigt med ett kvitto också

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Hmm. Tuf finns i lager hos leverantör hos proshop men dem tar ändå ej emot beställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partyprime:

Hmm. Tuf finns i lager hos leverantör hos proshop men dem tar ändå ej emot beställningar.

Ja där slösade man bra många F5 i onödan.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Ja där slösade man bra många F5 i onödan.

Suttit och f5at hela kvällen igår och idag.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Funderar på samma kort.
Har kollat på recensioner men är osäker på hur många kondingar osv kortet har jämfört med Asus Tuf 4090.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

vilka puckon proshop är
skriver att dom ha kort i lager
och att dom släpper kort i lager kl 14.00 varje dag
men NEJ inte idag.....
antar att ja inte är den enda som har f5 i 10min nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Jag hade gjort det om det inte vore för att jag planerar att skaffa vattenblock.
Känns totalt onödigt att betala mer än msrp för en kylare jag ändå inte kommer använda.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrB123:

vilka puckon proshop är
skriver att dom ha kort i lager
och att dom släpper kort i lager kl 14.00 varje dag
men NEJ inte idag.....
antar att ja inte är den enda som har f5 i 10min nu

Samtidigt verkar de inte ha det i lager själva än.
21e är förväntat i eget lager men ändå.

Hade hellre stått i kö.
Att kolla varje dag börjar bli tröttsamt.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrB123:

vilka puckon proshop är
skriver att dom ha kort i lager
och att dom släpper kort i lager kl 14.00 varje dag
men NEJ inte idag.....
antar att ja inte är den enda som har f5 i 10min nu

När jag läste "Puckon" så kom jag på att jag har 2st stora Pucko i kylen=)

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrB123:

vilka puckon proshop är
skriver att dom ha kort i lager
och att dom släpper kort i lager kl 14.00 varje dag
men NEJ inte idag.....
antar att ja inte är den enda som har f5 i 10min nu

Försäljning öppnas dagligen kl. 14.00 för kort i lager.

"för kort i lager"

Därför du ska använda Meddela mig och vara snabb när du får info att kortet finns på lager.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniloR:

Och Inet höjde precis sitt pris på 4090 TUF från 21 990kr till 25 790kr. Well done Inet...

Nu bojkottar jag Inet totalt, kommer bara köpa från Proshop i fortsättningen.

Jag chattade med dom och fick svaret att det inte var några "introduktionspris" denna gången. Borde sparat en screen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segafreakone:

Försäljning öppnas dagligen kl. 14.00 för kort i lager.

"för kort i lager"

Därför du ska använda Meddela mig och vara snabb när du får info att kortet finns på lager.

Det står med grön bock att det finns hos leverantören med 3-4 dagar leveranstid så det kan man ju tolka som att det skulle gå att köpa kl 14:00

Permalänk
Medlem

Dilemma detta.
Köper jag Gainward så kan jag låta ordern vara kvar på inet till MSRP priset ifall någon har intresse av det.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Dilemma detta.
Köper jag Gainward så kan jag låta ordern vara kvar på inet till MSRP priset ifall någon har intresse av det.

Av vilken modell och pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partyprime:

Av vilken modell och pris?

https://www.inet.se/produkt/5413056/asus-geforce-rtx-4090-24g...

21990kr.
Hade köplats 57 i Mån.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Då är jag intresserad av att köpa den om jag inte lyckas få tag på något innan. Vem vet när proshop faktiskt öppnar upp köp knappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Förvirringen tilltar. Mitt hävda köp (jag har fått ett kvitto på att det är hävt), men står fortfarande som "behandlas", och inga pengar tillbaka, på ett grafikkort som enl elgiganten kundtjänst som aldrig hade funnits... Idag fick jag ett SMS på att det finns att hämta ut. o_O

Jag sitter i exakt samma situation som dig.
Fick notis idag om att paket fanns att hämta ut och där i låg mitt Strix.
På Elgigantens hemsida står beställningen fortfarande som "Behandlas".
Nu fick jag tag på ett annat kort på annat håll så då måste ett av dom skickas tillbaka.
Från 0 kort till 2 på loppet av en dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av jlarss:

Jag sitter i exakt samma situation som dig.
Fick notis idag om att paket fanns att hämta ut och där i låg mitt Strix.
På Elgigantens hemsida står beställningen fortfarande som "Behandlas".
Nu fick jag tag på ett annat kort på annat håll så då måste ett av dom skickas tillbaka.
Från 0 kort till 2 på loppet av en dag

Vad betalade du för korten? Om du är i Stockholms området så är jag möjligtvis intresserad av det ena om det inte känns konstigt för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segafreakone:

Försäljning öppnas dagligen kl. 14.00 för kort i lager.

"för kort i lager"

Därför du ska använda Meddela mig och vara snabb när du får info att kortet finns på lager.

jo men grön box brukar betyda kort i lager

Permalänk
Skrivet av jlarss:

Jag sitter i exakt samma situation som dig.
Fick notis idag om att paket fanns att hämta ut och där i låg mitt Strix.
På Elgigantens hemsida står beställningen fortfarande som "Behandlas".
Nu fick jag tag på ett annat kort på annat håll så då måste ett av dom skickas tillbaka.
Från 0 kort till 2 på loppet av en dag

Jag köper gärna extra kortet och betalar hela summan såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Sagt och gjort, la en beställning.
Vi får se om det blir något kort?

Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb + (under service)
[Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5600x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd