Stort prestandalyft demonstreras med Directstorage 1.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast helt ärligt? Nej, kommer inte göra nån skillnad alls tror jag. Samtidigt som vi kan ladda data snabbare så växer mängden data som vi behöver ladda. Blir ett nollsummespel i slutändan.

Att läsa in större mängder data i realtid kommer skapa upplevelser som vi inte kunnat ha förr, lite som R&C på PS5 där man kan teleportera mellan världar utan laddningstider och annat sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Ehh hur tänkte du nu? Kör du på gamla standarden så blir det ju dubbelt så långsamt med nyare titlar med mer data, har du Directstorage så minskar ju tiderna radikalt, sen är diskar med PCI Express 5.0 på g, så då kan man få ner tiderna ytterligare.

Jag tänker som en utvecklare. Här ges jag möjlighet att ladda in 16k texturer istället för 2k. I övrigt är speldesignen som "vanligt". Minimum effort för mig, mer menlöst grafiskt fluff för marknad att visa upp för kunderna.

Jämför polygonhetsen tidigt 2000-tal. När det kom bättre hårdvara, gjorde spelutvecklare följsamma spel som flöt på i hög fps? Nej, de maxade antalet polygoner tills de nådde knappt 30 fps. För det var det som sålde och det "folket" var vana vid.

Kan hoppas jag har fel men tvivlar på det.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av enbom:

Bara för att möjligheten finns i spelmotorn kanske det inte per automatik betyder att det är en av eller på knapp för alla spel?
Men jag kan inget om spelutveckling eller hur denna implementation hanteras.

Det kommer förmodligen krävas lite konfiguration, men i praktiken blir det inte mer komplicerat än en av/på knapp.

Källa: är spelutvecklare/programmerare, har även byggt min egen spelmotor från scratch i C++ samt sålt den kommersiellt.

Skrivet av DasIch:

Fast protokoll, hårdvara och drivrutiner har väl funnits ett tag nu?

Uppenbarligen inte implementerat brett och djupt nog för att funktionaliteten ska vara där rent praktiskt sett.

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att det kommer behövas integreras i spel på ett sätt så att även de utan tekniken kan spela spelen.

Handlar det bara om laddningstider så spelar det ingen roll (även om att man då, som idag, i flerspelarspel kommer tvingas vänta på de som laddar spelen långsammast...)
Handlar det om att högupplösta texturer kommer att kräva directstorage så kommer det fungera.
När det gäller att designa om hur spelen är uppbyggda så blir det mer tveksamt, helt beroende på vad det är som kommer att behöva byggas om.
Mer större saker, ytterst tveksamt.

För i slutändan så vill spelföretag tjäna pengar, och man tjänar mer pengar om man kan sälja ett spel till mängder av kunder oberoende av vad de har för hårdvara. Lite som med grafikort, spelupplevelsen blir ju inte samma om man tvingas dra ner på grafik-reglagen för att man har ett 1060 än om man har ett 4090, men det går fortfarande att spela och därmed blir de fler som köper det. Ett spel som kommer att kräva directstorage kommer inte att sälja i närheten lika mycket.

Sen kommer det ju bli ett problem för de med en Steam Deck, såvida då det inte kommer en uppdaterad version och Wine/Proton/Valve/Vulkan fixar något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast helt ärligt? Nej, kommer inte göra nån skillnad alls tror jag. Samtidigt som vi kan ladda data snabbare så växer mängden data som vi behöver ladda. Blir ett nollsummespel i slutändan.

Att det skulle bli ett nollsummespel i slutänden är ju en underlig tolkning. En stor del av vitsen är att kunna göra betydligt mer detaljerade samt större världar, och om det inte skulle gå att hitta någon metod för att ladda en större mängd data snabbare så skulle ju spelutvecklingen i praktiken stagnera på dagens nivå.

Olika spel kommer säkert ha olika mycket nytta av det, men jag ser fram emot open world-spel med mycket färre artificiella begränsningar och grafiska tricks med LOD-nivåer etc. Kortare laddningstid för befintliga spelidéer med dagens teknologi är nog den minst betydelsefulla finessen med DirectStorage, även om det säkerligen kommer börja där i många fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Problemet är ju att det kommer behövas integreras i spel på ett sätt så att även de utan tekniken kan spela spelen.

Nu har ju dock NVMe-enheter funnits ute på konsumentmarknaden sedan 2015 på bred front, så det är nog inget jätteproblem att folk med gamla harvar inte kan spela ett nytt spel från 2023 eller senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nu har ju dock NVMe-enheter funnits ute på konsumentmarknaden sedan 2015 på bred front, så det är nog inget jätteproblem att folk med gamla harvar inte kan spela ett nytt spel från 2023 eller senare.

Andelen som sitter med NVMe SSD oavsätt gränsnitt, är fortfarande väldigt låg. Räcker ju att titta på vilken hårdvara som är populär i steam survey för att se att sannolikheten att de har skaffat en nvme-disk inte är särskilt stor.

Spelföretag vill sälja till fler än de som hänger på sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Andelen som sitter med NVMe SSD oavsätt gränsnitt, är fortfarande väldigt låg. Räcker ju att titta på vilken hårdvara som är populär i steam survey för att se att sannolikheten att de har skaffat en nvme-disk inte är särskilt stor.

Spelföretag vill sälja till fler än de som hänger på sweclockers.

Det vore intressant att veta hur du kommit till den slutsatsen, men då får de uppgradera precis som folk får göra med grafikkort när det kommer nya krävande spel. Skillnaden är ju att en snabb PCIe 4.0-SSD med NVMe-stöd är väldigt mycket billigare än ett grafikkort idag.

Lägsta priset på t.ex. en 500 GB Kingston KC3000 är 888 kr från Amazon idag.

Edit: När man kollar på Steam är den vanligaste totalt lagringskapaciteten 250-499 GB, 22.4%, följt av 750-999 GB, 13.63%. Det är nog mest troligt att det enbart handlar om SSDs då såna små hårddiskar försvann från marknaden för längesen, samt som jag skrev ovan att PCIe-SSD med NVMe kommit till det billiga konsumentsegmentet för längesen. Det var även flera år sedan PCIe-SSDs tangerade priset på SATA-SSDs, så inte heller där finns något starkt case för att majoriteten skulle sitta och såsa med SATA-enheter år 2022.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast helt ärligt? Nej, kommer inte göra nån skillnad alls tror jag. Samtidigt som vi kan ladda data snabbare så växer mängden data som vi behöver ladda. Blir ett nollsummespel i slutändan.

Nej, utvecklingen på storage är hästlängder bättre än något annat de senaste fem åren.
SATA var nära standard i gamingdatorer som såldes för fem år sedan, idag är nVME 4.0x4 standard i gamingdatorer och innan året är slut kommer det gå att köpa datorer med 5.0x4.

SATA: 550MB/s
nVME 4.0x4: 8 000MB/s
nVME 5.0x4: 16 000MB/s

Det är som det idag skulle finnas CPUer som gick i 100GHz.

Det är en viktig faktor till hur ens dessa enorma spel finns, ingen hade väntat flera minuter på att ladda in Cyberpunk 2077. När lagringen blir så här snabb och dessutom kan skickas direkt till GPU öppnas nya möjligheter, saker som man tidigare var tvungen att generera i realtid kan nu vara förbakat och dels skapa mer förväntad prestanda men också avsevärt förbättra prestandan i scenerion som blev mindre lyckade med realtidsgenererad data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Det kommer förmodligen krävas lite konfiguration, men i praktiken blir det inte mer komplicerat än en av/på knapp.

Källa: är spelutvecklare/programmerare, har även byggt min egen spelmotor från scratch i C++ samt sålt den kommersiellt.

Sweet. Då får vi se hur länge det tar tills det finns inbyggt i spelmotorerna då.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av BMac:

Att ju långsammare det går desto ofortare är det.

Kan du formulera dig i termer så även vi som inte är insatta förstår?

Permalänk

Jag skulle vilja se IndirectStorage.