Permalänk
Medlem

Tolka parkeringsskyltning

Skulle vilja få era åsikter om vilken ruta som denna stolpe med parkeringsskyltar börjar gälla vid:

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

A, det är ju två laddportar i laddaren, en till vardera plats.
Skylten sitter innan parkeringavskiljningslinjen om man drar vidare denna.

Kan skylten bli bättre och tydligare? Absolut.

Jag tänker rent pragmatiskt hur man skulle tolka en ensam skylt som står mitt på eller 3/4-delar in på en ensam parkeringsplats. T ex en handikapplats. Tror inte det finns några tveksamheter där. Sedan kanske man vill tolka den på annat sätt men det tror jag inte man vinner om man försöker ta det vidare.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Det @DavidtheDoom sade!

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

Hehe willys sisjön, fått böter?
Denna är från plats A, då du har 2 uttag per box.
Samt är skylten faktiskt placerad framför ruta A.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

A.
Skylten står ju vid ruta A med utsträckning till höger.

Sen är där 2 laddportar så är det ju ännu mer logiskt att det börjar på A.

Sen kan de ju ha placerat skylten lite bättre men ja

Permalänk
Medlem

Instämmer helt med tidigare inlägg. Jag tolkar skylten helt klart som att den gäller från ruta A.

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Ni som svarat B, hur tänker ni?

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

Ni som svarat B, hur tänker ni?

Jag tryckte fel...

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

Ni som svarat B, hur tänker ni?

Jag har inte svarat något, men kan ju tycka att skylten är så dåligt placerad att den borde tolkas till parkerandes förmån, dvs B. Att det sedan sannolikt är tänkt att vara A, särskilt om man tittar på laddaren (som inte är en del av p-reglerna), är en annan femma. Ger väl mer intäkter till något p-bolag på det här sättet…

Permalänk
Medlem

Jag verkar uppenbarligen vara i minoritet här...

Hade laddstolpen inte suttit där, hade alla svarat likadant? Den är ju helt irrelevant för trafikreglerna.

Transportstyrelsen skriver " Tavlan med höger- eller vänsterriktad pil visar att angivelsen gäller åt det håll pilen visar." så när jag kör in på rutan och ser en skylt till höger om bilen med en pil åt höger, hur ska jag då förstå att den gäller åt vänster också?

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det så kan man strunta i markeringen på marken, det är skylten som gäller så gränsen går där skylten står i och med pilen. (Detta då vägmarkeringar kan slitas ut eller döljas tex av snö.)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ChipZ:

Jag verkar uppenbarligen vara i minoritet här...

Hade laddstolpen inte suttit där, hade alla svarat likadant? Den är ju helt irrelevant för trafikreglerna.

Transportstyrelsen skriver " Tavlan med höger- eller vänsterriktad pil visar att angivelsen gäller åt det håll pilen visar." så när jag kör in på rutan och ser en skylt till höger om bilen med en pil åt höger, hur ska jag då förstå att den gäller åt vänster också?

Det gör den inte, men den gäller från där den står, inte till höger om där den står.

Permalänk
Medlem

Tänk om dom skulle printat en sån batterisymbol på parkeringsplatsen som handikapp har. Då hade det varit självklart men det ska va svårtolkat så man kan pressa böter ur folk.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Avstängd

Det kanske är lite tydligare på streetview:

Dock inte för Toyotan där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det kanske är lite tydligare på streetview:

Undrar fortfarande varför de inte satte skylten så långt till vänster som det går istället för långt in på muren, men det går väl igen i allt i samhället just nu, ingen vill göra ett bra arbete...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

Ni som svarat B, hur tänker ni?

Laddstationen regleras inte av vägmärkesförordningen, såsom parkeringsskylten med tilläggskylten.
Tilläggsmärket visar att det gäller till höger om stolpen.
Så jag svarade B av den enkla anledningen, då laddstationens placering eller tänkta syfte är oväsentligt ur ett vägmärkesförordnings-perspektiv

Finns det en liknande stolpe längre till höger vars tilläggstavla pekar åt vänster?
Såna fall hade de kunnat haft den nedgående pilen som visar var angivelsen slutar på den givna bilden, och då hade jag svarat "A".

Man ska inte behöva tolka om vad som gäller, utan det ska vara tydligt.
Håller 100% med att skyltningen borde ha varit bättre. Men troligtvis vill man inte sätta upp en ny fundament/stolpe med skyltarna eller måla om alla p-rutor.

Permalänk
Medlem

B som den står just nu.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

Ni som svarat B, hur tänker ni?

Skylten är satt mellan plats A och plats B och har en pil som visar att laddplatserna börjar till höger om skylten. Jag svarade B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Skylten är satt mellan plats A och plats B och har en pil som visar att laddplatserna börjar till höger om skylten. Jag svarade B.

Samma här.

EDIT: men jag är väldigt fundersam på hur det ser ut längre till vänster. Får man inte parkera alls på plats A och vänster?

Finns det en skylt vänster som indikerar på att alla platser till vänster är "ok"? I så fall gäller den skylten, och är då denna skylt till för att indikera på att här gäller "laddplatser"?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Jag verkar uppenbarligen vara i minoritet här...

Hade laddstolpen inte suttit där, hade alla svarat likadant? Den är ju helt irrelevant för trafikreglerna.

Fast egentligen är det inte en opinionsfråga,
oftast handlar det om du orkar driva överklagan upp i rätten och
då kanske du får parkeringsföretaget att titta på sin bevisning och kanske drar de sig ur direkt där.
Rättsligt så finns det en stor chans att du vinner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Undrar fortfarande varför de inte satte skylten så långt till vänster som det går istället för långt in på muren, men det går väl igen i allt i samhället just nu, ingen vill göra ett bra arbete...

Den är rätt nära kanten på nedfarten/muren där tycker jag, närmare hade förstås gått men den är ju framför plats A oavsett.

Skrivet av Molgorain:

Laddstationen regleras inte av vägmärkesförordningen, såsom parkeringsskylten med tilläggskylten.
Tilläggsmärket visar att det gäller till höger om stolpen.
Så jag svarade B av den enkla anledningen, då laddstationens placering eller tänkta syfte är oväsentligt ur ett vägmärkesförordnings-perspektiv

Finns det en liknande stolpe längre till höger vars tilläggstavla pekar åt vänster?
Såna fall hade de kunnat haft den nedgående pilen som visar var angivelsen slutar på den givna bilden, och då hade jag svarat "A".

Det finns en skylt med pilar åt båda hållen i mitten och en längst till höger med en vänsterpil.

Citat:

Man ska inte behöva tolka om vad som gäller, utan det ska vara tydligt.
Håller 100% med att skyltningen borde ha varit bättre. Men troligtvis vill man inte sätta upp en ny fundament/stolpe med skyltarna eller måla om alla p-rutor.

Jag ser bara inte otydligheten. Skylten med pil gäller "från-och-med" där skylten står och den står framför ruta A.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Den är rätt nära kanten på nedfarten/muren där tycker jag, närmare hade förstås gått men den är ju framför plats A oavsett.
Det finns en skylt med pilar åt båda hållen i mitten och en längst till höger med en vänsterpil.
<Uppladdad bildlänk>
Jag ser bara inte otydligheten. Skylten med pil gäller "från-och-med" där skylten står och den står framför ruta A.

Baserat på din bild över hela är det 10 platser. Inräknat att det då är 2 platser/laddare och både "A" och "B" är inkluderat i dessa 10 så håller jag absolut med.

Att skylten är otydlig är uppenbart, annars hade alla här på forumet röstat på "A". Om sen du tycker det är fullständigt tydligt får stå för din åsikt - men alla håller inte med baserat på den bild som inkluderades i originalinlägget.

Men med din senaste bild inkluderat: Skylten gäller definitivt inklusive "A"

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FX9:

Baserat på din bild över hela är det 10 platser. Inräknat att det då är 2 platser/laddare och både "A" och "B" är inkluderat i dessa 10 så håller jag absolut med.

Att skylten är otydlig är uppenbart, annars hade alla här på forumet röstat på "A". Om sen du tycker det är fullständigt tydligt får stå för din åsikt - men alla håller inte med baserat på den bild som inkluderades i originalinlägget.

Men med din senaste bild inkluderat: Skylten gäller definitivt inklusive "A"

Jo, vinkeln på originalbilden är något "vinklad" kan jag tycka. Jag har fastnat i trafiken just där ett antal gånger för att folk där verkar vara väldigt noga med/sugna på att parkera nära butikerna i huset, varje gång står det bilar på "trottoaren" framför entrén exempelvis. Men nere i garaget, om man kör ner bakom muren med skyltarna här, finns det alltid plats och man slipper bli blöt i regnet och så.

Permalänk
Medlem

Jag tycker personligen att det borde gälla från B när skylten sitter så nära gränsen mellan A och B.

Men jag kan inte reglerna och vill inte riskera böter så jag skulle inte använt A, speciellt inte om laddstolpen har två uttag en åt A och en åt B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag ser bara inte otydligheten. Skylten med pil gäller "från-och-med" där skylten står och den står framför ruta A.

Från och med där stolpen/skyltarna står. Om du passerar dessa, så är du förbi och därmed inte inom det tänkta området.

Permalänk
Medlem

Egentligen ska man väl få plats med hela bilen inom tillåtet område, vilket inte går om man står på A.
Svarade dock ändå A eftersom det blir ganska otydligt när skylten står mitt i en ruta, och inget som man kan förväntas veta själv. Om man överklagar ev. felparkeringsavgift här så tror jag att man skulle få rätt.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Håller med om att skyltningen kunde varit tydligare, men hade i vilket fall som helst inte parkerat där om laddarnas beskaffenhet gjorde det uppenbart att platsen var tänkt för laddning. T ex genom att laddaren mellan plats A och B har två uttag, eller om plats A behövs för att det totalt ska finnas lika många parkeringsplatser som ladduttag på stället. Så rasande lång tid kan det ju inte ta att få en annan lucka på vad som ser ut att vara en rätt stor parkering.

Vad som gäller rättsligt är knepigare. Det finns förstås regler om vilken tydlighet skyltning måste hålla. Var gränsen går vet inte jag, och det specifika fallet är förmodligen en fråga som kräver överläggning bland proffsen också. Antar att enda sättet att få veta säkert är att parkera en obehörig bil på platsen, se om man får någon bot, och i fallet att man får det ta saken vidare till tingsrätten.

Vill man ändå fulparkera lär det väl i övrigt räcka med att dra en dummysladd från uttaget till motorhuven. Tror knappast några lapplisor funderar vidare på bilmodeller och sådant när de noterat sladden.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det kanske är lite tydligare på streetview:
<Uppladdad bildlänk>

Dock inte för Toyotan där.

Som tidigare personer har sagt så gäller regeln från stolpen. Markeringar i marken har noll
betydelse.
Toyotan som parkerade i citerade inlägget har hela sin bil på rätt sida och kommer inte få bot.
Hurvida p-bolaget tolkar detta är dock svår bedömt men du kommer med största sannolikhet vinna en överklagan så länge din bil är på rätt sida stolpen.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Skylten är skitdåligt placerad, svarade B då det antagligen är tänkt så oavsett om det sitter en laddare eller inte ( den kan lika gärna vara tänkt för C, bara att ritningen varit skit etc ).
Men skulle man åka på böter så tror jag man får rätt om man överklagar, pga skylten.

Permalänk
Medlem

Skylten är helt klart felplacerad... Men om man tänker efter så ser man vad som var tänkt dock (A).