Permalänk

HP Procurve 2650 48port frågor

Hej.
Jag vann en auktion på tradera av en HP Procurve 2650 48port.
Det är en 10/100 mbit/s switch med 2 st 1gbit/s portar.

Jag har även en HP Procurve 2626 24port sedan tidigare som är vad jag har förstått, samma switch fast 24port.

Jag vet inte riktigt vad detta kallas men skall försöka förklara.
Det sitter 2 st rj45 portar med 1gbit/s vardera på varje switch.
Går det att använda dessa portar som en uplink och belasta båda portarna så att man får 2gbit/s länk till switcharna.
Tanken är att använda en gbit switch som ett "bakben".
Måste det vara en specifik gbit switch för detta eller går det med en unmanaged switch eller måste det vara en managed switch.
Om det måste vara en managed switch som bakben, vilken layer måste det vara? Måste det vara en annan prosafe switch eller funkar t.ex. med en Netgear prosafe GS108E?

Tanken är först och främst lära mig något nytt. Sen så finns alltid ett intresse att sätta upp ett lan för ungdomar där jag bor.
Det är visserligen gammal utrustning men detta är först och främst något nytt jag vill lära mg.

Jag har även en Cisco Catalyst 2960 (24port 10/100mbit/s med 2 st 1gbit/s portar).
Kan även denna användas på liknande sätt för att utöka ytterligare för att bygga ut nätverket?

Tacksam för svar.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Hej.
Jag vann en auktion på tradera av en HP Procurve 2650 48port.
Det är en 10/100 mbit/s switch med 2 st 1gbit/s portar.

Jag har även en HP Procurve 2626 24port sedan tidigare som är vad jag har förstått, samma switch fast 24port.

Jag vet inte riktigt vad detta kallas men skall försöka förklara.
Det sitter 2 st rj45 portar med 1gbit/s vardera på varje switch.
Går det att använda dessa portar som en uplink och belasta båda portarna så att man får 2gbit/s länk till switcharna.
Tanken är att använda en gbit switch som ett "bakben".
Måste det vara en specifik gbit switch för detta eller går det med en unmanaged switch eller måste det vara en managed switch.
Om det måste vara en managed switch som bakben, vilken layer måste det vara? Måste det vara en annan prosafe switch eller funkar t.ex. med en Netgear prosafe GS108E?

Tanken är först och främst lära mig något nytt. Sen så finns alltid ett intresse att sätta upp ett lan för ungdomar där jag bor.
Det är visserligen gammal utrustning men detta är först och främst något nytt jag vill lära mg.

Jag har även en Cisco Catalyst 2960 (24port 10/100mbit/s med 2 st 1gbit/s portar).
Kan även denna användas på liknande sätt för att utöka ytterligare för att bygga ut nätverket?

Tacksam för svar.

"Link Aggregation" är väl det generella begreppet för det du pratar om.

Det finns lite olika varianter för hur detta sätts upp, men det är ju viktigt att båda enheterna är med på noterna.
Det vill väl till att det är managerade switchar så att det faktiskt går att konfigurera detta, dock räcker väl L2 bra förutsatt att relevant funktion finns.

Ser att HP 2600-switcharnas datablad listar "IEEE 802.3ad Link Aggregation Control Protocol (LACP)", så det är ju en standardiserad lösning för (dynamisk) link aggregation, så det är väl en bra utgångspunkt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hasseman84:

Hej.
Jag vann en auktion på tradera av en HP Procurve 2650 48port.
Det är en 10/100 mbit/s switch med 2 st 1gbit/s portar.

Jag har även en HP Procurve 2626 24port sedan tidigare som är vad jag har förstått, samma switch fast 24port.

Jag vet inte riktigt vad detta kallas men skall försöka förklara.
Det sitter 2 st rj45 portar med 1gbit/s vardera på varje switch.
Går det att använda dessa portar som en uplink och belasta båda portarna så att man får 2gbit/s länk till switcharna.
Tanken är att använda en gbit switch som ett "bakben".
Måste det vara en specifik gbit switch för detta eller går det med en unmanaged switch eller måste det vara en managed switch.
Om det måste vara en managed switch som bakben, vilken layer måste det vara? Måste det vara en annan prosafe switch eller funkar t.ex. med en Netgear prosafe GS108E?

Tanken är först och främst lära mig något nytt. Sen så finns alltid ett intresse att sätta upp ett lan för ungdomar där jag bor.
Det är visserligen gammal utrustning men detta är först och främst något nytt jag vill lära mg.

Jag har även en Cisco Catalyst 2960 (24port 10/100mbit/s med 2 st 1gbit/s portar).
Kan även denna användas på liknande sätt för att utöka ytterligare för att bygga ut nätverket?

Tacksam för svar.

Om du ska koppla 2 portar till samma switch för att öka bandbredden behöver du använda link aggregation, HP Procurve 2650 har stöd för det, https://support.hpe.com/hpesc/public/docDisplay?docId=mmr_kc-... och den andra switchen behöver också ha stöd för funktionen om det ska fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Hej.
Jag vann en auktion på tradera av en HP Procurve 2650 48port.
Det är en 10/100 mbit/s switch med 2 st 1gbit/s portar.

Jag har även en HP Procurve 2626 24port sedan tidigare som är vad jag har förstått, samma switch fast 24port.

Jag vet inte riktigt vad detta kallas men skall försöka förklara.
Det sitter 2 st rj45 portar med 1gbit/s vardera på varje switch.
Går det att använda dessa portar som en uplink och belasta båda portarna så att man får 2gbit/s länk till switcharna.
Tanken är att använda en gbit switch som ett "bakben".
Måste det vara en specifik gbit switch för detta eller går det med en unmanaged switch eller måste det vara en managed switch.
Om det måste vara en managed switch som bakben, vilken layer måste det vara? Måste det vara en annan prosafe switch eller funkar t.ex. med en Netgear prosafe GS108E?

Tanken är först och främst lära mig något nytt. Sen så finns alltid ett intresse att sätta upp ett lan för ungdomar där jag bor.
Det är visserligen gammal utrustning men detta är först och främst något nytt jag vill lära mg.

Jag har även en Cisco Catalyst 2960 (24port 10/100mbit/s med 2 st 1gbit/s portar).
Kan även denna användas på liknande sätt för att utöka ytterligare för att bygga ut nätverket?

Tacksam för svar.

Googla och läs vad LACP/Link Aggregation Group (LAG) är för något för att lära sig

Kort sagt ja, du kan använda båda portarna och aggregera dessa för att nyttja två portar som en trunk. Det är viktigt att konfigurera och binda ihop portarna för annars blir det såklart en loop.

Om jag förstått dig rätt så är det så här du tänkt koppla upp detta med en bakbensswitch (core-switch) och sedan dina tre andra access-switchar kopplade till denna? Isåfall behöver du en switch som är lika kapabel som dem andra, dvs en som iaf har stöd för LACP/LAG och som enbart har 1-Gigsportar. Vilka hemmaswitchar som har stöd för det kan du nog googla dig fram till.
Hur det sedan fungerar med LAGs mellan olika switchtillverkare kan jag inte svara på tyvärr då jag endast konfigurerat sånt här mellan switchar från samma tillverkare.

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk

Jag fortsätter i denna tråd med ett problem jag har upptäckt.
Jag har totalt 5 st Procurve 2650.
Dessa är kopplade till en Procurve V1810-48G vilket är en 48 port gbit switch.
Alla 2650 (förutom en av dom, mer om det nedan) är konfigurerade med LACP på gbit portarna, samt att jag har konfigurerat V1810 med LACP med.
Allt har gått smärtfritt hittills.
Men en 2650 switch vill inte spara konfigurationen av LACP.
När jag väljer "Save" så skall man komma tillbaka till förgående meny. Men det gör man inte utan man hamnar tillbaka med konfigureringen. Trycker man på "Cancel" så kommer man tillbaka till förgående meny. Men går jag in och tittar om port 49+50 är konfigurerade med LACP så är dom inte det.
Men sätter jag trunk på port 1 och 2 som är 100 mbit/s portar så sparar den konfigurationen. Men inte på gbit portarna.
Jag har även provat att göra en factory reset på switchen men ingen lycka där heller.
Det skumma är att den har lyckats att spara all annan konfiguration.

Edit: Har en Procurve 2626 med med samma problem. Kan det ha något med mjukvaran och göra?
Går det kanske att lösa med att kolla om det finns någon uppdatering av Switchens mjukvara?

Några ideer om varför det är såhär?

Mer info
Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Testa via CLI istället så kanske du kan se om du får ett felmeddelande.

Permalänk
Skrivet av Engann:

Testa via CLI istället så kanske du kan se om du får ett felmeddelande.

Jag provade detta och blev full i skratt. Ibland är lösningen bara för enkel då man tror problemet är mycket svårare än vad man tror.
Detta blir ett längre inlägg, men jag kommer med en ny fråga längst ner i inlägget.

Port 59 och 50 är 1000mbit/s combo portar med SFP och vanlig ethernet:

ProCurve Switch 2650 2# conf t
ProCurve Switch 2650 2(config)#
ProCurve Switch 2650 2(config)# trunk 49-50 trk1 lacp
Operation failed on Port 49: Port is a member of a Dynamic Trunk.
ProCurve Switch 2650 2(config)#

Jag googlade på detta och hittade svaret att frånkoppla nätverkskablarna från dom berörda portarna.
Så det gjorde jag och skrev in samma kommando igen.

ProCurve Switch 2650 2(config)#
ProCurve Switch 2650 2(config)# trunk 49-50 trk1 lacp
ProCurve Switch 2650 2(config)#

Sen så kollade jag om ändringarna var sparade:
ProCurve Switch 2650 2(config)# show interfaces config

Port Settings

Port Type | Enabled Mode Flow Ctrl MDI
------- --------- + ------- ------------ --------- ----
1 10/100TX | Yes Auto Disable Auto
2 10/100TX | Yes Auto Disable Auto
3 10/100TX | Yes Auto Disable Auto
4 10/100TX | Yes Auto Disable Auto
5 10/100TX | Yes Auto Disable Auto
6 10/100TX | Yes Auto Disable Auto
7 10/100TX | Yes Auto Disable Auto
8 10/100TX | Yes Auto Disable Auto
9 10/100TX | Yes Auto Disable Auto
10 10/100TX | Yes Auto Disable Auto
11 10/100TX | Yes Auto Disable Auto
12 10/100TX | Yes Auto Disable Auto
13 10/100TX | Yes Auto Disable Auto
14 10/100TX | Yes Auto Disable Auto
15 10/100TX | Yes Auto Disable Auto
16 10/100TX | Yes Auto Disable Auto
17 10/100TX | Yes Auto Disable Auto
18 10/100TX | Yes Auto Disable Auto
19 10/100TX | Yes Auto Disable Auto
20 10/100TX | Yes Auto Disable Auto
21 10/100TX | Yes Auto Disable Auto
22 10/100TX | Yes Auto Disable Auto
23 10/100TX | Yes Auto Disable Auto
24 10/100TX | Yes Auto Disable Auto
25 10/100TX | Yes Auto Disable Auto
26 10/100TX | Yes Auto Disable Auto
27 10/100TX | Yes Auto Disable Auto
28 10/100TX | Yes Auto Disable Auto
29 10/100TX | Yes Auto Disable Auto
30 10/100TX | Yes Auto Disable Auto
31 10/100TX | Yes Auto Disable Auto
32 10/100TX | Yes Auto Disable Auto
33 10/100TX | Yes Auto Disable Auto
34 10/100TX | Yes Auto Disable Auto
35 10/100TX | Yes Auto Disable Auto
36 10/100TX | Yes Auto Disable Auto
37 10/100TX | Yes Auto Disable Auto
38 10/100TX | Yes Auto Disable Auto
39 10/100TX | Yes Auto Disable Auto
40 10/100TX | Yes Auto Disable Auto
41 10/100TX | Yes Auto Disable Auto
42 10/100TX | Yes Auto Disable Auto
43 10/100TX | Yes Auto Disable Auto
44 10/100TX | Yes Auto Disable Auto
45 10/100TX | Yes Auto Disable Auto
46 10/100TX | Yes Auto Disable Auto
47 10/100TX | Yes Auto Disable Auto
48 10/100TX | Yes Auto Disable Auto
49-Trk1 100/1000T | Yes Auto Disable Auto
50-Trk1 100/1000T | Yes Auto Disable Auto

ProCurve Switch 2650 2(config)#

Sen så kollade jag igen att inställningarna är sparade, genom att gå tillbaka till "Meny systemet" igen.

Jag tog sedan bort konfigurationen med LACP och satte in nätverkskablarna i portarna igen.
Då var det samma problem jag beskrev i föregående inlägg.
Men så fort jag tog bort nätverkskablarna så gick det bra och spara.

Stort tack för hjälpen. Detta uppskattas varmt.
Det är så gött att det finns hjälpsamt folk är på forumet.
"Ju mer man vet (om något), Ju mer vet man att man inte vet."
Det är ett citat som min Chef hade hängt upp i Sportfiskebutiken jag jobbade i för många år sedan. Man blir aldrig fullärd.

Nästa Fråga:
"IP Authorized Managers" finns det något som heter.
Om jag har förstått det rätt så kan man ange vilka ipnummer som skall kunna göra ändringar i switchen utan att ansluta en kabel till switchen Consol port. Har jag uppfattat detta rätt?
Under "Access Level" så finns det 2 alternativ att välja på. "Manager" eller "Operator".
Går jag till hjälp så står det vad "Manager" gör (Se nedan).

A designation of the management capabilities that
are accessible to the authorized manager.
"Manager" allows full access to all web browser and
console screens for viewing and setting the switch
configuration, and for performing all other interface

Men vad gör "Operator"?

Jag väljer iaf "Manager".

Sen en följdfråga.
Om jag sätter upp nätverket på t.ex ett lan-party så undrar jag lite om IP Authorized Managers på switcharna.
Jag tänkte tillfälligt tillåta att man kan konfigurera switcharna från ett eller flera specifikta IP nummer (Inom Nätverket).
Jag har en Dator som Router (IPFire) med påsalgen DHCP server. Jag har reserverat Switcharnas ip adresser och specifika datorer som skall kunna göra ändringar i dom. Har även en accesspunkt (WI-FI) för att göra det lite smidigare så man inte behöver bära med sig nätverkskabel hela tiden (kanske bara com-port kabeln).
Ur säkerhetssynpunkt så kan detta vara lite riskabelt om någon lyckas få fram den/dom specifika ip nummren som behövs för att göra konfigurationer i switcharna.
Man jag tänkte göra de svårare för dom som önskar skada nätverket på något sätt med att sätta långa och olika lösenord på switcharna.

När nätverket är färdigt och färdig konfigurerat så drar man in på denna funktion innan själva LAN-partyt drar igång.
Eller är det okej att låta specifika ipnummer ha tillgång till switcharna under lanets gång ifall något händer?

Tack alla för bra svar och bra hjälp. Det finns väldigt många som är mycket hjälpsamma här så tack till er.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk

Jag fortsätter på tråden med ytterligare frågor.
Jag fick tag i ytterligare 2 st HP Procurve 2650 i veckan.
Jag valde att byte till mig dessa 2 2650 av en väldigt trevlig man som jag har stött på via tradera.
Men jag har nu stött på samma problem 2-3 gånger.
Jag har konfigurerat alla 2650 som jag har (totalt 6 st) där båda 1gbit/s portarna (RJ45/SFP combo) kör som LACP till backbone (HP Procurve 1810-48G).
Problemet var att jag inte har kunnat spara konfigurationen med LACP så vidare jag inte kopplar ur nätverkskablarna mellan switcharna.
Någon som vet varför?

Nästa fråga är om jag kan göra en backup på konfigurationen jag har gjort i Switchen?
När jag googlar så dyker det bara upp alternativ om hur man gör detta med nyare switchar som har web gränssnitt.
Tanken är att man inte skall kunna komma åt switchens konfiguration via rj45 portarna utan bara via Com-porten.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Jag fortsätter på tråden med ytterligare frågor.
Jag fick tag i ytterligare 2 st HP Procurve 2650 i veckan.
Jag valde att byte till mig dessa 2 2650 av en väldigt trevlig man som jag har stött på via tradera.
Men jag har nu stött på samma problem 2-3 gånger.
Jag har konfigurerat alla 2650 som jag har (totalt 6 st) där båda 1gbit/s portarna (RJ45/SFP combo) kör som LACP till backbone (HP Procurve 1810-48G).
Problemet var att jag inte har kunnat spara konfigurationen med LACP så vidare jag inte kopplar ur nätverkskablarna mellan switcharna.
Någon som vet varför?

Nästa fråga är om jag kan göra en backup på konfigurationen jag har gjort i Switchen?
När jag googlar så dyker det bara upp alternativ om hur man gör detta med nyare switchar som har web gränssnitt.
Tanken är att man inte skall kunna komma åt switchens konfiguration via rj45 portarna utan bara via Com-porten.

Show run i CLI och kopiera alla rader…?

Permalänk
Skrivet av Engann:

Show run i CLI och kopiera alla rader…?

Läste inte mina gamla inlägg. Hade själv hittat lösningen ifrom av mitt egna inlägg.
Alla switchar är konfigurerade nu.

Men kan jag på något sätt göra en backup av konfigurationen och spara på datorn?
Tänkte mest för att kunna på ett enklare sätt byta konfigurationer än att ändra dom för varje nytt evenemang.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz