AMD Radeon RX 7900 XT "Navi 31" kan dubblera prestandan

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det blir svårt att jämföra när det skiljer så mycket.
Säg om en användare köper ett grafikkort för 27000kr. Men kortet borde kostat 18000kr.
Ska användaren vara glad för att kortet är prisvärt för de 18000kr de borde kostat?
Eller mindre glad för att det är mindre prisvärt för de 27000kr han betalade för det?

Kanske betala för det med den högre lön han borde ha haft?

Om man tycker det är dyrt så är det väl dumt att välja en 27000kr modell när det finns 22000kr modeller i lager?
Egentligen dumt att ens fundera på att köpa ett 4090 om man är priskänslig.
Och som sagt det är 22000kr som är MSRP med dagens kurs för standard modeller. Vad något "borde" kosta spelar ingen roll inte direkt som att AMD/Nvidia/Intel kan styra över valutakursen, du får väl se till att köpa på dig dollar när den står lågt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

2X är ju egentligen ingen läcka. AMD har ju själva i sina slides i flera är sagt att rdna2 skulle vara 2x mer än rdna. De har också sagt att skillnaden mellan rdna2 och Rdna3 skulle vara 2X. Vi snackar om slides som är flera år gamla.

Ehm, näe...

Däremot så har de sagt att chipen ska heta Navi 1x Navi2x resp Navi3x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nej, Nvidia DLSS är proprietärt. Amds öppna motsvarighet är FSR.

Ok! Hur väl funkar "FSR" då jämfört med DLSS?
DLSS är ju liksom nästan ett måste om man kör i 4K med ray tracing..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ehm, näe...

Däremot så har de sagt att chipen ska heta Navi 1x Navi2x resp Navi3x.

Fast de har ju visat på sina investor calls att de siktar på dubbel prestanda generation till generation rdna1-rdna2-rdna3-rdna4.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

Fast de har ju visat på sina investor calls att de siktar på dubbel prestanda generation till generation rdna1-rdna2-rdna3-rdna4.

Nej det har de inte.

De har inte sagt så mkt mer om RDNA4 än att de siktar på 2024, använda en mer avancerad node än N5 och att kretsarna föga förvånande kommer heta Navi 4-nånting (Navi 41, 42 etc).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Ok! Hur väl funkar "FSR" då jämfört med DLSS?
DLSS är ju liksom nästan ett måste om man kör i 4K med ray tracing..

FSR2.0 är helt okej, FSR1.0 är inte alls bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Ok! Hur väl funkar "FSR" då jämfört med DLSS?
DLSS är ju liksom nästan ett måste om man kör i 4K med ray tracing..

https://youtu.be/y2RR2770H8E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Ok! Hur väl funkar "FSR" då jämfört med DLSS?
DLSS är ju liksom nästan ett måste om man kör i 4K med ray tracing..

FSR 1 är i princip som vilken uppskalning som helst. FSR 2.x är i allt väsentligt identisk med DLSS 2.x fast det drar lite mer av grafikkortet att köra.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Gjorde de verkligen det?
AMD hade ju inget kort den generationen som kunde slå Nvidia på alla plan.

Må hända att deras kort var något billigare överlag men med betydligt sämre ray tracing.

Missförstå mig inte. Det hade varit grymt att se AMD förvåna med bättre prestanda och kalaspriser men AMD har också aktieägare att tillfredsställa.

Vem bry sig om ray tracing

Permalänk
Medlem
Skrivet av Putte9:

Vem bry sig om ray tracing

Vi som har datorer som orkar med RT och som gillar ögongodis.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Putte9:

Vem bry sig om ray tracing

De som bryr sig om grafik. En inte helt ovanlig åkomma hos de som köper grafik-kort.

Permalänk
Medlem

Snart dax att lägga ut mitt Amd Hd 7970 på Tradera då 🤣 Köp nu för 10k...

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 5 3600X 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Tvärtom. Ett 4090 drar ungefär som ett 3080 under normal gaming, ibland lite mer. Max jag sett är 400w. Powerlimitar man till 320w behåller man 90-95 procent av prestandan, så jag håller inte med.

Även 320W är orimligt mycket i ett normalt system. Jag tycker att gränsen är nådd redan vid 200W... 320W är vad hela datorn bör dra som max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Jag tycker att gränsen är nådd redan vid 200W... 320W är vad hela datorn bör dra som max.

Med motiveringen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Även 320W är orimligt mycket i ett normalt system. Jag tycker att gränsen är nådd redan vid 200W... 320W är vad hela datorn bör dra som max.

Bara se det som att korten/cpu är överklockadee från fabrik

Om du accepterar 10-30% lägre prestanda kan du med lätthet minska förbrukningen med 50-200W beroende på kort och scenario

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Är nog som vanligt, närheten men inte över och i princip samma pris som 4090

Nu tänker du nog på något annat företag för sist lanserade AMD 6900 XT för 999$ medan nVidia lanserade sitt 3090 för 1499$ och det skilde 13% procent raster prestanda korten i mellan. Så nära i prestanda men AMD har historiskt ett mycket lägre pris.

RTX 4090 lansering pris 1599$, så kanske 1199$ för AMD? För liknande eller bättre raster prestanda?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Vi som har datorer som orkar med RT och som gillar ögongodis.

Jag instämmer, ray tracing är faktiskt väldigt trevligt, särskilt med en skärm som kan visa HDR1000 eller högre.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Nu tänker du nog på något annat företag för sist lanserade AMD 6900 XT för 999$ medan nVidia lanserade sitt 3090 för 1499$ och det skilde 13% procent raster prestanda korten i mellan. Så nära i prestanda men AMD har historiskt ett mycket lägre pris.

RTX 4090 lansering pris 1599$, så kanske 1199$ för AMD? För liknande eller bättre raster prestanda?

AMDs standardpris är att om de har 95% av prestandan så tar de 90% av priset. Har de 90% av prestandan så tar de 80% av priset, osv.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

De som bryr sig om grafik. En inte helt ovanlig åkomma hos de som köper grafik-kort.

Som en som gillar grafik så har jag inte så mycket till övers för RT som det ser ut i många spel. Världen är inte en enda stor spegel.som det ofta blir i vattenpölar, bilar etc

Permalänk
Medlem

Om jag minns rätt så hävdade nån på Twitter nyligen att det är 7900xt och 7950xt som är N31. 7800xt är inte med.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Om jag minns rätt så hävdade nån på Twitter nyligen att det är 7900xt och 7950xt som är N31. 7800xt är inte med.

Jag har sagt det förr, men det absolut enda som ryktesmånglarna inte kan veta är namnen, för de kan ändras väldigt sent i processen.

Detta sagt, det låter troligt. Hela poängen med modellnummer är att de skall vara konsekventa mellan generationer, så det är klart att AMD misslyckas med detta igen. Deras marknadsavdelning måste befolkas av folk som Jensen har skickat dit för att sabotera.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av fidde66:

Snart dax att lägga ut mitt Amd Hd 7970 på Tradera då 🤣 Köp nu för 10k...

Jag har ett 7950 GT liggande, tror du man kan lägga upp det och lura någon?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Som en som gillar grafik så har jag inte så mycket till övers för RT som det ser ut i många spel. Världen är inte en enda stor spegel.som det ofta blir i vattenpölar, bilar etc

Lösningen på det är mer RT, inte mindre. Just reflektioner i t.ex. vattenpölar är något som enkelt visar fördelarna med raytracing eftersom sånt är svårt att göra med traditionell rasterisering, men när det endast används till det så sticker det också ut mycket. Det behövs mer RT-prestanda så att RT kan användas till allt och inte bara några få delar av ett spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Som en som gillar grafik så har jag inte så mycket till övers för RT som det ser ut i många spel. Världen är inte en enda stor spegel.som det ofta blir i vattenpölar, bilar etc

Nu handlar ju RT om mkt mer än spegelblanka ytor och att "artistiskt ej tillfredsställande" implementationer (aka, det är fult) kan drabba RT likväl som någon annan teknik innebär ju inte tekniken som sådan saknar värde.

Men ja, visst hade man vid det här laget önskat sig fler lyckade implementationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Lösningen på det är mer RT, inte mindre. Just reflektioner i t.ex. vattenpölar är något som enkelt visar fördelarna med raytracing eftersom sånt är svårt att göra med traditionell rasterisering, men när det endast används till det så sticker det också ut mycket. Det behövs mer RT-prestanda så att RT kan användas till allt och inte bara några få delar av ett spel.

Mycket mer RT prestanda krävs, men vi kommer att vara kvar i uncanny valley bra länge tyvärr.
För nu ser mest vattenpölarna ut som om nån lagt ut 100% reflekterande speglar. Vatten är inte rent, sällan helt slät och har texturer under vattnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Även 320W är orimligt mycket i ett normalt system. Jag tycker att gränsen är nådd redan vid 200W... 320W är vad hela datorn bör dra som max.

Jag lyckades få Plague Tale: Requiem över 60fps på 130W med frame generation (5120x1440), klart spelbart med controller. 4090 ligger och puttrar på dryga 200Mhz. Det är nog svårt att göra med äldre generationer kort. Detta är utan avancerad underklockning, det enda jag gör är att sänka powerlimit. Max settings, DLSS Quality.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Med motiveringen?

Kostnad, miljöhänsyn men framförallt slipper jag gärna ett extra element i kontoret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag lyckades få Plague Tale: Requiem över 60fps på 130W med frame generation (5120x1440), klart spelbart med controller. 4090 ligger och puttrar på dryga 200Mhz. Det är nog svårt att göra med äldre generationer kort. Detta är utan avancerad underklockning, det enda jag gör är att sänka powerlimit. Max settings, DLSS Quality.

<Uppladdad bildlänk>

Imponerande så klart, men också lite dumt

Kan ju säkert klara samma på typ ett 3070 (gissar vilt) och betala den elräkningen i flera år i skillnaden på strömförbrukningen om man jämför inköpspriset

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Imponerande så klart, men också lite dumt

Kan ju säkert klara samma på typ ett 3070 (gissar vilt) och betala den elräkningen i flera år i skillnaden på strömförbrukningen om man jämför inköpspriset

Det vi pratar om är effektiviteten på denna generations kort som är bra, bättre än på länge, definitivt bättre än alla förväntade sig. Det är inte så att jag spelar spelet så här. När jag spelar ligger jag på kanske 350 Watt. Max inställningar, 150fps med frame gen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det vi pratar om är effektiviteten på denna generations kort som är bra, bättre än på länge, definitivt bättre än alla förväntade sig. Det är inte så att jag spelar spelet så här. När jag spelar ligger jag på kanske 350 Watt. Max inställningar, 150fps med frame gen.

Inte så svårt att vara effektivare om du har en många gånger effektivare tillverkningsnod och mer än 3 gånger så många transistorer dock

Bra att du inte använder kortet så, skulle vara slöseri enligt mig

Kul att se att det går i alla fall. Jag körde ett gammalt FX5000 på en Pentium 2 bara för skojs skull. Alltid kul att testa saker lite utanför lådan