Helgsnack: Höstens bästa TV-serie?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Krokodilt%C3%A5rar

Jag tror inte det var det ordet du tänkte dig att använda?

Haha nä det blev nog lite fel där helt enkelt

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | MSI MPG B550 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Samsung 970 EVO m.2 1 TB | Samsung 860 EVO 250 GB | Toshiba P300 2TB | Sabaj DA3 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Kul att någon rekommenderat Severance! Hör inte så många prata om den. Jag plöjer inte så många serier, men anser att denna är något utöver det vanliga. Vissa jämför med Lost, har bara sett delar av den men kan förstå liknelsen. Fast Severance känns otroligt mycket mer genomtänkt, åtminstone årets tips. Lite framtid i dåtid, dystopisk thriller, dramamysterie, smakfull humor, jordnära sci-fi.
Jag är ingen Tolkien-nörd, och skulle inte förringa kritiken till det. Vacker och underhållande, absolut, men verkligen inte bra filmskapande. Generisk handling fylld med klichéer och tropes, sminkad som Sagan om Ringen. Någon sa att skribenterna är i princip helt oerfarna enligt IMDb, men har inte kollat upp det själv.

Mängden gånger som någon:

  • Precis ska dö men räddas i sista stund av att någon dödar attackeraren

  • Fejk-dör

  • Slutar svinga sitt vapen 1mm från motståndaren pga att någon skriker stopp

  • Ska gå själv på uppdrag när någon utbrister: "Jag följer med dig!"

Spoilers:

Fler exempel:

  • Den löjliga textpassagen från Southlands till Mordor

  • Lämnar en borg för att gömma sig i en krog, och "minerar" hela tornet på minuter

  • Alla som sett LOTR-trilogin vet att Isildur lever, varför göra en cliffhanger med att han är död?

  • Bygger upp en story om Isildurs syster för att sedan släppa henne helt

  • Varför var svärdet en så stor sak när det enbart verkade vara för att öppna dammen med vatten? Bygg vidare tunneln istället. Handlingen om magin när människor använder det verkar de släppa.

Dold text

En av alla reaktionsvideor: https://www.youtube.com/watch?v=9POcNCMlP_s

Respekterar dina åsikter även om jag inte håller med dig i allt. Visst var mycket av det förutsägbart men man får ju tänka på att Tolkiens värld redan är så utforskad så det är otroligt svårt att göra något helt nytt av det också. Man vill ha anknytningar samtidigt som man vill introducera nya karaktärer och liknande och det tycker jag att man gjort riktigt bra. Kan hända att om jag ser den igen så lägger jag märke till allt det du nämner.

Jag var så inne i avsnitten när jag såg serien så jag lade inte märke till eller tänkte på allt jag borde ha förstått. En blandning av hype och längtan mest troligt. Jag njöt mest av att få se något Tolkien-eskt igen Vissa glapp i storyn räknade jag faktiskt med då man redan vet att det blir minst 5 säsonger av serien.

Och ja, det stämmer att skaparna är oerfarna fans som på något jävligt coolt sätt (om du frågar mig) fick igenom sina idéer. Tycker det är riktigt coolt att gå från det till att få skapa världens hittills dyraste serie. Vet inte i vilken grad dessa två är involverade i själva skapandet men idén och manuskriptet kommer därifrån.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | MSI MPG B550 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Samsung 970 EVO m.2 1 TB | Samsung 860 EVO 250 GB | Toshiba P300 2TB | Sabaj DA3 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Medlem

The Old man (Disney)

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem

Många bra tips, ska kolla den norska Vikingarne lite grand, även om jag är inte är säker på att tycka om "tonen" eller "anslaget".

Angående Rings of Power får man nog tänka på att de flesta som såg Lord of the Rings (Jacksons filmer) inte hade läst böckerna, och sannolikt såg filmerna endast 1 gång, eller max 2.

Sedan har vi fansen som såg alla filmer i både theatrical och extended direkt när de kom, och såg om extended innan nästa del i filmserien kom, och sedan såg om allt när det var avslutat, först på DVD och sedan Bly-ray, och sedan såklart såg Hobbiten, på samma sätt fast med lite mindre entusiasm kanske.

Inte ens alla dessa har läst böckerna Lord of the Rings/The Hobbit. Radikalt färre har läst Silmarillion. Har man läst Silmarillion är man kanhända en Tolkien-nörd. Inget ont i det, jag har läst Silmarillion, om än för länge sedan.

Och, det är inte för Tolkien-nördarna Amazon gjort serien. Med de pengarna de investerat måste de nå halvintresserade personer främst, då det är där mängden finns. Då spelar det ingen roll om tiden är komprimerad, karaktärer ändrade, etc.
95% av tänkta tittarna (lågt räknat) har ingen koll på Númenor, Elendil, Andra eller Tredje tidsåldern, etc. Kanske har Amazon inte räknat med att nördarna har en så tongivande roll på diskussionerna på internet.

Bland kommentarerna på nätet är det såklart nördarna som skriker högst, och i det här fallet är missnöjet delvis "följer inte boken/böckerna", men delvis att serien faktiskt är taffligt gjord.

Och det är det som stör mig mest kanske. Serien hade kunnat vara mycket bättre om de struntat i en del (publikfriande?) dumheter. Känns som att serien är gjord för tonåringar nästan. Inget ont om tonåringar, jag var sådan själv i ett decennium, men de borde lagt ribban högre. Skönt att de inte har med en massa nakna bröst och rumpor dock.

Men, som sagt, jag kommer att fortsätta se Rings of Power och tycker det är synd att det är så långt till nästa säsong.

Och det är ju överlag ett problem numera. Välgjorda produktioner, men över ett år mellan säsongerna ibland. The Witcher, Wheel of Time, etc, känns som att man bara väntar och väntar.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Vem har råd i dessa tider med alla tjänster?

Alla i tråden verkar det som efter som ni inte skriver?

Är ändå ganska billigt med streaming. Sedan så har jag sällan mer än två aktiva abb igång samtidigt.

Är väl främst då det blir dyrt om man ska ha 10 streamingtjänster aktiva samtidigt