en Första hemma-server/homelab

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heztio:

Gjorde en snabbkik på Inet o landade här: https://www.inet.se/kundvagn/visa/FnsJAXDzN01JO51DjaG6H3oCuXU...

2-Bay NAS endast för lagring, och en Asus MiniPC med en NVMe för själva jobbet, så kör jag unraid/proxmox där o läggar ett gäng VMar o containers under.

Inget är spikat kan säkert gå ner något steg prestandamässigt, men något i detta stilen, hade det varit en tänkbar lösning?

Jag förstår inte riktigt vitsen med en NAS?

Kör du tex unraid så kan du använda hårddiskarna i "servern" som nätverkslagring. Unraid har även byggt in wireguard så du enkelt kan fixa en vpn-tunnel in till hemnätet ifall du vill komma åt din media/filer utanför hemmet.

och är det någon form av mjukvara du vill ha för att få lite mer typ cloud-aktigt så rekommenderar jag seafile.

Att köpa en 2-bay nas känns för mej helt onödigt, eventuellt en extern hdd för att köra backups mot.

Här har du ett alternativ GGSP, Bästa är att maila/ringa dom så löser dom säkerligen en kralligare processor.

Här har du en till med lite mer minne, bättre processor och fler diskplatser GGSP

Visa signatur

“Den bästa platsen att gräva en mycket djup grop i vilken man vill fånga en Heffaklump, vore någonstans där en Heffaklump redan befinner sig, bara någon meter längre fram ungefär.”

Permalänk
Medlem

Oklart om detta hjälper @JsonC + @Heztio

Visa signatur

🟢 Main: R9 9900X3D | Strix B850-I | 64GB | RX9070 | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heztio:

Gjorde en snabbkik på Inet o landade här: https://www.inet.se/kundvagn/visa/FnsJAXDzN01JO51DjaG6H3oCuXU...

2-Bay NAS endast för lagring, och en Asus MiniPC med en NVMe för själva jobbet, så kör jag unraid/proxmox där o läggar ett gäng VMar o containers under.

Inget är spikat kan säkert gå ner något steg prestandamässigt, men något i detta stilen, hade det varit en tänkbar lösning?

Det som främst talar emot är nätverksprestandan. Du blir ju låst till 1Gbit i alla lägen där. Kör du en PC så kan du alltid bygga med fler/kraftigare NIC'ar.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkjefel:

Jag kör allt sånt där på olika VMar under Proxmox på en Asus MiniPC PN51 med Ryzen 7 5700u, fungerar superbra och verkar finnas gott om kräm till annat på den med. Enda jag kan klaga på är när fläkten går upp i varv, men ställer man den på ett bra ställe så är det nog inga större problem på den fronten.

jo jag va inne på något i den stilen, men hur gör du med själva lagringen där? för en sån miniPC har ju inte så mycket plats för lagring, 1 nvme och 1 2.5"?

Visa signatur

There are 10 types of people in the world:
Those who understand binary, and those who don't.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JsonC:

Jag förstår inte riktigt vitsen med en NAS?

Kör du tex unraid så kan du använda hårddiskarna i "servern" som nätverkslagring. Unraid har även byggt in wireguard så du enkelt kan fixa en vpn-tunnel in till hemnätet ifall du vill komma åt din media/filer utanför hemmet.

och är det någon form av mjukvara du vill ha för att få lite mer typ cloud-aktigt så rekommenderar jag seafile.

Att köpa en 2-bay nas känns för mej helt onödigt, eventuellt en extern hdd för att köra backups mot.

Här har du ett alternativ GGSP, Bästa är att maila/ringa dom så löser dom säkerligen en kralligare processor.

Här har du en till med lite mer minne, bättre processor och fler diskplatser GGSP

Skrivet av GreyWilk:

Oklart om detta hjälper @JsonC + @Heztio

<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av scienta:

Det som främst talar emot är nätverksprestandan. Du blir ju låst till 1Gbit i alla lägen där. Kör du en PC så kan du alltid bygga med fler/kraftigare NIC'ar.

ja, det kanske är enklare att ha en server som är "full-tower" istället för någon miniatyr historia med separat data-lagring.
gillade bara spontant tanken att ha en maskin som bara lagrar data, och en helt separat som bara arbetar. men fördelarna här kanske inte överväger nackdelarna med att splitta upp det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heztio:

gillade bara spontant tanken att ha en maskin som bara lagrar data, och en helt separat som bara arbetar.

Inget som helst fel i det, beroende på hur du tänkt ut designen. Men i det här fallet så blir det nog smidigare en allt-i-ett-låda med Unraid där det mesta är klicka-och-installera. Vill du ha det mer avancerat är Proxmox att föredra.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av Heztio:

jo jag va inne på något i den stilen, men hur gör du med själva lagringen där? för en sån miniPC har ju inte så mycket plats för lagring, 1 nvme och 1 2.5"?

Kör inte så mycket lagring, och den jag kör är jag beredd att förlora om det skulle vara så illa att något händer. Men kör idag med 500GB nvme för VMarna och 2TB 2.5" ssd för lagring till VMarna. Tänker att om jag vill expandera i framtiden så köper jag en NAS jag kan sätta någonstans och delar ut NFS-shares eller dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heztio:

ja, det kanske är enklare att ha en server som är "full-tower" istället för någon miniatyr historia med separat data-lagring.
gillade bara spontant tanken att ha en maskin som bara lagrar data, och en helt separat som bara arbetar. men fördelarna här kanske inte överväger nackdelarna med att splitta upp det.

Det känns som en onödig utgift att köpa 2 olika system när man kan lägga pengarna på ett system som blir bättre än dom två tillsammans om det nu inte är någon specifik funktion med NASen som du inte kan få med unraid eller liknande mjukvara.

Visa signatur

“Den bästa platsen att gräva en mycket djup grop i vilken man vill fånga en Heffaklump, vore någonstans där en Heffaklump redan befinner sig, bara någon meter längre fram ungefär.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av JsonC:

Det känns som en onödig utgift att köpa 2 olika system när man kan lägga pengarna på ett system som blir bättre än dom två tillsammans om det nu inte är någon specifik funktion med NASen som du inte kan få med unraid eller liknande mjukvara.

Jo det är sant, jag som satt med lite Linux mantra på hjärnan: Do one thing well.

men är rätt säker på att det blir en maskin, håller koll på ggsp, dom verkar få in grejer på löpande band.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumsnuten:

Jag kör med en Dell Optiplex 3090 Micro som hemmaserver. Kör med Plex och det fungerar fint, dock har jag inget (vägrar) abonnemang. Ibland blir det software transcoding @ 4K vilket mer eller mindre maxar min stackars i5-10500T. Har ej hunnit testa Jellyfin ännu, men den ska ha hardware transcoding (och Quicksync för Intel processorer). För min del blir det en extern hårddisk för att ha serier/filmer osv på. Har plats för 1st M2 och 1st 2.5" för SSDer som då blir diskar för VMs.

Ett alternativ är att du försöker hitta en Dell Optiplex / HP Elite eller Pro -Desk med Intel processor generation 8 eller nyare. De har UHD630 GPUn samt med Quicksync ska den klara av hardware transcoding utan problem enl. nätet.

Tänkte först säga: Varför inte bara köpa liftetime plex pass, men såg att dom hade höjt priserna nåt enormt..
När jag köpte mitt plex pass lifetime kostade det typ 1200 spänn. Utslaget över tid så blir det ju inte så mycket. Men 3199:- som det kostar nu är ju lite saftigt.

Obs! Tänk på att datorn drar rätt mycket när du kör software decoding när cpu:n lastas ner totalt.. Man sparar otroligt mycket ström på att låta GPU:n sköta den biten om den har stöd för det.
Jag låter min Intel UHD med Quick sync hantera all transcoding, cpu:n idlar typ jämnt trots att den kan transcoda 4k.
Den hoppar upp ungefär 5-10 watt kanske när den transcodar 4k och det beror på att den måste hantera ljudet i cpu:n, inte videon.

Med dagens elpriser blir det snabbt kännbart om man låter cpu:n jobba på 100% länge, bara en tanke.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Tänkte först säga: Varför inte bara köpa liftetime plex pass, men såg att dom hade höjt priserna nåt enormt..
När jag köpte mitt plex pass lifetime kostade det typ 1200 spänn. Utslaget över tid så blir det ju inte så mycket. Men 3199:- som det kostar nu är ju lite saftigt.

Obs! Tänk på att datorn drar rätt mycket när du kör software decoding när cpu:n lastas ner totalt.. Man sparar otroligt mycket ström på att låta GPU:n sköta den biten om den har stöd för det.
Jag låter min Intel UHD med Quick sync hantera all transcoding, cpu:n idlar typ jämnt trots att den kan transcoda 4k.
Den hoppar upp ungefär 5-10 watt kanske när den transcodar 4k och det beror på att den måste hantera ljudet i cpu:n, inte videon.

Med dagens elpriser blir det snabbt kännbart om man låter cpu:n jobba på 100% länge, bara en tanke.

Jag har gått över till Jellyfin istället. Där har jag HW-transcoding utan att behöva casha 1 000 - 3 000 spänn. Behöver inte heller casha för Android app heller för den delen. Dock använder den 100% av min iGPU vid hw-transcodes vilket är lite konstigt iom att jag läst folk som testat typ dussinet samtidiga strömmar.

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumsnuten:

Jag har gått över till Jellyfin istället. Där har jag HW-transcoding utan att behöva casha 1 000 - 3 000 spänn. Behöver inte heller casha för Android app heller för den delen. Dock använder den 100% av min iGPU vid hw-transcodes vilket är lite konstigt iom att jag läst folk som testat typ dussinet samtidiga strömmar.

Japp Jellyfin verkar vara ett bra alternativ när Plex har fått storhetsvansinne med sina månatliga abonnemang eller dyra life pass.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Japp Jellyfin verkar vara ett bra alternativ när Plex har fått storhetsvansinne med sina månatliga abonnemang eller dyra life pass.

ja, testade att installera Jellyfin på primära datorn, bara för o känna o klämma lite, fungerade galant att koppla till TVn:)

Lite strul med subtitles i början, men det hade med LGs default video app att göra.

Visa signatur