Snabbkoll: Använder du skärmens medföljande stativ?

Permalänk
Medlem

Kör på gasarm fäst i bordet. Grymt mycket bättre än eländet som är skärmfötter idag.

Permalänk
Medlem

Hittade en 3+1 setup för ett par år sedan. Funkar fint ända tills nu! Vore lite kul att ha något med gasarm. Men det är så dyrt för 3+ skärmar.. Och dålig ekonomi gör att man inte kan köpa sånt "som kan va kul att ha" grejer.

Men utlimata vore nog att ha gasarm på alla och en ultrawide skärm. I framtiden kanske!

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Sedan jag började med bordsfästen för ~10år sedan på jobbet har jag aldrig aldrig kunnat gå tillbaka till vanligt fäste heller, vare sig privat eller på jobbet.

Klart man sitter vid andra ”normala” skärmar ibland, men mina dagliga skärmar kör alltid bords/vesa -fästen i någon form

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Visa monitorarmar har dålig design i bottenplattan som man fäster på bordet, vilket pajjar svagare ikea-bordsskivor lätt. Försök hitta en som är lite bredare i botten än t ex den Deltaco säljer i svenska butiker.

Ikeaskivor är pappfyllning och plastbelagd masonit. Väger inget och har ingen som helst styrka, så fort du gör hål så är den förstörd och det finns ingen stadga kring hålet.

Köp en massiv skiva så håller det. (Ja ikea har sånt oxå)

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Ja, men det vore smartare med ett riktigt bra tredjepartsstativ med Vesa-montering.

Det vore guld med ett ordentligt stabilt stativ med möjlighet till en anpassningsbar standardinställning som man enkelt kan återgå till efter att man tillfälligt t.ex. har höjt skärmen och vinklat den för att komma åt någon kabelanslutning.

Nuvarande skärmen hemma har en svajig skrotfot, så det kanske är dags att börja jaga efter något bättre.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Permalänk
Permalänk
Medlem

Nej, men jag vill köpa en arm. Avskyr hur mycket plats skärmfoten tar på bordet. Men det finns allt 5-10 andra inköp som känns viktigare, så det blir la fot för evigt.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Hemma har jag en gasarm, bästa köp jag gjort På jobbet har jag däremot kvar originalfoten, men där har jag å andra sidan ett djupare bord och det är en betydligt mindre fot än vad som medföljde hemma-skärmen.

Permalänk
Medlem

Arm är ett måste! Jag kör med Kensington SmartFit One-Touch-arm till min 34 Ultra Wide. Funkar helt okej, man fick dra åt tilt-mekanismen rätt hårt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Nej, men jag vill köpa en arm. Avskyr hur mycket plats skärmfoten tar på bordet. Men det finns allt 5-10 andra inköp som känns viktigare, så det blir la fot för evigt.

För 345 kr kan du få en väldigt bra monitorarm, kolla mitt första tips.

Permalänk
Medlem

Vill skicka iväg en rekommendation till alla som vill ha en snygg och rejäl monitor-arm, Arctic X1-3D är redigt najs!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

För 345 kr kan du få en väldigt bra monitorarm, kolla mitt första tips.

När du säger så där är det svårt att låta bli, blir nog en beställning

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quasname:

Vill skicka iväg en rekommendation till alla som vill ha en snygg och rejäl monitor-arm, Arctic X1-3D är redigt najs!

Till ett vettigt pris också! Hade köpt den själv om jag inte redan haft en arm.. Men min nuvarande kanske få flytta ut till verkstan sen, då blir det en sådan!

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Nej, köpte en Iiglo-arm för ett gäng år sedan. Mycket mer plats på skrivbordet och skärmen kommer högre upp vilket känns skönare för nacken.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Har ett litet Deltaco väggfäste till TVn på väggen som jag har som tredje skärm, annars inget i dagsläget, men frun har ett dubbelstativ från Amazon med en tung bordsplatta.

https://www.amazon.se/-/en/dp/B01LPVM3QG/ref=sr_1_3?crid=1PBDOFVWS842N&keywords=suptek+enkel&qid=1666704683&sprefix=suptek+enkel%2Caps%2C89&sr=8-3

Vi har IKEA Galant skrivbord så de är ganska robusta, men de står helt intill väggen och bredvid varandra, med hyllor ovanför, så om jag ska skaffa någon arm, blir det nog väggmonterat i så fall för att få plats.

Jag avvaktar hursomhelst ills jag skaffar något större än 24" 1080p-skärmar...

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Har nyligen (förra året tror jag) köpt skärmarmar. Oj vilket stort bord man fick

Permalänk
Medlem

Skärmens fot ligger i källaren och är orörd.
Ett bordsfäste till skärmen är kanske det bästa beslutet jag gjort hårdvarumässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Nä, har en Asus ROG och gillar inte rgb tramset så köpte en mer anonym fot

Annars kan man bara gå in i skärmmenyn och stänga av "Light In Motion" (under System Setup).

Permalänk
Medlem

Kör 3x27", bara gasarmar. Frigör så mycket plats på mitt lilla 120cm skrivbord.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Kör med medföljande stativ. Ser ingen anledning att göra nåt annat, bryr mig inte tillräckligt tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Kan absolut köpa det om man har en arbetsstation, exempelvis som du beskriver ovan. Jag tänkte mer ur en speldator-uppsättning. Känns som monitorarm är det nya heta som alla ska ha, även om det i praktiken inte ger någonting.

Kanske ska testa själv så att du får en uppfattning. Som många redan nämnt så handlar det mycket om att kunna justera skärmen på alla möjliga vis så att du kan få en bra ergonomisk ställning, bland annat. Sen ser det absolut mer rent ut på skrivbordet när skärmen typ hänger i luften.
Men alla har sina egna uppfattningar om hur man vill ha det. Vissa nöjer sig med skärmens stativ, andra vill ha det mer flexibelt och även snyggare.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Annars kan man bara gå in i skärmmenyn och stänga av "Light In Motion" (under System Setup).

Jajamen, men skärmfoten såg ut som en spindel och gjorde så skärmen tog upp 90% av skrivbordsytan

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Ja och Nej, Har 2 skärmar som använder sina medföljande fötter (en vertikal och en horizontal), men jag har 3D-printat delar och monterat en till skärm ovanpå den horizontala. Inte perfekt men funkar, som så många andra temporära lösningar som blivit permanenta.

Permalänk

Har ett väggmonterat fäste för skärmen då jag för att spara plats och barnsäkra har ett stringskrivbord med datorn på en hylla över. Är mycket nöjd och upplever att jag har tillräckligt med plats trots att skrivbordsskivan är i minsta laget.

fel i bildlänken
Permalänk
Bussovi_ by XHI

@Lagers fick mig att köpa armar när @Komplett hade SweC-Bonanza så nu sitter jag med två armar och undrar varför jag inte har köpt det tidigare!

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk

Hemma har jag tv:n som skärm och använder vanliga fästet, men i studion har jag bordsfäste till 27-tumsskärmen eftersom jag dels inte bara vill sitta vid skrivbordet utan även kunna se skärmen från andra vinklar, dels har fullt med grejer på skrivbordet så att jag sparar mycket plats genom att kunna låta saker ligga under skärmen.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Hemma har jag två skärmar där primära har tangentbordet tryckt emot och den andra står i vägen på musmattan i samma höjd som musen. Vill verkligen skaffa en ordentlig arm men tror jag kommer vänta tills jag köper en ny skärm (som jag har sagt i många år nu).

På kontoret har jag primär skärmen på arm, original foten gjorde att jag inte fick plats med tangentbordet ordentligt (ja, jag gillar att ha skärmen an aning närmare). De två sido-skärmarna kör däremot original foten och står på små lådor för att komma i samma höjd som primär skärmen.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem

Gasarm känns som ett måste för att få det närmst perfekt i många fall. Och för att få mer yta på bordet. Det blir trängre med ett stativ på bordet än att fästa en arm på baksidan av det. Har fäst på väggen innan, men då är det inte lika roligt om man skall flytta runt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Ni som kört på gasarm något år, hur bra håller de i längden? Är det vanligt att de tappar styrkan efter något år?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide