Körkort år 2024 - Manuell eller Automat?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Men eftersom det inte finns nått förbud för manuella lådor så kommer de att säljas till 2035 i en del nya bilar för det är då fosilbilarna ska sluta säljas inom EU och det innebär troligen slutet på det tekniska behovet att behöva kunna ändra utväxling under färd på nysålda bilar.

Det kan absolut bli så. Samtidigt blir det ju allt svårare att nå upp till de ökade kraven på effektivitet och minskade utsläpp med en manuell låda.

Citat:

Ju mer jag funderat på det hela desto mer lutar jag åt att man snarare inte borde tillåta rena automatkort till andra än handikappade som är medicinsk oförmögna att växla. De som är så stirriga, okoncentrerade och nervösa att de inte kan klara av att växla borde helt enkelt inte få inneha något körkort för de är troligen riskförare även på andra sätt.

Varför ska man tvinga folk att lära sig något de inte vill lära sig, och som de sannolikt inte kommer att behöva? Eller, det är ju halva skolplikten förstås, men här får man ju betala själv för det också.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Det kan absolut bli så. Samtidigt blir det ju allt svårare att nå upp till de ökade kraven på effektivitet och minskade utsläpp med en manuell låda.
Varför ska man tvinga folk att lära sig något de inte vill lära sig, och som de sannolikt inte kommer att behöva? Eller, det är ju halva skolplikten förstås, men här får man ju betala själv för det också.

För att sålla bort en del som antagligen är mindre lämpade att framföra bil, förarlösa bilar kan inte komma snabbt nog och desto snabbare det blir ett krav desto bättre för trafikmiljön.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Med tanke på hur bra man kan klara sig helt utan något körkort så ser jag inte ett B-kort med begränsning för endast automat som något problem.

Men självklart ska man ju känna till begränsningarna.

Jajo sant, men klarar sig, det beror ju helt på vart man bor. Lite utanför storstäderna alt förorten är det betydligt lättare att ta sig runt osv med bil, sen så med jobb vet jag av eget faktum att utan B-kort så hade man inte fått den positionen man haft inom jobbet.

Allt är relativt, men om vi enbart tar körkortet i tanke så är det ju smartare i längden att inte låsa sig till en viss "del" utan att ta allt på en gång, så slipper man ju köra upp igen.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Även som cyklist måste man ju lyda alla skyltar, hålla hastighetsbegränsningen och stanna vid rödljus (undras just hur många cyklister som faktiskt har koll på det). Och stressen av bilar och särskilt lastbilar som blåser om en alldeles för nära där det inte finns cykelväg är mycket högre än att sitta i en bil och ha en svans efter sig.

Sen är ju risken för stöld när man lämnar cykeln parkerad allt annat än låg, och det är svårt att skydda sig riktigt bra utan att måsta släpa på kedja och minst två lås, och hitta en säkerhetsmässigt fördelaktig förankringspunkt.

Om man kan hålla sig på cykelväg största delen av tiden så är det förstås mycket mindre att hålla koll på. Max 30 km/h dock, vilket ju lätt överskrids om man inte tänker på det och har hastighetsmätare. Och så dräller det ju inte sällan med folk på gång/cykelväg som man måste kryssa mellan. Både irriterande och potentiellt riskabelt.

Märk väl att jag älskar att cykla och det är min primära träningsform (förutom på vintern), men för ren transport så är bil oftast bättre. Särskilt i jävelväder.

Givetvis, jag följer alla skyltar som angår min väg när jag cyklar.. och jag stannar vid rödljus osv osv..

Men! Ingen cyklist börjar plinga och ljussignalera om jag håller min lagliga hastighet på vägen, eller om det råkar ta 1 sekund längre att starta vid rödljuset.

Jag har cyklat aktivt i 30år, kanske därför jag känner att bil bara är klumpigt och stressigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grankulan:

Givetvis, jag följer alla skyltar som angår min väg när jag cyklar.. och jag stannar vid rödljus osv osv..

Men! Ingen cyklist börjar plinga och ljussignalera om jag håller min lagliga hastighet på vägen, eller om det råkar ta 1 sekund längre att starta vid rödljuset.

Nej, cyklisten har ju redan cyklat förbi dig, mot rött.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Nej, cyklisten har ju redan cyklat förbi dig, mot rött.

Huh?

Jag menar givetvis på diverse raksträckor.

Men vi släppet det, jag kommer ej svara då det spårar ur tråden.

Permalänk
Inaktiv

*Raderat* Lämnar tråden. Känns meningslöst att diskutera. Folk som väljer automatkörkort är givetvis inte per automatik sämre bilförare. Välj körkort utifrån dina förutsättningar. Körkort oavsett automat/manuell är trots allt bättre än inget alls. Utbudet av automatbilar är även bättre än förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ju mer jag funderat på det hela desto mer lutar jag åt att man snarare inte borde tillåta rena automatkort till andra än handikappade som är medicinsk oförmögna att växla. De som är så stirriga, okoncentrerade och nervösa att de inte kan klara av att växla borde helt enkelt inte få inneha något körkort för de är troligen riskförare även på andra sätt.

De enda egentliga fördelarna med manuellpetning mot en modern energieffektiv automatisk dubbelkopplingslåda är den teoretiska möjligheten att göra aningen effektivare växlingar (om man alltid gör perfekta växlingar, det är det nog få som gör) och möjlighet till full kontroll vid avancerad körning, som ju dock generellt bäst hör hemma på inhägnat område.

Jag hade diverse rally/sportbilar med manuellpetning i 20 år, sen blev jag till slut less på att peta växlar hela tiden, särskilt i stadstrafik, och nuförtiden är det bara otroligt bekvämt att slippa bry sig.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns som att när denna trådens diskussion till slut lagt sig så får man inte längre köra bil alls och självkörande bilar är normen. Då kommer det istället diskuteras om man ska investera i tillstånd för enskild pod eller nöja sig med licensen för delad pod, med tanke på att man ’aldrig’ ändå ska till samma ställe som okända

Som ledare för den framtida motståndsrörelsen, vill jag meddela att det kommer vara krav på att kunna köra manuell låda. Medlemmar ska även kunna växla utan koppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

De enda egentliga fördelarna med manuellpetning mot en modern energieffektiv automatisk dubbelkopplingslåda är den teoretiska möjligheten att göra aningen effektivare växlingar (om man alltid gör perfekta växlingar, det är det nog få som gör) och möjlighet till full kontroll vid avancerad körning, som ju dock generellt bäst hör hemma på inhägnat område.

Jag hade diverse rally/sportbilar med manuellpetning i 20 år, sen blev jag till slut less på att peta växlar hela tiden, särskilt i stadstrafik, och nuförtiden är det bara otroligt bekvämt att slippa bry sig.

Finns ingen människa som växlar bättre än en bra låda med dubbelkoppling, och val av växel går ju att styra manuellt om man så vill. Jag menar, lycka till att klå Porsches PDK-låda.

Permalänk
Medlem

Automat helt klart.

Det kommer inte finnas manuella bilar kvar så länge till förutom veteranbilar.
Skulle det bli aktuellt i framtiden kan han bara göra en uppkörning med manuell, inte ett dugg krångligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Finns ingen människa som växlar bättre än en bra låda med dubbelkoppling, och val av växel går ju att styra manuellt om man så vill. Jag menar, lycka till att klå Porsches PDK-låda.

Precis, en riktigt bra automatisk dubbelkopplingslåda är extremt svårslagen, om ens möjligt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grankulan:

Men! Ingen cyklist börjar plinga och ljussignalera om jag håller min lagliga hastighet på vägen, eller om det råkar ta 1 sekund längre att starta vid rödljuset.

Jag har cyklat aktivt i 30år, kanske därför jag känner att bil bara är klumpigt och stressigt.

När en klunga cyklister tar upp hela cykelvägen i bredd och masar sig fram så plingar jag allt på dem, men det är ju ett specialfall.

40 år för min del, men som jag såg dig skriva i tidigare inlägg så ska även jag sluta spåra ur tråden nu.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Precis, en riktigt bra automatisk dubbelkopplingslåda är extremt svårslagen, om ens möjligt.

Absolut inte ens möjligt om vi jämför mot de bästa lådorna (finns såklart lådor som är långsammare, där det kanske är möjligt). PDK-lådan växlar tex på 100ms. Det är ungefär den tid det tar för oss att blinka. VW påstår 8ms för deras DSG-låda, men det skulle jag ta med en stor skopa salt.

Fatta hur körda vi är när robotarna tar över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Absolut inte ens möjligt om vi jämför mot de bästa lådorna (finns såklart lådor som är långsammare, där det kanske är möjligt). PDK-lådan växlar tex på 100ms. Det är ungefär den tid det tar för oss att blinka. VW påstår 8ms för deras DSG-låda, men det skulle jag ta med en stor skopa salt.

Fatta hur körda vi är när robotarna tar över.

Koenigseggs låda är ju alltid i växel, påminner mer om en cvt i den bemärkelsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Koenigseggs låda är ju alltid i växel, påminner mer om en cvt i den bemärkelsen

DSG-lådorna har också alltid två växlar i samtidigt, därav den extremt korta fördröjningen.
Elmotorer har inga växlar alls, de behöver inte varvas upp för att få styrka, de har i princip alltid samma styrka oavsett varvtal, det är åt det hållet vi går just nu, väldigt enkla konstruktioner som förmodligen kommer hålla betydligt längre än en fossilmotor med växellåda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

DSG-lådorna har också alltid två växlar i samtidigt, därav den extremt korta fördröjningen.
Elmotorer har inga växlar alls, de behöver inte varvas upp för att få styrka, de har i princip alltid samma styrka oavsett varvtal, det är åt det hållet vi går just nu, väldigt enkla konstruktioner som förmodligen kommer hålla betydligt längre än en fossilmotor med växellåda.

Fördelen med deras är ju att alla drev alltid är meshade, så det är bara en koppling ifrån rätt växel i alla lägen

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Precis, en riktigt bra automatisk dubbelkopplingslåda är extremt svårslagen, om ens möjligt.

Skrivet av DasIch:

Absolut inte ens möjligt om vi jämför mot de bästa lådorna (finns såklart lådor som är långsammare, där det kanske är möjligt). PDK-lådan växlar tex på 100ms. Det är ungefär den tid det tar för oss att blinka. VW påstår 8ms för deras DSG-låda, men det skulle jag ta med en stor skopa salt.

Fatta hur körda vi är när robotarna tar över.

Beror på... i vissa tillfällen är en DSG oslagbar, men i vissa så är den tyvärr totalt värdelös. Mest på grund av att det är en ganska så ointelligent enkel dator som styr den.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Finns ingen människa som växlar bättre än en bra låda med dubbelkoppling, och val av växel går ju att styra manuellt om man så vill. Jag menar, lycka till att klå Porsches PDK-låda.

Har den kameror och AI? Jag menar: ser den att du närmar dig en korsning och hellre motorbromsar än växlar upp?

Permalänk
Medlem

Jag hade inte ens tanken att bara ta automat även om jag tog körkort så sent som 2018 men de yngre som var i samma klass som mig valde många att ta det.

Mina föräldrar har aldrig haft automat så aldrig provkört med en. Enda gången jag kört automat var på halkkörningen i utbildningen och en bil jag provkörde men inte köpte.

Har man inte mycket pengar är ju manuellt ofta billigare i inköp och man har större utbud på begagnatmarknaden.

Som första bil har man ofta inte råd med nyare bil där automat är vanligt men har man föräldrar som har råd betala eller man har bra jobb fast man är ung så spelar det väl mindre roll.

En av anledningarna att jag var 32 när jag tog körkort var att mina föräldrar aldrig hade råd att köpa ens en 20 år gammal bil åt mig och jag själv hade inte råd heller så såg ingen mening med att ta körkort när man inte hade råd med bil. Men vissa verkar få nästan nya bilar när de är 18 år. När jag var 18 och mina kompisar tog körkort fick de som hade föräldrar som kunde köpa bil åt dem ändå en gammal bil typ en Volvo 240 eller 740 eller en gammal Opel från 1988 eller något som var billiga då 2004. Kände inte en ända som fick ny bil. Nu ser man 15 åringar åka runt i A traktorer gjorda på nästan nya bilar.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Hitta en stor parkeringsplats tom på bilar, öva växel låda en hel dag så sitter det sedan. När den biten går av sig själv så blir allt annat att hålla koll på så mycket lättare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DasIch:

Som ledare för den framtida motståndsrörelsen, vill jag meddela att det kommer vara krav på att kunna köra manuell låda. Medlemmar ska även kunna växla utan koppling.

Kopplingswiren gick av på min buggy när jag bemödat mig att åka ner till Göteborg och det var en upplevelse att köra utan koppling där, bromsa till motorstopp och starta på 2an, dessutom så är det extremt kort avgassystem på buggyn så den sprutar ofta eld bakom sig, folk tittade en hel del på mig och bilarna bakom höll långt avstånd efter att de sett ett eldsprut.
Det gick hur som helst att köra hjälpligt utan kopplingen, att växla när man rullade var inga problem alls men start och stopp var "intressanta"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kopplingswiren gick av på min buggy när jag bemödat mig att åka ner till Göteborg och det var en upplevelse att köra utan koppling där, bromsa till motorstopp och starta på 2an, dessutom så är det extremt kort avgassystem på buggyn så den sprutar ofta eld bakom sig, folk tittade en hel del på mig och bilarna bakom höll långt avstånd efter att de sett ett eldsprut.
Det gick hur som helst att köra hjälpligt utan kopplingen, att växla när man rullade var inga problem alls men start och stopp var "intressanta"

El-hybrid-byggy heter det väl nu för tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kopplingswiren gick av på min buggy när jag bemödat mig att åka ner till Göteborg och det var en upplevelse att köra utan koppling där, bromsa till motorstopp och starta på 2an, dessutom så är det extremt kort avgassystem på buggyn så den sprutar ofta eld bakom sig, folk tittade en hel del på mig och bilarna bakom höll långt avstånd efter att de sett ett eldsprut.
Det gick hur som helst att köra hjälpligt utan kopplingen, att växla när man rullade var inga problem alls men start och stopp var "intressanta"

It was rather buggy.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av medbor:

El-hybrid-byggy heter det väl nu för tiden

Det finns en del som bygger om dem till el men jag har ännu inte gjort det men det kanske kommer en uppdatering i framtiden nån gång så det blir en modern veteran.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns en del som bygger om dem till el men jag har ännu inte gjort det men det kanske kommer en uppdatering i framtiden nån gång så det blir en modern veteran.

Jag syftade mer på startmotorn lite ironiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

En av anledningarna att jag var 32 när jag tog körkort var att mina föräldrar aldrig hade råd att köpa ens en 20 år gammal bil åt mig och jag själv hade inte råd heller så såg ingen mening med att ta körkort när man inte hade råd med bil. Men vissa verkar få nästan nya bilar när de är 18 år. När jag var 18 och mina kompisar tog körkort fick de som hade föräldrar som kunde köpa bil åt dem ändå en gammal bil typ en Volvo 240 eller 740 eller en gammal Opel från 1988 eller något som var billiga då 2004. Kände inte en ända som fick ny bil. Nu ser man 15 åringar åka runt i A traktorer gjorda på nästan nya bilar.

Jag var fortfarande i tonåren när man tog kortet och fick pynta bilen själv, en alfa för 2.500 spänn men den funkade bra i flera år, att ha en ny bil direkt var ovanligt även bland dom som hade det relativt bra ställt. I skolan hade flera i klassen moppar men det var det inget tal om och fick hålla sej till cyklar (inget emot sådana men det var surt) fast kompenserade avsaknaden senare. Dom som annars har möjlighet att övningsköra med manuell växellåda i familjen borde definitivt inte begränsa med endast automat.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FattarNiInte:

Har den kameror och AI? Jag menar: ser den att du närmar dig en korsning och hellre motorbromsar än växlar upp?

GPS, men ja den kan ha koll på korsningar, backar och dylikt.