Hjälp med substitute-funktion i Excel

Permalänk
Medlem

Hjälp med substitute-funktion i Excel

Googlat halva dagen och försökt testa mig fram, men får inte till det..

Jag har idag en kolumn med en massa celler med födelsedatum på formatet ÅÅÅÅ-MM-DD, som jag vill ändra om i en ny kolumn till ÅÅMMDD. Vill alltså ta bort 19/20 ur ÅÅÅÅ, och ta bort alla bindestreck. HUUUR gör jag?

Tack på förhand!

Har försökt i stil med =SUBSTITUTE(A2;"-20";""), men det blir alldeles fel. Plus att det ändå hade blivit ett problem för det är inte alla celler som innehåller födelsedatum som startar på 20, utan vissa startar på 19.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

Googlat halva dagen och försökt testa mig fram, men får inte till det..

Jag har idag en kolumn med en massa celler med födelsedatum på formatet ÅÅÅÅ-MM-DD, som jag vill ändra om i en ny kolumn till ÅÅMMDD. Vill alltså ta bort 19/20 ur ÅÅÅÅ, och ta bort alla bindestreck. HUUUR gör jag?

Tack på förhand!

Har försökt i stil med =SUBSTITUTE(A2;"-20";""), men det blir alldeles fel. Plus att det ändå hade blivit ett problem för det är inte alla celler som innehåller födelsedatum som startar på 20, utan vissa startar på 19.

Är det inte enklast att formatera kolumnen i det datumformat du vill ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mauk:

<Uppladdad bildlänk>

Jag hittar inte ÅÅMMDD som alternativ, är det för att jag kör MacOS och Excel på engelska? Går det att manuellt hitta på något vis eller måste jag ställa om språket på hela datorn?

Permalänk
Medlem

Du kan du skapa ett eget datumformat.
Markera cellerna som visar datum i standardformat (ÅÅÅÅ-MM-DD). Högerklicka på markeringen och välj Formatera celler.... Välj fliken Tal. Under Kategori, välj Anpassat. I rutan Typ, skriv ÅÅMMDD.

Permalänk
Medlem

Annars tror jag du nog får använda dig av både substitute och left/right/mid. Ett förslag jag kastade ihop:
=RIGHT(SUBSTITUTE(F6;"-";"");6) där F6 är cellen med värdet i.

Permalänk
Medlem

Förutsatt att formatet är i text och inte datum
=MID(A1;3;2)&MID(A1;6;2)&RIGHT(A1;2)

edit: bättre svar kom in medan jag försökte lösa problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mauk:

<Uppladdad bildlänk>

Fick till det nu. Tack som fasen för hjälpen. Är inte stolt över hur många timmar jag har lagt på den här lilla grejen.. Borde skapat en tråd direkt..

Permalänk
Medlem

Tack alla!

Permalänk
Medlem

Bör annars funka med =TEXT(A1; "ÅÅMMDD") om datumet i standardformat står i cell A1.