Nya Call of Duty 72 MB på skiva – 130 GB laddas ned

Permalänk
Medlem

Känner att denna passar bra här:

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Telemetridata är data som du genererar, du laddar inte ner det.
Antagligen hade de en optimistisk tidsplan som de omöjligt kunde hålla och eftersom de behöver trycka skivorna lite i förväg blev det såhär istället?

Nej men det kan ta stor plats

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

132GB ?!

Hur är det möjligt ?!
Fick en chock att CS tog närmare 40gb nu… va fan händer ?! 🤯

Senaste versionerna av Age of empires är ca 12GB stort på min dator.
Originalet var inte ens på 500MB. Antar att det är högupplösta texturer och ljud som gör att storleken växer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nej men det kan ta stor plats

Hur tänkte du nu? Ska du bränna ner telemetri och skicka tillbaka? apropå tråden bränna-senast

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobMarley:

Jag har ett helt skåp fullt med lite äldre PC-spel som kom ut på CD och DVD. Inga DRM-skydd där inte.
Tyvärr så går de inte att spela längre eftersom de inte går att installera på nyare Windows-versioner.
Antingen går de inte att installera eller så går de inte att starta.
Det enda sättet är att damma av någon gammal dator som använder Windows XP

Har du testat att installera och köra dem på 32-bit utgåvan av modernare operativsystem såsom exempelvis Windows 10?
Jag vet att exempelvis spelet "Blaze and Blade: Eternal Quest" (1999) inte går att köra på 64-bit utgåvan av Windows 10, men på 32-bit utgåvan så fungerar det.
Du kan även behöva aktivera ntvdm, du kan hitta information gällande den funktionen på följande sida;
https://learn.microsoft.com/en-us/windows/compatibility/ntvdm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

Köper endast spel på GOG nuförtiden. Vill äga det jag köper, inte hyra och ha mina spel alltid tillgängliga, helt offline.

Skrivet av bobbish:

Gillar också GOG skarpt sett till hur det ser ut idag generellt. Som jag sagt i tidigare tråd på liknande ämne. Helt sjukt att det heter att man köper spel via t.ex. Steam och andra plattformar, men i praktiken är det ju hyrspel på obestämd spel. Bisarrt.

Något annat redan nämnt som jag håller med om skarpt, det är fan tragiskt att det inte går att spela sina gamla spel utan att ha en gammal extradator hemma med win95/98/XP. Nog för att jag spelar nyare spel främst. Men några av mina gamla absoluta favoriter bl.a. Ultimate Soccer Manager 98/99 (fortfarande bästa managerspelet någonsin) är omöjligt att få att funka utan att skapa en virtuell win95/98 maskin eller ha en extradator. Ingetdera som jag orkar eller har plats för. Riktigt crappy av Microsoft också att inte kunna ha egna integrerade och användarvänliga lösningar för sånt i Windows.

Instämmer helt och hållet med er, har blivit samma för mig att jag har mer eller mindre gått helt över till GOG när det kommer till att köpa spel.

Jag föreställer mig att GOG tar över facklan av de fysiska medierna. Bara att man behöver sin hårddisk om man har som jag över 300 spel där det ska laddas ner varenda installationsfil och försvaras på hårddiskar.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ-SAAB:

Imagine sitter där med 10-30 skivor och ska installera ett spel och råka tappa bort ordningen eller kommer till sista skivan och den är skadad.. 💀

Som det var back in the days när man skulle installera Windows Har installerat Windows 95 som låg på 100+ disketter ... Varav 1-3 av disketterna failade så man fick försöka rädda dom för att kunna fortsätta installera klart operativsystemet. Att installera Windows 11 idag som tar mindre än 10 min på fin hårdvara är fan magiskt. Blir nära på lyriskt varje gång för jag vet hur det har varit

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Som det var back in the days när man skulle installera Windows Har installerat Windows 95 som låg på 100+ disketter ...

Ingen dålig överdrift, då Windows 95 i sig sällan kom över 100MB installerat och klart. Windows 98 ryms på 39 disketter

Tror fortfarande jag har en oöppnad box med OS/2 med ett 20-tal disketter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krakkan:

Gillade när man "ägde" spelen och aldrig behövde oroa sig för att inte kunna spela dom om en tjänst lägger ner.

Fast det var inte så kul att ladda ner patchar, speciellt till spel som krävde att man patchade med alla släppta patchar, inte bara den senaste.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Factorial112:

snygg grafik samt film/ljud tar plats...

en Ultra HD Blu-ray disc (som XGD4+ Xbox Game Disc Version 5? bygger på) en max bitrate runt 140 Mbit & 100 GB utrymme, dvs installera från skiva skulle ta längre tid än att ladda ner spelet

skriver Xbox Game Disc Version 5? då det är topphemlig info.. har varit lite inne i svängen med "xbox-hacking", inte för piratspel utan för att sen Xbox One har egentligen ingen varit i närheten av exekvering av unsigned code

sen är det oklart om speldatan på skivan dekrypteras eller enbart kontrollsummeras vid ssd-installation, krypteringen är i alla fall många ggr starkare än en uhd-film & detta slöar ju ner ytterligare samt speldatan är till viss del komprimerad

mao. ladda ner går betydligt snabbare & man kan ha mer än en ström samtidigt

Fast alla sitter väl inte på fiber? Eller snabbt nät?

Det är ju ren scam dessa skivor

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Någon sa att det har med lagerhållningskosnad att göra. Plats kostar och då vill man bli av med lagerhyllorna för annat.
Digitalt så kan man ha en kopia som sedan vid behov skickas via internet. (sen om de sköter backupen är en annan 5a)

Att skicka stora mängder data över internet kan snabbt kosta mer än att trycka och distribuera ultra-hd blu-rays.

Nintendo har väl visat att de i princip inte rear ut varken fysiska kopior eller Eshop.

Backup och DRM går inte ihop så lite osäker på vad du menar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Som det var back in the days när man skulle installera Windows Har installerat Windows 95 som låg på 100+ disketter ... Varav 1-3 av disketterna failade så man fick försöka rädda dom för att kunna fortsätta installera klart operativsystemet. Att installera Windows 11 idag som tar mindre än 10 min på fin hårdvara är fan magiskt. Blir nära på lyriskt varje gång för jag vet hur det har varit

Windows 95 låg givetvis inte på 100+ disketter. Snarare ca en tiondel av det.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Windows 95 låg givetvis inte på 100+ disketter. Snarare ca en tiondel av det.

Ja det är faktiskt sant. Mitt minne som överdrev siffran tydligen 🤯 Är tydligen runt 29 st vanliga 1,44 MB disketter 🤓 Tack för rättningen!

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Fast alla sitter väl inte på fiber? Eller snabbt nät?

Det är ju ren scam dessa skivor

finns ju spel man tar med sig till sommarstugan utan internet, i såna fall funkar skivorna inte alls & detta är dåligt naturligtvis

men tror dom flesta med Xbox har åtminstone 100mbit, och detta bör gå snabbare att ladda ner än att läsa in från BluRay:n...

sen spelar jag nog enbart spel som kräver online ändå, vet inte hur GamePass-spel funkar utan uppkoppling (inte alls gissar jag)

skivorna pressas med en licens för spelet, säkerligen innan senaste patchen är släppt.. fördelen är man kan låna ut eller sälja spel på skiva, men på gott & ont lär det bli nerladdning även i framtiden

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Att skicka stora mängder data över internet kan snabbt kosta mer än att trycka och distribuera ultra-hd blu-rays.

Nintendo har väl visat att de i princip inte rear ut varken fysiska kopior eller Eshop.

Backup och DRM går inte ihop så lite osäker på vad du menar där.

Jag är otydlig som vanligt.
Var någon här tror det var antgående webhallen och lagerränsning.
De fysiska kopiorna kostar per månad i lager utrymme. Hyra, ränta mm. Så iblan så sälger man bara bort det för att få platts med nya saker. En digital kopia behöver bara vara en, samt med fördel backup. Du kan ha en enda kopia som du sedan distribuerar. Men ha tusentals kvadratmeter med fyskiska skivort tar plats. Att skicka stora mängder data över internet kostar men att skicka en film.
Et ex. Det exet går att sälja igen och igen. Det går inte med en skiva. Vad en masterdisk på en Ultra HD Blu-ray kostar idag vet jag inte men en CD för musik låg runt hundra tusen på mitten av 1990 talet. Sen var det billigt. Fodralen var det som kostade då.
Förutsatt att informationen i SV datatidningar stämmer.

Kanske vart ännu krångligare nu.
Area kostar en massa. Men det gör så som du beskrev ett datacenter också.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av G M R:

Varför släpps inte fysiska PC spel på Blu-Ray som för konsol för? Detta måste vara den enda punkt där PC inte ligger i framkant över konsolerna och fortsätter harva på med DVD som fysiskt format.
Övergången borde ha gjorts för 10 år sedan.

Blu-Ray slog aldrig igenom på pc. Var bara specifika färdigbygda datorer som soldes med dem samt att Sony och MS hade kriget mellan DVD-HD och Blu hjälpte inte till. Så PC välden sa nej och fortsatte med snabbare diskar och internet. Varken PS5 eller Xbox är i närheten idag. Min 1000kr m2 disk är snabbare än PS5ans lagring. Även om den disken ska vara kompatibel med PS5.
De sköt sig skjälva i foten med standard kriget. Kag har bara två Blueray läsare och en brännare kvar. (samt två trasiga externa Sonys verkar gå hela tiden. Håller 1-2år)

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

finns ju spel man tar med sig till sommarstugan utan internet, i såna fall funkar skivorna inte alls & detta är dåligt naturligtvis

men tror dom flesta med Xbox har åtminstone 100mbit, och detta bör gå snabbare att ladda ner än att läsa in från BluRay:n...

sen spelar jag nog enbart spel som kräver online ändå, vet inte hur GamePass-spel funkar utan uppkoppling (inte alls gissar jag)

skivorna pressas med en licens för spelet, säkerligen innan senaste patchen är släppt.. fördelen är man kan låna ut eller sälja spel på skiva, men på gott & ont lär det bli nerladdning även i framtiden

Gör dom?
Brukar vara ett serienummer som är bundet till inloggningen i tjänsten. PS3, XBox360, PC värden har haft det sedan steam blev stort. Har du något exempel på "
skivorna pressas med en licens för spelet"?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Gör dom?
Brukar vara ett serienummer som är bundet till inloggningen i tjänsten. PS3, XBox360, PC värden har haft det sedan steam blev stort. Har du något exempel på "
skivorna pressas med en licens för spelet"?

menade givetvis konsol PC-spel är ju bara en kod i fodralet oftast ja.
Säkerheten är så hög på Xbox-skivorna att där ligger en "allmän" skiv-licens som gör du kan installera & sen när du tröttnat sälj skivan & nån annan kan installera från samma skiva

och Xboxskivorna funkar ju till både Xbox One & series, tycker det är bra med smart-delivery

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk

Men det är väl ändå ꒒ꀤ꓄ꏂ ꀷꍏ̊꒒ꀤꁅ꓄ asså! Va Faen man köper hard copy för att just slippa nerladdning. Ja 130 GB, men lite granna av spelet hade man väl kunnat slänga över på hard copy mediet iallafall kan jag tycka... Nääh Faen, ꀘꏂꎇꎇ ꌚꂦꎭ ꎇꍏꏂꈤ

Visa signatur

Hellbound73

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Du kan inte köpa fysisk media så då vill du köpa en bootleg från en pirat?
Aah det var tider det. Köpte billiga cd-skivor där de hade printrat ut omslagsbilden på billigt papper.

Varför skulle man köpa en bootleg från en pirat? Det är ju inte det det handlar om.

Ponera att jag har köpt The Sims 4 på Webhallen. För att spela det offline behöver jag en crackad .exe-fil från någon av de välkända ställena. Hur ska jag då övertyga andra att köpa skivan istället för att tanka hem en piratversion, om de ändå behöver samma crack? En tankad piratversion kommer dessutom sannolikt redan med en crack.

Numera är skivan man köper mer eller mindre symbolisk eftersom man ändå behöver hämta spelet från officiella servrarna. Valet är alltså reducerat till att betala och hämta spelet via officiella vägar eller piratvägar.

Ser du varför morala hoppet till piratspåret blir allt mindre? Alltså, jag har inget problem med att betala för spel och mitt gigantiska Steam-bibliotek lär vara bevis nog för det, men ju "modernare" spelen blir desto större risk är det att jag behöver pirata samma spel som jag redan äger för att kunna spela dem igen.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

stämmer det att ps5 bara har runt 670 gb ledigt utrymme från fabrik? Då får man alltså plats med 4-5 spel innan det är fullt, låter ju som ett skämt

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB