AMD om prestandaproblem med Ryzen 7000 – "Väntat med ny teknik"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är det inte just denna optimering som Sony designat kring med PS5?

Är inte SOC i PS5 en monolitisk krets där alla kärnor har samma tillgång till cache? Eller har jag fått det om bakfoten?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Novdid:

Är inte SOC i PS5 en monolitisk krets där alla kärnor har samma tillgång till cache? Eller har jag fått det om bakfoten?

Jo, men man har gjort optimeringar kring effektanvändning över hela kretsen. I GPU-tunga fall får GPU-delen lite mer av effektbudget, i CPU-tunga fall får CPU-lite mer.

Så syftade på att att det redan finns varianter av att "power-limit optimera".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Jo, men man har gjort optimeringar kring effektanvändning över hela kretsen. I GPU-tunga fall får GPU-delen lite mer av effektbudget, i CPU-tunga fall får CPU-lite mer.

Så syftade på att att det redan finns varianter av att "power-limit optimera".

Ah, det som låter otroligt likt det AMD kallar "Smartshift" på laptops med AMD-hårdvara. Lär vara likartad om inte samma teknik. Trodde du pratade om att undvika nackdelar med en lösning med flera CCD.