TSMC:s orderingångar till underleverantörer sänks med uppemot 50 procent

Permalänk
Melding Plague

TSMC:s orderingångar till underleverantörer sänks med uppemot 50 procent

Bolaget rapporteras även skruva ned produktionskapaciteten på 3 nanometer, något som skulle gå emot Apples planerade lanseringar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Som sägs i artikeln, nerdragningssiffran gentemot en specifik underleverantör säger inte så mycket. Det starkare påståendet i ryktet är antalet 3nm wafer starts. Även med en nypa salt känns det som om Meteor Lake försenats - igen.
Man kanske skall se det som något positivt att volymsproduktion på 3nm äntligen drar igång. Noden verkar kunna ge hyfsade förbättringar för logikkretsar.

Permalänk

Min gamla 6,7" mobil hade redan vid köp en massa brister som jag störde mig på. Jag funderar nästa år testa på och testa iPhone när de kommer få usb c och jag är berädd att betala mycket extra för detta..
Så vad kostar då troligen nästa billigaste och enklaste 6,7" iPhone?
Jag kollade snabbt på mobil iPhone 14 Plus – 5G hos eleganten och såg priset ca 15 000kr. https://www.elgiganten.se/product/mobiler-tablets-smartklocko... Och jag säger bara You **** **** ***** *** ****!

Jag tror att försäljningen av exklusiva teknikprylar kommer att rasa hos folk som köper dem kontant. Samma sak som ovanför gäller mig med moderkort till Ryzen 7000 och annat.. Det är så dyrt så jag bara blir förbannad och min köplust försvinner.

*edit*
Sjukligt höga priser och tider då folk kanske kommer ha mindre pengar att röra sig med när priserna var normala. Ja, det kommer säkert en lågkonjektur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och jag säger bara You **** **** ***** *** ****!

Menar du "You release the fucking fury"?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem

Ta väl hand om er nuvarande elektronik, gott folk! Det blir i alla fall inga nya grejjor för mig på ett tag.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Jag har killgissat om det sjunkande skeppet som Nvidia har stått i spetsen för. Deras vi-är-bäst-och-kan-ta-vilket-pris-som-helst-menatlitet kommer att få effekter som kanske rent ut sagt förinta hela konsumentmarkanden när det kommer till gaming. Denna mentalitet tror jag har smittat ner andra företag som tänker, kan Nvidia, kan vi också. Nu tror jag att dessa höga priser kommer få speltillverkare att sluta göra spel som är grafiskt krävande och istället kanske fokusera på innehållet. Kommer säkert vara en lag-effekt då det kan ta några år att göra ett spel. Tror kanske inte att en spelutvecklare som starta sin utveckling av spelet idag kommer göra det med samma krav på hårdvara som de gjort tidigare. Gör de det och prisbilden på hårdvara består hur den är nu, kommer de inte sälja lika många spel.

Jag tror det kan bli svårt att få tillbaka kundbasen som de tappar på grund av sina sjukt höga priser (vågar jag säga ockerpriser?). När man väl ställt datorn åt sidan och hittat ett nytt intresse tror jag inte man så lätt gå tillbaka till gaming.

Åter igen, jag killgissar duktigt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Sitter precis och tittar på mass flykt från foxconn fabrikerna i Kina. Har en känsla att Apple ligger lite risigt till när det gäller tillverkningen just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Jag har killgissat om det sjunkande skeppet som Nvidia har stått i spetsen för. Deras vi-är-bäst-och-kan-ta-vilket-pris-som-helst-menatlitet kommer att få effekter som kanske rent ut sagt förinta hela konsumentmarkanden när det kommer till gaming. Denna mentalitet tror jag har smittat ner andra företag som tänker, kan Nvidia, kan vi också. Nu tror jag att dessa höga priser kommer få speltillverkare att sluta göra spel som är grafiskt krävande och istället kanske fokusera på innehållet. Kommer säkert vara en lag-effekt då det kan ta några år att göra ett spel. Tror kanske inte att en spelutvecklare som starta sin utveckling av spelet idag kommer göra det med samma krav på hårdvara som de gjort tidigare. Gör de det och prisbilden på hårdvara består hur den är nu, kommer de inte sälja lika många spel.

Jag tror det kan bli svårt att få tillbaka kundbasen som de tappar på grund av sina sjukt höga priser (vågar jag säga ockerpriser?). När man väl ställt datorn åt sidan och hittat ett nytt intresse tror jag inte man så lätt gå tillbaka till gaming.

Åter igen, jag killgissar duktigt.

Nu ger du Nvidia lite för mycket tilltro, alltså likt Nvidia har liknande företag som Intel, Broadcom, Qualcom etc har alla legat på bruttomarginaler över 50% i över ett årtioende och det har inte varit några radikala skillnader på den punkten. Det är liksom inget nytt. Problemet stavas moorse law (eller snarare brist på det), och sträcker sig långt bortom nvidia. Detta fenomen har man ju i princip byggt hela teknik-branchen runt; att nya noder har gjort att man i princip med en die shrink kunnat producera samma krets till halva tillverkningskostnaden har liksom drivit hela it-utvecklingen i ett halvt sekel. Och det har flaggats för det vi ser nu i minst 10 år, och framförallt efter 28nm när man började se på riktigt att kostnaderna för nya noder började sticka iväg. Man öser mängder med pengar på problemet, och ja utvecklingen går framåt, men nu får vi helt enkelt betala priset för den också.

Och ja Nvidia har massa pengar och marginaler (dom är dock rätt uppblåsta av några guldår, vinstmarginalen är redan på väg ner rejält) och kör med en del fulspel osv, men att transistorer inte blir mycket billigare vilket skapar en inflation i sig i halvledarbranchen är grundproblemet här. Kombinerar vi det med världsläget som skapar mindre köpkraft, så har dessa företag några tuffa år framför sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min gamla 6,7" mobil hade redan vid köp en massa brister som jag störde mig på. Jag funderar nästa år testa på och testa iPhone när de kommer få usb c och jag är berädd att betala mycket extra för detta..
Så vad kostar då troligen nästa billigaste och enklaste 6,7" iPhone?
Jag kollade snabbt på mobil iPhone 14 Plus – 5G hos eleganten och såg priset ca 15 000kr. https://www.elgiganten.se/product/mobiler-tablets-smartklocko... Och jag säger bara You **** **** ***** *** ****!

Jag tror att försäljningen av exklusiva teknikprylar kommer att rasa hos folk som köper dem kontant. Samma sak som ovanför gäller mig med moderkort till Ryzen 7000 och annat.. Det är så dyrt så jag bara blir förbannad och min köplust försvinner.

*edit*
Sjukligt höga priser och tider då folk kanske kommer ha mindre pengar att röra sig med när priserna var normala. Ja, det kommer säkert en lågkonjektur.

Din teori kring iPhones tror jag inte stämmer. 14 PRO och 14 PRO Max har betydligt fler bokningar än 14. Trots att PRO-modellerna är betydligt dyrare än de vanliga modellerna. De som uppgraderar väljer hellre en dyrare modell.

Klart det blir lågkonjunktur, speciellt med vår skvalpvaluta. Blir och övervintra och snåla. Jag sätter inte ens igång min 5800X och 3090. Kör på laptopen istället.

Permalänk
Skrivet av slipbit:

Din teori kring iPhones tror jag inte stämmer. 14 PRO och 14 PRO Max har betydligt fler bokningar än 14. Trots att PRO-modellerna är betydligt dyrare än de vanliga modellerna. De som uppgraderar väljer hellre en dyrare modell.

Klart det blir lågkonjunktur, speciellt med vår skvalpvaluta. Blir och övervintra och snåla. Jag sätter inte ens igång min 5800X och 3090. Kör på laptopen istället.

Jag tror förklaringen heter. Köpa på avbetalning.
Och det kan lösa många ekonomiska problem väldigt kortvarigt. Men när det gäller moderkort + cpu m.m så är det mindre som köper dessa på avbetalning.

Permalänk
Medlem

Idag är skillnaden i spelupplevelse mellan standard inställningar och maxinställningar så liten så man måste leta efter skillnaden. Detta gör att anledningen till byte grafikkort är mycket liten hos gemene man.

Läser man 4090 tråden så hör man mer om optimering för minimera effektuttaget än att maxa fps. Kraften finns och blir över med dagens grafikkort.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Idag är skillnaden i spelupplevelse mellan standard inställningar och maxinställningar så liten så man måste leta efter skillnaden. Detta gör att anledningen till byte grafikkort är mycket liten hos gemene man.

Läser man 4090 tråden så hör man mer om optimering för minimera effektuttaget än att maxa fps. Kraften finns och blir över med dagens grafikkort.

Lirar Cyberpunk 2077 just nu, fps sjunker ner mot 80-90 då jag sätter på Ray Tracing, detta med en del neddragna grafik inställningar med en 3080. Hade gärna köpt en 4080 för uppemot 10k om det hade funnits så visst finns "behovet" om priset är rätt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Om dom drar ner betyder det att "industrin" kommer ikapp med alla komponent brister och priserna kan gå ner till normal nivå EFTER att inflationen är över?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Lirar Cyberpunk 2077 just nu, fps sjunker ner mot 80-90 då jag sätter på Ray Tracing, detta med en del neddragna grafik inställningar med en 3080. Hade gärna köpt en 4080 för uppemot 10k om det hade funnits så visst finns "behovet" om priset är rätt.

Men hade du ett 4090 så hade du valt max inställningar och fortfarande kört 80-90FPS då det är nivån du är nöjd med. Skulle du få 200fps med 4k och allt på max så skulle du troligen gnälla på att de kunde uppgradera grafiken i spelet. 80-90 är spelbart hade du sagt under 60 fps med alla inställningar på low då hade jag förstått kravet på byte grafikkort.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Men hade du ett 4090 så hade du valt max inställningar och fortfarande kört 80-90FPS då det är nivån du är nöjd med. Skulle du få 200fps med 4k och allt på max så skulle du troligen gnälla på att de kunde uppgradera grafiken i spelet. 80-90 är spelbart hade du sagt under 60 fps med alla inställningar på low då hade jag förstått kravet på byte grafikkort.

Nej, jag blir nöjd om jag får 120fps med RT på hos en 1440p skärm. Så visst finns behovet för rätt pris.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk

Bra tecken för mig som kämpar med att få tag på kretsar till vårt lilla företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Jag har killgissat om det sjunkande skeppet som Nvidia har stått i spetsen för. Deras vi-är-bäst-och-kan-ta-vilket-pris-som-helst-menatlitet kommer att få effekter som kanske rent ut sagt förinta hela konsumentmarkanden när det kommer till gaming. Denna mentalitet tror jag har smittat ner andra företag som tänker, kan Nvidia, kan vi också. Nu tror jag att dessa höga priser kommer få speltillverkare att sluta göra spel som är grafiskt krävande och istället kanske fokusera på innehållet. Kommer säkert vara en lag-effekt då det kan ta några år att göra ett spel. Tror kanske inte att en spelutvecklare som starta sin utveckling av spelet idag kommer göra det med samma krav på hårdvara som de gjort tidigare. Gör de det och prisbilden på hårdvara består hur den är nu, kommer de inte sälja lika många spel.

Jag tror det kan bli svårt att få tillbaka kundbasen som de tappar på grund av sina sjukt höga priser (vågar jag säga ockerpriser?). När man väl ställt datorn åt sidan och hittat ett nytt intresse tror jag inte man så lätt gå tillbaka till gaming.

Åter igen, jag killgissar duktigt.

Jag tror du har rätt, ställde datorn åt sidan redan första gången priserna började skena, många år sedan, men det började väl ordentligt vid 1xxx-serien från Nvidia.
Kommer nog aldrig att gå tillbaka till gaming på samma nivå igen, har hittat andra roliga saker att göra, saker kroppen dessutom mår bra av. 😊
Nu idag tycker jag priserna är löjliga, 18000kr för ett xx80 som brukade ligga kring 4500kr 2011, det är helt orimligt mycket om du frågar mig.
Läser nyheterna mest för att få mig ett skratt över priserna. 😂

Permalänk
Medlem

Fattar ingenting. Bilindustrin skriker väl efter kretsar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Fattar ingenting. Bilindustrin skriker väl efter kretsar?

Bilindustrin är inte nere på 3nm, det påverkar inte dem.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Logiskt. Finns det ingen marknad så vill ingen producera 😐

Skrivet av Dem8n:

Jag tror du har rätt, ställde datorn åt sidan redan första gången priserna började skena, många år sedan, men det började väl ordentligt vid 1xxx-serien från Nvidia.
Kommer nog aldrig att gå tillbaka till gaming på samma nivå igen, har hittat andra roliga saker att göra, saker kroppen dessutom mår bra av. 😊
Nu idag tycker jag priserna är löjliga, 18000kr för ett xx80 som brukade ligga kring 4500kr 2011, det är helt orimligt mycket om du frågar mig.
Läser nyheterna mest för att få mig ett skratt över priserna. 😂

Jag med. Måste titta in o se hur upprörda folk är 😁

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Logiskt. Finns det ingen marknad så vill ingen producera 😐

Jag med. Måste titta in o se hur upprörda folk är 😁

Eller hur, och folk som skuldsätter sig för att få spela spel, ingen större skillnad på de som åkt dit på hasardspel och datorspel längre.
Man ser dagligen hur folk måste skriva om sitt senaste inköp och rättfärdiga det genom att tala om hur många FPS de MÅSTE ha för att kunna spela.
Det är snudd på att har du inte de fetaste delarna så är du ingenting, tråkig utveckling på ett forum som började med entusiaster där man försökte klämma ur lite mer ur den hårdvara man satt med, men numera består till större delen av speltorskar som köper allt så länge Klarna tillåter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Fattar ingenting. Bilindustrin skriker väl efter kretsar?

Nej, bilindustrin har inga problem med att få kretsar, det är andra delar som det blivit brist på pga kriget, och sen har de halkat efter i ordrarna rejält så de har en backlog som är enorm.
Kanske kommer den slopade miljöbonusen ge tillverkarna lite andrum att komma ikapp, tråkigt för bilförsäljarna dock som kommer tjäna betydligt mindre pengar ett tag framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Nej, bilindustrin har inga problem med att få kretsar, det är andra delar som det blivit brist på pga kriget, och sen har de halkat efter i ordrarna rejält så de har en backlog som är enorm.
Kanske kommer den slopade miljöbonusen ge tillverkarna lite andrum att komma ikapp, tråkigt för bilförsäljarna dock som kommer tjäna betydligt mindre pengar ett tag framöver.

Slopad miljöbilsbonus i lilla Sverige kommer inte påverka detta det minsta. Den svenska marknaden är en droppe i havet och påverkar inte världsmarknaden nämnvärt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Slopad miljöbilsbonus i lilla Sverige kommer inte påverka detta det minsta. Den svenska marknaden är en droppe i havet och påverkar inte världsmarknaden nämnvärt.

På elbilar kommer det påverka.
Om 20000 beställer en elbil av tillverkare med en backlog på 26000 bilar så lär det påverka om än lite.
Men det är inte bara lilla Sverige som kommer slopa bonusen.