i7-8565U - klarar den inte 4K 60hz för skrivbordsarbete?

Permalänk
Hedersmedlem

i7-8565U - klarar den inte 4K 60hz för skrivbordsarbete?

Jag har ett problem med jobbdatorn som jag försöker få att fungera fint med en hemmaskärm i 4k 60hz.

HDMIuttaget stöder max 4k@30hz. Har en gammal tråd på ämnet
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1646096-pest-30hz-4k-e...
It is what it is here. Dongel gäller.

Nu har jag en usb-c docka från jobbet. Och yes - nu kan jag köra 4k@60hz. Hurra!
Och ja - det märks skillnad om man rör muspekaren. 30hz var inge kul. Här märks skillnad helt klart. 60hz funkar.

MEN!

Nya problem. Att bara flytta en ruta eller scrolla i webläsaren är fortfrande sluggish. Det hackar som om det vore 30hz ändå. Eller lägre. Tittar jag i task manager så går grafikkretsen i i7-8565U på högvarv bara av att flytta rutan för en filmapp, teams eller webläsaren.
Kör jag siten UFO attack för att kolla FPSproblem så rapporterar den stutter issues - och GPUn går på 90% konstant.

Jag har för övrigt stängt av de flesta windowsanimationerna i förhoppning att det skulle hjälpa. Men icke.

Är det rimligt att GPUn i den här processorn inte klarar av att rendera windowsmiljö med office och webläsare i 4k@60hz? Det här förvånar mig i så fall!
Jag tror ju snarare det är nå fel. Eller är det rimligt?

Saknas det minnesallokering till GPUn eller är de nå fel så att inget hårdvaruaccelereras?

Det är en jobbdator och behörigheterna är rätt nedlåsta (alltså svårt att testa en del grejer).

Edit:
Laptopen är en HP Elitebook 830 G6 från 2019.
16GB RAM
SSD

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Keeper of the Bamse

Något är ju knas, gamla intel 620/630 drev min gamla surface pro 4 (Intel 515?) på en 4K-skärm i 60hz utan problem. Dock tänkte jag inte på att kolla vad gpu usage låg på.

Kan du kolla i t.ex. GPU-Z om din grafikprocessor klockar upp sig? Den kanske ligger och såsar i idle-frekvenser? Och när du kör 30hz, ligger du på ungefär halva gpu-usage då? Det kanske inte skalar linjärt, men kanske kan ge en fingervisning?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Printscreen:

Något är ju knas, gamla intel 620/630 drev min gamla surface pro 4 (Intel 515?) på en 4K-skärm i 60hz utan problem. Dock tänkte jag inte på att kolla vad gpu usage låg på.

Kan du kolla i t.ex. GPU-Z om din grafikprocessor klockar upp sig? Den kanske ligger och såsar i idle-frekvenser? Och när du kör 30hz, ligger du på ungefär halva gpu-usage då? Det kanske inte skalar linjärt, men kanske kan ge en fingervisning?

Det här är tillräckligt att gå på. Något är antagligen fel ja.
Thanks.
Kan inte installera gpu-z så jag vet inte vad klockfrekvenserna är riktigt.

Däremot såg jag precis att jag att intel graphics control panel inte gillar att öppas. Får felmeddelande när jag försöker gå in där.

"Unable to launch the application. Non of the connected displays are usting the Intel Graphics driver."

Det där låter ju märkligt. Får ta och rota vidare på det där spåret. Kanske bara dåliga drivrutiner. Får nog vända mig till jobbets ITavdelning med det här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Svaret är nog att du inte längre använder din integrerade gpu när du kör dockan utan kör en ”mjukvarubaserad” gpu. Din docka är som ett primitivt grafikkort separat från den integrerade. Detta pressar din stackars processor som får noll användning av hårdvaran den har för saken.