Permalänk
Inaktiv

Livet utan google

Jag sa upp mitt google-konto för ett halvår sen (det var förresten inte lätt att göra, många steg).
Som sökmotor använder jag istället duckduckgo och som email protonmail som sekundär.
Outlook 2016 mailklient för mitt åldersdigna hotmail konto primärt.
När jag vill ha något från youtube använder jag 4K Video Downloader,
slipper reklamen.

Varför gjorde jag detta? Trött på google överlag.
"So far" så har livet utan Google fungerat bra.
Jag har nog blivit en grinig gammal gubbe men hur skulle ni klara er utan google om man får fråga?

Permalänk
Medlem

Det är ju ett aktivt val man gör, för mig personligen blir svaret helt enkelt att jag är för bekväm för att orka hålla på så. Det fungerar okej som det är och känner mig inte överdrivet "spionerad på" av Google.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Jag har slutat söka med Google, använde ett tag duckduckgo, men nu ecosia.

Har länge funderat på att gå över till protonmail som primär mail.

Tittar ganska mycket på Youtube så vore mycket opraktiskt med en extern nedladdare.

Har nog inte tänkt ta bort mitt Google konto men minska användningen typ 90 %, min Youtube historik har jag inga problem att dela med mig av, min mail däremot...

stavfel
Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Tråkigt att inte kunna slökolla youtube och längre tid för att filtrera sökresultat (tycker att googles algoritm är bättre än alternativen). Kanske lite drygt att ändra mailadress överallt, men förutom det så är det nog inga svårigheter. Dock är jag ju lika beroende av andra stora amerikanska företag för många andra tjänster och de är ju inte bättre. Skulle nästan känna mig som en hycklare om jag undviker google på ideologiska grunder och fortsätter mata resterande med personlig information.

Så jag nöjer mig med vetskapen om att min information processas i molnet i utbyte mot tjänster jag kan använda utan kostnad.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

Intressant! Jag hoppade av Apple-tåget nu i höstas, inte pga hur dom hanterar personuppgifter eller har koll på mig, utanför jag tröttande på Apples walled garden och dyra telefoner helt enkelt.

Gick därmed all in i mitt gamla konto hos Google. Det började ju som för många med ett gmailkonto runt 2005 eller så. Sen blev det betalt YouTube-konto och numer även Foto (typ 100 GB), drive (10 GB), Podcasts, Home och Google One.

Igår började jag fundera på att jag kanske inte vill dra runt på 17 års historik kopplat till mig. Så jag reggade ett nytt Google konto och håller nu som bäst på att flytta över valda saker dit. Men kanske att jag då borde skippa mailen och köra protonmail istället och även hitta en annan sökmotor.

Det blir ju lite jobb för att få till. Men har bara fått en jobbig magskänsla att allt är så hårt kopplat till Google.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Ser ingen anledning att "klara mig utan" google.
Så mycket trams med företag X inkräktar mig o blabla.

Alla gör såklart sitt val, men för mig är det bara lite löjligt och kommer knappast sluta använda tjänster som fungerar bra.

Permalänk
Medlem

Har kvar mitt Googlekonto, men använder bara YouTube och har flyttat nästan all mail till protonmail.
Raderat så mycket data jag kan på Google.

Telefonen kör Fairphone 3 med /e/ OS, microG för vissa appar.
Fdroid, deras egna Apps och Aurora för appar.
Sökmotor Qwant, men har börjat kika på Ecosia.
Molnlagring, Nextcloud och Mega. Funderar på att testa Protondrive.
Kör med Newpipe istället för YouTube på telefonen.
Firefox på alla enheter.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Har kvar google mail, men använder också proton och tutanota.
Sökmotor: Startpage.com
Surfar med Firefox och Brave.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon343577:

Jag har nog blivit en grinig gammal gubbe men hur skulle ni klara er utan google om man får fråga?

Det var så länge sedan jag tog bort mitt Google-konto att jag inte minns faktiskt. Skulle gissa på ca 2 år sedan.

För mig var det enkelt då jag insåg att jag inte var så beroende av ett Google-konto, det var främst Gmail jag använde.

Bytte till Protonmail/Tutanota (kommer bli Tutanota fortsättningsvis).

Bytte också till DuckDuckGo men använder ofta bangs för att växla till Googles sökmotor när DuckDuckGo inte kan leverera rätt sökresultat. Tyvärr är Googles sökmotor bättre ibland så helt fri från den är jag inte. Öppen för fler sökmotorer men har inte hittat nån jag har fastnat för än.

Även bytt ut Chrome mot Firefox.

Då jag inte vill vara instängd hos Apple eller litar på dem heller så blev det fortsatt Android. Använder dock utan Google-konto, inaktiverat Googles appar och hämtar appar från F-Droid och Aurora Store. I framtiden kanske jag ger mig på att roota telefonen men i dagsläget gör jag detta.

På datorsidan ska jag även blåsa ut Windows och köra Linux heltid för att se hur det funkar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nivity:

Ser ingen anledning att "klara mig utan" google.
Så mycket trams med företag X inkräktar mig o blabla.

Alla gör såklart sitt val, men för mig är det bara lite löjligt och kommer knappast sluta använda tjänster som fungerar bra.

Trams? Är det trams att folk gör aktiva val för att inte stödja teknikjättarnas dominans på marknaden och som missbrukar sin maktposition? Med argumentet att det fungerar bra?

Jag har förståelse för att vissa saknar både tid, kunskap och intresse för att undvika teknikjättarna, men det betyder inte att folk som faktiskt gör det ägnar sig åt trams. Tvärtom kämpar vi för att alla ska ha rätt att välja och samtidigt gynna en konkurrenskraftig marknad.

Permalänk
Medlem

Själv har jag lindat in datorn i foliepapper och dragit ur internetkabeln ur hårddisken, och kör med mörka glasögon när jag använder ms paint, ifall microsoft på något sett skulle se vad jag håller på med.

Nä skämt åsido, vem bryr sig. Låsa in sig i ett rum och släcka lampan så ingen ser vad man gör?

Tror inte det spelar nån roll vad för telefoner, datorer eller appar och program man använder, alla tillverkare har samma agenda i slutänden. Att försöka tjäna pengar på användaren i största möjligaste mån.

Allting i vår vardag börjar snart att vara uppkopplat på något vis. Går ju snart inte att köpa en stol på Ikea som inte är uppkopplad. Då kan Ikea se hur många gånger man sitter på den innan den slängs och man köper en ny. Då blir det lätt att se hur många stolar dom behöver tillverka.

George Orwell skrev en bra roman om detta redan 1948 (rekommenderad läsning) https://sv.wikipedia.org/wiki/1984_(roman)
"Storebror ser dig"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 57josa:

Själv har jag lindat in datorn i foliepapper och dragit ur internetkabeln ur hårddisken, och kör med mörka glasögon när jag använder ms paint, ifall microsoft på något sett skulle se vad jag håller på med.

Nä skämt åsido, vem bryr sig. Låsa in sig i ett rum och släcka lampan så ingen ser vad man gör?

Tror inte det spelar nån roll vad för telefoner, datorer eller appar och program man använder, alla tillverkare har samma agenda i slutänden. Att försöka tjäna pengar på användaren i största möjligaste mån.

Allting i vår vardag börjar snart att vara uppkopplat på något vis. Går ju snart inte att köpa en stol på Ikea som inte är uppkopplad. Då kan Ikea se hur många gånger man sitter på den innan den slängs och man köper en ny. Då blir det lätt att se hur många stolar dom behöver tillverka.

George Orwell skrev en bra roman om detta redan 1948 (rekommenderad läsning) https://sv.wikipedia.org/wiki/1984_(roman)
"Storebror ser dig"

Jättekul. Alltid samma gamla argument. Folk är paranoida, foliehattar, vi har inget val, jag har inget att dölja osv. Försöker föreställa mig hur det ser ut i framtiden när allt eskalerar och folk inser att det är för sent.

Att folk ändå kritiserar Kinas övervakningssamhälle men inte ser vad som pågår i andra länder och sitt eget land är skrämmande. Det är maktens våta dröm att ha samma övervakning och kontroll som Kina. Folk som tror att "men inte mitt land" är naiva och historielösa.

Permalänk
Skrivet av anon343577:

hur skulle ni klara er utan google om man får fråga?

Utmärkt. Duckduckgo funkar fint. Jag kör en egen Postfix/Dovecot/Roundcube-server som täcker mina mailbehov. Indexeringen görs av min mailklient och funkar ruskigt bra mot mina cachade mail även om jag skulle vara offline.

Jag använder knappt Youtube annat än när någon webbsida har en embedded spelare med innehåll relaterat till någon artikel jag läser: Text kan skummas efter det man är intresserad av. Jag behöver inte en gammel-TV med fler kanaler, fler kändisar och mer reklam, och jag behöver absolut inte abonnera och trycka på klockor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Jättekul. Alltid samma gamla argument. Folk är paranoida, foliehattar, vi har inget val, jag har inget att dölja osv. Försöker föreställa mig hur det ser ut i framtiden när allt eskalerar och folk inser att det är för sent.

Att folk ändå kritiserar Kinas övervakningssamhälle men inte ser vad som pågår i andra länder och sitt eget land är skrämmande. Det är maktens våta dröm att ha samma övervakning och kontroll som Kina. Folk som tror att "men inte mitt land" är naiva och historielösa.

Tycker teorier kring kognitiv dissonans är intressanta i diskussioner som detta:

"Cognitive dissonance theory proposes that people seek psychological consistency between their expectations of life and the existential reality of the world. To function by that expectation of existential consistency, people continually reduce their cognitive dissonance in order to align their cognitions (perceptions of the world) with their actions."

"The creation and establishment of psychological consistency allows the person affected with cognitive dissonance to lessen mental stress by actions that reduce the magnitude of the dissonance, realized either by changing with or by justifying against or by being indifferent to the existential contradiction that is inducing the mental stress."

Enligt denna tanke så är ett sätt att minska stressen som dissonansen skapar genom att till exempel spela ner frågans betydelse - Som att säga "Vi blir ändå övervakade hela tiden av andra aktörer, så det spelar ingen roll vad jag gör". Eller förneka att problemet finns genom att kalla de som lyfter upp frågan för paranoida foliehattar.

Därför du kanske alltid möter samma gamla argument? Det är svårt att tänka sig ett liv helt offline och utan alla bekvämligheter det medför. När du lyfter upp problemet så drabbas man av ovan nämnda dissonans och agerar omedvetet för att minska den.

Källa: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cognitive_dissonance

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Ser ingen anledning att "klara mig utan" google.
Så mycket trams med företag X inkräktar mig o blabla.

Alla gör såklart sitt val, men för mig är det bara lite löjligt och kommer knappast sluta använda tjänster som fungerar bra.

Jag skulle säga att det inte är så mycket trams som olika punkter på en skala av hur man som person fungerar och vad man tycker är "värt det". I en del områden är ingen så bra på att göra livet bekvämt som Google. Priset du betalar är att de vet otroligt mycket om dig och auktionerar ut reklam baserat på sin kunskap om dig. Ser du detta som ett enkelt utbyte av "varor" så är det ju verkligen inga problem, eller hur?
Vi alla "betalar" för den sorts upplevelse vi vill ha eller har råd med på ett eller annat sätt: Med pengar, med tid, eller genom att acceptera någon form av obehag för att i längden må bättre på andra sätt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nivity:

Ser ingen anledning att "klara mig utan" google.
Så mycket trams med företag X inkräktar mig o blabla.

Alla gör såklart sitt val, men för mig är det bara lite löjligt och kommer knappast sluta använda tjänster som fungerar bra.

Ja, det borde finnas bättre saker att ägna sitt liv åt en att noja över google el Apple , men den här typen av människor är ju i minoritet här i världen och var och en får ju göra som de vill såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343577:

Livet utan google
[...]
När jag vill ha något från youtube använder jag 4K Video Downloader,

Mmm, det skulle ju vara tråkigt att vara helt utan Google. Jag förstår vad du menar, du vill inte vara övervakad, men de har ju ändå en tjänst som du tydligen inte kan vara utan.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Jättekul. Alltid samma gamla argument. Folk är paranoida, foliehattar, vi har inget val, jag har inget att dölja osv. Försöker föreställa mig hur det ser ut i framtiden när allt eskalerar och folk inser att det är för sent.

Att folk ändå kritiserar Kinas övervakningssamhälle men inte ser vad som pågår i andra länder och sitt eget land är skrämmande. Det är maktens våta dröm att ha samma övervakning och kontroll som Kina. Folk som tror att "men inte mitt land" är naiva och historielösa.

Jag är lite osäker på varför du citerade mig, men jag beskriver ju precis det du säger. Tror att jag läste George Orwell's roman nån gång i början på 80-talet när internet knappt var uppfunnet för gemene man. Idag är det i stort sett verklighet det han skrev redan 1948.
Minns i början på 90-talet när man kopplade upp sig med modem och tyckte det var helt fantastiskt det där med internet. Idag springer varenda människa runt med en uppkopplad mobiltelefon i handen, vissa släpper den ju inte ens när dom ska sova. Så det där med "framtiden" är nog redan här. Sen får ju folk ha vilken åsikt dom vill det stör mig inte. Men att jag skulle vara naiv och historielös köper jag inte. Sorry for that. Det är nog så, att det redan är försent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Intressant! Jag hoppade av Apple-tåget nu i höstas, inte pga hur dom hanterar personuppgifter eller har koll på mig, utanför jag tröttande på Apples walled garden och dyra telefoner helt enkelt.

Gick därmed all in i mitt gamla konto hos Google. Det började ju som för många med ett gmailkonto runt 2005 eller så. Sen blev det betalt YouTube-konto och numer även Foto (typ 100 GB), drive (10 GB), Podcasts, Home och Google One.

Igår började jag fundera på att jag kanske inte vill dra runt på 17 års historik kopplat till mig. Så jag reggade ett nytt Google konto och håller nu som bäst på att flytta över valda saker dit. Men kanske att jag då borde skippa mailen och köra protonmail istället och även hitta en annan sökmotor.

Det blir ju lite jobb för att få till. Men har bara fått en jobbig magskänsla att allt är så hårt kopplat till Google.

Det kanske kan noteras att man kan ha ett Google-konto utan GMail om man vill få bort just den delen. Jag har ett av varje… Lagringen av en del saker går ju att slå av, men då blir vissa saker inte lika smidiga, så där får man välja.

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om om ungoogled-chromium om ni behöver använda Chrome/Chromium.

https://github.com/ungoogled-software/ungoogled-chromium#down...

Om du sedan installerar uBlock-Origin för Firefox eller Chromium-baserade webbläsare så slipper du för övrigt reklamen i Youtube.

@ztenlund: Går också att ha ett Microsoft-konto utan Microsoft-epost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@ztenlund: Går också att ha ett Microsoft-konto utan Microsoft-epost.

Jag har ett sådant också…

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det kanske kan noteras att man kan ha ett Google-konto utan GMail om man vill få bort just den delen. Jag har ett av varje… Lagringen av en del saker går ju att slå av, men då blir vissa saker inte lika smidiga, så där får man välja.

Just, så långt hade jag inte tänkt Tack för tipset!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

Har provat en del andra sökmotorer Duckduckgo, Bing, Ecosia, Startpage. Vissa var helt ok men tycker Google levererar mest relevanta sökresultat.

Permalänk
Medlem

Det är staters spionerande man ska vara orolig för, inte privata företags. Privata företag har ingen polis som kan gripa dig, eller militär som kan attackera dig. Vad Google, Facebook, Apple eller Microsoft gör är totalt ointressant. De kan inte slänga dig i fängelse.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är staters spionerande man ska vara orolig för, inte privata företags. Privata företag har ingen polis som kan gripa dig, eller militär som kan attackera dig. Vad Google, Facebook, Apple eller Microsoft gör är totalt ointressant. De kan inte slänga dig i fängelse.

.... än!

*Dun dun duuuuun*

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

De kan inte slänga dig i fängelse.

Detta var väl ingen foliehatt-tråd?

Data privata företag har kan sätta dig i fängelse, men det handlade väl inte tråden heller om? Ingen har väl uppmanat till brott?

Tråden handlade om att slippa använda vissa produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är staters spionerande man ska vara orolig för, inte privata företags. Privata företag har ingen polis som kan gripa dig, eller militär som kan attackera dig. Vad Google, Facebook, Apple eller Microsoft gör är totalt ointressant. De kan inte slänga dig i fängelse.

Jag respekterar din syn på saken, även om jag själv tycker det kanske är en liten väl onyanserad och enkel slutsats.

Några snabba problem med den tankegången, vad händer om en stat tar över ett företag som vet allt om dig?

Vad händer om en lag ändras och ett företag tvingas ge all information de har om dig till en stat som kan gripa eller attackera dig?

Jag säger inte att det kanske händer här i Sverige och därför kan vara svårt att leva in i, men det finns länder med mindre noggräknade ledare som redan gör eller kan göra detta i framtiden.

Jag försöker vara nyanserad här, det finns helt klart risker med vara helt paranoid om allt också. Bara att saken inte är så enkel som att det inte finns risker.

Edir: Sorry för OT - Såg ett inlägg som dök upp efter min post om att tråden handlade om annat. Släpper denna diskussion nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är staters spionerande man ska vara orolig för, inte privata företags. Privata företag har ingen polis som kan gripa dig, eller militär som kan attackera dig. Vad Google, Facebook, Apple eller Microsoft gör är totalt ointressant. De kan inte slänga dig i fängelse.

Tänker att Max Schrems skulle ha en del vettigt att säga om ovanstående.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Detta var väl ingen foliehatt-tråd?

Data privata företag har kan sätta dig i fängelse, men det handlade väl inte tråden heller om? Ingen har väl uppmanat till brott?

Tråden handlade om att slippa använda vissa produkter.

Fast anledningen till att skippa t ex Google måste ju vara att man är, som jag ser det obefogat, rädd för deras datainsamling? Så det är ju på det temat. Varför skulle man annars avsäga sig tillgången till alla dessa tjänster? Det känns lite som att undvika asfalterade vägar när man kör bil.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Använder startpage.com alltid. Vilket förvisso använder index från google Men påstås vara mer privat. Ingen aning dock.