7900 XTX på PCI Express Gen3?

Permalänk
Medlem

7900 XTX på PCI Express Gen3?

Hade tänkt ge lite nytt liv i min dator genom att införskaffa ett 7900 XTX. Jag kör för närvarande:

Intel i7-7700k överklockad till 4.4 Ghz
Nvidia GTX 1070
MSI Z270 Gaming Pro Carbon

Jag vet att processorn antagligen inte skulle orka driva ett 7900 XTX fullt ut, men det skulle ändå ge en enorm skjuts i prestandan tills jag byter CPU och moderkort antagligen om 1 till 1.5 år eller så.

Dock noterade jag i dag att mitt moderkort bara har PCI Express Gen3. Så mina frågor är:

- Går det ens att köra ett 7900 XTX på detta moderkort?
- Och isf, hur mycket prestanda kommer jag att tappa egentligen? Bandbredden är väl halverad Gen3 vs Gen4 vad jag förstått, så kommer jag då också att typ halvera prestandan hos grafikkortet?

Det är nog dyrt att köpa ett grafikkort i dag, men behöver jag byta CPU/RAM/Moderkort dessutom så blir det mer pengar än det är värt för mig just nu.

Rubrik smått korrigerad. // MOD
Permalänk
Medlem

Inget problem att köra kortet i PCIe 3 port.
Vad du förlorar i prestanda är osäkert, kollade ett test med RTX 4090 och där skiljer det runt 2-3% mellan PCIe 3 och PCIe 4 så väldigt liten förlust.
Tvivlar starkt på att du skulle förlora mer än så med 7900 XTX.

Vore jag dig skulle jag köpa kortet och sen spara ihop pengar till ny processor och moderkort.

Permalänk
Medlem

I genomsnitt 2-4% tapp att gå från gen4 till gen3:

Tappet blir lägre ju högre upplösning du kör, så inget att oroa sig för. Går att läsa mer här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Inget problem att köra kortet i PCIe 3 port.
Vad du förlorar i prestanda är osäkert, kollade ett test med RTX 4090 och där skiljer det runt 2-3% mellan PCIe 3 och PCIe 4 så väldigt liten förlust.
Tvivlar starkt på att du skulle förlora mer än så med 7900 XTX.

Vore jag dig skulle jag köpa kortet och sen spara ihop pengar till ny processor och moderkort.

Man förlorar ju även några procent eftersom man inte kan aktivera SAM/Rebar på den generationens processor. Men ja köp grafikkortet nu och köp ny plattform efteråt är ingen dum ide en 7700k är i många spel fortfarande en bra processor.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

oj, en 7700k är inge vidare snabb

Men det ska vara lungt, det tappet man får av rebar och pci-e 3.0 är inte lika illa som cpu flaskhalsen så det spelar ingen roll.

Redan med ett 1070 i dom spel jag spelar så är 7700K mestadels en falskhals(kört med samma kombo själv fram tills i sommras). Jag skaffade dock ny CPU och moderkort, i stället för grafikkort, R5 5600 gjorde enorm skillnad faktiskt!

Men skaffa kortet först där kommer ju ev dyka upp lite nytt så smått så då kan man spara ihop lite pengar och kolla vad som är prisvärt då!

Permalänk
Medlem

Kanon! Det var en lättnad att höra! Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

oj, en 7700k är inge vidare snabb

Men det ska vara lungt, det tappet man får av rebar och pci-e 3.0 är inte lika illa som cpu flaskhalsen så det spelar ingen roll.

Redan med ett 1070 i dom spel jag spelar så är 7700K mestadels en falskhals(kört med samma kombo själv fram tills i sommras). Jag skaffade dock ny CPU och moderkort, i stället för grafikkort, R5 5600 gjorde enorm skillnad faktiskt!

Men skaffa kortet först där kommer ju ev dyka upp lite nytt så smått så då kan man spara ihop lite pengar och kolla vad som är prisvärt då!

Varierar beroende på spel och upplösning. I vissa fall är 7700k fortfarande helt okej och i andra spel är den väldigt utdaterad, vilket inte är konstigt med tanke på åldern.

Några exempel i låg upplösning.
Här hänger den med bra.

Här har den rätt okej medel FPS lite sämre lägstavärde.

Men det kan också se ut såhär. Ger ju i och för sig enligt mig bra FPS men den ligger långt efter en ryzen 5900x

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Varierar beroende på spel och upplösning. I vissa fall är 7700k fortfarande helt okej och i andra spel är den väldigt utdaterad, vilket inte är konstigt med tanke på åldern.

Några exempel i låg upplösning.
Här hänger den med bra.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/25723?key=fb727e1b3390b85d4f7201e0111079ac
Här har den rätt okej medel FPS lite sämre lägstavärde.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/25727?key=0309ed7a94af63808159de9046f36c7b

Men det kan också se ut såhär. Ger ju i och för sig enligt mig bra FPS men den ligger långt efter en ryzen 5900x
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/25722?key=976b102b9d8644d7441a4c8d9c2c0239
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/25726?key=e9e2bbebebe081d6c25312b161692cb4

Absolut går den att använda, jag hade en för bara någon månadsen, men när man såg skillnaden mot bara en 5600 så var det väldigt stor skillnad.

Jag tycker att det är lite poänglöst att hålla kvar vid en om man kikar på nytt grafikkort, speciellt ett 1070 som i 1080p klarar av allt en 7700k har att ge om man trixar med inställningarna(jag hade ett 1070 strix själv innan jag bytte till 1080Ti)

Så enl mig bör TS inte ha någon brådska, spar ihop pengar till ett grafikkort, 5800X finns på inet as we speak för 2690kr vilket är ypperligt för pengarna. Inte så mycket att lägga när man kollar på priserna för RTX 40xx serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Så enl mig bör TS inte ha någon brådska, spar ihop pengar till ett grafikkort, 5800X finns på inet as we speak för 2690kr vilket är ypperligt för pengarna. Inte så mycket att lägga när man kollar på priserna för RTX 40xx serien.

Det handlar inte om att jag behöver spara ihop pengar.

Min filosofi har länge varit något i stil med: Köpa en helt ny dator --> 3-4 år senare uppgradera grafikkortet --> 2-3 år senare byta CPU/Moderkort/RAM --> Något år senare antingen uppgradera grafikkortet igen eller dags att köpa helt ny dator.

Det känns som att jag får ut mest för pengarna när jag gör så.

Jag har samtidigt inga behov av 200 fps, men när man börjar behöva sänka grafikinställningarna och ändå cirkulerar kring 60 fps så börjar det bli dags att uppgradera.

Min skärm just nu är 3440x1440p och jag klarar mig egentligen ganska bra med min nuvarande dator. Jag spelar inte så värst krävande spel. Elder Scrolls Online exempelvis lirar jag fortfarande över 100 fps och spel som Grim Dawn och Vermintide 2 flyter på jättefint, men Tiny Tina's Wonderlands blir lite kämpigt och dimper ofta ner under 60 fps trots ganska låga grafikinställningar.

Skulle jag byta grafikkort nu så skulle jag definitivt klara mig tills nästa generation processorer finns ute, vilket gör att CPU/Moderkort/RAM kommer hålla längre i framtiden mot för om jag köper dagens generation istället. Även om jag har råd så börjar datorprylar bli ganska dyra nu så jag vill få "the best bang for my buck" så att säga.

För all del, om någon tycker jag tänker fel så lyssnar jag gärna. Men det är åtminstone så här jag resonerar.

Permalänk
Skrivet av Mortac:

Det handlar inte om att jag behöver spara ihop pengar.

Min filosofi har länge varit något i stil med: Köpa en helt ny dator --> 3-4 år senare uppgradera grafikkortet --> 2-3 år senare byta CPU/Moderkort/RAM --> Något år senare antingen uppgradera grafikkortet igen eller dags att köpa helt ny dator.

Det känns som att jag får ut mest för pengarna när jag gör så.

Jag har samtidigt inga behov av 200 fps, men när man börjar behöva sänka grafikinställningarna och ändå cirkulerar kring 60 fps så börjar det bli dags att uppgradera.

Min skärm just nu är 3440x1440p och jag klarar mig egentligen ganska bra med min nuvarande dator. Jag spelar inte så värst krävande spel. Elder Scrolls Online exempelvis lirar jag fortfarande över 100 fps och spel som Grim Dawn och Vermintide 2 flyter på jättefint, men Tiny Tina's Wonderlands blir lite kämpigt och dimper ofta ner under 60 fps trots ganska låga grafikinställningar.

Skulle jag byta grafikkort nu så skulle jag definitivt klara mig tills nästa generation processorer finns ute, vilket gör att CPU/Moderkort/RAM kommer hålla längre i framtiden mot för om jag köper dagens generation istället. Även om jag har råd så börjar datorprylar bli ganska dyra nu så jag vill få "the best bang for my buck" så att säga.

För all del, om någon tycker jag tänker fel så lyssnar jag gärna. Men det är åtminstone så här jag resonerar.

Det var ju lite det jag menade med 5800X, den är ju sjukt prisvärd för det man får, du har DDR4 idag vilket kan flyttas över och ett b450/b550 är ju inte så dyrt om man shoppar runt lite

edit: det jag menar lite också är att gör man en liten mellan uppgradering till billigare och mer prisvärda grejer så kan man vänta in billigare DDR5 och att både intels samt AMDs nyare platformar mognar till sig lite, eller det som kommer efter socket 1700 vilket lär bli ganska snart om jag får gissa

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Man förlorar ju även några procent eftersom man inte kan aktivera SAM/Rebar på den generationens processor. Men ja köp grafikkortet nu och köp ny plattform efteråt är ingen dum ide en 7700k är i många spel fortfarande en bra processor.

Resizable bar går att aktivera även på äldre plattformar om moderkortstillverkaren har valt att släppa nytt bios med stöd för det. Jag har det på mitt maximus X hero (z370) med 8700k t.ex.

Oftast är det dock de mest populära (mest sålda) modellerna av moderkorten tillverkarna lägger tid på att implementera sådant på i efterhand.

Edit: efter närmare efterforskning så hittar jag inget z270 med rebar-stöd dock. Verkar som att Intel har valt att inte släppa ME uppdatering som krävs för att det ska funka.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Hade tänkt ge lite nytt liv i min dator genom att införskaffa ett 7900 XTX. Jag kör för närvarande:

Intel i7-7700k överklockad till 4.4 Ghz
Nvidia GTX 1070
MSI Z270 Gaming Pro Carbon

Jag vet att processorn antagligen inte skulle orka driva ett 7900 XTX fullt ut, men det skulle ändå ge en enorm skjuts i prestandan tills jag byter CPU och moderkort antagligen om 1 till 1.5 år eller så.

Dock noterade jag i dag att mitt moderkort bara har PCI Express Gen3. Så mina frågor är:

- Går det ens att köra ett 7900 XTX på detta moderkort?
- Och isf, hur mycket prestanda kommer jag att tappa egentligen? Bandbredden är väl halverad Gen3 vs Gen4 vad jag förstått, så kommer jag då också att typ halvera prestandan hos grafikkortet?

Det är nog dyrt att köpa ett grafikkort i dag, men behöver jag byta CPU/RAM/Moderkort dessutom så blir det mer pengar än det är värt för mig just nu.

Av de tester jag sett så tror jag att alla nya processorer flaskhalsar i 1440p på denna gpun.

Permalänk
Medlem

Köp en ny cpu om ett par år å kom upp i 500fps.

Permalänk

Med tanke på åldern av systemet och priset på nya gpur skulle jag nog hellre gå efter rx 6900 serien. Kommer ju ge dej en enorm ökning från 1070 utan totalt spränga banken speciellt i 1440 p

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i