Nekad reklamation av elsparkcyklar hos Webhallen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Enligt Mystah sker det "efter fem sekunder" men verkstaden lyckades inte återskapa det på 4km. Det finns ingen rimlig anledning för dem att ljuga i och med att felet enkelt kan återskapas och bevisas så de kan ju inte "komma undan" så troligare är ju att felet inte går att återskapa, åtminstone inte under vanlig körning bara.
Mystah säger att det uppstod i butik tillsammans med Webhallens personal. Det har väl aldrig bekräftats riktigt annat än genom att Mystah säger det och Webhallen helt verkar ignorera det. Oavsett om det är sant eller ej så måste ju felbeskrivningen sakna något.
Det kanske är så enkelt att det var något tillfälligt fel i den, typ fukt som sedan torkat upp, och den har fungerat fläckfritt ända sedan Mystah lämnade in den.

Eller så ljuger både Webhallen och deras verkstad och det här blir ett riktigt scoop när Mystah kommer med film på hur lätt det är att återskapa. Spänningen är olidlig.

Om problemet hädanefter kan återskapas på plats, så bör man i sådana fall kräva att detta dokumenteras, vilket är information som individen får ta del av så inga fler misstolkningar och annat svep fortskrider.

För övrigt bör man inte se illa på Webhallens slutsats att felet inte gick att replikera, efter påstådda 4km problemfri körning. Varken som kund eller tyckare. Felkällorna är många, som du nämnt. Förhoppningsvis kan hen komma in med ett konkret underlag/material som inte verkar luddigt.

IMO dokumentera vad som händer med bild (ta till hjälp) och text, under vilka premisser sker fenomenet med farthållaren? Beskriv väderlek, vägunderlag, körsätt (vad gör eller var är mina fingrar/händer), laddning på batteriet, vikt på föraren etc.

Permalänk
Medlem

Webhallens svar:

Hej,

Jag fann ingen bifogat utlåtande utan endast ett meddelande adresserat till dig om att ett utlåtande nu finns att läsa hos dem. Jag har dock läst utlåtandet och är uppdaterad i ärendet.

Jag utgår från att du i ditt mail med "lösa returen" menar att häva köpet. Detta kommer inte bli aktuellt då du fått avslag hos ARN. Vi går alltid på ARNs utlåtanden och kommer göra så även i detta fallet.

Som det står i materialet du bifogat nedan behöver du skicka in eventuellt underlag i form av bevisning eller dylikt senast den 19 december 2022. Att komma in i butik för att visa oss, eller filma något upplevt fel nu, är därmed verkningslöst då det också står längst ner i ARNs utlåtande att det inte är möjligt att överklaga beslutet. Vi kan däremot, för att visa på "good-will", stryka servicekostnaden som tillkommit från verkstaden på 812:-

Ha en bra dag

Mitt svar:

Hej igen,

Det står klart och tydligt vad som är rätt och fel, däremot står det att jag inte har lämnat in tillräckligt med bevis.
Ni har konstaterat felet själva i butiken.

Jag sätter advokat på ärendet och jag kommer även kräva kostnad för all min tid jag lägger i ärendet.
Jag tar 825 kr/Tim.

(Det är vad jag debiterar i bolaget och för den tid jag förlorar med att spendera min tid hos en advokat istället för att jobba)
Arn skriver att det saknats bevis för felet men om felet kunnat bevisas, hade konsumenten fått rätt.
Arn ger bara rekommendationer, det är ingen tingsrätt som sagt, därav man inte kan överklaga till just Arn.

/Mvh M

Visa signatur

/M

Permalänk
Skrivet av Mystah:

Webhallens svar:

Hej,

Jag fann ingen bifogat utlåtande utan endast ett meddelande adresserat till dig om att ett utlåtande nu finns att läsa hos dem. Jag har dock läst utlåtandet och är uppdaterad i ärendet.

Jag utgår från att du i ditt mail med "lösa returen" menar att häva köpet. Detta kommer inte bli aktuellt då du fått avslag hos ARN. Vi går alltid på ARNs utlåtanden och kommer göra så även i detta fallet.

Som det står i materialet du bifogat nedan behöver du skicka in eventuellt underlag i form av bevisning eller dylikt senast den 19 december 2022. Att komma in i butik för att visa oss, eller filma något upplevt fel nu, är därmed verkningslöst då det också står längst ner i ARNs utlåtande att det inte är möjligt att överklaga beslutet. Vi kan däremot, för att visa på "good-will", stryka servicekostnaden som tillkommit från verkstaden på 812:-

Ha en bra dag

Mitt svar:

Hej igen,

Det står klart och tydligt vad som är rätt och fel, däremot står det att jag inte har lämnat in tillräckligt med bevis.

Jag sätter advokat på ärendet och jag kommer även kräva kostnad för all min tid jag lägger i ärendet.
Jag tar 825 kr/Tim.

/Mvh M

Men återigen, varför inte bara hämta ut den och dokumentera felet? Du har ju lite målat in dig själv i ett hörn när du inte dokumenterat felet själv, då blir ju resultatet att du får förlita dig helt på vad webhallen/serviceverkstaden finner.

Visa signatur

Macbook Pro 14"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystah:

Jag tar 825 kr/Tim.

Varför lade du inte den tiden och energin på att förse ARN med det efterfrågade material som visar felet, då de var den part du själv kontaktat för att de skulle avgöra om något rättsligt fel faktiskt gjorts? Det grundarbetet är ingen annans ansvar att göra, det ligger på dig.

Det finns tillfällen då det kan vara motiverat att vara rättshaverist, men också tillfällen då man behöver inse att det är självrannsakan man bör fokusera på.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Ja, nu har du snöat in lite väl långt, och det är också det som all vettig juridisk hjälp kommer säga till dig.

Har du ens övervägt att problemet kanske inte kvarstår, på grund av slumpvis variation av t.ex. fukt eller någon stöt?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Jag ska hämta ut den först👍
Det är inget tillfälligt fel då butikschefen noterade felet vid testkörning när jag lämna in elcykeln samt att det vart så sedan köp.

Att dom väljer att ljuga till Arn får alla här reda på imorgon.
Beslutet från Arn säger klart och tydligt vad som är rätt och vad som är fel men att det saknas bevis.
Så imorgon ska jag filma medans jag går in i butiken och hämtar cykeln och direkt testa farthållaren i samma tagning.
Lägger länk här till videon imorgon!

Gällande skicket, se bild på inlämningskvittot. Valde att suga på denna för att se hur mycket dom ska ljuga om skicket, det var ytterst lite skav/repor dessutom.
kvitto

Jag och sambon är närmare 40 år och kör ner till torget på asfalt med hunden när det är för varmt för hunden att gå 40min. Vi kör inte några trix med cyklarna direkt.
Skavet kommer från hundkorgen som som sitter på styret.
hundkorg

/Marco

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystah:

Jag ska hämta ut den först👍
Det är inget tillfälligt fel då butikschefen noterade felet vid testkörning när jag lämna in elcykeln samt att det vart så sedan köp.

Att dom väljer att ljuga till Arn får alla här reda på imorgon.
Beslutet från Arn säger klart och tydligt vad som är rätt och vad som är fel men att det saknas bevis.
Så imorgon ska jag filma medans jag går in i butiken och hämtar cykeln och direkt testa farthållaren i samma tagning.
Lägger länk här till videon imorgon!

Gällande skicket, se bild på inlämningskvittot.
Bild

/Marco

Ta några andetag och se objektivt på ditt eget serviceärende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystah:

Du kanske har mer dokumentation från ARN än vad du delat med dig av här, men den motivering du klistat in säger ingenting om vad som skulle vara rätt eller fel i en teoretisk situation, den säger enbart att du inte visat att det påstådda felet existerar, och ditt krav skall därmed avslås.

Citat:

Det är köparen, i det här fallet NN, som måste bevisa att det är fel på varan.
NN har inte gett in någon bevisning till stöd för sina uppgifter om att farthållaren på elsparkcykeln inte fungerar. Han har därmed inte, mot säljarens invändning, bevisat att elsparkcykeln är köprättsligt felaktig. Hans krav ska därför avslås.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du kanske har mer dokumentation från ARN än vad du delat med dig av här, men den motivering du klistat in säger ingenting om vad som skulle vara rätt eller fel i en teoretisk situation, den säger enbart att du inte visat att det påstådda felet existerar, och ditt krav skall därmed avslås.

Detta är väl ganska klart och tydligt?

Konsumentköplagen (2022:260) är tillämplig på tvisten. En vara är felaktig enligt den lagen bl.a. om varan inte motsvarar det som anges om den i köpeavtalet (s.k. subjektiva fel). Den är också felaktig om den inte uppfyller de krav som en köpare kan förväntas ha på varor av samma slag (s.k. objektiva fel), se 4 kap. 1 och 2 §§. Det kan exempelvis handla om brister i hållbarhet, material eller funktion. Det är köparen, i det här fallet Marco Ljungberg, som måste bevisa att det är fel på varan.

Jag trodde inte att Webhallen skulle ljuga till Arn när det väl kom till kritan.
Då cykeln stått hos Webhallen sen ärendet startade har jag inte kunnat filma felet, men gör detta direkt imorgon enligt min kommentar ovan.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystah:

Jag tar 825 kr/Tim.

Haha där kom det.. Är du lite ironisk här eller förstår du inte själv hur du låter nu? Du har tjafsat i månader för något som du själv säger att du kan bevisa på fem sekunder, men fortsätter att hota och krångla och förhala istället för att bara göra det.

Skrivet av Mystah:

Jag trodde inte att Webhallen skulle ljuga till Arn när det väl kom till kritan.

Du säger att den är trasig. Webhallen säger att senaste status är att den kontrollerats och fungerat bra, och att de som goodwill stryker avgiften du normalt hade fått betala för att de testat den åt dig så du kan hur lätt som helst testa hur den fungerar utan risk för dig. Det här är beviset som lagts fram, det är det här ARN har kunnat gå på. ARN och Webhallen går den rakaste vägen visa felet -> få den reklamerad, och du gör allt annat..

ARN har sedan refererat till att "När det gäller fel på en vara så finns det lagstiftning som relaterar till det" och du läser det som att de står på din sida trots att de sedan säger att du inte påvisat något som gör att ditt ärende faller in under den lagstiftningen. Det är inte ett medhåll på något sätt, alla deras utlåtanden börjar sådär även om de fortsätter med "...men det gäller inte här".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Haha där kom det.. Är du lite ironisk här eller förstår du inte själv hur du låter nu? Du har tjafsat i månader för något som du själv säger att du kan bevisa på fem sekunder, men fortsätter att hota och krångla och förhala istället för att bara göra det.

Du säger att den är trasig. Webhallen säger att senaste status är att den kontrollerats och fungerat bra, och att de som goodwill stryker avgiften du normalt hade fått betala för att de testat den åt dig så du kan hur lätt som helst testa hur den fungerar utan risk för dig. Det här är beviset som lagts fram, det är det här ARN har kunnat gå på. ARN och Webhallen går den rakaste vägen visa felet -> få den reklamerad, och du gör allt annat..

ARN har sedan refererat till att "När det gäller fel på en vara så finns det lagstiftning som relaterar till det" och du läser det som att de står på din sida trots att de sedan säger att du inte påvisat något som gör att ditt ärende faller in under den lagstiftningen. Det är inte ett medhåll på något sätt, alla deras utlåtanden börjar sådär även om de fortsätter med "...men det gäller inte här".

Hur ska jag kunna bevisa utan att ha cykeln tänker du? Jag har inte haft cykeln sedan ärendet startade, därav heller inget bevis i form av film till Arn.
Det Arn skriver i svenska är att om felet med farthållaren jag beskriver finns, har jag rätt till reparation alt. återköp. Därav som jag imorgon hämtar den hos Webhallen som jag skriver ovan, och lägger ut beviset direkt efter. Inte svårare än så!

Jag bevisade ju precis första lögnen från Webhallen, att cykeln skulle vara i så dåligt skick…

Visa signatur

/M

Permalänk
Skrivet av Mystah:

Hur ska jag kunna bevisa utan att ha cykeln tänker du? Jag har inte haft cykeln sedan ärendet startade, därav heller inget bevis i form av film till Arn.
Det Arn skriver i svenska är att om felet med farthållaren jag beskriver finns, har jag rätt till reparation alt. återköp. Därav som jag imorgon hämtar den hos Webhallen som jag skriver ovan, och lägger ut beviset direkt efter. Inte svårare än så!

Jag bevisade ju precis första lögnen från Webhallen, att cykeln skulle vara i så dåligt skick…

"inte svårare än så", så här 6 månader senare... 🙄
Snälla missförstå mig rätt, jag tror på det du säger och tycker att din reklamation bör gå igenom, och att webhallen bemötande har vissa, ska vi kalla det "brister". Men du har verkligen gjort det svårt för dig själv. Varför ens anmäla till ARN innan du dokumenterat felet istället för att ord ska stå mot ord. Angående uttalandet från Webhallen om skicket så medgav han väl att han skrev lite förhastat, nöj dig med det på just den punkten. Det är nästan aldrig bra att göra saker till principsak, bättre att fokusera på att få till en lösning.

Visa signatur

Macbook Pro 14"

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

"inte svårare än så", så här 6 månader senare... 🙄
Snälla missförstå mig rätt, jag tror på det du säger och tycker att din reklamation bör gå igenom, och att webhallen bemötande har vissa, ska vi kalla det "brister". Men du har verkligen gjort det svårt för dig själv. Varför ens anmäla till ARN innan du dokumenterat felet istället för att ord ska stå mot ord. Angående uttalandet från Webhallen om skicket så medgav han väl att han skrev lite förhastat, nöj dig med det på just den punkten. Det är nästan aldrig bra att göra saker till principsak, bättre att fokusera på att få till en lösning.

Jag har inte direkt saknat cykeln över vintern, jag har heller inte gått och tänkt på detta en sekund under tiden om jag ska vara ärlig.
Om du/ni läser högre upp, jag hade inte direkt räknat med att Webhallen skulle ljuga till Arn om att man inte hittat felet med farthållaren.
I butiken när jag lämna in cykeln och den väl kom tillbaka från återförsäljaren, så sa butikschefen att han noterade att farthållaren inte fungerar som den ska, men att garantin inte täcker fel på farthållaren. Det är det hela tvisten grundar sig på.
Läs hela tråden om du/ni ska kommentera👍

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystah:

Läs hela tråden om du/ni ska kommentera👍

Uppenbarligen har du misslyckats kommunicera i ärendet och jag ser inte hur du skall få rätt nu när Webhallen inte hittat fel och ARN gett Webhallen tummen upp för sitt agerande. Du har väl tingsrätten kvar men de kommer gå på ARN så se det hela som läropeng och gå vidare i livet, med eller utan denna pryl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Uppenbarligen har du misslyckats kommunicera i ärendet och jag ser inte hur du skall få rätt nu när Webhallen inte hittat fel och ARN gett Webhallen tummen upp för sitt agerande. Du har väl tingsrätten kvar men de kommer gå på ARN så se det hela som läropeng och gå vidare i livet, med eller utan denna pryl.

Så när Arn skriver att alla har rätt till konsumentköplagen där detta felet ingår, men att jag saknat bevis för felet inför Arn, så ska jag skita i det?
Jag visste som sagt inte att Webhallen skulle ljuga om felet till Arn när jag anmälde, då hade jag ju filmat felet innan jag lämna in cykeln.
Imorgon kan jag för första gången filma bevisen, och då ska jag skita i det menar du? Nja!

Jag känner mig klar med tråden, jag lägger ut filmbevis imorgon.
Admin, du får gärna låsa tråden efter det.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

Varför anmälde du till ARN? Du är väl inte i en bättre situation nu än innan du anmälde?

Permalänk
Medlem

Läs tråden!

Visa signatur

/M

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mystah:

Vi moderatorer taggas inte in på något sätt när man skriver "admin" i forumet utan det är ren och skär tur att någon ser detta. Vänligen använd funktionen "Anmäl/Rapportera" på eventuella inlägg om uppmärksamhet behövs tillkallas.

Till samtliga i tråden tycker jag att tonen börjar bli hetsk helt i onödan. Webhallen har ju ingen bevisbördan på att skicka in info till TS fördel så då får nog gott TS dokumentera och återskapa felet. Det tror jag de flesta är med på, om vi är klara med den detaljen så får vi väl gå vidare i ämnet och då med en god ton!

/Mod

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Kamouflage:

Enligt Mystah sker det "efter fem sekunder" men verkstaden lyckades inte återskapa det på 4km. Det finns ingen rimlig anledning för dem att ljuga i och med att felet enkelt kan återskapas och bevisas så de kan ju inte "komma undan" så troligare är ju att felet inte går att återskapa, åtminstone inte under vanlig körning bara.
Mystah säger att det uppstod i butik tillsammans med Webhallens personal. Det har väl aldrig bekräftats riktigt annat än genom att Mystah säger det och Webhallen helt verkar ignorera det. Oavsett om det är sant eller ej så måste ju felbeskrivningen sakna något.
Det kanske är så enkelt att det var något tillfälligt fel i den, typ fukt som sedan torkat upp, och den har fungerat fläckfritt ända sedan Mystah lämnade in den.

Eller så ljuger både Webhallen och deras verkstad och det här blir ett riktigt scoop när Mystah kommer med film på hur lätt det är att återskapa. Spänningen är olidlig.

Följer med spänning men i regel låter det bara som en glappande gas men men vi får se.

Verkstäder kan vara riktiga rövhattar att ha o göra med på distans... Filma o dokumentera allt vad det än gäller så slipper man huvudvärken.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystah:

Webhallens svar:

Hej,

Ha en bra dag

Mitt svar:

Hej igen,

Jag tar 825 kr/Tim.

(Det är vad jag debiterar i bolaget och för den tid jag förlorar med att spendera min tid hos en advokat istället för att jobba)
Arn skriver att det saknats bevis för felet men om felet kunnat bevisas, hade konsumenten fått rätt.
Arn ger bara rekommendationer, det är ingen tingsrätt som sagt, därav man inte kan överklaga till just Arn.

/Mvh M

Jag hoppas du förstår att du inte kan kräva dylika ersättningar i ett småmål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jag hoppas du förstår att du inte kan kräva dylika ersättningar i ett småmål.

Du missade Moderators inlägg ser jag!

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

Trots brister, nobody is perfect, stå på dig då rätt ska vara rätt, och hoppas att det blir att löser sig för båda partner bäst det går.

Till dem som säger att verkstäder inte "ljuger" mm, ack kommer ihåg när lämnat in en laptop som hade problem med USB 3.0 hastigheter, och dem testade detta med en extern hårddisk USB 2.0, och på servicerapport blev det i stil med " inget fel funnet"...

Eller nyligen service på en Asus skärm känt fel,hittas inget fel, öppnar upp i butik och ber dem testa. Ser felet direkt. Service 2023 !

Om det inte är att verkstad ljuger så kan det absolut vara inkompetens eller lathet, och inget av del vill nog Webhallen väl erkänna alls, så i detta fall med något som kan enkelt fastställt så bör väl Webhallen vara lite mer medgörligare, trots andra faktorer i sig.

Hade väl varit bättre om testats också i annan verkstad eller att när mottagits tillbaka av Webhallen att dem enkelt kunnat testa på plats. Skulle dem då sett i butik därefter att felet finns, så är bara att igen skicka till verkstad nr 1, kanske dem hittar felet efteråt.

Om inte ser felet, be TS att komma in och påvisa för att enklare hjälpa med reklamationen. Finns alltför många verkstäder som när gör fel blir kunden som drabbas och såvida inte blir reel förändring på det oavsett Webhallen eller andra butiker, så blir det kund/butik som får då stå för det. Man får aldrig glömma bort detta fiasko som väl börjar bli alltmer förekommande dessa tider:

https://www.radron.se/vardagskunskap/datorsupport-avslojar-sk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

En sak som jag funderade på, ledsen om det redan avhandlats (skummade tråden igen utan att hitta det), är att jag inte sällan har behövt lämna in en produkt direkt igen när jag hämtat den i butiken. Då i samverkan med butikspersonalen där vi tillsammans konstaterar felet och anger det i felbeskrivningen så att verkstaden vet att det inte bara är jag som slutkund som sett felet. ÅF/verkstad etc har ju trots allt ett par försök på sig att reparera produkten innan det blir läge att häva köp etc.

I det här läget är det fastnat runt två olika saker, "existerar felet kund beskriver" samt "är det kunden upplever som fel verkligen ett fel". Att det inte tydligt är en fråga som ska avgöras tänker jag skapar en stor risk för att ARN kommer få huvudbry i vad de ska ge för rekommendationer. Om det var tredje gången cykeln var inskickad med samma felbeskrivning tror jag att de hade fått det betydligt lättare.

Vore det en idé?

Och:

Skrivet av twit:

Detta. ARN har inte gett dig rätt, ARN har inte tagit ställning i ditt ärende då det inte fanns ett bevisat "fel" att ta ställning till. Att lagen är tillämplig i ärendet (ditt köp faller under KKL) betyder inte att ditt upplevda fel automatiskt bedöms vara ett fel som ger dig rätt att häva köp.

Visa signatur

9900K - RTX 3080 MSI Gaming X Trio - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mystah:

Du missade Moderators inlägg ser jag!

Då är ni två (bortsett från att Petterks inlägg är on topic):

Citat:

Vänligen använd funktionen "Anmäl/Rapportera" på eventuella inlägg om uppmärksamhet behövs tillkallas.

Hur som helst går det inte att bemöta varje inlägg där man inte håller med dig i sak med ett "Läs tråden!" eller använda modereringen som bollträ.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystah:

Du har inte haft den för att du har inte hämtat ut den. Webhallen har ju både uppmanat dig till att, och strukit avgiften för att hämta ut den men du har ju valt att inte göra det. Det är det jag menar med att du krånglat i onödan. Hade du hämtat ut den, filmat felet, skickat det till Webhallen och de nekat det ändå hade du kunnat gå vidare till ARN. Worst case samma situation som nu, best case löst för flera månader sedan.

Skrivet av Mystah:

"Den meföljande skickbeskrivningen indikerar dessutom att skicket på scootern inte är i tipptopp skick."
Och det är den ju inte, för den är repad på några ställen. Sen är det ju som sagt ett irrelevant blahajargument från Webhallen som de bad om ursäkt för. Dock ingen lögn.

Skrivet av Mystah:

Så när Arn skriver att alla har rätt till konsumentköplagen där detta felet ingår, men att jag saknat bevis för felet inför Arn, så ska jag skita i det?

Jag känner mig klar med tråden, jag lägger ut filmbevis imorgon.

Det är det här som gör din tråd så spännande nu om jag ska vara ärlig. Webhallen har sagt att de alltid går på ARNs beslut och deras beslut är att du får avslag. Om du nu kan bevisa att felet är kvar, hur agerar Webhallen?
Det blir ju rätt stort allmänintresse i det och jag hoppas du kan tänka dig att hålla tråden öppen efter det ändå.
@Webhallen kanske till och med är sugna på att svara.

Skrivet av Gunior:

Om det inte är att verkstad ljuger så kan det absolut vara inkompetens eller lathet

Jag är övertygad om att de flesta verkstäder inte ljuger utan att det till 90% handlar om att de är för pressade (För deras tjänster får kosta minimalt med pengar) och 10% att enskilda personer helt enkelt är dåliga. Gäller alla brancher men låglöne-hetsande jobb som reklamationshanteringar i synnerhet.
Jag har jobbat både med att hantera reklamationer själv och sitta och slussa prylar till en extern verkstad som i webhallens fall nu och kan lova att det bästa ärendet är där man får in en pryl, konstaterar att den är trasig, lagar den och skickar tillbaka den. Det går snabbast, är billigast och alla parter blir gladast. Att inte kunna återskapa ett påstått fel är pest och pina för alla. Du kanske tänker att man sparar pengar på att inte åtgärda det, men om felet faktiskt kvarstår så kommer ju samma pryl in igen bara. Mer fraktkostnader, mer administration, mer tid. När en pryl väl är inne på en verkstad så vill de kolla på den och fixa den även om de ibland misslyckas.

Permalänk
Medlem

Jag skulle i ditt fall hämta ut den, be någon eller kanske två ur personalen (gärna i högre position) att följa med ut för att direkt på plats visa felet. På så sätt har du även den personalens vittnesmål på din sida, om du kan påvisa felet. Skadar inte heller om du har med dig någon bekant som kan filma med mobilen när det är upp till bevis.

Om du har en GoPro/billigare action-kamera eller liknande skulle jag montera den på bröstet och filma i ett och samma klipp från den sekund du åter har den i dina händer. Två vinklar är bättre än en. Be direkt personal följa med ut för att se om felet är avhjälpt, med egna ögon. Förmodligen kan de komma argumentera att de inte har tid med det, men fråga då om de föredrar att stå och tjafsa om det inne i butiken i 10-15 minuter eller följa med ut och demonstrera på 1-2 minuter.

Då har du ju iaf antingen felet dokumenterat, med personal som kan styrka det (finns det på film blir det svårt att neka att de inte är medvetna om det). Då kan personalen själva skriva i felbeskrivningen att de personligen bevittnat/testat det med kund och enkelt kunna återskapa defekten + filmbevis. Då blir det lite svårare för verkstad att avvisa felet så att säga. Farthållare är ju ändå en ganska vital funktion för motordrivna fordon, speciellt om det står i produkttexten och du valt produkten helt eller delvis pga det.

Alternativt på andra sidan av myntet, om det mirakulöst skulle fungera felfritt så är det ju ännu bättre för dig, och du kan glatt ta med den hem.

Det blir spännande att se hur detta löser sig i slutändan. Jag kanske inte håller med 100% exakt gällande vägen du tagit, men om den inte stämmer överens med produktbeskrivningen så gäller ju KKL då det inte är något butiken kan "förhandla bort" - oavsett vad ARN har skrivit. Och har du direkt objektiva bevis på din sida ska det lösa sig.

Håll oss gärna uppdaterade hur det går och släng upp film på YouTube och visa oss. Lycka till!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | Kingston Renegade 2TB NVMe SSD, PNY XLR8 2x2TB NVMe SSD, Seagate FireCuda 120 4TB SATA (total 11TB SSD) | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Det bästa vore om Webhallen filmar deras testprocedur kring detta ärende. Jag fattar inte att deras ”community manager” inte ser potentialen i detta. Det blir win-win oavsett om felet uppstår eller inte. Uppstår felet så får de göra avbön och skicka en splitterny till @Mystah, man får views och det visar sig minsann att Webhallen är mänskliga och är inte ofelbar. Uppstår inte felet så visar Webhallen att de är seriösa i sina reklamationer och det finns dokumenterat att felet inte existerade när de testade. Vad mer att göra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag är övertygad om att de flesta verkstäder inte ljuger utan att det till 90% handlar om att de är för pressade (För deras tjänster får kosta minimalt med pengar) och 10% att enskilda personer helt enkelt är dåliga. Gäller alla brancher men låglöne-hetsande jobb som reklamationshanteringar i synnerhet.
Jag har jobbat både med att hantera reklamationer själv och sitta och slussa prylar till en extern verkstad som i webhallens fall nu och kan lova att det bästa ärendet är där man får in en pryl, konstaterar att den är trasig, lagar den och skickar tillbaka den. Det går snabbast, är billigast och alla parter blir gladast. Att inte kunna återskapa ett påstått fel är pest och pina för alla. Du kanske tänker att man sparar pengar på att inte åtgärda det, men om felet faktiskt kvarstår så kommer ju samma pryl in igen bara. Mer fraktkostnader, mer administration, mer tid. När en pryl väl är inne på en verkstad så vill de kolla på den och fixa den även om de ibland misslyckas.

Själv nog likt dig, håller med om att majoriteten inte ljuger, och som du säger, det är press mm involverad, det ska man såklart ha i åtanke. Själv varit med i dylik roll där ett fel inte upptäcks eller upptäcks men svårt att avgöra om täcks av garanti, reklamation eller handhavandefel, och då såklart är avgörande hur man bemöter kunden, i mitt fall har bett om ursäkt för dröjsmål mm och man kan nog ordna med nån komp eller liknande för kund som plåster på såren, trots att man inte "behövt", det ger mycket goodwill.

Ett typexempel på när verkstad kanske inte velat erkänna om dem skadad produkt eller ej om så skulle vara fallet:
https://www.pcforalla.se/article/1718367/netonnet-vagrade-lag...

" Han gick därför tillbaka till medarbetaren för att förklara att det fanns en liten förljusning under displayen, och frågade om detta borde läggas till i felbeskrivningen på inlämningsbeviset. Det tyckte inte medarbetaren behövdes "

" Enligt kundtjänsten intygade nu också butiksmedarbetaren att skadorna fanns redan när telefonen lämnades in. Det här var ny information för Peter, som undrade varför Netonnet förde anteckningar som man inte delade med sig av till kunden "

Så kanske den medarbetaren tyckte att kanske inte var väsentligt att notera att felet setts i butik då känner väl att det kommer ju ändå upptäckas i verkstad, och så har man hamnat i denna situation som TS nu finner sig i beträffande bevisbördan.

Däremot finns ju ett ekonomiskt intresse för såväl verkstad och butik, då verkstad vill ha betalt för sitt arbete, och butik vill ju inte ge ut gratis servicar för ingenting, och på pappret är det såklart rätt. Inte minst nu när reklamationsrätten ändrats ( för dem köp som gjorts efter såklart) där bevisbördan inom 2 år kommer innebära kostnader vid tillfällen då varit kundhandhavandefel, och någonstans måste dem kostnaderna täckas, vilket kan på ett sätt leda till att vara mer strikt vid vissa fel/inget fel finns.

Men som TS beskriver, att det till och med upptäckts i butik innan lämnats in men ej har dokumenterats, låt gå att det slarvats med notering, men där hade man enkelt kunna fråga dem som tog emot det " såg du felet ", och med ett ja, så blir det Webhallen som kan även påvisa till verkstaden att visst finns felet, nu blir upp till verkstaden att hitta det. Att dem inte hittar, betyder inte att det inte finns, och med TS och Webhallen överens om det, så blir det upp till bevis för verkstaden att göra sitt jobb nu ordentligt i runda 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystah:

Igår var första gången dom nämnt att dom stryker avgiften, annars hade jag hämtat cykeln för för längesen.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Och:

Detta. ARN har inte gett dig rätt, ARN har inte tagit ställning i ditt ärende då det inte fanns ett bevisat "fel" att ta ställning till. Att lagen är tillämplig i ärendet (ditt köp faller under KKL) betyder inte att ditt upplevda fel automatiskt bedöms vara ett fel som ger dig rätt att häva köp.

Wow!
Läs lagen👍

Visa signatur

/M