Test: Nvidia Geforce RTX 4090 från Asus, Gigabyte och MSI

Permalänk
Medlem
Skrivet av langvisaren:

Jag är lite fundersam på hur utmärkelserma fungerar. Vad jag förstått är priset en faktor men hur mycket det påverkar verkar vara godtyckligt. I vanliga fall skiljer det några hundralappar, kanske någon tusing mellan olika kort och det som skiljer är några grader, hit och dit (totalt oviktigt i praktiken), ibland bättre BIOS, lägre ljudnivå (bättre fläktar) och RGB.

Nu skiljer det tusentals kronor och de dyrare korten som knappt levererar något mervärde får höga utmärkelser medan de billigare får sämre.

Förstår vad du menar, men det handlar lite om perspektiv.

Låt oss jämföra Strix för 28.000:- eller TUF OC för 26.000:-

2000kr i absoluta pengar är mycket: 2000 kr.
2000kr i relativt värde är "bara" 7,7%.

2000kr mer för ett lite snyggare, snabbare kort som överklockar bättre, går tystare och svalare låter mycket.
7,7% mer för ett lite snyggare, snabbare kort som överklockar bättre, går tystare och svalare låter däremot inte så farligt.

I dom här (extrema) summorna vi pratar om så känns "bara" ~7% mer för ett Strix givet för mig. Lägger man så här mycket på något kan man lika gärna gå "hela vägen" och köpa det bästa. Så att Strix får "Utmärk" medans TUF OC inte får någon utmärkelse alls köper jag.

(Sen å andra sidan hade jag aldrig köpt ett Strix för 28.000:- över ett vanligt TUF non-OC för 22.000:-, men det är en annan diskussion. Plötsligt är det inte bara 6000:- mer utan 27,5% mer, hu!)

Skrivet av CrispVanDahl:

RTX 4090 har visat sig vara ett ganska svårt kort att testa då det är så få spel som verkligen belastar det till max, framförallt med uppskruvad strömbudget, sen vill vi ju givetvis heller inte behöva använda enbart syntetiska tester.

Vet att ni redan har det i slingan pga. sin inbyggda benchmark, men Total Warhammer 3 i 4K borde väl belasta ett RTX 4090 rätt bra? Redan i 1440p ligger mitt i 80-90% usage mer eller mindre konstant med en fps-limit på 140.

Eller du menar kanske något som verkligen pressar kortet till 98-99% under hela slingan?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Yatagarasu:

Kan rekommendera Battlefield 2042, det spelet belastar konsekvent vilket grafikkort som helst till max när det handlar om 4K UHD i Conquest parat 128 stycken spelare med varsit raketgevär och granater som flyger överallt

Nackdelen är att få till en konsekvent testslinga.. men kanske inte spelar någon roll om effekmätning är det enda som spelar roll under maximal belastning.

Nackdelen är väl främst att spelet är skit och ingen spelar det? ;P

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Hade varit uppskattat om MSI 4090 Gaming Trio kunde testas och jämföras med de övriga korten också.

Edit: Jag tror inte att jag har hittat någon publikation som ställt MSI 4090 Gaming Trio mot Suprim vad gäller ljudnivå. Hade varit riktigt intressant, eftersom jag främst står och väger mellan de två.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Dinoman:

Nackdelen är väl främst att spelet är skit och ingen spelar det? ;P

Tyckte också att spelet var skit vid släpp och att det inte kunde bli värre än såhär, sedan testade jag senaste CoD:MW2 och insåg att jo.. det kan bli värre

Med det sagt kan man alltid spela äldre titlar i franchisen, och här är BF1 ett fantastiskt spel och frodas fortfarande. Varit redligt kul o kötta alla nya spelare som kom in nu under senaste rean - Hellriegel 1915 & Automatico M1918 är livet <3

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Intressant att se hur lite som skiljer sig. En sak som jag reagerade på dock är att TUF OC hade så låga lägsta värden (99: percentilen) i alla spel utom Cyberpunk, trots att den boostar så högt. Vet ni vad det beror på?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Hade varit uppskattat om MSI 4090 Gaming Trio kunde testas och jämföras med de övriga korten också.

Edit: Jag tror inte att jag har hittat någon publikation som ställt MSI 4090 Gaming Trio mot Suprim vad gäller ljudnivå. Hade varit riktigt intressant, eftersom jag främst står och väger mellan de två.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Är mycket mer intresserad av RDNA3 och möjligen rtx 4070 ti som enligt rykten ska släppas nu i januari: https://videocardz.com/newz/nvidia-geforce-rtx-4070-ti-to-rep...

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Sorry, men min poäng kvarstår. HU testar inte ljudnivå.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Sorry, men min poäng kvarstår. HU testar inte ljudnivå.

Den här tror jag täcker det. Om jag minns rätt.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Den här tror jag täcker det. Om jag minns rätt.
https://www.youtube.com/watch?v=4-HmGCjYYFA

De har inte med Gaming Trio. :/

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

Bra test. Apropå priset så vet Nvidia hur man använder ett massivt övertag i mindshare, det jag reagerar mer på är den fysiska storleken på korten. Suprimet kanske får plats i en NR200 ..har inte räknat på radiatorn.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Det e ju inte så konstigt att det är dyrt. Rent storleksmässigt så är det ju 3 grafikkort i 1 !

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

De har inte med Gaming Trio. :/

Tredje gången gillt kanske

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Det e ju inte så konstigt att det är dyrt. Rent storleksmässigt så är det ju 3 grafikkort i 1 !

Haha, poäng!

Med dessa bestar till kort tycker jag det är skönt att 1080p lämnats därhän. Men det börjar bli relevant att testa prestanda i högre upplösningar än 4K, jag tänker då för flerskärmslösningar till simulatorer och sånt. Kanske även VR. Även om jag personligen bara spelar i 1440p så killgissar jag att dessa toppkort kanske inte främst men i stor omfattning nyttjas för sådant.

Skrivet med vetskap om att detta är ett tidskrävande och komplicerat arbete redan som det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Tyvärr inte där heller, för den videon har varken med ljudnivå eller några som helst tester av Suprim.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Tjenare, det var något jag insåg en bit in i testandet. problemet var att vi hade behövt skicka tillbaka ett par kort redan då så det var svårt att ändra metodiken, men jag tar med mig till nästa gång.

Är korten någon typ av experimentkort eller vad gör företagen med korten ni skickar tillbaka blir de rengjorde sedan ut på marknaden eller skeppas de vidare till nästa testpatrull?

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Hardware unboxed säger (runt 7:10) att Gaming trio körde med en väldigt låg fläktkurva (ca 1400 rpm) och låg på 38db medan att suprim kör med rätt aggressiv fläktkurva (ca 2000) och låg på 40 db. Man kan väl göra sin egen fläktkurva och anpassa efter den ljudnivå och temperaturnivå man accepterar.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av hellmix:

Är korten någon typ av experimentkort eller vad gör företagen med korten ni skickar tillbaka blir de rengjorde sedan ut på marknaden eller skeppas de vidare till nästa testpatrull?

Tjenare, tillverkarna har kort som skickas ut till olika media för test. Vad som sker efter vi är klara är jag inte helt säker på men misstänker att det går till annan media.

Permalänk
Medlem

Tog ingenjörerna någonsin ett steg tillbaka och begrundade sin existens? Snacka om att det har spårat ur

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Twenty seven thousand Swedish crowns!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Avstängd

Och inte ett enda av korten var kylt med Piggelin.. Eller ja, Suprim Liquid X kan ju visserligen haft smält Piggelin i kylaren. Men jag tycker inte det räknas.

Permalänk
Medlem

Samtidigt känner man sig ändå rätt imponerad över hur tyst och svalt detta är när det sitter i datorn. Inte så dumt längre då

Permalänk
Medlem

För Strix-kortet så verkar siffrorna för ljudnivå och kylning i (P)restanda respektive (T)yst blivit tokiga. (råkade ni köra samma BIOS kanske?). Fläktkurvan i Prestanda är rätt aggressiv vilket gör att det är ganska många graders skillnad i temperatur... men på bekostnad av ett kort som inte längre är speciellt tyst.
I detta test ser temp i det närmaste identisk ut (63 resp 63,5 grader) och ljudnivå på 38 resp 38,5 db, där Prestanda är den TYSTARE av de två(?). Kan inte blivit rätt

Men bra test i övrigt!

Permalänk
Medlem

Nästan 27900 i Port Royale är mäktigt imponerande med så "låga" klocks. Hur fasen fick ni till det?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Förstår vad du menar, men det handlar lite om perspektiv.

Låt oss jämföra Strix för 28.000:- eller TUF OC för 26.000:-

2000kr i absoluta pengar är mycket: 2000 kr.
2000kr i relativt värde är "bara" 7,7%.

2000kr mer för ett lite snyggare, snabbare kort som överklockar bättre, går tystare och svalare låter mycket.
7,7% mer för ett lite snyggare, snabbare kort som överklockar bättre, går tystare och svalare låter däremot inte så farligt.

I dom här (extrema) summorna vi pratar om så känns "bara" ~7% mer för ett Strix givet för mig. Lägger man så här mycket på något kan man lika gärna gå "hela vägen" och köpa det bästa. Så att Strix får "Utmärk" medans TUF OC inte får någon utmärkelse alls köper jag.

(Sen å andra sidan hade jag aldrig köpt ett Strix för 28.000:- över ett vanligt TUF non-OC för 22.000:-, men det är en annan diskussion. Plötsligt är det inte bara 6000:- mer utan 27,5% mer, hu!)

Vet att ni redan har det i slingan pga. sin inbyggda benchmark, men Total Warhammer 3 i 4K borde väl belasta ett RTX 4090 rätt bra? Redan i 1440p ligger mitt i 80-90% usage mer eller mindre konstant med en fps-limit på 140.

Eller du menar kanske något som verkligen pressar kortet till 98-99% under hela slingan?

Fast Strix har gick inte att klocka lika högt som TUF så där fallerar dit resonemang.
Ofta brukar dock dyrare kort ha en bättre PCB och högre powerlimit vilket många som tänker slänga på ett vattenblock tittar efter.

Permalänk
Medlem

Jag ville ha två HDMI och då finns det bara ASUS att välja på. Fick tag på billigaste TUF på releaseminuten som tur var.

På 3000 serien hade t.ex även Gigabyte 2 HDMI. Får hoppas det nyktras till lite till 5000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Fast Strix har gick inte att klocka lika högt som TUF så där fallerar dit resonemang.
Ofta brukar dock dyrare kort ha en bättre PCB och högre powerlimit vilket många som tänker slänga på ett vattenblock tittar efter.

Så en faktor av flera stämde inte och därmed fallerar mitt resonemang? Jag är rätt säker på att du förstod min poäng ändå. Du bidrog t.om. själv med fler orsaker till varför man skulle kunna tänkas välja ett lite dyrare kort.

(Att TUF nådde en högre frekvens har nog mer med kisellotteriet att göra än något som bör betraktas som en allmän sanning mellan TUF och Strix, och intressant nog presterade Strix OC bättre än TUF OC i flera av testerna ändå.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Korten är ju totalt ointressanta så länge de kostar såna här summor

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Samtidigt känner man sig ändå rätt imponerad över hur tyst och svalt detta är när det sitter i datorn. Inte så dumt längre då

Jovisst är det imponerande att kyla den värmeutvecklingen så effektivt och tyst Menar inte att det är overkill för ändamålet, syftar mer på hur vansinnigt det har dragit iväg med effektuttag (och priser ...). Det börjar ju bli smått komiskt.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant med resultat med utbytta fläktar på MSI kortet

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers