Helgsnack: Vilket är ditt favoritchassi genom tiderna?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Vilket är ditt favoritchassi genom tiderna?

Ett chassi kan vara mycket mer än bara ett skal att husera sina komponenter i. Finns det någon datorlåda du håller lite extra kär?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Antec p182! Hade inte päronen lyckats mosa det i en flytt så hade jag säkerligen haft kvar det än idag!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Antec 900
Blev det chassit till första datorn jag byggde 2007-2008 tror jag det var. Rätt snyggt på utsidan faktiskt, men satan vilken mardröm att bygga i jämfört med nyare chassin.

Annars gillar jag verkligen mitt nuvarande Fractal Design Meshify 2 compact.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Define C

Permalänk
Medlem

Silverstone Raven RV02, köpte det begagnat här på Swec.

Permalänk
Medlem

Corsair Obsidian 900D
Gigantiskt chassi som svalde ALLT man villa ha i det.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Antec p182! Hade inte päronen lyckats mosa det i en flytt så hade jag säkerligen haft kvar det än idag!

https://images.bjorn3d.com/Material/revimages/case/Antec%20P182/P182FrontAntec.JPG

Lätt denna 😄

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Favoritchassi att bygga i: Corsair Carbide 500R

Favoritchassi att dagdrömma om: Fractal Design Torrent

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Cooler Master HAF XB <3

https://www.coolermaster.com/catalog/legacy-products/cases/ha...

+Enkelt att komma åt. Allt. En fröjd att bygga i! Enkelt att hålla svalt.
-"Stort", och ja, ovanlig form.

Kört på ett sånt sedan... uhff, väldigt länge. Ser ingen mening med att byta, mycket nöjd<3.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

NCASE M1.

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem

Antec P180 såklart.
Finns ingen annan, förutom möjligtvis Fractals Define OG..

Edit*
Ska förklara för kidsen att anledningen till varför P180 var så sinnesjukt revolutionärt var för att det fanns plats för kabeldragning, utdragbara HDD-burar och en avdelad sektion för PSUn i en tid när datorchassin såg ut som nedan...(2005 var ett tag sedan tydligen..)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

P180 var verkligen före sin tid och ett chassi jag trivdes mycket bra med under måååånga år (:

Men nu har tiderna åter igen förändrats och för mig är node 202 helt magiskt bra

Permalänk

Skulle säga ncase M1 för ITx

Men för atx finns det massa lådor som man fortfarande skulle använda, typ HAF eller kanske något av Define-lådorna.

Men favoriten som jag inte kan släppa är Mac G5an och FT03

Visa signatur

Desktop: Ghost s1 Limestone, 5800x3d, RX 6700, 64gb RAM, KC3000 2tb, Kubuntu 22.04
Peripherals: Superlight, Artisan Hien, Ducky one 2 mini, O2+ODAC, HD6XX, Rode Podcaster
Laptop: Macbook Pro M1 Pro

Permalänk
Medlem

Är nog det jag sitter på nu: Silverstone Raven RV02E (ljuddämpad med mattor från BeQuiet). Det har sina brister visst, men också sina tydliga fördelar genom överlägset luftflöde jämfört med det mesta där ute.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Ett jag aldrig ägt men varit nära att köpa begagnat flera gånger. Trots sina numera aningen omoderna inslag som 5.25" platser (flertalet). But my God, finns inget snyggare chassi i min mening.
Silverstone ft02

Kan ingen bara göra en ft02 mini?
Kan behålla en 5.25" plats så man skulle kunna sätta dit en kortläsare eller dylikt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Lian Li O11 DYNAMIC
Aldrig varit så nöjd över ett chassi genom alla mina år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ett jag aldrig ägt men varit nära att köpa begagnat flera gånger. Trots sina numera aningen omoderna inslag som 5.25" platser (flertalet). But my God, finns inget snyggare chassi i min mening.
Kan ingen bara göra en ft02 mini?

Var det inte den som hade det sinnesjuka priset av typ 3000kr och därför ansågs vara i linje med Corsairs Obsidian 800D "OG"?
Vet att jag var oerhört sugen på Silverstones 90-graders chassin (Raven, Fortress eller TJ-serien)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Antec Sonata med ljuddämpande mattor inuti! En klassiker!

Permalänk
Medlem

Jag gick från en Antec P180 till Fractal Design R4 som kändes som en uppgraderad P180 vid tillfället.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Svårt att säga. Har gillat alla mina chassin.
Men såklart är mitt nuvarande mitt favoritchassi någonsin. Den är underbar på alla sätt. Förutom storlek och vikt. Men det ger ju också en del fördelar

Phanteks Evolv X

Silverstone FT02 var dock jävligt cool på sin tid. Synd att Silverstone inte gjort en ny modern uppföljare.

Självklart var även Antec P182 en favorit på sin tid. Grymt chassi!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Var det inte den som hade det sinnesjuka priset av typ 3000kr och därför ansågs vara i linje med Corsairs Obsidian 800D "OG"?
Vet att jag var oerhört sugen på Silverstones 90-graders chassin (Raven, Fortress eller TJ-serien)

Osäker. Vet bara att ska man försöka köpa ett begagnat idag så landar det ofta i dom krokarna efter alla diverse påslag för oss här i norden. Hur vet jag det? Varit nära flera gånger som sagt 😁

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ett jag aldrig ägt men varit nära att köpa begagnat flera gånger. Trots sina numera aningen omoderna inslag som 5.25" platser (flertalet). But my God, finns inget snyggare chassi i min mening.
Silverstone ft02 <Uppladdad bildlänk>
Kan ingen bara göra en ft02 mini?
Kan behålla en 5.25" plats så man skulle kunna sätta dit en kortläsare eller dylikt.

En modern version av FT02 utan 5.25 platserna och som mini version hade varit mumma.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Meshify C - White. Äger ingen själv men skulle jag bygga en dator från scratch så blir det den.

Stilren, kritvit (som jag gillar mina saker) och kan stå framme utan att det ser tacky ut. Alltid varit svag för low poly spel design så fronten tilltalar mig väldans mycket därav.

Permalänk
Medlem

Chieftec Dragon.
Finns ju ingen konkurrens på den punkten!

Nu är ju alla chassin snarlika men på den tiden (tidiga 2000) så spelade Chieftec Dragon i en egen liga.

Alla som känner till Half-Life (1!) vet precis vilket chassi jag pratar menar om man säger så.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Nostalgi: Aopen HX08. Men det är ju värdelöst med dagens mått mätt. Vassa kanter, knökigt att bygga i, ingen modularitet, inget luftflöde.

Mitt nuvarande är ju det bästa, annars hade jag ju inte uppgraderat (Fractal Torrent Compact).

Första Fractal Design R2 ligger dock väldigt nära hjärtat, det var ett stort steg upp från förra HAF 932 som var för högljutt.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

En modern version av FT02 utan 5.25 platserna och som mini version hade varit mumma.

Vore intressant om nån kunde starta en crowdfunding för ändamålet. Skulle backa projektet utan att blinka 👌

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Mitt nuvarande chassi, Lian-Li O11 Dynamic

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Chieftec Dragon.
Finns ju ingen konkurrens på den punkten!

Nu är ju alla chassin snarlika men på den tiden (tidiga 2000) så spelade Chieftec Dragon i en egen liga.

Alla som känner till Half-Life (1!) vet precis vilket chassi jag pratar menar om man säger så.

https://www.sweclockers.com/galleri/9529-chieftec-dragon-full...

Sedan dammskydden gjort sin debut så kan jag inte klaga på något chassi. De äldre chassina var hemska i och med 80mm/92mm standarden för chassifläktarna. Men så var livet.

Tidigare var det något extra kärt i att bygga en burk i ett Lian-Li chassi. Min allra sista modell var en PC-V1200(?).

Permalänk
Medlem

Mitt Coolermaster HAF 932 utan tvekan.

Var inga problem hålla hårdvaran sval. Nackdelen var väl att fläktarna var aningen högljudda. Har ju kvar chassit så kanske borde modifiera det med bättre moderna fläktar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2