Helgsnack: Vilket är ditt favoritchassi genom tiderna?

Permalänk
Medlem

Haft många chassin som jag tycker har varit "bästa" när jag hade det.

Antec 900
Antec P182
Corsair 650D
Lian Li O11 Dynamic

När det kommer till kvalité och hur massivt chassit va så skulle jag säga P182 men skulle inte idag ta P182 över O11.
Ett chassi som jag ångrar att jag inte köpte och testade var SilverStone FT02.

Permalänk

Har haft många värdelösa chassin genom åren men några guldkorn skulle vara antec sonata (med den inkluderade earthwatts 500W psun), Lian Li Q11 och silverstone raven rv02.

Bland de moderna kan jag rekommendera Phanteks evolve-x/P500/P600S, Corsair 5000D, FD Torrent (alt. compact) och O11D evo från Lian Li.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4070
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: ASUS Z690 Hero
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk

Älskar själv Cooler Master NR200P snyggt väldigt bra kylning och billigt. Bästa jag haft och snyggt på skrivbordet

https://www.inet.se/produkt/6904610/cooler-master-nr200p-svar...

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem

Mitt Cerberus-chassi (mATX). Välplanerat, rymligt och väldigt kompakt. Kommer hänga med i många år till så länge inte moderkortsstandarden ändras.

Har själv den med perforerad stålsida, fast utan handtag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alphahanne:

This. Ångrar som fan att jag sålde mitt.

Designen är snygg än idag, precis "lagom" aggressiv look utan att se töntigt ut & att kunna sätta fläktar fritt på sidopanelen där man vill var sjukt nice när GPUerna började bli större. Ahhhhh nostalgi... my dear HAF :/

Permalänk
Medlem

Aopen var en favorit i början på data byggandet.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Hur kan man ha en sån här tråd utan den här?

Antec Lanboy Air.

Silverstone RV05 har potential, om den skulle få barn med en Fractal Torrent vore det bra.

Annars älskar jag modulariteten på mitt nuvarande Thermaltake Core V21.

För er som inte har sett än, kika på: https://www.youtube.com/watch?v=6_w0NbB84P0

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Fractal Design Torrent

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Mitt nuvarande, SSUPD Meshlicious
Är en sucker för vertikala chassin

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Nostalgi: Antec P180 - Det chassit hängde med mig tills jag köpte ett BeQuiet! PureBase 600 under nått evenemang som jag såg på Sweclockers (kan det va varit typ Black Friday/mellandagsrea eller julkalenderna?)

Absoluta favoritchassi: CaseLabs SMA8 (och uppdateringen "rev. A). Den har allt jag någonsin efterfrågat gällande chassin att bygga i. Andra chassin kändes som kompromisser i jämförelse. Därför köpte jag ett SMA8 i september 2017 och väntar på att ha råd att bygga ett schysst system i det.

Permalänk
Medlem

Formd T1 är en favorit.

Permalänk
Medlem

FD Define S

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Mitt nuvarande chassi Xigmatek Elysium ett mycket stort chassi (230 x 618 x 663 mm (BxHxD):

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

Favoritchassi?

Ok. Så här va. Jag har tre chassin i gång nu hemma. Dessförinnan har jag byggt datorer i massor med år och jag har bytt chassi säkert vart tredje år. Har provat kub chassin, stora chassin, små chassin, kinesiska chassin, svenska chassin. Just nu har jag ett kub chassi i Mini-ITX som hustrun kör med. Själv har jag ett Fractal Design Define C MicroATX och det före dess var nog också Fractal Design som dottern fått ärva.

I ett tillfälligt svagt ögonblick köpte jag ett Fractal Design ERA:

...som står i kartong och väntar på att jag skall köpa grejor till det, alltså mitt nästa omdanande av min desktop. Jag är bekymrad, för det är ITX och jag har hittills inte lyckats med något ITX bygge. Inte utan blodvite.

MEN
Där finns inte ett jefla chassi som varit en fröjd. Som är en favorit. Som varit lätt att bygga. Som jag är helnöjd med.

Där är ALLTID någe idiotiskt tillverkaren hittat på, någon kabelgenomföring som fattas, något ställe där man är frestad att ta fram vinkelslipen, eller där tillverkaren gjort något som bara är helt vansinnigt och ställer till det på något sätt. Samtidigt finns det en hel del bra grejor som vuxit fram, som möjligheten att ha diskar bakom moderkortet och de olika förbättringarna man gjort överlag för att förbättra luftflöden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Antec p182! Hade inte päronen lyckats mosa det i en flytt så hade jag säkerligen haft kvar det än idag!

https://images.bjorn3d.com/Material/revimages/case/Antec%20P182/P182FrontAntec.JPG

Det är helt klart min favorit också. Tjocka välisolerade sidor.

Minns jag bytte ut det sedan mot deras nya modell som var en besvikelse.

Permalänk
Medlem

Mitt första Fractal Design Define - chassi som blev en R2 i kylskåpsvitt måste få priset. Efter att ha brottats med att minska ljudnivån med otaliga metoder i flera år så blev det plötsligt mycket lättare att bygga tystgående maskiner, samt lättbyggt över lag.

Var nära att ge det voluminösa CM Stacker 810 priset, men det var också där som den långa ökenvandringen mot tystare byggen startade. Saknar jag något från det idag så är det de löstagbara fläktgallren som satt skruvade i de två bakre 120 mm fläktplatserna.

Permalänk
Medlem

Det enda chassit jag kan ångra att jag gjort mig av med är Jonsbo UMX4. Så lagom kompakt för att ändå få plats med ATX, snyggt och trevlig byggkvalitet. Tyvärr för litet när jag gav mig på vattenkylning...

Men sen har man ju dreglat över ett Silverstone TJ07 i många många år

Edit: fixade bildlänkar

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Antec p182! Hade inte päronen lyckats mosa det i en flytt så hade jag säkerligen haft kvar det än idag!

https://images.bjorn3d.com/Material/revimages/case/Antec%20P182/P182FrontAntec.JPG

Kan bara hålla med!
Numera huserar det hustruns dator och även om det hunnit bli lite omodernt så är det fortfarande väl ljuddämpat och snyggt.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Byggde ett eget av OSB, blev ganska trevligt, ska försöka ta lite bilder sen

Permalänk
Medlem

Enkelt, det är Antec P182. De var så galet före sin tid att det är anmärkningsvärt. Jag skulle säga att de ändrade på helt egen hand hela chassiindustrin med sin P180-serie. Sen tog Fractal över och har väl i princip legat på topp sedan dess.

Jag har kvar min fina P182 som huserar den tidsenliga E8600 med ofattbara 4GB RAM och en enorm 64GB SSD. Jag hade ett ATI 3870 i den ursprungligen, skiftar runt lite nu när jag hittar nåt skoj. Det är nog en av mina favoriter bland PC-burkar, och den används fortfarande för XP/retrosyften.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

De här blev lite svårt på gamla AT tiden hade jag en siemens nixdorf server låda de var gått om plats i den och en 500W AT aggregat som räckte med råge.
Nästa bra låda var Phobya WaCoolT UltraBig Vattenchassi svart ganska fet man kan ha tre ATX aggregat i den om man vill overkill.
Sista som jag håller på med att inreda vattenkylning in Thermaltake Level 20 XT den är jag ganska nöjd med får liggande moderkort en för del med alla tunga grafikkort i dag.

Just nu är sakerna i denna låda Thermaltake View 91 är inte nöjd med den tung som ett as 30Kg tom sen i med vatten sakerna så väger den en hel del.
denna låda ska pensioneras kanske jag säljer den ,,,,

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Chieftec Dragon.
Finns ju ingen konkurrens på den punkten!

Nu är ju alla chassin snarlika men på den tiden (tidiga 2000) så spelade Chieftec Dragon i en egen liga.

Alla som känner till Half-Life (1!) vet precis vilket chassi jag pratar menar om man säger så.

Ah, Hade midtower-varianten "bara", men där snackade vi chassi man kunde SITTA på, för det var ju hur stabilt som helst som pall

Annars kör jag fortfarande med mitt HAF 912 Plus, dubbla 200mm-fläktar plus några 120mm ger gott om luft till filserverdatorn numera. Tuffa chassin som ser ut som "Ammo Crates" med diskreta röda LEDs är perfekt för oss uppvuxna med 80-talets alla tecknade serier och Knight Rider, Airwolf m.m.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jefe:

Aopen var en favorit i början på data byggandet.

<Uppladdad bildlänk>

Det där var sannerligen nostalgi.

Permalänk
Inaktiv

Mitt favoritchassi är nog Thermaltake Core V1. Hade gärna sett att de gjorde en mATX-variant av det med samma djup och höjd.

Permalänk
Skrivet av SuperNova:

Chieftec Dragon.
Finns ju ingen konkurrens på den punkten!

Nu är ju alla chassin snarlika men på den tiden (tidiga 2000) så spelade Chieftec Dragon i en egen liga.

Alla som känner till Half-Life (1!) vet precis vilket chassi jag pratar menar om man säger så.

Min första burk var ett sådant i silver

Permalänk
Medlem

Ett chassi jag var nöjd med när det begav sig var ett Antec three hundred, har för det mesta dragit mig åt det stilrena hållet och idag huserar ett FD define r3.

I tonåren ville man givetvis ha ett chassi i plexiglas, vilket tyvärr aldrig blev av för min del på både gott och ont. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1270597-northq-2500-ac...

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smör-Leif:

Meshify C - White. Äger ingen själv men skulle jag bygga en dator från scratch så blir det den.

https://c1.neweggimages.com/ProductImageCompressAll1280/11-352-142-V07.jpg

Stilren, kritvit (som jag gillar mina saker) och kan stå framme utan att det ser tacky ut. Alltid varit svag för low poly spel design så fronten tilltalar mig väldans mycket därav.

Imo deras förbättringar de har gjort med meshify 2 compact är riktigt nice. Men sen så har den blivit ännu bättre med den nyaste varianten av meshify 2 compact rgb. Dock så är det inte RGB biten som är bättre, utan att fläktarna där fram är satta så att man ej måste ta bort psu shroud för att ha 3 fläktar där fram.

gör det riktigt bra utseendemässigt.

Det enda som är riktigt uselt är att den är så förbaskat dyr.

Lite versionen finns, men då kan du ej ta av toppen på chassit, får ej med USB-c sladden, samt mindre grommets (som enligt mig är väldigt nice o ha utseendemässigt).

Hade gärna viljat köpa Meshify 2 compact RGB fast utan fläktar eller med ej RGB fläktar om det inte vore för priset:(

Har en NZXT h511 flow jsut nu och den är också riktigt snygg imo, men önskade att den hade lite mer fläktplatser samt bättre kylning för grafikkortet. Kylningen för CPU är dock i toppklass.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Define R6, ljudisolerat och lagom stort

Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Förutom mitt nuvarande SAMA IM01 som jag verkligen gilllar så sticker 3st ut som jag haft..
Aopen HX45 miditower, tycker Aopen höjde kvaliten ett steg på 90 talet och man slapp mista massa blod när man byggde dator.
Lian Li PC60: det va för mig Aluminum chassit som jag tycker startade trenden med riktigt snygga alu chassin.
Antec Sonata: en föregångare när det gäller bra ljuddämpning och tyst chassi

Får säga att Antec Sonata vinner och blir favorit: