PSVR2 - diskussionstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Finns väl inget som är i närheten av samma kvalité och pris?

Allt beror ju på.
Själva PSVR2 headsetet skriker ju inte kvalite om man säger så.
Om man ska köpa och använda till dator är ju Quest både bättre kvalitet (efter upgrades) och pris.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Allt beror ju på.
Själva PSVR2 headsetet skriker ju inte kvalite om man säger så.
Om man ska köpa och använda till dator är ju Quest både bättre kvalitet (efter upgrades) och pris.

Finns flera features som PSVR2 har som inte Quest har, ända som talar för Quest är väl att den är trådlös?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Finns flera features som PSVR2 har som inte Quest har, ända som talar för Quest är väl att den är trådlös?

PSVR2 har eyetracking och headset rumble.
Som headset tycker jag en Quest 3 är många ggr bättre än PSVR2 och skulle det handla om att använda headseten på PC skulle jag ta Quest 3 helt klart.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

PSVR2 har eyetracking och headset rumble.
Som headset tycker jag en Quest 3 är många ggr bättre än PSVR2 och skulle det handla om att använda headseten på PC skulle jag ta Quest 3 helt klart.

Och OLED samt högre field of view.

Hur som helst så har man en PSVR2 och den skulle fungera också på PC så lär den duga riktigt bra även rätt många år framöver. Den är också delvis framtidsäker ifall Quest 4/PCVR får rumble och eyetracking framöver.

Om du skippar trådlöshet, ser du fortfarande hårdvaran i Quest3 som många gånger bättre?
Kvalitén i vissa PSVR2 beror ju också på bland annat reprojection, vilket inte PC koppling skulle lida av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Och OLED samt högre field of view.

Hur som helst så har man en PSVR2 och den skulle fungera också på PC så lär den duga riktigt bra även rätt många år framöver. Den är också delvis framtidsäker ifall Quest 4/PCVR får rumble och eyetracking framöver.

Om du skippar trådlöshet, ser du fortfarande hårdvaran i Quest3 som många gånger bättre?
Kvalitén i vissa PSVR2 beror ju också på bland annat reprojection, vilket inte PC koppling skulle lida av.

Ja om vi nu tänker att PSVR2 skulle funka på PC och tar bort att Quest 3 kan köra trådlöst så blir det ju så klart mer jämnt.
Båda headseten har fördelar och nackdelar.
PSVR2 har oled ja, men bildkvaliten är sämre overall än vad Quest 3 presterar. PSVR2 har bättre svärta men en sorts grynighet av mura som Quest 3 och även 2 saknar. På Q3 är bilden helt klar.
Bilden på PSVR2 känns "gammal" om man kört oled headsets tidigare men som sagt när det gäller svärta är det riktigt bra och det kan vara vad många föredrar det är skillnad och det kan man inte sticka under stolen.
Q3 har också mycket bättre linser än PSVR2 (vilket är det som gör en klar och bättre bild) och FoV mellan headseten är samma.
PSVR2 är bekvämare än Quest 3 direkt ur lådan men Quest 3 är bekvämare med nytt headstrap och utbytt eller ett skydd över original face interfacet.

Tillägger att jag har inget emot PSVR2 jag spelar med det jag menar bara att en som jag skulle inte använda det på PC eftersom där anser jag Quest framförallt Quest 3 vara bättre lämpad för jobbet.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Får mitt psvr2 i morgon. Finns det några gratis grejer att uppleva till det?
I övrigt, har någon några rekommendationer på bra spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Får mitt psvr2 i morgon. Finns det några gratis grejer att uppleva till det?
I övrigt, har någon några rekommendationer på bra spel?

Finns många, beroende av smak.
RE 4 och village är riktigt bra.
Walking dead saints and sinners chapter 1 och 2.
Moss 1 och 2.

Hubris och Red matter är riktigt snygga.

Pistol Whip är ett måste skulle jag säga och funkar bra för nybörjare.

Hinner inte skriva allt nu, kanske gör en längre lista imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ett tips är att ha en matta i mitten av din spel area.
Då är det lätt att känna vart man är nånstans. Man kan skippa guardian tom

Matta är bra så länge den inte gör du halkar runt. Jag är lat jag brukar ha en pall. Borde måhända uppgradera till rullpall. Funderar på en modell där man typ halvstår för att jobba ergonomiskt men det känns onödigt med ännu en möbel i huset.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Matta är bra så länge den inte gör du halkar runt. Jag är lat jag brukar ha en pall. Borde måhända uppgradera till rullpall. Funderar på en modell där man typ halvstår för att jobba ergonomiskt men det känns onödigt med ännu en möbel i huset.

Så klart en matta som inte glider på underlaget.
Finns ju faktiska "VR Mattor" att köpa

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Var på Ikea och skaffade ståstöd. Mjukt säte men fick ändå lite träsmak men skönt inte behöva känna sig som en pygme eller fusk kalibrera.

Tanken var ju att det skulle va idiotsäkert men lyckades drämma in kontrollen i en skåpdörr då jag sträckte fram mig för mycket då jag blev översköljd av super mutants. Men det är klart smidigt att ha snurrstol för att rotera vyn och den har inte mycket som förhindrar dina rörelser så känns som en vettig uppgradering från pall eller klassisk kontorsstol.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Någon här som testat att förlänga sladden till headsetet? Jag skulle behöva en 2-3m mer för att ha en dräglig roomscale situation hör hemma 😃

Jag har kollat runt lite och förstår det som att man behöver ha en 10gb kabel iallafall och inte längre än 3m. Någon som har någon rekommendation att komma med? 😇

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Någon här som testat att förlänga sladden till headsetet? Jag skulle behöva en 2-3m mer för att ha en dräglig roomscale situation hör hemma 😃

Jag har kollat runt lite och förstår det som att man behöver ha en 10gb kabel iallafall och inte längre än 3m. Någon som har någon rekommendation att komma med? 😇

Ganska säker på att jag såg recension vid release där det nämndes att det fungerade. Vet inte hur mycket och med vilka kablar det fungerar dock.

Permalänk
Skrivet av Fearnox:

Ganska säker på att jag såg recension vid release där det nämndes att det fungerade. Vet inte hur mycket och med vilka kablar det fungerar dock.

Testade en USB-C förlängningskabel med bra specs från Nordic, men den gav problem med trackingen av kontrollerna efter några minuters spelande.

https://noerdic.se/products/nordic-usb-c-extension-cable-m-f-...

Skickar nog till ska den och kanske testar med en kabel med än högre spec eller en kortare. Tusan! En tvåmetare hade varit perfekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Testade en USB-C förlängningskabel med bra specs från Nordic, men den gav problem med trackingen av kontrollerna efter några minuters spelande.

https://noerdic.se/products/nordic-usb-c-extension-cable-m-f-...

Skickar nog till ska den och kanske testar med en kabel med än högre spec eller en kortare. Tusan! En tvåmetare hade varit perfekt!

Enligt denna tråd på reddit, så verkar Ainope kablar fungera för detta. https://www.reddit.com/r/PSVR/comments/117izmq/best_usb_extension_cable_for_psvr_2/
Svenska Amazon verkar sälja detta märke. Dock osäker på om dom har exakt den kabel som du är ute efter, men kanske värt att kolla upp.

Permalänk
Skrivet av Chess_Norris:

Enligt denna tråd på reddit, så verkar Ainope kablar fungera för detta. https://www.reddit.com/r/PSVR/comments/117izmq/best_usb_extension_cable_for_psvr_2/
Svenska Amazon verkar sälja detta märke. Dock osäker på om dom har exakt den kabel som du är ute efter, men kanske värt att kolla upp.

Jag såg den tråden med. Jag ska testa med kortare kabel och en av detta märket i 2 meters längd. Sen läste jag att det var någon i tråden som sa att kabeln bara fungerade bra åt ett håll vilket låter riktigt lurigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja om vi nu tänker att PSVR2 skulle funka på PC och tar bort att Quest 3 kan köra trådlöst så blir det ju så klart mer jämnt.
Båda headseten har fördelar och nackdelar.
PSVR2 har oled ja, men bildkvaliten är sämre overall än vad Quest 3 presterar. PSVR2 har bättre svärta men en sorts grynighet av mura som Quest 3 och även 2 saknar. På Q3 är bilden helt klar.
Bilden på PSVR2 känns "gammal" om man kört oled headsets tidigare men som sagt när det gäller svärta är det riktigt bra och det kan vara vad många föredrar det är skillnad och det kan man inte sticka under stolen.
Q3 har också mycket bättre linser än PSVR2 (vilket är det som gör en klar och bättre bild) och FoV mellan headseten är samma.
PSVR2 är bekvämare än Quest 3 direkt ur lådan men Quest 3 är bekvämare med nytt headstrap och utbytt eller ett skydd över original face interfacet.

Tillägger att jag har inget emot PSVR2 jag spelar med det jag menar bara att en som jag skulle inte använda det på PC eftersom där anser jag Quest framförallt Quest 3 vara bättre lämpad för jobbet.

Angående mura så skulle jag jämföra det med filmgrain från analog film. Vilket är något jag inte faller distraherande eller irriterande. Tycker man om Quantin Tarantino eller Christoffer Nolans filmer så kommer man inte ha några problem med mura. Däremot så är det spel som har "raised black levels". Vilket innebär att bilden aldrig presenterar perfekt svärta (en nolla), utan istället så är bilden mörkgrå i dess mörkaste region. Det är väldigt iögonfallande på en Oled tv och ännu mer iögonfallande i VR. Men det är spelutvecklarnas bisarra beslut (okunskap? exporterings fel? Inga Oled apparater på kontoret?). Resident Evil, Alan Wake II, Assassan's Creed Valhalla har detta problem. Den ilskan ska riktas emot spelutvecklarna.
Jag vill aldrig använda en LCD skärm igen. Oled har bättre kvalité

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itsnotme:

Angående mura så skulle jag jämföra det med filmgrain från analog film. Vilket är något jag inte faller distraherande eller irriterande. Tycker man om Quantin Tarantino eller Christoffer Nolans filmer så kommer man inte ha några problem med mura. Däremot så är det spel som har "raised black levels". Vilket innebär att bilden aldrig presenterar perfekt svärta (en nolla), utan istället så är bilden mörkgrå i dess mörkaste region. Det är väldigt iögonfallande på en Oled tv och ännu mer iögonfallande i VR. Men det är spelutvecklarnas bisarra beslut (okunskap? exporterings fel? Inga Oled apparater på kontoret?). Resident Evil, Alan Wake II, Assassan's Creed Valhalla har detta problem. Den ilskan ska riktas emot spelutvecklarna.
Jag vill aldrig använda en LCD skärm igen. Oled har bättre kvalité

JA det där med att det mörkaste blir grått känner man igen inne i PSVR2 headsetet också, det är inget jag stör mig på.
Men det är inte bara det. Det är som en grynighet över hela bilden i ett PSVR2, jag vet inte om det är mura men alla säger det.
Det är nästan som screendoor, men PSVR2 har ju inte så låg upplösning.
Man ser en grynighet som är över själva bilden. Detta är inget jag sett i ett headset så tydligt sen jag körde typ Quest 1.
Det hade Oled med var också lågupplöst i jämförelse.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag har väldigt svårt för mura har jag märkt, tycker inte att det någonsin känns riktigt skarpt heller så det blir alltid att jag fipplar med inställningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

JA det där med att det mörkaste blir grått känner man igen inne i PSVR2 headsetet också, det är inget jag stör mig på.
Men det är inte bara det. Det är som en grynighet över hela bilden i ett PSVR2, jag vet inte om det är mura men alla säger det.
Det är nästan som screendoor, men PSVR2 har ju inte så låg upplösning.
Man ser en grynighet som är över själva bilden. Detta är inget jag sett i ett headset så tydligt sen jag körde typ Quest 1.
Det hade Oled med var också lågupplöst i jämförelse.

Ja mura är det gryniga, det ser ut som analog film; filmgrain, projektor, IMAX. Som du säger så upplevs det som ett lager ovanpå skärmen.

Vad som ger OLED hög skärpa är att varje individuell pixel sköter sin egna belysning. Då kan man stänga av individuella pixlar för högre skärpa och bättre svärta. Inget ljus blöder in från närliggande belysningszoner.
Nackdelen är variationen av ljusstyrka/färg av pixlarna, det är det som ger grynigheten.

Om pixlar över en stor region ska presentera samma färg så kommer denna effekt vara extra iögonfallande. Allra värst är det med grått. Så med "raised black levels" så utnyttjar man aldrig fördelen med oled skärmen (pixlarna kan nu aldrig stängas av, istället lyser de mörkgrått) och man får maximal mura. Även om man har ett spel med platta texturer; tex en vägg av en och samma färg utan skuggor, mönster, struktur, textur så kommer mura synas tydligare.

Så ju mer detaljerat ett spel är, ju mindre iögonfallande är mura. Och spel ska alltid ha den djupaste svärtan, jag vet inte om det har med skräck genren att göra.

Permalänk
Medlem

Jag har börjat få problem med min PSVR2. Har börjat uppleva att bilden är ryckig och att det är svårt att ställa in avstånd till golv samt att kameran verkar ha problem med att se omgivningen.
Dessutom verkar jag inte kunna editera spelytan fritt vilket gick tidigare. Jag kan fortfarande editera den, men förut kunde jag "dra" den genom väggar och andra föremål, men nu hoppar den själv tillbaka. Har testat att kalibrera om den och rengjort kameralinserna, men utan större framgång. Någon annan som upplevt något liknande?

Permalänk
Skrivet av Chess_Norris:

Jag har börjat få problem med min PSVR2. Har börjat uppleva att bilden är ryckig och att det är svårt att ställa in avstånd till golv samt att kameran verkar ha problem med att se omgivningen.
Dessutom verkar jag inte kunna editera spelytan fritt vilket gick tidigare. Jag kan fortfarande editera den, men förut kunde jag "dra" den genom väggar och andra föremål, men nu hoppar den själv tillbaka. Har testat att kalibrera om den och rengjort kameralinserna, men utan större framgång. Någon annan som upplevt något liknande?

Har hört att belysningen hemma spelar stor roll för PSVR2. Har du gjort några förändringar belysning mässigt i rummet som du spelar vr i?

Du har ingen förlängningkabel till VR:et inkopplat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Har hört att belysningen hemma spelar stor roll för PSVR2. Har du gjort några förändringar belysning mässigt i rummet som du spelar vr i?

Du har ingen förlängningkabel till VR:et inkopplat?

Jo, belysningen spelar stor roll för att trackingen ska fungera, men jag har inte gjort några förändringar utan brukar föröka hålla rummet väl upplyst. Använder inga förlängningskablar heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Jo, belysningen spelar stor roll för att trackingen ska fungera, men jag har inte gjort några förändringar utan brukar föröka hålla rummet väl upplyst. Använder inga förlängningskablar heller.

Använder du pulleys? sådana som håller kablen borta genom att hänga i taket?
har kabeln blivigt tvistad/böjd nånstans?
kontakten för kabeln på visiret har inte glidit ut lite ?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Använder du pulleys? sådana som håller kablen borta genom att hänga i taket?
har kabeln blivigt tvistad/böjd nånstans?
kontakten för kabeln på visiret har inte glidit ut lite ?

Nej, använder inte pulleys och gick precis igenom kabel och visir och allt ser normalt ut vad jag kan se. Ingenting böjt och kabeln verkar sitta fast i visiret som den ska.

Det som är skumt är att det hände så plötsligt. Jag brukar köra Les Mills Bodycombat dagligen men i morse märkte jag hur bilden liksom ryckte och även flyttade sig längre bort ibland. Gjorde då en ny skanning av spelytan, men bilden fortsatte att rycka och det var nästan omöjligt att slutföra skanningen. Samma när man skulle sätta golv avståndet. Bilden liksom flöt upp och ned.
Har även märkt att på sista tiden har jag fått upp en uppmaning om att göra om inställningen där man ställer in avståndet till ögonen väldigt ofta. Hände aldrig i början, men har börjat ske alltför ofta under de senaste veckorna.

Får undersöka och testa lite mer under veckan, men annars får jag försöka reklamera den då garantin gick ut förra månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Nej, använder inte pulleys och gick precis igenom kabel och visir och allt ser normalt ut vad jag kan se. Ingenting böjt och kabeln verkar sitta fast i visiret som den ska.

Det som är skumt är att det hände så plötsligt. Jag brukar köra Les Mills Bodycombat dagligen men i morse märkte jag hur bilden liksom ryckte och även flyttade sig längre bort ibland. Gjorde då en ny skanning av spelytan, men bilden fortsatte att rycka och det var nästan omöjligt att slutföra skanningen. Samma när man skulle sätta golv avståndet. Bilden liksom flöt upp och ned.
Har även märkt att på sista tiden har jag fått upp en uppmaning om att göra om inställningen där man ställer in avståndet till ögonen väldigt ofta. Hände aldrig i början, men har börjat ske alltför ofta under de senaste veckorna.

Får undersöka och testa lite mer under veckan, men annars får jag försöka reklamera den då garantin gick ut förra månaden.

Det där med att bilden flyter iväg känner jag igen.
upplevt också senast jag använde PSVR2.
Det har med ljuset i rummet att göra eller nån "yta" som ställer till det.
Jag vet inte om det kommit nån uppdatering till PS5/VR2 systemet under tiden då jag spelade Re4 Remake VR Mode men det var då jag började märka. Tänkte om det varit nån uppdatering som fixat en grej men pajjat nått annat. Sånt kan ju hända.
Jag fick lösa det med att ha ljusare när jag spelar just PSVR2. Quest 3 går alldeles utmärkt i samma förutsättningar fortfarande.
Bäst fungerar PSVR2 när dagsljus lyser in genom fönstret.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Jo, belysningen spelar stor roll för att trackingen ska fungera, men jag har inte gjort några förändringar utan brukar föröka hålla rummet väl upplyst. Använder inga förlängningskablar heller.

Hade tagit det på garantin. Min högra lins slutade fungera några veckor sedan och hann precis få den utbytt innan garantin löper ut den 22/2. Om du med köpte din vid lansering så skicka in ett garantiärende omgående direkt till Sony. Jag köpte min via en svensk butik men körde garantin direkt via Sony istället för att vända mig till butiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Hade tagit det på garantin. Min högra lins slutade fungera några veckor sedan och hann precis få den utbytt innan garantin löper ut den 22/2. Om du med köpte din vid lansering så skicka in ett garantiärende omgående direkt till Sony. Jag köpte min via en svensk butik men körde garantin direkt via Sony istället för att vända mig till butiken.

Tack för tipset. Kollade min order på komplett tidigare och såg datumet 09/01/2023, men inser att det var beställningsdatum. Produkten skickades på dagen för ett år sedan, så jag kanske hinner ta det via garantin

Begärde du en reparation via deras supportsida eller ringde du in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Tack för tipset. Kollade min order på komplett tidigare och såg datumet 09/01/2023, men inser att det var beställningsdatum. Produkten skickades på dagen för ett år sedan, så jag kanske hinner ta det via garantin

Begärde du en reparation via deras supportsida eller ringde du in?

Jag skulle fylla i ett sådant formulär på deras hemsida men det ville inte av någon anledning. Man kunde inte mata in adressen. Så man kunde skicka ett mail till deras support eller ringa. Båda var lite knepiga då dessa stora företagen är väldigt svåra att få tag på, haha. Men hittade till slut emailen support@se.playstation.com eller nummer 0850635703. Ringer man in är de engelsktalande men de hanterar supportärenden för svenska kunder. Jag tänker är nog bäst ifall du ringer in så de skapar ärendet idag åt dig för annars det kanske tar någon dag innan du får svar på mailet. De kan ha lite långa kötider. Jag väntade 45 min i luren vill jag minnas men fick hjälp direkt och fraktsedel skickad under samtalet. Så försök ta tag i det nu direkt om du kan. Ha serienummer redo och modellbeteckning. Du hittar dessa på insidan av ansiktsmasken på ena sidan bredvid linsen. Lys med en mobil så ser du dessa.

Permalänk
Medlem

https://blog.playstation.com/2024/02/22/coming-soon-to-ps-vr2...

Nya spel utannonserade och Sony utvecklar kompatibilitet med PC, det är coolt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itsnotme:

https://blog.playstation.com/2024/02/22/coming-soon-to-ps-vr2...

Nya spel utannonserade och Sony utvecklar kompatibilitet med PC, det är coolt.

Väldigt coolt! Ska bli spännande att se om det då blir att enheten kan användas som vilken PCVR som helst eller ifall Playstation börjar ha en egen app/butik som Steam och dylikt just för VR ändamålet. Och kommer alla PCVR spel fungera såsom Half-Life Alyx eller vissa spel som optimerats för PSVR2? Spännande tider.