Projekt: Koppla upp gård med flera byggnader

Permalänk
Medlem

Projekt: Koppla upp gård med flera byggnader

Hej, jag har tänkt koppla ihop flera byggnader på min gård, en del förberett med rör både i byggnader och mark. Så ny börjar det vara dags för den roliga biten, inhandla hårdvara, så hoppas på en del kloka tankar och idéer från er på forumet. Det blir nog att ta det i flera steg, första blir att inhandla en bättre switch, sen verkar det som att vi kommer får fiber indraget till sommaren så då blir det nog en Dream Machine Pro (om ingen får mig på bättre tankar). Men däremellan eller kanske efter hade jag tänkt drag fiber mellan byggnaderna. Pannrum har jag jordvärmepumpen som jag helst hade fått uppkopplad med kabel, men även koppla in en AP som jag hoppas kunna täcka en stor del av gården, högt placerad i höladan. Förmodligen koppla på några PoE kameror där också, det är bra förutsättningar för att övervaka gården. Tanken från början var att ha pannrummet som teknikrum, men efter att haft igång allt nu i 1½ år, insåg jag att pannrummet behöver inge mer värme, framförallt inte på sommaren. Dessutom har det nu blivit omklädningsrum för fun och dottern. Sen kommer vi till saker jag inte tagit med på mina ritningar, tänkte dra en fiber från pannrum, genom lagården och höladan sen ner i marken och över till garaget. Garaget kommer inom några veckor äntligen att bli uppvärmt med en luft-luft värmepump, men jag hade gärna placerat så mycket utrustningen som möjligt här, dels gör det inget om det väsnas men hade med fördel dumpat värmen som blir i detta utrymme, men kanske skapar mer problem än det löser? Sen har vi 3 hästar också som kan bara bra att ha koll på och kanske kunna förebygga ett veterinärbesök (där spara vi in kostanden för en hel del hårdvara) Så hade velat ha kamera i stallet och även ut mot hagen där dom vanligtvis går dygnet, runt året om. Men för full övervakning hade jag behöver gräva ner ytterligare en kabel från garaget över till snickarbodan. Det finns el där och har grävt ner en kabel när vi byggde lösdriften, för att kunna sätta upp kamera i ligghallen och även vidare ut mot hagen.
Hade med detta upplägg behöver 3st switchar, helst med SPF+ för 10Gbit och PoE men Ubiquitis alternativ blir lite väl dyrt för ändamålet känner jag, men dumt att blanda fabrikat? Här tar jag gärna emot synpunkter och förslag.

Finns ett behov att större switch

PDF blir nog tydligast

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem

Unifi är en fin helhetslösning för internet och kameraövervakning, så jag skulle säga kör helt på unifi om du kan!
Sen skulle jag vilja ifrågasätta ambitionen om 10Gbit/s lite. Kostnaden och mängden arbete är bara värt det om du har behov av 10Gbit/s, ex. 10Gbit/s WAN länk eller NAS - givetvis finns ballhetsfaktorn också där.

Om du inte har något emot att blanda, eller rent av köra annan utrustning, kan du även kika på Mikrotik och TP-Link Omada. Känner du att 10Gbit/s är viktigt så är Mikrotik bland de billigaste - de bråkar inte med SFP-kompatibilitet heller, men UniFi är också prisvärt.
Att blanda utrustning går bra - gissar att du bara kommer nyttja öppna protokoll. Däremot kan det blir lite krångligt att blanda leverantör om man är ovan.

Vad gäller kabeln till garaget så är givetvis fiber bäst, men fiber kan snabbt blir krånglig. Jag hade nog kört TP-kabel, minst CAT6, för att hålla nere kostnaden och krånglet - skulle nog säga att värdet på fastigheten ökar mer med TP än fiber (väldigt få privatpersoner som pillar med fiber).
Oavsett vad du väljer så bör du definitivt dra minst 2 st kablar under marken - brukar köra 3 st. Är också en bra idé att konfigurera etherchannel/LAG på linorna mellan husen, för att få redundans och (typ) ökad bandbredd. Bäst är att göra som du gjort och gräva ner rör och sedan dra kablarna genom rören. Kolla in denna tråden för ytterligare synpunkter kring kablage mellan byggnader.

För WiFi är UniFi mest prisvärt, särskilt om du kör UniFi för den trådade biten och UniFi kameror. Men välj det du tycker bäst om!

Prosumer/SMB utrustning brukar inte bli så varm att det kan värma upp ex. en friggebod, men placera utrustningen vart än det passar dig bäst.

TLDR:
Kör UniFi! Då får du trådburet nätverk, WiFi och kameror i ett snyggt paket. Skippa 10Gbit/s om möjligt. Kör 3 st TP-kablar i marken.

Hoppas det hjälper dig en bit på vägen!

--------
Är det APC Actassi patchpaneler? Är lite sugen på dem själva. Hur tycker du det funkar?

För övrigt skulle jag säga att titeln på tråden är lite snav - du frågar om lite mer generella nätverksråd, inte bara om linorna i marken.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för det utförliga inlägget.
Köra på flera TP kablar kan helst klart vara ett alternativ, det tar jag med mig i beräkningarna. Kändes bara futtigt med 1Gbit mellan alla byggnader när det kan bli en hel del kommunikation däremellan, därav 10Gbit, tänkte inte alls på möjligheten att dra flera kablar.

Förstår att det inte rör sig om några större mängder värme men även om det bara är 100w värme så blir det ett tillskott i garaget som är helt öppet. I huset blir det mest ett problem även om jag har ett frånluften i skåpet med patch panelerna kopplat till FTX.

Denna patchpanel med dom här moduljacken, tycker den funka fint, har dock inte så mycket att jämföra med. Tog ändå sin tid att koppla alla 30×8 trådar + lika många vägguttag.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem

Som sagt, kör 10Gbit/s om du räknar med att du kan fylla 1Gbit/s linan. Det är ganska ovanligt att privatpersoner faktiskt har behov av ett 10Gbit/s LAN.

Värt att tänka på om du kör flera linor mellan husen:
1) Om du vill koppla in flera linor i switchen samtidigt så måste du konfigurera antingen etherchannel/LAG eller routade portar. Annars skapar du loopar i nätverket, vilket genererar massa onödig trafik.
2) Kör statiska etherchannels/LAG på up-/downlinks, autonegotiation är onödigt för länkar som aldrig riktigt ändras.
3) Det blir inte riktigt mer bandbredd om du kör etherchannels/LAG på linorna. Den fysiska bandbredden ökar, men det krävs att switcharna balanserar lasten på båda linor effektivt för att du ska ha ökad bandbredd även på datalagret. Per automatik används source MAC:en för att avgöra vilken lina som används i etherchanneln, vilket kan leda till problem om du har få enheter som drar mycket bandbredd per enhet, i stället för många enheter och låg bandbredd per enhet. Bästa sättet är att köra routade portar i stället för etherchannel, men det går att anpassa load-balancing metoden efter hur ditt nätverk ser ut så att du får liknande prestanda. Kolla denna länken för mer info.

Osäker på om UniFi låter dig ändra load-balancing på deras switchar, men kan vara bra att känna till. Här finns lite mer info om etherchannel/LAG: https://help.ui.com/hc/en-us/articles/360007279753-UniFi-Netw....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Segge anser du att 10Gigabit behövs, bara att skaffa det.

Inte så dyrt att köpa Cat6a kabel på t-ex Kjell, är det korta sträckor vi pratar om så varför inte. Det kostar lite mer än Cat6 men det är inte så farligt. Men att ha Cat6a hela vägen fram till datorn kan det inte vara många som behöver. En del här på forumet har pratat om NAS och andra mer "moln" relaterade lösningar lokalt där man verkligen kan dra nytta av 10Gbit. Är det bara ett vanlgit LAN LAN du tänker bygga så är det inte säkert du behöver 10Gbit, då kan det vara bättre bygga så att du enkelt kan byta kablarna i efterhand om eller när det behövs.

Permalänk
Medlem

Tror inte 1Gbit skulle flaska i ett inledande skede, inte ens när alla kameror, smarta hem prylar osv är på plats. Men vad vet man om framtiden, behovet av bandbredd ökar ständigt även om man tycker det borde stanna av nu. Historiskt är det ganska kul när jag ser på mig själv. Nån gång på medeltiden när jag bode hemma drog vi koaxialkabel mellan 3 hus (4 om man räknar grannen emellan som inte kopplades in) och fick hela 10Mbit, verklig hastighet blev dock lägre med så långa kablar. Med tanke på den utvecklingen så verkar det inte helt otroligt att man i hemmet kan få användning av 10Gbit inom en inte allt för avlägsen framtid. En fördel med fiber är ju att galvaniskt separera byggnaderna, bor på en kulle och garaget men både plåt tak och fasad är ju som en åskledare.

Skulle nog behövas 30m kabel mellan pannrum och huset, och 50m mellan pannrum och garage.

En fundering, när man får fiber indraget, kan/får man då skarva vidare fiberkabeln och placera omvandlaren på annat ställe?
I vårt förra hus var vi med om att få fiber installerat medans vi bode där och då vill jag minnas att dom kontakterade fibern och pluggade in den i dosan på fasaden, sedan en till kort fiberkabel genom väggen och till omvandlaren på insidan.

Blir nog att snart inhandla en större switch, en Ubiquiti UniFi Enterprise 24 PoE. Tråkigt med prisutvecklingen dock men verkar inte som att saker kommer gå ner i pris på att tag, om någonsin. Hoppas på något BF erbjudande men sannolikheten att vinna på Eurojackpot när nog större

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem

Efter egna (bittra) erfarenheter så är jag av den bestämda uppfattningen att koppar ska undvikas mellan byggnader just pga. risken för åskskador.

Färdigkontakterad fiber är idag kanske tom billigare än koppar. Snabbgoogling gav 1300 för 100 meter 6A utomhuskabel (hittade ingen på lösmeter). En 30 och en 50 meters utomhus fiber hittade jag för 945 (multimode)
Sen kommer kostnaden för optiken. 4 MC 220L 1 gbit konverters plus två par SFP kostar under 1500.

är det värt 1500 för att slippa/minska risken för åskskador - min uppfattning är klar i den frågan

Om det går att skarva inkommande fiber vidare beror på vad fiberleverantören tillåter. Vissa har oskicket att dra in fibern till sin mediafördelare och sen plombera anslutningen. Om de tillåter det så behövs troligen lite andra fiberprylar än ovan (andra kablar och sfp). Jag har en oskicksleverantör så jag satte en egen switch direkt efter mediaomvandlaren och byggde en logisk förlängning med hjälp av Vlan istället

En switch jag skulle vilja testa själv är https://mikrotik.com/product/RB260GS Den finns också med POE. Kör man med dem så får man naturligtvis minska ned antalet mc-220 och mikrotiken är troligen billigare än en vlan awitch plus mc-220l

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Snart dag att bokstavligt talat sätta spaden i marken och verkställa detta projekt.
Funderar dock lite kring material, ser att det finns optoslang, verkar dock vara än styvare än PEM så blir nog "vanlig" 50/42mm skyddsrör

Skyddsrör

Optoslang

Men den stora fråga är val av fiberkabel. Om jag ska gå på en "vanlig" eller robust/ruggad med dragögla?
Tänker att när den väl är på plats ligger den skyddad i rör, men temperaturen kommer skifta kraftigt med årstiderna så kanske dumsnålt att ta den billigare?

Vanlig singlemode 50m 816:-

Ruggad med dragögla 50m 1923:-

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Snart dag att bokstavligt talat sätta spaden i marken och verkställa detta projekt.
Funderar dock lite kring material, ser att det finns optoslang, verkar dock vara än styvare än PEM så blir nog "vanlig" 50/42mm skyddsrör

Skyddsrör
https://www.byggmax.se/media/catalog/product/cache/edd75069d85b5f20e5d8572eb0b80fcd/6/1/6111800-1.png

Optoslang
https://www.byggmax.se/media/catalog/product/cache/edd75069d85b5f20e5d8572eb0b80fcd/6/1/6111802-1.png

Men den stora fråga är val av fiberkabel. Om jag ska gå på en "vanlig" eller robust/ruggad med dragögla?
Tänker att när den väl är på plats ligger den skyddad i rör, men temperaturen kommer skifta kraftigt med årstiderna så kanske dumsnålt att ta den billigare?

Vanlig singlemode 50m 816:-
https://www.direktronik.se/globalassets/_product-images--pdf/1.-natverk/1.5-kablar/06.-fiberkablage-50/lc-lc_sm_30_duplex.jpg?w=325&h=253

Ruggad med dragögla 50m 1923:-
https://www.direktronik.se/globalassets/_product-images--pdf/1.-natverk/1.5-kablar/06.-fiberkablage-50/fiberkablage_dragogla.jpg?w=325&h=253

Jag har en vanlig inomhus fiber som har hållit i ca 15 år i vanligt gult skyddsrör.
Om det är jag som har haft tur eller de generellt håller så bra vet jag inte.
Det finns billigare utomhusfiber på tex amazon men sen tycker jag väl att det är trevligt med stöd till direktronik och andra svenska företag också

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Får bli en ruggad med dragögla från huset, det är rätt många böjar där så får hoppas det inte går allt för tungt att dra. Risken är stor att en vanlig kabel dras sönder av bara friktionen i börjarna. Drog ut dragtråden som fanns och mätte längden, var betydligt längre än jag uppskattade. Det är 20m mellan byggnaderna men den totala längden var 36m och då behövs lite "kopplingslängd" så får bli en 42m kabel.
Börjar med att koppla ihop huset och pannrummet, så detta ska väl funka
2st SFP+ Singlemode 2km 10Gbps DDMI Ubiquiti konfig
1st LC-LC Singlemode 9/125 duplex Yd 7.0mm med dragögla 42m

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Får bli en ruggad med dragögla från huset, det är rätt många böjar där så får hoppas det inte går allt för tungt att dra. Risken är stor att en vanlig kabel dras sönder av bara friktionen i börjarna. Drog ut dragtråden som fanns och mätte längden, var betydligt längre än jag uppskattade. Det är 20m mellan byggnaderna men den totala längden var 36m och då behövs lite "kopplingslängd" så får bli en 42m kabel.
Börjar med att koppla ihop huset och pannrummet, så detta ska väl funka
2st SFP+ Singlemode 2km 10Gbps DDMI Ubiquiti konfig
1st LC-LC Singlemode 9/125 duplex Yd 7.0mm med dragögla 42m

Snyggt! Verkar seriöst!

Ska man köra fiber hemma så är singlemode ändå ett bra alternativ. Det är, med största sannolikhet, det som ditt stadsnät använder, så om du skulle vilja så underlättar flyttandet av CPE/router om man drar flera SMF mellan byggnader.

Uppdatera gärna angående status på ditt projekt, så vi kan se eventuella problem och hur du löser dem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Väntan var lång men nu har äntligen 42m fiberkabel anlänt. Ska prova dra igenom en kloss först så jag vet att röret är intakt.

Har fått skyddsrören för dom 2 andra kablarna som ska grävas ner. Passande nog är grävmaskinen testkörd för lite andra uppdrag, men tar nog den och gör grovjobbet så får det bli finliret med spaden. Har hunnit gräva en hel del på tomten fast vi bara äger det i 4år och överallt är det mest sten, så undviker helst att gräva med spade.

Inte senaste modellen, och andra sidan är det inte så mycket som kan gå sönder, olja i motor, diesel i tanken och hydrauliken utan läckage så går den 😊

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem

Då var steg 1 avklarat. Gick ganska som förväntat att dra igenom kabeln, började gå lite trögt efter kanske 10m och ändå använde jag en hel del kabelsmörj. När jag skulle koppla in SFPna och fiberkablarna fick jag fundera lite. Kabel 1 & 2 var lösa utan hållare men jag "knäckte koden" och allt funkade direkt på första försök.

Går det att göra nå test mellan min UDM-SE och USW-Enterprise-8-PoE för att se att det verkligen håller 10Gbps? Det står på SFPn till UDMen att signalstyrkan är ca 0,5 dBm in/ut och i USWn -2,29 dBm ut och -3,57 dBm in. Ingen aning om det är bra eller dåligt.

Redo att dra in kabel och dra med en dragtråd ifall något mer ska in i framtiden.

Inkopplat i pannrummet

Microserver fick en ny plats, men den får flytta vidare ut i garaget i steg 2.

Trodde jag skulle få min nya stora switch till huset idag, hämtade till och med ut paketet, men det var skickat fel så får nog vänta till nästa vecka 😔

Grävmaskin har gjort det vi primärt drog igång den för, så blir nog att gräva för mina skyddsrör vilken dag som helst nu 😊

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Då var steg 1 avklarat. Gick ganska som förväntat att dra igenom kabeln, började gå lite trögt efter kanske 10m och ändå använde jag en hel del kabelsmörj. När jag skulle koppla in SFPna och fiberkablarna fick jag fundera lite. Kabel 1 & 2 var lösa utan hållare men jag "knäckte koden" och allt funkade direkt på första försök.

Går det att göra nå test mellan min UDM-SE och USW-Enterprise-8-PoE för att se att det verkligen håller 10Gbps? Det står på SFPn till UDMen att signalstyrkan är ca 0,5 dBm in/ut och i USWn -2,29 dBm ut och -3,57 dBm in. Ingen aning om det är bra eller dåligt.

Redo att dra in kabel och dra med en dragtråd ifall något mer ska in i framtiden.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Inkopplat i pannrummet
<Uppladdad bildlänk>

Microserver fick en ny plats, men den får flytta vidare ut i garaget i steg 2.
<Uppladdad bildlänk>

Trodde jag skulle få min nya stora switch till huset idag, hämtade till och med ut paketet, men det var skickat fel så får nog vänta till nästa vecka 😔

Grävmaskin har gjort det vi primärt drog igång den för, så blir nog att gräva för mina skyddsrör vilken dag som helst nu 😊

Har enheterna länkat upp på ethernet med 10G så kommer enheterna i båda ändar att skicka data i 10G.
Skulle signalen vara för dålig (vilket jag har väldigt svårt att tro i ditt fall, ljusvärdena verkar bra men det beror mycket på SFPn också) så kommer det uppstå packetloss på länken vilket du enkelt borde kunna mäta.
Annars kommer det ösa på i 10G, det kommer inte bli 6-7Gbit för att "signalen inte riktigt orkar" eller vad man ska säga utan enheterna kommer skicka ut data i 10G hela tiden.

Visa signatur

Cisco-certifierad nätverksspecialist
Bygger globalt spelservernätverk på dathost.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZerxXxes:

Har enheterna länkat upp på ethernet med 10G så kommer enheterna i båda ändar att skicka data i 10G.
Skulle signalen vara för dålig (vilket jag har väldigt svårt att tro i ditt fall, ljusvärdena verkar bra men det beror mycket på SFPn också) så kommer det uppstå packetloss på länken vilket du enkelt borde kunna mäta.
Annars kommer det ösa på i 10G, det kommer inte bli 6-7Gbit för att "signalen inte riktigt orkar" eller vad man ska säga utan enheterna kommer skicka ut data i 10G hela tiden.

Tack, när jag tänker efter är det ju ganska självklart. Provade pinga switchen några tusen gången, 0 packet loss.

Har nu grävt ned dom 2 rören för kommande installation, så nu vet jag vilken längd jag behöver för kablarna. Dock vet jag inte riktigt hur jag ska göra med SFPna för kabeln till snickarboden. Finns SFP för industriellt bruk som är godkänd med till -40°C, den finns dock bara för 20km, ingen värme där så blir riktigt kallt på vintern. Behövs dämpare för denna? Läst att 1dBm motsvarar 2km, så en 10dBm i så fall kanske? Men är det bäst att köra på en 20km i andra änden där det blir vanlig SFP och ha dämpare på båda kablarna, eller köra på en 2km och bara dämpa utgången på 20km SFPn?

Tur jag hade grävmaskin, hade nog tagit 2 dagar att gräva med spade. Täckte rören för hand för att ducka dom största stenarna direkt mot röret, slängde sedan på lite med och ett märkband innan vi knuffade igen diket med traktorn.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem

Fått nya switchen, det som skulle ta 5min att koppla in tog ½dag. Tyckte den var stor och när jag mätte djupet så saknades 5cm och då var inte ens stömkontakten inräknad. Lyckades lösa det genom att klossar ut rackstället 95mm och använda en vinklad kontakt. Hade mer behövts skulle det bli att modda resterna av skåpstommen som håller luckan. Imorgon gör jag nog klar rördragningen inne i byggnaderna för fiberkablarna, som förväntas komma på torsdag. Så detta projekt ska nog bli färdigt den här veckan 😊

En liten lätt uppgradering

Plockade ut det mesta utan att överdriva

Och in med grejerna igen, fick sänka allt för att fortsättningsvis komma åt rören uppe i taket, har tomrör som nån gång ska få sig kabel

Klart, behöver bara lite fler korta patchkablar.
UDMen ska sen ut i garaget när jag har fiber dit in.
Blir ju klart snyggare om man har patchpanelerna kloss mot men blir en del värme och jag värdesätter funktion före design här.

Har en frånluft men osäkert hur mycke den faktiskt gör

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81