Snabbkoll: Ska du köpa Geforce RTX 4080?

Permalänk
Digital fyndjägare

Om nu RTX 4080 säljer dåligt då lär de "bundla" in 1-3 spel som typ COD MWII.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Förvisso, men när jag köpte min dator med ett 1080ti och 1600x för snart 5½ år sen, uppgraderade till en 2700x när det kom då jag hade tur, men i början kostade den ca 21k.
Köper jag en dator idag för 15k så är den inte bättre än min 5½ år gamla dator.

Det borde du iofs klara.

Permalänk
Skrivet av Bl4ckIce:

Om nu RTX 4080 säljer dåligt då lär de "bundla" in 1-3 spel som typ COD MWII.

Om man utgår efter vad folk har skrivit i den här tråden så kommer de fortfarande inte att köpa ett RTX 4080 även om Nvidia slänger med en bunt spel på ett värde av 1000~kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det borde du iofs klara.

Det har du nog faktiskt rätt i.
Överdrev nog lite väl, kollar man lite billigare komponenter så går det helt klart.
Van att köpa kvalitetsprodukter för att säkerställa ett stabilt system, det här med silikonlotteriet har aldrig gått bra för mig.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Någon som vet ifall Sweclockers har någon artikel som går igenom pris/prestanda på senaste generationens kort: AMD kontra Nvidia?

Permalänk
Medlem

blir lite orolig för att AMD-korten kommer bli väldigt svåra att få tag på när man läser sådana här omröstningar...

Permalänk
Medlem

Nope. Har ett 3080 vanilla nu men är mer intresserad av 7900xtx. Vill inte stödja nvidias prissättning helt enkelt.

Visa signatur

I7 12700k - 32gb DDR4 3200mhz - RTX 3080 - Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Det gör jag. Men spelar mycket med kompisar. Ingen har någon konsol. En stor del av våra spel finns inte heller på konsol.
Så för oss är det inte det kloka valet.

Nej isåfall så är det bara o betala o se glad ut. Om man nu måste ha ny hårdvara för att kunna fortsätta spela.

Permalänk
Medlem

Mitt 3080 kommer tåga på i några år till och jag har ingen lust att skapa en majbrasa i rummet för den delen heller xD

Permalänk
Medlem

Kul att se att såpass många är på tårna vad gäller prissättningen, konkurrens ftw!

Permalänk
Medlem

Jag är svinrädd för att dessa nya 7900xt/x kort kommer att sälja slut första 2-3 minuterna med hemsidor som crashar och bottar som går loss.
Tror man gör bäst i att köpa ett nedsatt 6800xt för typ 8k någonstans, ska ju tydligen fungera bra i 1440p med very high/ultra settings

7900xtx/4080/4090 är väl det som ska till för 4K

tldr
1440p = nedsatt 6800xt för 8k
4K = 7900xtx/4080/4090

Eller hur tänker ni?

Permalänk
Medlem

Grejen är ju att Nvidia gjort tvärt om från 3xxx-serien.
När 3080 och 3090 lanserades skiljde det ganska mycket i pris, samtidigt som prestandan knappt skiljdes alls mellan de två.
Nu när 4080 och 4090 lanseras så skiljer sig prestandan mer, samtidigt som priset ligger väldigt nära varandra.

Detta är sett ur säljsynpunkt smart på ett sätt. De som funderar på ett 4080 kommer troligen lägga till det där i sammanhanget "lilla" påslaget för att kliva upp på 4090 istället som då kommer kännas bra mycket mer "värt" pris/prestanda.

Dock fortfarande inte sagt att detta är en prismodell för vanligt folk och tycker personligen de tar sig vatten över huvudet här.
Hade varit bättre att vänta med 4080 och kört på slopade 12GB modellen som ett 4070 till att börja med så vi hade haft 4090 och 4070 nu i säljstarten.

Permalänk
Medlem

Denna omröstning visar tydligt vad entusiaster tycker om priset. Det är illa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

En dator som motsvarar konsolerna är inte alls så pass dyr.

Även om det är dyrare, så är det bara det absoluta toppskiktet av onödig prestanda som är löjligt dyrt.

Ge mig en PC som presterar likvärdigt med PS5 med dagens priser. Då får man kolla på begagnat, då dagens GPU:er kostar minst som en hel konsol. Då snackar jag om t.ex. ett 3060 / 6600 XT.

Visa signatur

Bildskärmar - Asus ROG PG278Q | Asus ROG PG279Q
Stationär - NVIDIA 3080 | 9900K @ 5,2 GHz | 32 GB DDR4
HTPC- GTX 1070 | i5 6400 | 8GB DDR4
Glorious GMMK Pro / Logitech G Pro

Permalänk
Medlem

Helt galna priser och absolut inte aktuellt när man kör 2560x1440.

Inhandlade ett 6800xt för 7990 sek på Inet i söndags, det är jag nöjd med

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Ja för en dator och en konsoll är ju precis samma sak... ?

För att spela spel så kan man gå över till kontroll.

För allt annat så är det inte det, men det var inte vad tråden handlar om, och för annat behöver man inte grafikkort.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Nej, verkligen inte. Även om jag har råd och det hade varit en otrolig prestandaförbättring för mig som har ett 3060 Ti och en 4K-TV med 120 Hz tänker jag inte acceptera dessa sjuka överpriser. Ställer då hellre ner inställningarna eller lirar mindre krävande spel.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Jag vill inte säga det här men.... Gud vad intresset har sjunkit ner nu sen dessa idiotiska prishöjningar.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

RTX 4080 känns lite sådär omotiverat dyrt. Hade hellre köpt ASUS TUF RTX 4090 för 22k vid lanseringen, de flesta andra modellerna var mycket dyrare, de var helt uteslutande att köpa. Men bristen på kort från 22k gjorde nog mest att jag avstod. 4080 känns nu bara dumt att köpa då priset fortfarande är extremt högt men till rätt mycket sämre prestanda än 4090. Lär väl inte se några 4090 för 22k inom en 1-årsperiod?

Permalänk
Medlem

Usch vad tråkigt detta är. 10k hade varit mer rimligt men jag lever kvar i en annan tid.

Är det Corona-tiden som gjorde att företagen kunde se hur mycket vi var villiga att betala? Såklart är det ju svag krona och inflation inblandat men ändå!

får sitta kvar på mitt maxwell titan x kort och spela äldre spel : )

Permalänk
Medlem

Mitt 2060 har inga problem med spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjalulz:

Om man utgår efter vad folk har skrivit i den här tråden så kommer de fortfarande inte att köpa ett RTX 4080 även om Nvidia slänger med en bunt spel på ett värde av 1000~kr.

Nä, jag ser helt klart hellre (mycket) lägre pris än spel. Det är inte säkert spelen som bundlas med är nåt man gillar heller. Hade t.ex. COD, som föreslogs, varit med så hade det varit värt 0:- i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Ja för en dator och en konsoll är ju precis samma sak... ?

Om vi pratar spel så ja... bortsett från de plattformsbundna spelen givetvis.

Permalänk
Medlem

När priserna gått ner eller om man hittar något begagnat kanske, annars blir det att vänta på 5000-serien.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Nej

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Köper ett om det skulle komma ner till 7000kr för ett 4080 och 10 000kr för ett 4090 men det vet vi att det aldrig kommer hända igen. Mänsklighetens fall är och kommer vara girigheten...

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa, hade flyttat över pengar redan innan presentationseventet, med avvaktar tills dom listat ut vad som händer med sladdarna som smälter.
Blev också lite demoraliserad av att 4080 12gb som jag tänkt köpa inte bara hade mindre ram utan var ett rejält gimpat kort.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna ha ett så bra kort men inte till det priset. Vare sig jag har råd eller inte så är det inte värt pengarna. På kommande reor så kan man köpa en bra spelskärm och konsoll för samma pris. Om man köper en billig laptop kan man säkert klämma in en sån också i priset av ett 4080 eller 4090. Det är så in i helvetet skeva priser nu, och Sweclockers tycker jag håller väldigt mild ton mot både tillverkare och ÅF's. Känns som Sweclockers bara är en reklambyrå åt hårdvara nuförtiden. Kritiska granskningar och lite skinn på näsan skulle uppskattas.

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjalulz:

Om man utgår efter vad folk har skrivit i den här tråden så kommer de fortfarande inte att köpa ett RTX 4080 även om Nvidia slänger med en bunt spel på ett värde av 1000~kr.

De kommer sälja slut överallt direkt. Rika gamers köper och rika casuals hänger inte på sweclockers.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Onsdagen den 16 november går startskottet för nästa medlem i RTX 4000-serien. Ska du införskaffa ett RTX 4080 vid lansering?

Läs hela artikeln här

Köpte nyss 3080 istället för detta. Har ca 10k över till annat.