Full fräs inför Black Friday – rea viktigare i vikande ekonomi

Permalänk
Medlem

Vad jag sett hittills så ser det ut att bli en av de sämsta reorna på länge. Komplett vet jag inte vad dom håller på med, här tex https://www.komplett.se/product/1192809/datorutrustning/dator...

Den har inte kostat 4000kr någonstans sålänge jag kollat. 3299 ordinarie hos flera andra. Finns en massa sådana exempel hos komplett.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Vad jag sett hittills så ser det ut att bli en av de sämsta reorna på länge. Komplett vet jag inte vad dom håller på med, här tex https://www.komplett.se/product/1192809/datorutrustning/dator...

Den har inte kostat 4000kr någonstans sålänge jag kollat. 3299 ordinarie hos flera andra. Finns en massa sådana exempel hos komplett.

Håller med dig! Bara massa fulrea än så länge.

Permalänk
Skrivet av Jaxione:

Vad jag sett hittills så ser det ut att bli en av de sämsta reorna på länge. Komplett vet jag inte vad dom håller på med, här tex https://www.komplett.se/product/1192809/datorutrustning/dator...

Den har inte kostat 4000kr någonstans sålänge jag kollat. 3299 ordinarie hos flera andra. Finns en massa sådana exempel hos komplett.

Tab S8 för 3290 kr är dock ett riktigt fynd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oh Geesus:

Tab S8 för 3290 kr är dock ett riktigt fynd.

6490kr menar du? Finns ingen S8 för 3290 vad jag kan se

EDIT: Hittade. Men hittar den inte under Black week erbjudandena. Då finns bara detta priset https://www.komplett.se/product/1205233/dator-surfplatta/surf...

Sen är det ändå lite likadant där, dom hävdar att dom sänkt från 8990kr något som är total bullshit.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

6490kr menar du? Finns ingen S8 för 3290 vad jag kan se

EDIT: Hittade. Men hittar den inte under Black week erbjudandena. Då finns bara detta priset https://www.komplett.se/product/1205233/dator-surfplatta/surf...

Sen är det ändå lite likadant där, dom hävdar att dom sänkt från 8990kr något som är total bullshit.

Nu är priset ändrat, 6490:- enligt din länk och då "sänkt" från 9490:- Hmm...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Nån som sett om/när Inet kommer köra sweclockers erbjudanden?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nån som sett om/när Inet kommer köra sweclockers erbjudanden?

"På tisdag den 22 november klockan 17:00 drar Inet igång nästa livestream och denna gång handlar det om en tvättäkta "Swecxlusive" med temat Black Friday."

https://www.sweclockers.com/artikel/35230-veckans-fraga-vad-o...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Vad jag sett hittills så ser det ut att bli en av de sämsta reorna på länge. Komplett vet jag inte vad dom håller på med, här tex https://www.komplett.se/product/1192809/datorutrustning/dator...

Den har inte kostat 4000kr någonstans sålänge jag kollat. 3299 ordinarie hos flera andra. Finns en massa sådana exempel hos komplett.

det "rea" priset är ju ungefär samma som jag betalade får mitt kraken z73 för ca 6mån sen utan rea.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Ja, jag tittade på Kompletts rea, jag var ju på jakt efter att uppgradera mitt system till 7950x eller intels nya.
Men fann snabbt ut av att kompletts "spara 3200-4000" på uppgradering är lite sisådär när jag lyckades samla samma delar kring i olika butiker utan rean till samma pris, så det verkar som "besparingarna" är satt i de cpu kylare dom säljer med uppgraderings kitten som är satt överdrivit högt.

Permalänk

Alltså årets Black Friday är ett skämt, samtliga butiker "tjuvstartar" och sedan erbjuder samtliga butiker samma varor till samma pris, vad är poängen egentligen?

rättstavning
Visa signatur

CPU: Intel 12700k
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR4 3600MHz
MK: ASUS ROG STRIX Z690-A Gaming WIFI D4
GPU: PNY RTX 4090
Chassi: Lian Li O11 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av OverKill69:

Alltså årets Black Friday är ett skämt, samtliga butiker "tjuvstartar" och sedan erbjuder samtliga butiker samma varor till samma pris, vad är poängen egentligen?

Kanske är dumt att dra slutsater om Black Friday innan den är över, eller för den delen ens har börjat (på riktigt)?

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att det i Sverige är lite som Halloween, ingen tydligt datum satt och det kommer barn flera dagar i rad.

Black Friday handlar ju om fysiska och Cyber Monday om online, där alla mer eller mindre släpper sina erbjudanden samtidigt.

I Sverige har det istället blivit något chicken race där den som inte släpper sina deals först förlorar. Vilket tar bort hela grejen.
Tycker även att "smygtitta och premiär för medlemmar" förstör, det blir lite samma sak som att öppna upp för tidigt. Framförallt när det som är så speciellt med att vara medlem är att man tryckt på en knapp. Inte att man tex handlat för en viss summa eller betalar någon avgift.

Att det dessutom fuskas med ordinariepris och de prissänkningar man visar gör inte saken bättre.

Nä branchorganisationens tumrullare behöver styra upp det här, eller helt enkelt lobba för att få bort det så att mellandagsrean kan få tillbaka sin glans från fornstora dagar.

Permalänk
Medlem

Skulle behöva uppgradera både min och sonens dator, då de har 1080ti/2700x och 1070/1600x i sig.
Priserna idag är egentligen på tok för dyra så man spanar ju lite på BF, med det sagt vill man ju gärna ha bästa priserna.
Försöker övertala mig själv att vi inte behöver high-end gaming burkar, vilket går bra, så kikar lite på 6750 XT, som är nedsatt nästan 1500kr jämfört med tidigare pris på några butiker.

Problemet då är ju att BF egentligen är om 1 vecka, det kan ju komma så mycket bättre erbjudanden då, det kan ju även vara skräp.
Störde mig tillräckligt mycket på att de började med Black Week, men nu när Black Week är 2 veckor för vissa företag.
Gillar ett antal priser jag sett än så länge, men kommer nog ändå chansa att vänta tills nästa Fredag.
Vad tror ni, kommer det vara några företag som säljer datorkomponenter, som kommer köra begränsade reor med sjuka priser eller inte på BF?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Man kan ju alltid fokusera på att köpa från butiker som är enkla att ha att göra med när det gäller returer, och på så sätt köpa nu och returnera om det kommer något bättre.

På så sätt så kanske de börjar inse att de måste samköra lite för att inte den administrativa kostnaden efteråt äter upp den lilla vinst de gör.

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Om produkter har prime savings "tag 5 få 5% 10 få 15% under sig"
Exempel
https://www.amazon.se/dp/B09CV86RJG?ref_=cm_sw_r_apan_dp_7WAM...

Alltså, det behöver inte vara 10 av samma produkt utan bara 10 prime-produkter? Det är ändå för lite rabatt men bra att känna till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Alltså, det behöver inte vara 10 av samma produkt utan bara 10 prime-produkter? Det är ändå för lite rabatt men bra att känna till.

Ja exakt bara 10st med prime savings, den adderas dessutom på andra rabatter

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av telrad:

Elgiganten kommer att ha "Köp två få 27% rabatt" nu på torsdag, förutsatt att du är medlem hos dem. 🙂 Beroende på vad du är ute efter så har även Proshop en del bra deals på just Philips Hue.

Det börjar ändå närma sig med 27% rabatt men då är frågan - 27% från vad? Om det är 27% på Amazons ordinarie pris, då är det värt att kolla vilka produkter det gäller. Är det från Philips listpris är det typ samma pris som Amazon alltid har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Det börjar ändå närma sig med 27% rabatt men då är frågan - 27% från vad? Om det är 27% på Amazons ordinarie pris, då är det värt att kolla vilka produkter det gäller. Är det från Philips listpris är det typ samma pris som Amazon alltid har.

Beror helt och hållet på vad för produkter du är ute efter, kanske är värt att du kollar upp skillnaden? 🙂
Personligen köpte jag en Philips Hue Flourish (bordslampa) där listpriset redan var lägre hos Elgiganten än Amazon.

Permalänk
Skrivet av telrad:

Beror helt och hållet på vad för produkter du är ute efter, kanske är värt att du kollar upp skillnaden? 🙂
Personligen köpte jag en Philips Hue Flourish (bordslampa) där listpriset redan var lägre hos Elgiganten än Amazon.

Jag har följt Philips Hue under rätt många år både på black friday, via bevakningar på prisjakt och andra reor. Det är mycket mycket sällan det är betydande rea. Men vi får se denna black friday, kanske det äntligen smäller? Hoppas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten_Kanel:

Säg till ifall du hittar en. Är också ute efter det

Hemmabiobutiken har bra erbjudande https://www.hembiobutiken.se/kampanjer/2040-black-week-och-cy...

Jag köpte själv 12oz = 18L storleken för de största popcornpaketen man kan köpa privat är max 14L så att köpa 16oz = 24L maskinen är overkill för hemmabruk med tanke på att det tar bara någon minut att poppa ny kastrull efter man tömt första omgången.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Jag har följt Philips Hue under rätt många år både på black friday, via bevakningar på prisjakt och andra reor. Det är mycket mycket sällan det är betydande rea. Men vi får se denna black friday, kanske det äntligen smäller? Hoppas!

Proshop och Amazon brukar ha bra reor ibland. Proshop brukar bundla ett antal produkter till ett lägre pris än vid enskilda köp.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Hemmabiobutiken har bra erbjudande https://www.hembiobutiken.se/kampanjer/2040-black-week-och-cy...

Jag köpte själv 12oz = 18L storleken för de största popcornpaketen man kan köpa privat är max 14L så att köpa 16oz = 24L maskinen är overkill för hemmabruk med tanke på att det tar bara någon minut att poppa ny kastrull efter man tömt första omgången.

Tack för tipset!
De känns dock lite jobbiga att rengöra? Jag blir rädd att jag hellre micrar för att slippa rengöra skiten.
Hur upplever du det?

Permalänk
Medlem

Inga BF köp för min del iår om nu inget går sönder här hemma.
Tanke på dagens priser på saker o ting.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten_Kanel:

Tack för tipset!
De känns dock lite jobbiga att rengöra? Jag blir rädd att jag hellre micrar för att slippa rengöra skiten.
Hur upplever du det?

Jag tycker att rengöringen inte är så jobbig tack vare kastrullen är avtagbar och skåpet är pass så stort så det är snabbrengjort med fuktig disktrasa med lite diskmedel på alt papper med ättikssprit och för mig är det värt det eftersom med https://bagarenochkocken.se/fler-produkter/skafferiet/ovrigt-... som färdiga portioner så får du exakt samma smak som bio popcorn som är svårt att få i micro.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Skrivet av Shakermaker:

Proshop och Amazon brukar ha bra reor ibland. Proshop brukar bundla ett antal produkter till ett lägre pris än vid enskilda köp.

Ok jag får hålla bättre koll på proshop. Tack.

Permalänk
Medlem

Amazon.de har mycket bättre erbjudande än Amazon.se i år, tyckte inte riktigt det var så förra året. Eller så var jag ouppmärksam. Men Amazon.de har exempelvis 512GB Samsung Evo micro SD för €44 (och Sandisk Ultra för €41), Amazon Sverige 846kr, etc. Får se om det blir bättre framöver. Annars kanske det är värt knappa 70 kr frakt från Amazon.de om man ändå ska köpa några saker.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Märks tydligt att reorna är inte så bra iår eller så håller konsumenterna hårdare i sina plånböcker.

För överallt så finns det massor av produkter att köpa, inte en enda som är slutsålt.
Enda som tog slut, eller rättare togs bort var Samsung S8 plattan som fanns på komplett.

Kommer bli intressant när riktiga blackfriday inträffar om det kommer se annorlunda ut, att varor tar faktiskt slut på riktigt pga av ett riktigt super pris, och INTE ett fel pris.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Märks tydligt att reorna är inte så bra iår eller så håller konsumenterna hårdare i sina plånböcker.

För överallt så finns det massor av produkter att köpa, inte en enda som är slutsålt.
Enda som tog slut, eller rättare togs bort var Samsung S8 plattan som fanns på komplett.

Kommer bli intressant när riktiga blackfriday inträffar om det kommer se annorlunda ut, att varor tar faktiskt slut på riktigt pga av ett riktigt super pris, och INTE ett fel pris.

ja de eller alternativt 2 att dom har haft alldeles för stora lager och därav det fortfarande finns att köpa eller alt 3 folk är vana vid priserna innan everything went to crap med inflation etc så rea priserna nu blir vad det kostade normalt förut därav ser ingen det som en bra rea och köper ej.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk

Om detta är sant undrar jag, finns det någon värre scam under Bf i år. 63% rabatt 🙈
https://global.techradar.com/sv-se/black-friday/black-friday-...
Å jag hoppas ingen köpt den för 34.000kr då

Visa signatur

Laptop Asus K56CB