Vart tog alla arkadmaskiner från 90-talet vägen?

Permalänk
Medlem

Vart tog alla arkadmaskiner från 90-talet vägen?
Holland!
Arkad!

Arkad och CRT nördighet i mancaven där det bästa finns o inte det vanliga skräpet man såg i första videon!

När man tittar på dom två övre så blir man helt jävla mållös!

Lite allt möjligt inom retro tvspel/dator!

PC spel samling!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Inaktiv

Känns lite bättre i själen efter alla dessa videos med samlingar!

Antar att det är hundra gånger mer praktiskt (och billigare) att göra en "modern retro" arkadhall om man vill bygga nåt hemma, snarare än att köpa begagnat. Snickra lite plywood & raspberry pi's. Ska man köpa ett tiotal riktiga maskiner + reservdelar lär det ju lätt gå på en miljon eller mer.

Ett riktigt mekaniskt flipperspel vore en kul investering, har man bara en maskin kan man lära sig allt om "sin" maskin & vad för delar man behöver ha på lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamxyz:

Jag provade GameZone på MoS i somras. Var horribelt, inte alls nostalgiskt och trevligt som att mata mynt i arkad/flipper. Man fick köpa tokens i kassa eller på en webbsida, arkadspelen var nån sorts bisarro-plast-version av spelserier, och som käkade credits (eller så var jag ovanligt kass). Ingen skön feeling alls på personalen, lokalen eller spelen. Fanns några flipperspel inne på... var det O'Learys? som var lite bättre åtminstone. Jättekonstigt ställe tyckte jag.

Aj oj då trist :/

Har bara stött på några lokala pizzerior som haft enarmad bandit och ibland arkad ute i landet.

Vore verkligen succe om det fanns arkadhallar eller mer arkadspel utplacerade som förr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Brukar åka till polaren då och då, han har fyra flipper (Star Trek TNG, Indiana Jones, Addams Family och ett till).
Kul som fan med en öl eller två.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av JacobMardfelt:

Spel & sånt i Norrtälje är väldigt bra. Sen finns en biljardhall vid Odenplan ”RoQ” som har mkt, dock extremt högljudd, går knappt att vara där

Tänkte precis tipsa om heysthlm, men när jag kollade på deras hemsida ser jag nu att de ligger i samma lokaler…

Finns nån riktigt fet arkadhall i USA också, tror det är i denna videon som LGR besöker den. De växer så det knakar (fysiskt), sjukt mycket spel och flipper…

https://youtu.be/bICt3WRH4Bs

hoppas någon tar på sig att öppna något liknande i Sverige.
Vet att det finns ett gäng samlare som har hoardat på sig kabbar och flipper för att samla privat men står bara och förfaller…

Flipperdoktorn har även möjlighet att hyra ut spelhallar, man behöver dock vara ett gäng personer :/
De säljer dock lite kabbar och flipper ibland, så håll ett öga där också.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Min far jobbade som reperatör för Cherry några år kring 1980, och fick med sig både ett äldre (för den tiden) flipperspel och en jukebox som vi hade när jag växte upp. 2007 flyttade mina föräldrar från huset jag växte upp till en lägenhet, och då såldes dessa av. Min far lade rätt mycket tid på att fixa till dem innan dess, så kan tänka att många objekt skrotas då folk inte orkar lägga tid på underhåll eller har kunskapen att göra det.

Flipperspelet var helt analogt, så är väl kanske lite av en fråga hurvida nyare digitala flipperspel är lättare eller svårare att underhålla.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oRBIT2002:

Liseberg gjorde sig av med alla äldre arkadspel för några år sen (underhållskostnaden blev tydligen för dyr för de äldre grejerna), nu har de bara nya maskiner. :/

Nya och nya, de har en hel del rätt så gamla grejer också. Inte de riktigt gamla dock, som Super Sprint i svart/vitt med åtta rattar runt en skärm/bord som jag minns att jag körde där en del för många år sen. Men de har ju en hel del kvar från typ nittiotalet och framåt.

Annars tror jag mycket är hemma hos privatpersoner. När det gäller flipper så finns det en marknad på barer och så, men arkadspel är inte så eftertraktat där. Adonbolagen finns och de säljer och reparerar spel, mest flipper men också arkad.

Permalänk
Medlem

Är flippergubben fortfarande aktiv? Stod alltid utställt massa flipperspel på KTH-campus för 10-15 år sedan.
Monster bash, theatre of magic och Indiana Jones har käkat många 5or av mig.

Theatre of magic är ett fantastiskt spel.

Permalänk
Medlem

Angående er som säger att man kan simulera flipper bra idag. Själva grejen är ju att flipper är på "riktigt". Du känner hur kulan studsar, ibland mot glaset och det är väldigt mycket fysik i det som är svårt att simulera, det smäller och plingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Angående er som säger att man kan simulera flipper bra idag. Själva grejen är ju att flipper är på "riktigt". Du känner hur kulan studsar, ibland mot glaset och det är väldigt mycket fysik i det som är svårt att simulera, det smäller och plingar.

Håller med men priset på ett spel idag får en att vilja spela digitalt istället.

Stern Iron Maiden skulle till exempel varit kul att ha hemma se här
Men rekomenderat pris 6899 dollar är lite väl mycket pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon344829:

Det är relativt lite annonser både på blocket & ebay, så jag tänker att mycket kanske har körts till tippen. Vad hände med alla arkadmaskiner? Eller har jag bara selektivt minne att det var arkadmaskiner "överallt" förr i tiden?

Har inte så mycket mer att tillägga än att jag också minns att de fanns lite här och var. Från barndomen runt 1990 minns jag att det fanns något shoot' em up i entrén till badhuset, eventuellt något ur 194X-serien, caféet på största badplatsen hade ett OutRun och bakom restaurangen i en park vi brukade leka i så fanns det ett gäng arkadspel och flipper. Senare runt millennieskiftet hade de där enstaka maskinerna försvunnit, men det fanns minst tre ställen som hade ett gäng spel: biljardhallen, stans LaserDome och en lokal mittemot biografen. Nu finns det kanske några enstaka nya maskiner på O'Learys, men det är ju inte överdrivet kul.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Flipper/arkadhallen Borås

Skrivet av Enviro:

Your time to shine @Supair!

Hello, det stämmer att vi har en grym hall i Borås, störtsa flippersammlingen i hela Europa tom! Ett hundratal arcardmaskiner och laserdome, bar biljard, shuffleboard och dart mm i samma lokal.

Eftersom jag tävlar i laserdome och jobbar lite där, så har jag nycklarna till stället och nära kontakt med ägarna.

Tänkte att vi kunde dra ett meet & geek där, har lyft det med redaktionen Är det något ni på swec hade gillat? För ett attraktivt pris. Alla maskiner på freeplay och ingår i priset lixom

Tänker mig ett två dagars event med exclusive tillgång för swecmedlemmar och liknande upplägg som moderskeppet.

Supair