TV-guiden 2022/23 – diskussiontråden

Permalänk
Skrivet av martinot:

Har haft en 60" plasma i 10 år som nu i somras byttes mot en 77" OLED och det är enbart positivt. Upplever inte alls som för stort. Hade jag fått en 85" eller 95" för samma pris så hade jag inte tvekat att gå upp till det.

Ok kul att du upplever positivt! Får man fråga hur långt avstånd mellan tv o soffan du har så kan man relatera till nått?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vegeta1990:

Ok kul att du upplever positivt! Får man fråga hur långt avstånd mellan tv o soffan du har så kan man relatera till nått?

Ca 190 cm.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Relaterat till TV eller ej vet jag inte, men är det värt att köra på MediaMarkts 5 års garanti-grej för 1,5k? Menar, köper man en TV för 14-16k så känns det rätt bra med 5 års trygghet. Vet inte hur mycket tjafs det kan bli om man utnyttjar reklamationsrätt dvs 3 år.

Vet inte alls hur vanligt det är att TV går sönder nu för tiden. Jag har 2st Plasma från LG som hållit i en förjäääääkla massa år nu.

Lutar åt en Q70B.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av lossah:

Relaterat till TV eller ej vet jag inte, men är det värt att köra på MediaMarkts 5 års garanti-grej för 1,5k? Menar, köper man en TV för 14-16k så känns det rätt bra med 5 års trygghet. Vet inte hur mycket tjafs det kan bli om man utnyttjar reklamationsrätt dvs 3 år.

Vet inte alls hur vanligt det är att TV går sönder nu för tiden. Jag har 2st Plasma från LG som hållit i en förjäääääkla massa år nu.

Lutar åt en Q70B.

Vad som är "värt" vad med försäkringar kan du endast svara själv på. Har du en bra hemförsäkring kan den täcka lika väl. Eller inte alls. Men det vet du förstås bara själv, även om jag gissar att du likt många andra, inklusive mig, inte har full koll på försäkringar eftersom försäkringar är de abstrakta system de är.

TV-apparater går fortfarande sönder. Om någon hade fört statistik hade vi vetat hur många som håller och inte höll 3, 5 eller 10 år senare och hur många som byttes ut för att man ville ha något bättre.

Annars, säker på att du vill bya en plasma med en Q70B? En OLED är så mycket mer i linje med vad du redan har och är van med. Om du nu inte tänkt gå på storleken då.

Permalänk
Medlem

@laxpudding Hur står sig LGs processing i år jämfört med Sony. Fortfarande tydlig separation mellan dem?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Clasito:

@laxpudding Hur står sig LGs processing i år jämfört med Sony. Fortfarande tydlig separation mellan dem?

Processning av vad? Pratar vi generell bildkaraktär och förmåga att sätta färger och kontroll över nyanser är det fortfarande fördel Sony. LG 2022 är lite mer precision än tidigare när man mäter men det fortfarande mer posterisering, svart ankras på godtyckliga nivåer och sedan ändras efter en panel refresh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Processning av vad? Pratar vi generell bildkaraktär och förmåga att sätta färger och kontroll över nyanser är det fortfarande fördel Sony. LG 2022 är lite mer precision än tidigare när man mäter men det fortfarande mer posterisering, svart ankras på godtyckliga nivåer och sedan ändras efter en panel refresh.

Hur står de sig mot varandra när det gäller uppskalning? Vem sminkar grisen bäst

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Clasito:

Hur står de sig mot varandra när det gäller uppskalning? Vem sminkar grisen bäst

Sony kommer sköta de-interlace av exempelvis 1080i markant bättre. Och du kan styra Sonys "reality creation" i detalj till skillnad från LG:s globala "AI Pro" on/off som ju är det första jag ställer på Off som beskrivet artikeln.

Annars är uppskalning något man med fördel även sköter i källan. En bra BD-spelare som är bra på att skala upp DVD:n istället. Ger ytterligare alternativ.

Permalänk

Förra året på mellandagsrean slog vi till på en Sony 75X90J som vi är supernöjda med. Nu har det blivit dags att byta ut vår gamla trotjänare Sony KDL-55W805 i vardagsrummet.

Förutsättningar:
- vardagsrum med stort ljusinsläpp och fönster framför TV:n
- ska helst vara slimmad / snygg från sidan då vi har öppen planlösning
- kommer mestadels tittas på serier och film
- vill helst inte spendera mer än 10 000 kr
- kommer användas tillsammans med en Apple TV 4K för bild och en Sonos Beam gen1 för ljud

Har landat i följande alternativ:
1. LG Oled55A2 för 8 990 kr - mest sugen på denna då jag gärna skulle vilja testa OLED samt känns mest prisvärt
2. Samsung The Frame 55 för 9 990 kr - frugans favorit då den skulle göra sig bäst rent estetiskt
3. Sony 55A80J för 11 111 kr - OLED + vi är bekanta med Sony och OS dock över budget.
4. Samsung 55Q70B för 7 500 kr - mestadels priset som lockar.

Hur skulle ni ha resonerat? Det viktigaste för oss är att TV:n kan hantera ett ljust rum med fönster framför. Jag misstänker att samtliga alternativ kommer att hantera det ljusa rummet bättre än vår nuvarande TV. Faran med att köpa OLED är kanske annars att det leder till att vi blir missnöjda med vår X90J

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Sony kommer sköta de-interlace av exempelvis 1080i markant bättre. Och du kan styra Sonys "reality creation" i detalj till skillnad från LG:s globala "AI Pro" on/off som ju är det första jag ställer på Off som beskrivet artikeln.

Annars är uppskalning något man med fördel även sköter i källan. En bra BD-spelare som är bra på att skala upp DVD:n istället. Ger ytterligare alternativ.

Stort tack!

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Är Elgigantens calman kalibrering något att satsa på, om man vill ha en så korrekt bild som möjligt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaladin_S:

Förra året på mellandagsrean slog vi till på en Sony 75X90J som vi är supernöjda med. Nu har det blivit dags att byta ut vår gamla trotjänare Sony KDL-55W805 i vardagsrummet.

Förutsättningar:
- vardagsrum med stort ljusinsläpp och fönster framför TV:n
- ska helst vara slimmad / snygg från sidan då vi har öppen planlösning
- kommer mestadels tittas på serier och film
- vill helst inte spendera mer än 10 000 kr
- kommer användas tillsammans med en Apple TV 4K för bild och en Sonos Beam gen1 för ljud

Har landat i följande alternativ:
1. LG Oled55A2 för 8 990 kr - mest sugen på denna då jag gärna skulle vilja testa OLED samt känns mest prisvärt
2. Samsung The Frame 55 för 9 990 kr - frugans favorit då den skulle göra sig bäst rent estetiskt
3. Sony 55A80J för 11 111 kr - OLED + vi är bekanta med Sony och OS dock över budget.
4. Samsung 55Q70B för 7 500 kr - mestadels priset som lockar.

Hur skulle ni ha resonerat? Det viktigaste för oss är att TV:n kan hantera ett ljust rum med fönster framför. Jag misstänker att samtliga alternativ kommer att hantera det ljusa rummet bättre än vår nuvarande TV. Faran med att köpa OLED är kanske annars att det leder till att vi blir missnöjda med vår X90J

B2 istället för A2

Permalänk
Medlem
Skrivet av byan:

Är Elgigantens calman kalibrering något att satsa på, om man vill ha en så korrekt bild som möjligt?

Min erfarenhet är att panelerna sätter sig rätt mycket de första 100 timmarna. Så att plocka upp den ur kartongen och sedan kalibrera den direkt inte är optimalt.

Jag hade plockat hem den och ställt in den så korrekt som det går att göra i menyerna (dvs stänga av alla häftiga finesser som ska förbättra bilden men som oftast ställer till det). Kört den så i några veckor och sedan fundera på om du om du vill vässa bilden ytterligare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av byan:

Är Elgigantens calman kalibrering något att satsa på, om man vill ha en så korrekt bild som möjligt?

Kommer ta upp den frågan i Ofta frågade frågor i del 2 av guiden. Så kortfattat:

Ifall det är en "optimering" där någon ändrar på inställningar utan att berätta vad som är gjort? Då blir du blåst på något du med fördel kan googla själv.

Ifall det är en manuell kalibrering där du får en förteckning över vilka ändringar som är gjorda på ditt exemplar är det bättre. Kvaliteten varierar däremot enormt på vem som utför kalibreringen eftersom det handlar om personens erfarenhet och insikt kring bildkvalitet.

Ifall det är Calman Autocal kan resultatet bli galet kasst eftersom det inte är någon person bakom som bedömer bilden, utan det är en simpel algoritm som tuggat och någon har tryckt på "start". Men det kan också bli okey beroende på hur väl TV:n responderar på algoritmen.

I samtliga fall ska du reklamera om du är missnöjd.

Permalänk
Medlem

Hur är det med dagens TV, måste de fraktas stående eller vågar man frakta dem liggandes? Gäller ny TV i originalkartong.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Hur är det med dagens TV, måste de fraktas stående eller vågar man frakta dem liggandes? Gäller ny TV i originalkartong.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1676147-transport-av-t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Det bästa sättet för att avgöra om 77" är passande är att mäta hur långt ifrån du sitter. Är det 3m eller mer från soffa till TV är 77" att föredra men det är väldigt individuellt också. En 77" tar ju upp 99cmx172cm så det krävs ju rätt stor yta.

Tror alla 77" OLED hade EVO paneler förra året, även kallade WBE. Skillnaden är väl att 2022 modellerna från LG faktiskt drar nytta av deras högre ljusstyrka den här gången.

Skillnaden mellan C1 och C2 är att årets modell har Evo panelen som enbart fanns från G1 för 2021 serien.

C2 har också en ljus starkare panel och foten är betydligt lättare och C1 fot väger bly men antar att dom flesta väggmonterar tv och sedan att C2 har den nyaste versionen av Web Os om man använder smart tv istället för en Apple Tv eller andra alternativ.

Var in själv och kolla på dessa idag i butiken och med nya foten på C2 65" var denna lättare en C1 55" när jag testa att lyfta tv och ett säljargument från elgigantens säljare.

Men som sagt jag vill ha min tv på väggen och då går jag enbart efter vad panelen väger och detta kan man själv hitta om man letar information vikt utan fot.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Någon som har en rekommendation på en 85" TV under 20kkr? Modellerna jag tittar på just nu är:
* Samsung QE85Q70B
* Sony KD-85X85K
* Philips 86PUS8807

Samtliga ligger i kategorin "Mellanklassen, över strecket" och liknande pris. Finns det något som skulle få en att föredra en modell över de andra? Min prioritet ligger helt klart på bildkvalitet och olika "smarta funktioner" och liknande är inte lika intressant för mig.

Permalänk
Medlem

Lite besviken på att ingen säljer Philips oled 707/807 65” på rean, bara 9xx som reas ut. Enligt både mediamarkt och Elgiganten har dom redan släppt alla sina deals. Alla verkar köra black week och inte black friday.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Xenedras:

Lite besviken på att ingen säljer Philips oled 707/807 65” på rean, bara 9xx som reas ut. Enligt både mediamarkt och Elgiganten har dom redan släppt alla sina deals. Alla verkar köra black week och inte black friday.

Philips brukar vara mer förskjutna över året jämfört övriga tillverkare. Samsung och LG ofta snabbast ute med nya modeller som når butikerna redan mars april så de reas mer mot BF. Philips modeller når ofta butikerna september och oktober. Tittar man på prisjakt för OLED806 så dippade den som lägst i pris maj/juni. Så håll ett halvår.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av adzer:

Någon som har en rekommendation på en 85" TV under 20kkr? Modellerna jag tittar på just nu är:
* Samsung QE85Q70B
* Sony KD-85X85K
* Philips 86PUS8807

Samtliga ligger i kategorin "Mellanklassen, över strecket" och liknande pris. Finns det något som skulle få en att föredra en modell över de andra? Min prioritet ligger helt klart på bildkvalitet och olika "smarta funktioner" och liknande är inte lika intressant för mig.

Sony är de mest konsekventa vad gäller bildkvalitet.

Philips är en IPS, Samsungen och Sony VA-paneler. Jag gissar att Philipsen inte når riktigt lika högt i ljusstyrka, ifall det är en prioritet.

Om du har budgeten är X90K-serien ett rejält kliv uppåt för just bildkvalitet. X90K med FALD:en avstängd (B i bilden) är väldigt mycket som X85K ser ut från soffan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Philips brukar vara mer förskjutna över året jämfört övriga tillverkare. Samsung och LG ofta snabbast ute med nya modeller som når butikerna redan mars april så de reas mer mot BF. Philips modeller når ofta butikerna september och oktober. Tittar man på prisjakt för OLED806 så dippade den som lägst i pris maj/juni. Så håll ett halvår.

Grejen är den att 807 var nere precis under 20000:- i början på november. Tyvärr hade vi inte bestämt oss för att köpa ny tv då. Jag vill inte vänta 6 månader på en ny tv. Så får nog bita i sura äpplet och köpa 907. Tråkigt att man ska behöva ha den där fula soundbaren bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Sony är de mest konsekventa vad gäller bildkvalitet.

Philips är en IPS, Samsungen och Sony VA-paneler. Jag gissar att Philipsen inte når riktigt lika högt i ljusstyrka, ifall det är en prioritet.

Om du har budgeten är X90K-serien ett rejält kliv uppåt för just bildkvalitet. X90K med FALD:en avstängd (B i bilden) är väldigt mycket som X85K ser ut från soffan

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/106314?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvMTA2MzE0IiwiZmlsdGVycyI6WyJ0PWFydGljbGVGdWxsIl0sInBhcmFtcyI6eyJjYWNoZUJ1c3RlciI6IjIwMjEwNTAxIn0sImtleSI6ImJjNTcxNDVkN2Q5OTk3MDAyYTA3OGMyYzEzMWNmZWU5In0%3D

Ljusstyrka är inte så viktigt då jag har bra mörkläggning när jag ser på film.

Skillnaden i bilden är stor, men x90k är lite för dyr för min smak. Har någon av de andra två modellerna bättre omfång trots avsaknad av fald?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Skillnaden mellan C1 och C2 är att årets modell har Evo panelen som enbart fanns från G1 för 2021 serien.

C2 har också en ljus starkare panel och foten är betydligt lättare och C1 fot väger bly men antar att dom flesta väggmonterar tv och sedan att C2 har den nyaste versionen av Web Os om man använder smart tv istället för en Apple Tv eller andra alternativ.

Var in själv och kolla på dessa idag i butiken och med nya foten på C2 65" var denna lättare en C1 55" när jag testa att lyfta tv och ett säljargument från elgigantens säljare.

Men som sagt jag vill ha min tv på väggen och då går jag enbart efter vad panelen väger och detta kan man själv hitta om man letar information vikt utan fot.

Vikten är väl egentligen bara ett argument om du vet med dig att du har en klen vägg och svårt att hitta reglar. Vet du var reglarna sitter, alt har betongvägg är ju den enda gångerna vikten spelar roll de du behöver lyfta den och då lär du väl säkert iaf ha hjälp då det brukar vara svårt ett få grepp om större apparater.

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av adzer:

Ljusstyrka är inte så viktigt då jag har bra mörkläggning när jag ser på film.

Skillnaden i bilden är stor, men x90k är lite för dyr för min smak. Har någon av de andra två modellerna bättre omfång trots avsaknad av fald?

VA-panelerna har högre kontrast rakt framifrån. Vilket kan bli sak samma på 85-tum i ett typiskt vardagsrum eftersom vinklarna lär få kännbar effekt på bilden.

Ifall du uppleva en bild som i soffan ser ut som exempel A behöver du kliva upp i nivå. Annars sitter man och funderar över vilken lösning som minst dålig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TriNitro:

Vikten är väl egentligen bara ett argument om du vet med dig att du har en klen vägg och svårt att hitta reglar. Vet du var reglarna sitter, alt har betongvägg är ju den enda gångerna vikten spelar roll de du behöver lyfta den och då lär du väl säkert iaf ha hjälp då det brukar vara svårt ett få grepp om större apparater.

Man behöver inte ens veta vart reglarna är, 3-4 mollyplugg i en gipsvägg håller garanterat uppe en 65-75"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

VA-panelerna har högre kontrast rakt framifrån. Vilket kan bli sak samma på 85-tum i ett typiskt vardagsrum eftersom vinklarna lär få kännbar effekt på bilden.

Ifall du uppleva en bild som i soffan ser ut som exempel A behöver du kliva upp i nivå. Annars sitter man och funderar över vilken lösning som minst dålig.

Tack! Skall fundera på det. X90K eller någon av de andra toppklass modellerna är det som gäller mao.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vad som är "värt" vad med försäkringar kan du endast svara själv på. Har du en bra hemförsäkring kan den täcka lika väl. Eller inte alls. Men det vet du förstås bara själv, även om jag gissar att du likt många andra, inklusive mig, inte har full koll på försäkringar eftersom försäkringar är de abstrakta system de är.

TV-apparater går fortfarande sönder. Om någon hade fört statistik hade vi vetat hur många som håller och inte höll 3, 5 eller 10 år senare och hur många som byttes ut för att man ville ha något bättre.

Annars, säker på att du vill bya en plasma med en Q70B? En OLED är så mycket mer i linje med vad du redan har och är van med. Om du nu inte tänkt gå på storleken då.

Tack för svar! Tänkte inte att hemförsäkring kan täcka, blir att ringa IF och fråga vad som gäller.

Helst OLED men det sticker iväg lite prismässigt, går från 50" till 75". Det är väl i såfall LG A1, svårt att förutspå om det blir rea på den gissar jag?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vegeta1990:

Vad kul, gratulerar! Hoppas du blir nöjd, du får gärna återkomma när du fått TV:n och säga vad du tycker om den.
Nej precis det är ju 5k det handlar om som man måste ta hänsyn till.

Jag kan ju antingen kika på 77" C1:an eller så väntar jag lite helt enkelt. För 77" C2:an är ju inte nedsänkt än, den kommer troligtvis bli det inom ett par månader. Blackfriday erbjudanden är ju typ bara 65" och neråt etc

C2'an fanns ute för 24990kr, men känns som att skillnaden inte riktigt är värd det. C1'an blir nog en nice uppgradering till 60" plasman som nu börjat strula men som har varit en trotjänare sedan 2010. Sitter ca 4-5m ifrån tv'n så blir nog rätt nice med 77".

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Skillnaden mellan C1 och C2 är att årets modell har Evo panelen som enbart fanns från G1 för 2021 serien.

C2 har också en ljus starkare panel och foten är betydligt lättare och C1 fot väger bly men antar att dom flesta väggmonterar tv och sedan att C2 har den nyaste versionen av Web Os om man använder smart tv istället för en Apple Tv eller andra alternativ.

Var in själv och kolla på dessa idag i butiken och med nya foten på C2 65" var denna lättare en C1 55" när jag testa att lyfta tv och ett säljargument från elgigantens säljare.

Men som sagt jag vill ha min tv på väggen och då går jag enbart efter vad panelen väger och detta kan man själv hitta om man letar information vikt utan fot.

Man brukar väl räkna runt 20kg/per molly gips expander, vilket blir rätt tung tv om det inte ska hålla om du har 4 sådana. Med dubbelgips så tar varje expander ca 35kg. Så i det stora hela skulle 1 räcka för c1'an

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....