Samsung Galaxy Watch, betala med den

Permalänk

Samsung Galaxy Watch, betala med den

Snabb fråga, mamma vill köpa en Samsung Galaxy Watch 4, mer exact en sån här:
Samsung Galaxy Watch 4 40mm GPS (black)
Smartwatch, 1,2" sAMOLED skärm, GPS, Bluetooth, WiFi, IP68, 5ATM

Hon vill ha den för att betala i butik med. jag förstår att de heter Samsung Pay.

Min fråga är då: måste man inte ha simkort i klockan för att de ska funka(alltså en modell som har simkort då), hur funkar Samsung Pay annars, via Wifi?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

Snabb fråga, mamma vill köpa en Samsung Galaxy Watch 4, mer exact en sån här:
Samsung Galaxy Watch 4 40mm GPS (black)
Smartwatch, 1,2" sAMOLED skärm, GPS, Bluetooth, WiFi, IP68, 5ATM

Hon vill ha den för att betala i butik med. jag förstår att de heter Samsung Pay.

Min fråga är då: måste man inte ha simkort i klockan för att de ska funka(alltså en modell som har simkort då), hur funkar Samsung Pay annars, via Wifi?

Via mobilen.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk

jo de förstår jag, men hur har den kontakt med summan man har på kontot, Är de så att dessa klockar alltid är uppkopplade via Wifi och funkar utan simkort då?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

jo de förstår jag, men hur har den kontakt med summan man har på kontot, Är de så att dessa klockar alltid är uppkopplade via Wifi och funkar utan simkort då?

Det sköter ju kortautomaten. Det enda du blippar är ju kortinformationen och autentisering att klockan sitter på samma person som låste upp den.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Lär ska också gå att använda Google Pay (heter väl Google Wallet numera) ifall man inte vill använda (eller kanske banken inte stöder) Samsung Pay.

Klockan har ju kontakt med telefonen via Bluetooth så därav funkar det ju oberoende om du inte har tillgång till något nät så länge internet kontakten funkar på telefonen.

Själv använt Google Pay med min smartklocka/telefon sedan det blev tillgängligt, är smidigt om man har appen på "quick launch" button så man enkelt kan öppna det när det behövs. Enda problemet ibland jag har är att få armen svängt lagom mot betalningsautomaten, skulle gå enklare om man hade klockan på högra handen då de flesta tycks ha NFC kontaktytan antingen överst eller på vänstra sidan av automaten men vill själv bära klockan på vänstra handen så blir lite otympligt att vrida den ibland, för äldre folk kanske är att rekommendera ha klockan på högra handen.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

ok, då v et jag, tack. Trodde bara de fanns 2 varianter av Samsung klockar, en med simkort och en utan, Då funkar PAY med klocka utan simkort.

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

ok, då v et jag, tack. Trodde bara de fanns 2 varianter av Samsung klockar, en med simkort och en utan, Då funkar PAY med klocka utan simkort.

Ja, pay funkar utan simkort & det finns två varianter av klockorna. En med bara wifi(rekommenderar dessa över LTE varianterna) och en LTE

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk

Mamma fått sin Samsung Galaxy Watch 4, jag ska hjälpa henne och fixa med Samsung Pay.
Frågor: Behövs de BankID på hennes Android telefon för att få detta att funka?
Och kan någon i simpla steg förklara hur man tar sig igenom, mest så jag är förbered hur.

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Tänk på det här bara, eftersom den var utan sim-kort:

Citat:

Samsung Pay requires an active internet connection for card registration and activation. However, an active internet connection is not required to make in-store purchases. Ideally, the device should connect to the internet once per day to ensure that Samsung Pay stays up to date. Most cards will allow you to make up to 10 transactions before you will need to connect to the internet and refresh the Samsung Pay information.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk

ok, hon har wifi hemma i lägenheten där hon är dagligen, så de blir inga problem.
Måste dock veta om BankID behövs i hennes android lur för att fixa med Samsung Pay på hennes klocka?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

Tänk på att klockan måste vara nordisk för att Samsung Pay ska fungera med svenska banker. Många affärer i sverige säljer klockan billigare men då är den importerad och inte en nordisk version.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av musse pigg:

ok, hon har wifi hemma i lägenheten där hon är dagligen, så de blir inga problem.
Måste dock veta om BankID behövs i hennes android lur för att fixa med Samsung Pay på hennes klocka?

Hon behöver identifiera dig på något sätt ja. Kanske beror på bank.
För mig som har Swedbank så kom en kod som meddelande till min "profil" (Om jag inte kommer ihåg fel)