Permalänk
Skrivet av Petterk:

Eftersom du har TP-Link med OneMesh så kan du köpa och sätta t.ex. en TP-Link RE505X i vardagsrummet – om du får behov av ytterliggare en accesspunkt. Då styr du fortfarande allt från en app/hemsida istället för flera.

Vill du köra kabel till din accesspunkt sätter du en liten 5-portars switch i skåpet.

Okej, men skulle den länkade göra jobbet?

Att styra från en app o.s.v. är inte aktuellt, jag ska installera, sedan 'glömma bort'.
Den ska bara stå där.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Eftersom du har TP-Link med OneMesh så kan du köpa och sätta t.ex. en TP-Link RE505X i vardagsrummet – om du får behov av ytterliggare en accesspunkt. Då styr du fortfarande allt från en app/hemsida istället för flera.

Vill du köra kabel till din accesspunkt sätter du en liten 5-portars switch i skåpet.

(Om du känner för att hjälpa, Petterk)

Jag köpte en liknande den jag länkade till begagnad, 200spänn. Men jag får det inte att funka.
Har kollat videos på 'D-link' mjukvaran. Förstår inte varför det inte hoppar igång.
När jag provade att koppla in den, så provade jag med att ta en existerande och fungerande port från
mediafördelaren till ny router, och sedan nätverkskabeln till min dator.
"dlinkrouter.local" funkar ju, men inget internet.

Provat omstart, omstart utan och med kabel i. Provat att kopiera in fysisk adress i mjukvaran.
I övrigt installerat via 'DHCP auto'.

Har INTE provat: att starta om mediafördelaren, eller att dra ur alla kablar ur mediafördelaren (TV'n får inte strula,
viktigt för övriga familjen)

Internet funkar just nu med kabeln rakt in i mediafördelaren, som förut, med strul.
D-Link DIR-842

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

(Om du känner för att hjälpa, Petterk)

Jag köpte en liknande den jag länkade till begagnad, 200spänn. Men jag får det inte att funka.
Har kollat videos på 'D-link' mjukvaran. Förstår inte varför det inte hoppar igång.
När jag provade att koppla in den, så provade jag med att ta en existerande och fungerande port från
mediafördelaren till ny router, och sedan nätverkskabeln till min dator.
"dlinkrouter.local" funkar ju, men inget internet.

Provat omstart, omstart utan och med kabel i. Provat att kopiera in fysisk adress i mjukvaran.
I övrigt installerat via 'DHCP auto'.

Har INTE provat: att starta om mediafördelaren, eller att dra ur alla kablar ur mediafördelaren (TV'n får inte strula,
viktigt för övriga familjen)

Internet funkar just nu med kabeln rakt in i mediafördelaren, som förut, med strul.
D-Link DIR-842

Vad får du för publik IP adress till nya routern?

Permalänk
Skrivet av Engann:

Vad får du för publik IP adress till nya routern?

Jag tror inte jag fick någon, eller jag gick nog aldrig in i kommandotolken och kollade.

Edit: hur kollar jag det, mjukvaran eller kommandotolken och ipconfig-kommandon?

Vilket resultat ska jag hoppas på?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

Logga in i routerns gui och kolla WAN IP. Kollar du via ipconfig så ser du endast din LAN IP.

Kolla så du inte får 169.X.X.X

Får du det så har du förmodligen gått i taket med antalet IP adresser din ISP tillåter.

Permalänk
Skrivet av Engann:

Logga in i routerns gui och kolla WAN IP. Kollar du via ipconfig så ser du endast din LAN IP.

Kolla så du inte får 169.X.X.X

Får du det så har du förmodligen gått i taket med antalet IP adresser din ISP tillåter.

Okej.
Det var inte helt självklart med alla inställningar i D-links mjukvara (tyckte jag, okunnig, som ni märker)
Får bli tidigast i eftermiddag.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

Många fibernät/leverantörer har bara två ipadresser, du kan få vänta lite eller "klona" mac.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Många fibernät/leverantörer har bara två ipadresser, du kan få vänta lite eller "klona" mac.

Jag väntade långt längre än vad jag gör nu. Det var därför jag var noga med att jag hade internet innan jag flyttade runt kablarna.
Jag provade att "klona" mac, det hade jag sett på video.
Provar över natten då.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

Vissa ISP har längre lease tider än andra. Många kör 1 timme, vissa kör 4 timmar och enstaka kör 24 timmar.

Permalänk
Skrivet av Engann:

Vissa ISP har längre lease tider än andra. Många kör 1 timme, vissa kör 4 timmar och enstaka kör 24 timmar.

Jag har fått igång det under timmen, så det borde vara det då.
Jag använder "ipconfig"-kommandon, men det är större chans att det är leasingen som löper ut.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Skrivet av Engann:

Vissa ISP har längre lease tider än andra. Många kör 1 timme, vissa kör 4 timmar och enstaka kör 24 timmar.

10800 minuter är lease i routerns gui
Jag får en ip som heter 192. 168. X.x
Men inget internet.
Routern var igång länge med kabel in i wlan innan jag satte datorn
I lan1 igårkväll
Körde mina vanliga ipconfig kommandon.
Ingen lycka.
Provade reparera uppkoppling i routern, den röda 'inget internet's, bara en ominstallation.

#Edit: Tog några screens i GUI, kanske kan skicka privat till Engann/Petterk.

Gav upp, pluggade in direkt i mediafördelaren, startade om, körde ipconfig kommandon, och efter 'renew' är det igång!
(Åh vad jag gillar plug and play för oss som inte har datorer som huvudsyssla, grrrrr)

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

Om din ISP ger dig två IP nummer och din dator har fått ett och din router för Wifi har fått ett så behöver du vänta en stund. Det är som att låna en bok på biblioteket. Du måste vänta tills den blir tillbakalämnad innan en ny enhet kan låna den. Anledningen till att det fungerar när du ansluter datorn igen är för att den har lånet just nu och du förnyade precis lånet.

Du kan testa köra ipconfig /release innan du kopplar bort datorn och sedan ansluta routern. Det finns då en chans att ISP släpper lånet och du kan ansluta en ny enhet. Vissa ISPer kan flusha porten så om du kopplar ur datorn och ansluter routern så kanske dom kan hjälpa dig.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Skrivet av Maskaren:

Om din ISP ger dig två IP nummer och din dator har fått ett och din router för Wifi har fått ett så behöver du vänta en stund. Det är som att låna en bok på biblioteket. Du måste vänta tills den blir tillbakalämnad innan en ny enhet kan låna den. Anledningen till att det fungerar när du ansluter datorn igen är för att den har lånet just nu och du förnyade precis lånet.

Du kan testa köra ipconfig /release innan du kopplar bort datorn och sedan ansluta routern. Det finns då en chans att ISP släpper lånet och du kan ansluta en ny enhet. Vissa ISPer kan flusha porten så om du kopplar ur datorn och ansluter routern så kanske dom kan hjälpa dig.

Okej, jag förstår vad du menar med att /release och sedan koppla nya.
Kanske får prova ISP's kundtjänst då.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

10800 minuter är lease i routerns gui
Jag får en ip som heter 192. 168. X.x
Men inget internet.
Routern var igång länge med kabel in i wlan innan jag satte datorn
I lan1 igårkväll
Körde mina vanliga ipconfig kommandon.
Ingen lycka.
Provade reparera uppkoppling i routern, den röda 'inget internet's, bara en ominstallation.

#Edit: Tog några screens i GUI, kanske kan skicka privat till Engann/Petterk.

Gav upp, pluggade in direkt i mediafördelaren, startade om, körde ipconfig kommandon, och efter 'renew' är det igång!
(Åh vad jag gillar plug and play för oss som inte har datorer som huvudsyssla, grrrrr)

Det är routerns lease tid för LAN, inte ISP:s lease tider. IP du får är LAN IP som router delar ut till allt du kopplar mot den.

Du måste kolla i routerns gui för att se vilken WAN IP du får. Ipconfig kan du släppa i detta fallet.

Felstavat
Permalänk
Skrivet av Engann:

Det är routerns lease tid för LAN, inte ISP:s lease tider. IP du får är LAN IP som router delar ut till allt du kopplar mot den.

Du måste kolla i routerns gui för att se vilken WAN IP du får. Ipconfig kan du släppa i detta fallet.

Jag får nog ingen ip, jag har inte hittat, alternativt varit i fel menyer.
Vad för flik ska jag leta efter WAN?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Jag får nog ingen ip, jag har inte hittat, alternativt varit i fel menyer.
Vad för flik ska jag leta efter WAN?

Taget från manualen.

Permalänk

Jag får ju en röd bock, "click to repair", där du ser en grön bock.
Klickar jag där så görs install wizard om, men ingen skillnad i resultat.
Till höger i bilden syns bara de 2 wifi-lägena, som jag disablat.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Jag får ju en röd bock, "click to repair", där du ser en grön bock.
Klickar jag där så görs install wizard om, men ingen skillnad i resultat.
Till höger i bilden syns bara de 2 wifi-lägena, som jag disablat.
<Uppladdad bildlänk>

Du behöver kontrollera på den router som faktiskt fungerar. Den har en lease.

Men jag tycker det rimliga är.

1. Koppla in den fungerande routern.
2. koppla in den fungerande datorn
3. koppla in allt som fungerar egentligen
4. På alla ovanstående enhter kör du en "ipconfig /release" och alldeles sekunden efter drar du ur sladden.
5. Koppla in den NYA routern och enbart den, i mediakonvertern.
6. Kolla om du får en IP adress på den nya routern
6. Fungerar det fortfarande inte, ring kundtjänst och fråga om dom kan ta bort ditt "lease".

PS: Undantag är IPTV, den kan få vara isatt och fortsätta vara isatt under hela proceduren

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av FX9:

Du behöver kontrollera på den router som faktiskt fungerar. Den har en lease.

Men jag tycker det rimliga är.

1. Koppla in den fungerande routern.
2. koppla in den fungerande datorn
3. koppla in allt som fungerar egentligen
4. På alla ovanstående enhter kör du en "ipconfig /release" och alldeles sekunden efter drar du ur sladden.
5. Koppla in den NYA routern och enbart den, i mediakonvertern.
6. Kolla om du får en IP adress på den nya routern
6. Fungerar det fortfarande inte, ring kundtjänst och fråga om dom kan ta bort ditt "lease".

PS: Undantag är IPTV, den kan få vara isatt och fortsätta vara isatt under hela proceduren

OK, bra förslag med IPTV, för om jag förstör den kan jag lika gärna hoppa i sjön (om ni fattar...)
Ska försöka ta mig in på wifi-routern, via mobilen.
Loggade in på wifiroutern har 100.65.xxx.xx där.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

OK, bra förslag med IPTV, för om jag förstör den kan jag lika gärna hoppa i sjön (om ni fattar...)
Ska försöka ta mig in på wifi-routern, via mobilen.
Loggade in på wifiroutern har 100.65.xxx.xx där.

Snyggt. Och i datorn som du kopplat direkt in i fiberboxen får du liknande adress antar jag?

Permalänk
Skrivet av Engann:

Snyggt. Och i datorn som du kopplat direkt in i fiberboxen får du liknande adress antar jag?

Ja samma 100.65.xxx.xxx (två tresiffriga)
Jag har fått bra hjälp, igen, men ack vad jag bävar inför att röra teven och wifi.
Så mitt alternativ är att låta IPTV sitta kvar, göra /release och koppla datorn, för att sedan låta wifi vara den som sist blir ansluten.
Vad tror du?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Ja samma 100.65.xxx.xxx (två tresiffriga)
Jag har fått bra hjälp, igen, men ack vad jag bävar inför att röra teven och wifi.
Så mitt alternativ är att låta IPTV sitta kvar, göra /release och koppla datorn, för att sedan låta wifi vara den som sist blir ansluten.
Vad tror du?

Gör ipconfig /release på datorn som är direktkopplad till fiberbox. Dra ur sladden direkt efteråt.

Koppla sen in den nya routern och håll tummarna att den plockar en IP adress. Gör den inte det så kan man börja fundera på om den verkligen fungerar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Ja samma 100.65.xxx.xxx (två tresiffriga)
Jag har fått bra hjälp, igen, men ack vad jag bävar inför att röra teven och wifi.
Så mitt alternativ är att låta IPTV sitta kvar, göra /release och koppla datorn, för att sedan låta wifi vara den som sist blir ansluten.
Vad tror du?

Koppla ur allt utom IPTV över natten. Fabriksåterställ D-Link innan du sätter i nätverkskabeln, sätt sedan i kabeln och ställ in routern?

Permalänk
Skrivet av Engann:

Gör ipconfig /release på datorn som är direktkopplad till fiberbox. Dra ur sladden direkt efteråt.

Koppla sen in den nya routern och håll tummarna att den plockar en IP adress. Gör den inte det så kan man börja fundera på om den verkligen fungerar..

OK. Ska routern vara igång, d.v.s. startad men ingen kabel i Wan eller Lan1?
Sedan gör jag /release och drar ut kabeln, sätter i kabel i routern (och kabeln till datorn i Lan1?)

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Koppla ur allt utom IPTV över natten. Fabriksåterställ D-Link innan du sätter i nätverkskabeln, sätt sedan i kabeln och ställ in routern?

Jag gjorde fabrikåterställning när den kom hem, för jag kom ju inte åt 'snubbens' lösenord!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.