Ingen boot, Bios updatering eller fel ramminne?

Permalänk

Ingen boot, Bios updatering eller fel ramminne?

Så som rubiken lyder så bootar inte datorn med varken bild eller tangentbord efter uppgraderingen.
Upgraderade datorn med intels 13600kf tillsammans med prime z690-p wifi d4 ddr5 och corsairs vengeance 2x16gb 6000mhz.

Anledning 1
Nu verkar det som att mitt moderkort inte supportar min cpu men med bios uppdatering så gör den det. dock så finns inte flashback så då måste jag byta cpu till en 12gen för att få den till att boota och updatera därefter. Eller ska dom va uppdaterade när moderkortet landar i affären men inget vet hur länge dom legat där...

Anledning 2
Såg i efterhand att moderkortet supportar 6000mhz ram med oc som inparantes, betyder detta att den inte stöder denna hastighet och att den kan överclockas till 6000mhz? Vad händer kommer jag få detta fenomen eller kommer moderkortet klocka ner automatiskt till närmsta stödbara frekvens?

Vilket känns troligast fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jellycream4me:

Så som rubiken lyder så bootar inte datorn med varken bild eller tangentbord efter uppgraderingen.
Upgraderade datorn med intels 13600kf tillsammans med prime z690-p wifi d4 ddr5 och corsairs vengeance 2x16gb 6000mhz.

Anledning 1
Nu verkar det som att mitt moderkort inte supportar min cpu men med bios uppdatering så gör den det. dock så finns inte flashback så då måste jag byta cpu till en 12gen för att få den till att boota och updatera därefter. Eller ska dom va uppdaterade när moderkortet landar i affären men inget vet hur länge dom legat där...

Anledning 2
Såg i efterhand att moderkortet supportar 6000mhz ram med oc som inparantes, betyder detta att den inte stöder denna hastighet och att den kan överclockas till 6000mhz? Vad händer kommer jag få detta fenomen eller kommer moderkortet klocka ner automatiskt till närmsta stödbara frekvens?

Vilket känns troligast fel?

Skulle satsa ett internetpoäng på 1.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ja, du kan garanterat räkna med att moderkortet inte är uppgraderat från fabrik. BIOS:et som lägger till stöd för 13000-serien är bara en månad gammal, och moderkortet lär vara betydligt äldre än så.

Permalänk
Skrivet av perost:

Ja, du kan garanterat räkna med att moderkortet inte är uppgraderat från fabrik. BIOS:et som lägger till stöd för 13000-serien är bara en månad gammal, och moderkortet lär vara betydligt äldre än så.

Okej tack då får de bli en sväng o köpa en slav cpu då

Permalänk
Medlem
Skrivet av jellycream4me:

Okej tack då får de bli en sväng o köpa en slav cpu då

Om du har datorn i delar kan du ju prova gå in på närmaste datorbutik med moderkortet o fråga om dom kan uppgradera åt dig.
Fast dom lär ju iof vilja ha betalt för det. O vad som är dyrast, att köpa "slavCPU eller få hjälp från butiken vet jag ju såklart inte.
Kanske finns nån butik med goodwill?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Om du har datorn i delar kan du ju prova gå in på närmaste datorbutik med moderkortet o fråga om dom kan uppgradera åt dig.
Fast dom lär ju iof vilja ha betalt för det. O vad som är dyrast, att köpa "slavCPU eller få hjälp från butiken vet jag ju såklart inte.
Kanske finns nån butik med goodwill?

Köpte allt på komplett som ett uppgraderingkit där jag ochså tycker endå det borde vara plug and play.
O de finns inga bra datorbutiker där jag bor heller.
Slav cpun går ju ochså o sälja vidare sen men de blir ju en läropeng såsätt.

Permalänk
Medlem

Vart bor du? Garanterat om du lägger up en annons här för typ 50-100kr, fråga om du kan åka till någon som har 12th gen och uppdatera där. Sweclockers medlemmar hjälper till ofta

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av jellycream4me:

Köpte allt på komplett som ett uppgraderingkit där jag ochså tycker endå det borde vara plug and play.

Ja, om det faktiskt var ett uppgraderingskit du köpte så bör Komplett så klart sett till att moderkortet är uppdaterat, de säljer inte kit med komponenter som inte fungerar tillsammans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jellycream4me:

Köpte allt på komplett som ett uppgraderingkit där jag ochså tycker endå det borde vara plug and play.
O de finns inga bra datorbutiker där jag bor heller.
Slav cpun går ju ochså o sälja vidare sen men de blir ju en läropeng såsätt.

Om det va ett kit som dom satt ihop o sålde som kit så borde dom verkligen sett till att BIOS va uppdaterat.
Va det ett kit du själv plocka ihop är det en annan femma.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk

tack för all hjälp, köpte en slav o uppdaterade med som funka galant.